Sign in to follow this  
Followers 0
Guest pjevs

Renter af studielån

10 posts in this topic

Jeg er kommet i tvivl nu.

Jeg har i år lavet en indbetaling på mit studielån på 30.000. Det er første år jeg betaler af på det.

Jeg har så lige tjekket studielånets kontoudtog. Der står:

Tilskrevne renter 7432.

Heraf fradragsberettiget 7432.

Betalte renter 30.000

Heraf fradragsberettigt 30.000.

Hvad betyder det????

Hilsen Pia

0

Annonce ♥

Jeg har i år lavet en indbetaling på mit studielån på 30.000. Det er første år jeg betaler af på det.

Tilskrevne renter 7432.

Betalte renter 30.000

Hvad betyder det????

Hilsen Pia

Et bud: Tilskrevne renter, er de renter der er "lagt" på lånet.

Fradragsberettigt: betyder, ( på den lette måde ) at jo højre renteudgifter man har jo højre fradrag.

Nu ved jeg ikke hvad du har oplyst til SKAT, men hvis din renteudgift er større end det du har oplyst, så får du penge tilbage i skat.

De tal som du skriver her, bliver automatisk indberettet til SKAT.

Håber du kan forstå hvad jeg har skrevet.

Tine

0

Tilskrevne renter 7432.

Betalte renter 30.000

Hvad betyder det????

Hilsen Pia

Et bud: Tilskrevne renter, er de renter der er "lagt" på lånet.

Fradragsberettigt: betyder, ( på den lette måde ) at jo højre renteudgifter man har jo højre fradrag.

Nu ved jeg ikke hvad du har oplyst til SKAT, men hvis din renteudgift er større end det du har oplyst, så får du penge tilbage i skat.

De tal som du skriver her, bliver automatisk indberettet til SKAT.

Håber du kan forstå hvad jeg har skrevet.

Tine

Nu er det godt nok nogle år siden jeg blev færdig med at betale min studiegæld, så jeg ved ikke om tingene har ædret sig.....men der plejede altid at stå højt og larmende på min selvangivelse at jeg skulle huske selv at indberette renterne af studielån til SKAT.

Jeg kan desværre ikke længere huske hvad det var for beløb jeg trak fra på selvangivelsen, det har jeg lykkeligt glemt alt om.....

:bearhug: fra Marianne

0

Annonce ♥

Du kan fradrage de renter du har betalt i løbet af året.

Så hvis du har betalt 30.000kr. på dit studielån og de alle består af renter, så kan du fradrage 30.000kr.

Jeg mener dog at SU er begyndt at oplyse de renter der kan fradrages til selvangivelsen, så de allerede er fortrykt på selvangivelsen. Ellers så kan du bare ringe til mig, så skal jeg nok hjælpe dig, når du skal til at indberette din selvangivelse.

0

Du kan fradrage de renter du har betalt i løbet af året.

Så hvis du har betalt 30.000kr. på dit studielån og de alle består af renter, så kan du fradrage 30.000kr.

Jeg mener dog at SU er begyndt at oplyse de renter der kan fradrages til selvangivelsen, så de allerede er fortrykt på selvangivelsen. Ellers så kan du bare ringe til mig, så skal jeg nok hjælpe dig, når du skal til at indberette din selvangivelse.

Åh Mette, du er dejlig.

Jeg har nemlig også læst at de foretrykker på selvangivelsen, hvad der skal stå.

Det håber jeg hundme de gør.

MEN, jeg indsatte i Maj 2006 30.000 på studielånet, så jeg betalte hele 2006 afdragende på en gang.

Jeg er spændt på om der står 37000 fortrykt på min selvangivelse så.

0

Kode siger du :baa:

ØH, jeg forsøger lige lidt her.

STL studielån, lånetype 6.

Er det noget du kan bruge til noget Bent???

Det er det nemlig. Det er et lån optaget i perioden fra og med 1991. Det forrentes i uddannelsesperioden med 4% pa. Efterfølgende forrentes det med diskontoen + 1 % og tilbagebetaling begyndes 1 år efter uddannelsens ophør.

Du kan først begynde at fratrække renter når tilbagebetaling er påbegyndt.

I det her tilfælde kan du tage udgangspunkt i oplysningerne fra SU om hvad der kan fratrækkes.

0

Annonce ♥

Kode siger du :baa:

ØH, jeg forsøger lige lidt her.

STL studielån, lånetype 6.

Er det noget du kan bruge til noget Bent???

Det er det nemlig. Det er et lån optaget i perioden fra og med 1991. Det forrentes i uddannelsesperioden med 4% pa. Efterfølgende forrentes det med diskontoen + 1 % og tilbagebetaling begyndes 1 år efter uddannelsens ophør.

Du kan først begynde at fratrække renter når tilbagebetaling er påbegyndt.

I det her tilfælde kan du tage udgangspunkt i oplysningerne fra SU om hvad der kan fratrækkes.

Du er en sveske.

Tilbagebetalingspligten begyndte i Januar i år.

På min forskudsopgørelse står der ikke noget rentebeløb fortrykt.

SÅ, det jeg skal gøre er at skrive 30.000 + 7432 på i den rubrik, mm det står fortrykt på selvangivelsen???

JEP, det skal skæres ud i pap for jeg vil helst ikke gøre noget forkert .

Tak for hjælpen i øvrigt.

0

Det vil jeg ikke bare sige ok for. Spørgsmålet er jo som Mette skriver, hvor stor en del af afdraget der er renter. Spørg evt. hos SU hvis du ikke har fået en opgørelse.

OBS - Hvis beløbet står fortrykt på selvangivelsen er der naturligvis ingen tvivl. :bearhug:

Edited by diskobil
0