Ihaveadream

Min stedfar skal giftes

15 indlæg i dette emne

Hejsa!

Jeg har brug for en smule hjælp!

Min stedfar skal giftes til juni og jeg vil skrive en sang.

Min stedfar er som en far for mig og han har fundet en rigtig sød kæreste og nu skal de giftes.

Jeg kan nu godt skrive en tale, men tør nok ikke at holde den. Derfor vil jeg skrive en sang, men men men ... på hvilken melodi?

Jeg har en stump til 8 måneder og synger mester jacob, mariehønen evigglad og andre børne sange og kan bare ikke komme på nogen melodi. Hvad har i af erfaring? Hvad er godt at skrive til?

knus

ihaveadream

Redigeret af Ihaveadream
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ved ikke om det er til nogen hjælp, men der er jo den klassiske 'marken er mejet...' . Og 'hammer, hammer fedt...'

Men er det den slags, du skal bruge hjælp til?

Kan ikke lige på nuværende tidspunkt komme i tanke om andre, men skal nok vende tilbage hvis der dukker nogle op.

Mette

0

Del dette indlæg

I skoven skulle være gilde

Den spillemand snapped' fiolen fra væg

Se det summer af sol over engen

Papirklip (Kim Larsen)

Velkommen i den grønne lund

Alle mine længsler de smyger sig om dig

Fra Engeland til Skotland

Oppe i Norge

Min kat den danser tango

Vi vil male dagen blå

Jeg plukker fløjlsgræs

Der sad 2 katte på et bord

Love me tender

Alperosen

Min Amanda var fra Kerteminde

Jeg vil bygge en verden

Clementine

I en skov en hytte lå

Tre små soldater

Skorstensfejeren gik en tur

Erindrer I, det var i kongens have

Hjemmebrænderiet

Midsommervisen

Man kan vel ikke gøre for at man har charme

Lili Marleen

Alfred skal giftes her til morgen

Pigerne fra småland

Jeg vil sjunge om en helt

Hist hvor vejen slår en bugt

Sådan er kapitalismen

Tag med ud at fisk

Dernede i dalen

Jeg er ikke som de andre

Gå med i lunden

Oppe på bjerget

...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tusind Tak for de mange gode forslag!

Jeg må sige, at det er en hel del sværre at skrive en sang end jeg havde forventet.

Først prøvede jeg på Mariehønen Evigglad, men det gik ikke helt rigtigt, så nu prøver jeg på; fra england til skotland og det går indtil vidre bedre.

Når jeg er færdig, sender jeg den ind, så håber jeg i kan hjælpe med om den passer til melodien. Jeg er bange for at jeg ændre melodien lidt for at få teksten til at passe.

0

Del dette indlæg

Jeg har været "tekstforfatter" til en del lejlighedssange efterhånden, og jeg synes, at det som forfatter er sjovest at lave teksten til en "frisk" melodi.

Jeg har bl.a. brugt "Hammer hammerfedt" og "Til julebal i nisseland". Et alternativ er "Katinka, Kantinka".

Jeg hader som gæst at synge på de samme melodier igen og igen, og så er der ofte 100 vers (sådan føles det i hvert fald)

Godt råd: Hellere få gode, gennemarbejdede vers end mange halvdårlige!

Lån også gerne en rimordbog på dit lokale bibliotek. Den kan hjælpe dig en del.

Drop evt. rim i nogle sætninger, og få i stedet for en god sætning og tekst, hvor man ikke laver om på den naturlige ordstilling. Det kommer nemt til at blive for kunstigt, og slet ikke talesprogsnært.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa anita

Hvor er det bare godt at der lige er en der er lidt skrabt til sådan noget! :cheerleader3:

Jeg ved godt at den melodi jeg har valgt måske er letter brugt, men jeg har valgt den lidt af personlig relavans da min far er gammel sømand og det så lige er den bedste af de 2 sange jeg kan inden for det område. Desuden har de båd og sejler begge - så...

Det er første gang jeg skal skrive en sang og synes nu det er lidt svære end jeg har regnet med. Jeg har derfor fundet en rimordbog på nettet - men det falder en del ved siden af. Måske skulle jeg lige smutte på biblioteket.

Jeg vil ikke have at den skal være længere end 6 vers. Jeg ved ikke om jeg kan droppe rim, det virker lidt forkert. Men du har helt ret i at nogen gange kan man tvinge et rim igennem, så det næsten ikke kan udtales.

Jeg har indtilvidere 3 vers:

Melodi: Fra England til Skotland

Calle var til frokost, det var ved juletid

ved denne fest han fandt en kvinde; dejlig, skøn og blid

og helledusse det var en dejlig jul

med englesang og kærlighed der daler ned i skjul

Kirsten hun er glad for børn, men Calle jo især (læser man at Calle er et barn?)

hun er god til mange ting, ja hør nu bare her

og helledusse da hun er en dejlig viv

nu får de sørme bare et helt fantastisk super liv (måske en andet slutning så det ikke er det samme som i 3 vers)

Ja hun kan sy og strikke det er jo ingen sag

hun kan bygge hus og lægge gulv og lægge tag

og helledusse da, det er en dejlig viv

nu får de sørme bare et helt fantastisk super liv

Skal man have en indledning der siger tak fordi vi er inviteret eller kan jeg bare køre på med første vers?

Holder det i det hele taget?

0

Del dette indlæg

Calle var til frokost, det var ved juletid

ved denne fest han fandt en kvinde; dejlig, skøn og blid

og helledusseda det var en dejlig jul

med englesang og kærlighed der daler ned i skjul

første vers synes jeg kører ret godt og fin indledningn du behøver ikke mere synes jeg

glad for børn er Kirsten, men elsker Calle mer'

hun er god til mange ting, ja hør nu bare her

og helledusse da hun er en dejlig viv

nu får de sørme bare et fantastisk super liv (måske en andet slutning så det ikke er det samme som i 3 vers)har fjernet "helt"

Ja hun kan sy og strikke det er jo ingen sag

hun kan bygge hus og lægge gulv og lægge tag

og helledusse da, et dejligt liv de får

Vi glæder os at fejre jer igen om halv-treds år

jeg synes det er en fin sang, har ændret lidt ved slutningen, du kan jo bruge det hvis du vil...synes der manglede lidt en afslutning :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Så fik jeg endelig min sang gjort færdig - hvor herre bevares jeg kunne godt have sparet alt besværet.

For det første var der ingen tostmaster, det var min far der styrrede det og det var såmen også fint nok.

Det vil sige at vi måtte liste ind med sangene. Vi var så de eneste der havde sange med og da vi faktisk var færdig med at spise fik jeg min kæreste til at hente den første sang som skulle være den jeg havde skrevet. (med hjælp fra jer.)

Dagen før bryllupet fik han (min kæreste) at vide at min sang skulle være først, da den anden sang vi havde var sådan en for sjov sang. Han fik det at vide flere gange. Under middagen til bryllupet, hvor vi snakkede om at vi skulle have sangene ind, fik han også at vide at det var den jeg havde lavet først. Da han så endelig går ud og henter sangene ( eller sangen) så er det den anden sang. Jeg ser det og siger flere gange, Nej - den anden sang først!

Og så deler han alligevel den forkerte sang ud og min sang bliver slet ikke sunget.

Jeg er så ked af det og skuffet! Nu har jeg knoklet med den sang i flere måneder - slekket lidt på job ansøgningerne da jeg ikke kan sætte mig ved computeren flere timer om dagen - den sang skulle jo bare være færdig. Når jeg gik i stå, bad jeg om foreslag - men det kunne han ikke og så måtte jeg bede jer om lidt hjælp.

Men det har han åbenbart så lidt respekt for og for mig - at han vælger den sang han lige har hentet hos sin mor og som ikke krævede den helt store omskrivning.

Jeg er bare så vred, skuffet og ked af det! Den store dumme egoistiske rar! (total rasende smiley der tuder!)

Jeg ved godt det "bare" er en sang, men helt ærlig!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Så fik jeg endelig min sang gjort færdig - hvor herre bevares jeg kunne godt have sparet alt besværet.

For det første var der ingen tostmaster, det var min far der styrrede det og det var såmen også fint nok.

Det vil sige at vi måtte liste ind med sangene. Vi var så de eneste der havde sange med og da vi faktisk var færdig med at spise fik jeg min kæreste til at hente den første sang som skulle være den jeg havde skrevet. (med hjælp fra jer.)

Dagen før bryllupet fik han (min kæreste) at vide at min sang skulle være først, da den anden sang vi havde var sådan en for sjov sang. Han fik det at vide flere gange. Under middagen til bryllupet, hvor vi snakkede om at vi skulle have sangene ind, fik han også at vide at det var den jeg havde lavet først. Da han så endelig går ud og henter sangene ( eller sangen) så er det den anden sang. Jeg ser det og siger flere gange, Nej - den anden sang først!

Og så deler han alligevel den forkerte sang ud og min sang bliver slet ikke sunget.

Jeg er så ked af det og skuffet! Nu har jeg knoklet med den sang i flere måneder - slekket lidt på job ansøgningerne da jeg ikke kan sætte mig ved computeren flere timer om dagen - den sang skulle jo bare være færdig. Når jeg gik i stå, bad jeg om foreslag - men det kunne han ikke og så måtte jeg bede jer om lidt hjælp.

Men det har han åbenbart så lidt respekt for og for mig - at han vælger den sang han lige har hentet hos sin mor og som ikke krævede den helt store omskrivning.

Jeg er bare så vred, skuffet og ked af det! Den store dumme egoistiske rar! (total rasende smiley der tuder!)

Jeg ved godt det "bare" er en sang, men helt ærlig!

Du får lige nogle af mig her: post-22726-1181832654.gif post-22726-1181832678.gif post-22726-1181832753.gif post-22726-1181832762.gif

Og så lige nogle

-HAHA-:bearhug::bearhug::bearhug::heart::td:-HAHA-:kiss::kiss::bearhug:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer