AnitaHjære

Bæres over døren

16 indlæg i dette emne

Annonce ♥

så nu er det næste problem, hvornår er det at gommen skal bære sin brud over døren? Er det kun der hvor man tilbringer bryllupsnatten? eller overens dør derhjemme? eller måske begge steder?

Mener bare det er over dørtrinnet :cheerleader3::toot::balloon:

Og ja, mener også "kun" det er hjemme, men er da ikke sikker!!

Hvad så egentlig med os der holder det hjemme..... Skal Jan så bærer mig hver gang jeg skal ind i løbet af dagen!?!? :super: Eller hvornår er det han skal bærer mig!?!? :bearhug::bunny_4::super:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi overnattede på hotellet, hvor festen blev holdt. Her gik jeg selv ind ad døren. Næste formiddag da vi kom hjem, skulle min mand om og hente noget hos sine forældre, de bor en spytklat væk, så ventede pænt udenfor døren. Kunne havde givet mig til at lede efter nøglerne i bilen, men ventede pænt på, at han kom tilbage. Så blev kun båret over dørtærsklen derhjemme, det var også fint for mig.

Charlotte

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er "kun" derhjemme man skal løftes over hvis man skal tro de gamel traditioner...

Det handler om at kvinden skal starte på et nyt liv og derfor skal give slip på det gamel hun havde, dette gør hun ved IKKE at træde på den dørtærskel der er overgangen mellem hendes nye og gamle liv... Samtidig mente man i gamle dag at på ens bryllups dag, der var dørtærsklen en "portal" for alt ondt og dårligt og for ikke at bringe det med ind i det nye liv, så skulle man ikke træde på den...

Blev vidst lidt rodet, men håber det giver mening og at jeg fik det hele og det rigtige med :thumbsupsmileyanim:

Knuz Trine

0

Del dette indlæg

Det er "kun" derhjemme man skal løftes over hvis man skal tro de gamel traditioner...

Det handler om at kvinden skal starte på et nyt liv og derfor skal give slip på det gamel hun havde, dette gør hun ved IKKE at træde på den dørtærskel der er overgangen mellem hendes nye og gamle liv... Samtidig mente man i gamle dag at på ens bryllups dag, der var dørtærsklen en "portal" for alt ondt og dårligt og for ikke at bringe det med ind i det nye liv, så skulle man ikke træde på den...

Blev vidst lidt rodet, men håber det giver mening og at jeg fik det hele og det rigtige med :thumbsupsmileyanim:

Knuz Trine

Mener også det er over dørtrinet derhjemme. Det håber jeg i hvert fald, da jeg ellers må se mig selv bære min mand gennem døråbningen til der, hvor han beslutter, vi skal sove. Tror nemlig ikke, han vil være til meget efter sådan en lang dag

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

LARM Ifølge gammel overtro var der dæmoner overalt, og netop i forbindelse med overgange som fx et bryllup havde dæmonerne magt. Dæmonerne kunne dog skræmmes væk ved at larme, så aftenen før et bryllup var det normalt, at man knuste lerpotter, tallerkener o.lign. mod parrets kommende hjem. På samme måde blev der larmet, når brudeparret forlod bryllupsfesten – den tradition kender vi i dag, som dåser hængt bag parrets bil. Det er også frygten for dæmoner, der gør, at gommen bærer sin brud over dørtærskelen, så kommer hun nemlig sikkert ind i sin nye tilværelse.

Dørtærskel:

Man kan være utrolig træt og gommens sidste kræfter kan bruges til at bære sin brud over tærskelen til værelset

Dørtærskelen betragtes som stedet mellem to verdener, den gamle og den nye man bevæger sig ind i. For ikke at slæbe noget at det gamle med ind kan bruden blive bået gennem denne port.

Når bryllupsfesten er overstået og brudeparret kommer hjem, skal brudgommen bære sin brud over dørtærsklen. Dørtærsklen er et symbol på overgangen mellem brudens gamle verden og den nye, der venter hende.

Derfor er det meget passende, at brudgommen hjælper hende med at komme sikkert over den.

Som jeg læser det - så siger de nogen steder at det er hip som hap om det er når i kommer hjem (hvis man sover hjemme) eller på hotel eller i campingvogn etc. Det er bare vigtigt at det markerer overgangen til den "nye" verden....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer