Lotteck

Ringen på hvilken hånd?

12 indlæg i dette emne

Halløj :thumbsupsmileyanim:

Jeg er rigtig meget i tvivl om hvilken hånd ringen sidder på alt efter om man er forlovet eller gift!

Jeg har før læst råd herinde, men vil lige skrive mine tanker med det... :cheerleader3:

Altså jeg tænker, at hvis ringen sidder på venste hånd, når jeg bliver gift, er det tættere på hjertet. Samt har man den på højre hånd, er det jo den, man siger goddag med, og nogle folk trykker jo til i et håndtryk. Kender godt følelsen af at få klemt hånden med ring på.. :cheerleader3:

Samtidig her jeg jo læst mange indlæg herinde og de fleste mener vist at vielsesringen sidder på højre eller???????

Må lige nævne at jeg genbruger forlovelsesringen..

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa

Vi skal have vores vielsesring på venstre hånd.

Min forlovelsesring sidder der, og vielsesringen er købt så de kan sidde sammen, men også hver for sig, hvis jeg en dag ikke vil have dem sammen mere - hvem ved hvad vi kvindfolk kan finde på :thumbsupsmileyanim::cheerleader3:

Hvis det er helt rigtigt siger man at forlovelsesringen sidder på venstre og vielsesringen på højre.

- Hanna

0

Del dette indlæg

Der findes en del tråde om emnet, så måske du kan finde nogle flere svar der.

Men ganske kort, så tror jeg ikke, der er nogen endegyldig "regel" om, hvilken hånd, der er den rigtige. Der er vist flest, der vælger højre til vielsesringen, men det er i bund og grund et spørgsmål om smag og behag.

Vi har valgt højre, fordi det føles bedst at have den der. Mest naturligt for os. Men gør, hvad I finder mest naturligt.

- Mie

0

Del dette indlæg

Det kan man vist selv bestemme, men førhen er det rigtigt nok som Hanna skriver at forlovelsesringen sad på venstre hånd og vielsesringen på højre. Jeg har min forlovelsesring på venstre fordi jeg er vant til at gå med ring på den hånd, og det føles ikke rart for mig at have den på den anden. Vielsesringen skal også sidde der.

Så det er en smagssag. Gør som du bedst kan lide :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Forlovelsesringen og vielsesringen har den evige kærlighed boende i sig, symboliseret ved ringens uendelighed.

Valget af forlovelsesring kan besvares som: frit!

Det kan være en enkelt ring (med sten) til pigen, eller det kan være et glat par til indgravering af data.

Vielsesringen kan være en ny ring eller det kan være forlovelsesringen der bliver genbrugt efter en oppudsning og ny inskription.

Det evige spørgsmål er så om ringen skal på højre eller venstre hånd.

Højre hånd: Denne hånd bruges til at aflægge troskabsløftet i kirken.

Venstre hånd: Kærlighedens åre (vena amoris) går, siger skikken, fra hjertet til venstre ringfingeres spids.

Nogle brugen venstre hånd til forlovelsesring og flytter den over på højre hånd som vielsesring.

Udveksling af ringe hører ikke med til vielsesritualet og kan derfor placeres hvor det ønskes efter aftale med præsten.

Ringen udgør en magisk cirkel der beskytter mod onde magter.

Fra 1600 tallet blev det almindeligt at udveksle ringe. Før den tid var det kun pigen der fik en ring.

Ringspåsættelsen sluttede med at være påbudt med reformationen, men da det ansås for fint vedblev skikken alligevel. Og hele tiden har der været delte meninger om hvilken hånd.

Helt tilbage til 1576 blev der ved et kirkemøde påbudt at ringen skulle være på venstre hånd, men i 1596 gav man efter for den betragtning der foretrækker højre hånd.

I Sverige blev det i 1614 offetligt påbudt at ringen skulle på venstre hånd.

Når alt til kommer til alt så er det op til jer på hvilken hånd I vil bære Jeres vielsesringe.

Håber det hjalp...

0

Del dette indlæg

skal man så have ringene på samme hånd?? altså venstre-venstre/ højre-højre

for jeg vil gerne have vielsesringen på venstre for der sidder forlovelsesringen allerede og jeg er blevet vand til at have min ring der, men kim vil gerne have den på højre, han går dog ikke ret meget med ring pga. arbejdet

0

Del dette indlæg

I udlandet har man de fleste steder både forlovelsesring og vielsesring siddende sammen på venstre hånd, men som de andre siger: Det kan I helt selv bestemme. Der er vel heller intet i vejen for at du kan have begge siddende på venstre hånd, og manden vælger højre. Jeg sagde i hvert fald til min mand at jeg var fløjtende ligeglad, så længe han bare tog den på ;-)

Knus Gitte

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har min forlovelsesring på venstre, og regner med at flytte den over på højre hånd når vi bliver gift, sammen med min vielsesring.

Men det er jo helt op til dig selv og hvad i føler er best for jer. Jeg kender mange der har deres vielsesringe på venstre hånd F.eks Kronpris Frederik & Mary,

Og Alexandra og Martin. (Lidt royal har man vel lov at værre.) :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer