Guest SD78

Hvilken hånd??

10 indlæg i dette emne

Annonce ♥

OPRINDELIGT, altså i gamle dage (eller hvad man nu siger), så sad forlovelsesringen på højre ringefinger og vielsesringen på venstre ringefinger. Det er dog i dag blevet meget normalt at det er omvendt - altså forlovelses på venstre og vielses på højre. Hvorfor det er blevet normalt at gøre det modsat det oprindelige ved jeg ik. Men jeg har opfattelse af, at det er meget forskelligt hvad folk gør (og det synes jeg egentlig er synd - for så kan man ik længere se forskel på om folk er forlovet eller gift). Jeg har selv min forlovelsesring på højre finger og min vielsesring skal sidde på venstre. Tror jeg har "valgt" at gøre dette, da jeg for det første synes det oprindelige bør være rigtigt, og for det andet har mine forældre deres vielsesring på venstre finger, så det har jeg vel også altid set som den rigtige finger til vielsesringen. Men gør hvad du føler mest rigtigt! :balloon:

:bearhug: Thilde

0

Del dette indlæg

Fra historie-online.dk:

Men hvilken finger skulle ringen så placeres på? En ældre "regel" tilsagde, at trolovelsesringen burde anbringes på venstre hånds ringfinger. Dette bundede i en tanke om, at der løb en blodåre direkte fra denne finger og til hjertet.

Imidlertid blev den venstre hånd opfattet som "den forkerte". Den højre hånd var "den rigtige", den der anvendtes, når man gav håndslag og afgav løfter. Derfor kunne man lige så vel hævde, at ringen burde sidde på højre hånds ringfinger.

En salomonisk løsning på problemet har for mange været at placere forlovelsesringen på venstre hånd og derefter flytte den over på højre hånd efter vielsen, med mindre denne finger blev optaget af en ny vielsesring.

Og fra ask-alex.dk:

Det har stort set altid være diskuteret, om en vielsesring skulle sidde på højre eller venstre ringfinger. Nogle mente venstre, fordi Kærlighedens åre, vena amoris, ifølge skikken går fra hjertet til venstre ringfingeres spids. Andre mente, at venstre hånd var den "forkerte" hånd, og at vielsesringen derfor skulle sidde på højre hånd. Dette også fordi det er højre hånd, vi løfter, når vi afgiver troskabsløftet i kirken.

Helt tilbage til 1576 blev der ved et kirkemøde påbudt, at vielsesringen skulle være på venstre hånd. Men i 1596 ophævede man påbudet igen, så vielseringen også kunne bæres på højre hånd.

I dag vælger mange at bære forlovelsesringen på venstre hånds ringfinger og vielsesringen på højre hånds ringfinger.

Det skal dog siges at i USA bæres vielsesringen altid på venstre hånd (hvilket nok er årsagen til at mange efterhånden har den på venstre hånd), så det kan skabe problemer i visse sammenhænge at have den på højre hånd.

Jeg beholder min forlovelsesring på venstre hånd og tager vielsesringen på højre hånd...

:balloon: Meget Snart Fru Aas

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hele min omgangskreds har den på højre hånd - af den grund med TROLOVELSE - men vi elskede bare tanken om at der løb en blodåre direkte fra venstre finger og til hjertet. Så der sidder den sq godt *GG*

har også engang hørt fra en keomatikker (hedder håndslæsere ikke det???) at de også mener den venstre af samme grund som det med blodåren der - jeg synes nu bare tanken i sig selv var sød.

det er vel bare hvad der passer jer bedst :balloon:

0

Del dette indlæg

:balloons: Hej.

Min forlovelsesring sidder på venstre ringfinger.

Da vi blev forlovet for 5 år siden, var det planen at vi ville genbruge vores ringe ved vores bryllup, men - AK :bearhug: - min kommende mand tabte sin for et par år siden, så derfor skal vi have nye ringe.

Disse skal sidde på højre hånd, mens jeg beholder min forlovelsesring på den venstre.

Hilsen Solsikken :butterfly:

0

Del dette indlæg

Da vi var ude for at prøve ringe, tog vi dem begge på højre hånd helt automatisk. Det var bare det, der føltes mest rigtigt for os. Så der har vi nu vores forlovelsesringe, og når vi bliver gift, skal de fortsat sidde på højre hånd. Det er de nemlig lavet til - så de passer ikke engang perfekt til den anden hånd...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Da vi var ude for at prøve ringe, tog vi dem begge på højre hånd helt automatisk. Det var bare det, der føltes mest rigtigt for os. Så der har vi nu vores forlovelsesringe, og når vi bliver gift, skal de fortsat sidde på højre hånd. Det er de nemlig lavet til - så de passer ikke engang perfekt til den anden hånd...

Det er det samme her. Min forlovelsesring sidder lige p.t. på højre hånd og bliver rykket over på venstre på bryllupsdagen, for at gøre plads til vielsesringen.

Jeg har det også bedst med ringe på højre hånd eftersom jeg er venstrehåndet - men tanken med en vena amoris er da sød.

Kan nu også godt lide det historiske aspekt med at den rigtige dronning var gift til kongens højre hånd, så får vores vedkommende bliver det højre hånds ringfinger.

Stina

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer