Milleja

Ønskes: Inspiration til små lækre retter til receptionen

10 posts in this topic

Vi skal højst sandsynligt holde reception i Svigermors have, og der skal vi naturligvis have lidt at spise. Det bliver en stående reception, så maden skal kunne spises med fingrene og mens folk står og hyggesnakker. Hvilke lækre små-retter kan I foreslå???

Indtil videre har vi snakket om:

- Bryllupskage, 1 stor for synets skyld, og så ellers små mini-kager (elsker bare det koncept)

- Mini-napoleonshatte

- Kæmpe frugtfad med en masse forskellig frugt

- Oliven, sorte og grønne

- Cocktailpølser i baconsvøb, altid et hit

- Laksesnitter med asparges på toppen

- Mini-toasts (ved ikke, hvad de hedder) m. pate og cornichion'er

Andet??? Jeg mangler især inspiration til pinemadder, canapeer, sandwiches... Alle slags små finger-madder!

:thumbsupsmileyanim: Camilla.

0

Annonce ♥

Vi skal højst sandsynligt holde reception i Svigermors have, og der skal vi naturligvis have lidt at spise. Det bliver en stående reception, så maden skal kunne spises med fingrene og mens folk står og hyggesnakker. Hvilke lækre små-retter kan I foreslå???

Indtil videre har vi snakket om:

- Bryllupskage, 1 stor for synets skyld, og så ellers små mini-kager (elsker bare det koncept)

- Mini-napoleonshatte

- Kæmpe frugtfad med en masse forskellig frugt

- Oliven, sorte og grønne

- Cocktailpølser i baconsvøb, altid et hit

- Laksesnitter med asparges på toppen

- Mini-toasts (ved ikke, hvad de hedder) m. pate og cornichion'er

Andet??? Jeg mangler især inspiration til pinemadder, canapeer, sandwiches... Alle slags små finger-madder!

:super: Camilla.

Hej Camilla! :smilie_oster03:

Hvad med minivandbakkelser med forskelligt fyld? Fx. laksesalat, hønsesalat, skinkesalat, æggesalat, kaviarsalat, ostesalat osv.

Det smager bare SÅ godt! :smilie_oster03:

0

Mini sandwich med rejer og mynte

Tilberedningstid: 60+min.

Årstid: Forår, Sommer, Efterår

Antal: 12 personer - 24 stk.

Fyld

200 g optøede frosne rejer

¼ agurk uden kerner (ca. 100 g)

500 g friske ærter

200 g Buko Garli ( flødeost med hvidløg)

100 g Cheasy fraiche 9%

1 spsk olivenolie

1 spsk citronsaft

1½ spsk grofthakket frisk mynte

¾ tsk groft salt

friskkværnet peber

12 skiver sandwichbrød

Pynt

lidt rejer

og lidt ærter

Fyld: Lad rejerne tø og dup dem tørre med køkkenrulle. Skær agurken i små tern og bælg ærterne. Rør flødeosten med Cheasy Fraiche. Tilsæt olivenolie, citronsaft, mynte, salt og peber. Kom rejer, agurk og ærter i dressingen - og vend sandwichfyldet godt sammen. Fordel fyldet i 6 sandwiches. Pak dem ind og stil dem i køleskabet et døgn. Skær kanterne fra med en skarp kniv, og del hver sandwich i 4. Pynt med rejer og ærter - brug evt. en tandstikker.

post-16200-1176117401.jpg

Edited by Mullemusen
0

Annonce ♥

'Ørredrillettes'

Årstid: Hele året

Antal: 6 personer - til frokost

4 røgede ørredfileter uden skind (ca. 250 g)

1½ dl Karolines Køkken cremefraiche 18%

100 g kolde, kogte kartofler i små tern

25 g grofthakkede cornichoner (små saltagurker)

2 spsk finthakket rødløg

½ dl hakket frisk dild

¼ tsk groft salt

friskkværnet peber

Pynt

dildkviste

rødløg i tynde både

Tilbehør

360 g ristet rugbrød

1 dl ufarvet lagereddike

Findel fiskekødet med 2 gafler og vend det sammen med cremefraiche og de øvrige ingredienser. Smag blandingen til og kom den i en skål. Stil den tildækkede "ørredrillettes" i køleskabet i mindst 1½ time. Smag til.

Ved serveringen: Kom "ørredrillettes", dildkviste og rødløg på ristede rugbrødsbidder. Hæld eddiken i en lille kande - så kan man hver især dryppe lidt eddike på sin "ørredrillettes".

Tips: "Ørredrillettes" kan også serveres i en skål. Bank skålen let mod køkkenbordet før den tildækkede "ørredrillettes" stilles på køl. "Ørredrillettes" kan stå tildækket i køleskabet til næste dag.

post-16200-1176117486.jpg

0

Butterdejssnacks

Antal: 90 stk.

5 plader frossen butterdej (ca. 450 g)

1 sammenpisket æg

100 g Karoline's PastaOst

2½ tsk groft salt fx maldon sea salt

2½ tsk herbes de provence (fransk krydderiblanding)

Bagetid: Ca. 10 min. ved 200°.

Lad butterdejen tø op under et klæde på køkkenbordet i ca. ½ time. Tag én plade ad gangen og ælt den godt igennem, evt. ved hjælp af lidt mel. Rul dejen ud på et meldrysset bord til en rund plade (ca. 23 cm i diameter). Flyt dejen over på en plade med bagepapir og pensl med sammenpisket æg. Skær butterdejen i 16 tynde trekanter med fx en klejnespore. Fordel ca. ½ dl ost, ½ tsk salt og ½ tsk herbes de provence på trekanterne. Træk trekanterne lidt væk fra hinanden og bag midt i ovnen til de er gyldne og sprøde.

Afkøl butterdejssnacks på en bagerist. Fortsæt med resten af butterdejen.

Tips: Herbes de provence kan erstattes af hakkede fennikelfrø, tørret salvie eller halv mængde groftkværnet sort peber. Krydderier kan udelades.

post-16200-1176117619.jpg

0

Fetaruller

Antal: Forret til 6 - ca. 14 stk.

Fyld

250 g Cheasy Salattern 3%

1 æg

1 finthakket grøn peberfrugt (ca. 125 g)

1 spsk finthakket persille

½ tsk paprika

¼ tsk groft salt

friskkværnet peber

300 g optøet, frosset filodej

2 tsk Karolines Køkken smør- & rapsolie (Produktet er midlertidigt udmeldt. Du kan bruge smør, eller en blanding af smør og olie)

Bagetid: Ca. 10 min. ved 200°.

Fyld: Smuldr fetaosten og rør den sammen med æg, peberfrugt, persille, paprika, salt og peber.

Del filodejen i 16 rektangler på ca. 12 cm bredde. Den dej, som ikke er i brug, skal være dækket af et fugtigt klæde. Fordel fetafyldet på de 16 stykker dej, rul dem godt sammen og læg dem på en bageplade. Pensl rullerne med smør- & rapsolie. Bag fetarullerne midt i ovnen, til de er gyldne.

Server fetarullerne som tilbehør til suppe, som snack eller lune som forret, anrettet med salatblade og evt. tzatziki.

post-16200-1176117710.jpg

0

Små forretter

Tilberedningstid: 60min.

Antal: Forret til 10

- med laks (25 stk)

75 g rygeost

½ spsk piskefløde

1½ spsk fintklipper purløg

¾ dl finthakkede radiser

en smule groft salt

friskkværnet peber

25 minitoast

100 g røget laks

- med vagtelæg (20 stk)

20 tynde, friske grønne asparges

kogende vand

10 hårdkogte æg

20 små træpinde

groft salt fx maldon sea salt

friskkværnet peber

- med laks: Rør rygeost blød med fløde og pres blandingen gennem en sigte. Rør purløg, radiser, salt og peber i og smag til. Sæt 1 tsk fyld på hver toast. Skær lakseskiverne i strimler og fordel dem over fyldet. Anret på et fad.

- med vagtelæg: Rens asparges, læg dem i et fladt fad og hæld kogende vand over. Hæld straks vandet fra og brus over med koldt vand. Halver de kolde asparges. Pil og halver vagtelæggene. Stik en træpind gennem et halvt æg og videre ned i 2 krydsede aspargesstykker. Anret på et fad sammen med salt og peber i små skåle.

Tip: Minitoast kan erstattes af ristet toastbrød i mindre stykker.

post-16200-1176117787.jpg

0

Annonce ♥

Fetablinis med persille

Tilberedningstid: 45min.

Antal: 8 stk.

3 gulerødder i skrå skiver og strimler (ca. 125 g)

100 g Karoline's Feta i persille- og hvidløgslage - afdryppet

1 æg (str. mellem)

½ dl hakket frisk kruspersille

friskkværnet peber

10 g smør

Pynt

persillekviste

Blancher gulerødderne.

Findel fetaen med en gaffel og rør osten sammen med æg, persille og peber. Gyldn smørret i en pande på 21 cm i diameter. Læg 1 spsk af fetablandingen 8 steder i panden. Steg de 8 blinis ved jævn varme 3 min. på hver side. Spis de varme blinis sammen med gulerødderne.

post-16200-1176117911.jpg

0