Ihaveadream

Hvorfor er det nu lige vi gør det?

3 indlæg i dette emne

Nu skal jeg jo til bryllup til 2. gang på 1 år.

Når vi når til brudeparets dans, så står man jo rundt om dem, klapper og gør kredsen mindre og mindre til de kysser.

Så tager mændene gommen, løfter ham op, tager hans sko af, klipper hans strømper og nogen gange får han sko på igen.

Bruden får klippet sit slør og kvinderne skal have et stk. hver.

Så er det lige jeg spørger, hvor stammer det fra og hvorfor gør man det?

Hvad betyder det at få klippet sine sokker i stykker?

Hvad hvis de ikke kan løfte manden?

Hvorfor skal man klippe brudens slør i stk. og alle kvinder skal have et stk. (hvis de vil)

Hvad hvis bruden bære slør?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu skal jeg jo til bryllup til 2. gang på 1 år.

Når vi når til brudeparets dans, så står man jo rundt om dem, klapper og gør kredsen mindre og mindre til de kysser.

Så tager mændene gommen, løfter ham op, tager hans sko af, klipper hans strømper og nogen gange får han sko på igen.

Bruden får klippet sit slør og kvinderne skal have et stk. hver.

Så er det lige jeg spørger, hvor stammer det fra og hvorfor gør man det?

Hvad betyder det at få klippet sine sokker i stykker?

Hvad hvis de ikke kan løfte manden?

Hvorfor skal man klippe brudens slør i stk. og alle kvinder skal have et stk. (hvis de vil)

Hvad hvis bruden bære slør?

Har fundet et par forklaringer her: Bryllupstraditioner

Klippe brudens slør

Når brudevalsen er danset færdig, bliver brudens slør revet i stykker. Jo mere det bliver ødelagt, jo mere lykke vil hun opnå i sit ægteskab. For gæsterne gælder det om, at de skal have et stykke af sløret med hjem, for det vil bringe dem held.

Klippe brudgommens sokker

Det er en tradition, at de mandlige gæster overmander brudgommen og klipper tåen af hans sokker. Det har været tradition i et århundrede, og den egentlige forklaring skal findes i, at gæsterne ønsker at forhindre brudgommen i at gøre sine hoser (sokker) grønne hos andre kvinder.

Har ikke hørt om at manden skal løftes, men det er vel bare en del af at overmande ham.

Min mor fortalte en anden forklaring på denne tradition, nemlig at mandens sokker blev klippet, som en prøve for bruden. Så skulle hun nemlig stoppe sokkerne inden næste morgen, for at vise at hun kunne blive en god hustru.

Her er også en god side: <a href="http://andre bryllupssites/bryllups_inspiration/artikler/bryllup_a_z.asp" target="_blank">Alt om bryllup - fra A til Å</a>

VALS Inden klokken 12 om natten skal brudevalsen danses - ellers bringer det ulykke. Brudeparret er de eneste, der danser, mens gæsterne står omkring og klapper. Gæsterne kommer langsomt nærmere og slutter til sidst helt tæt om parret. Betydningen af dansen var oprindeligt at signalere, at ægteparret i deres nye tilstand kun måtte danse med andre gifte og altså ikke med "singler". I 1800-tallet var det derfor ikke ualmindeligt, at dansen startede med, at konen blev "danset" ind i de giftes rækker. Det foregik ved, at hun først dansede med de ugifte piger, dernæst med de gifte kvinder og slutteligt med sin mand. Med mindre man er erfaren udi klassiske danse, kan det anbefales at øve sig på brudevalsen. Den tilhørende musik, som er komponeret af Niels W. Gade til balletten "Et Folkesagn",kan lånes på biblioteket.

Og lige de sidste links: Bryllupsskikke

Brudens udstyr

Redigeret af Zide
0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer