mhar

Højskolesang i kirken?

10 indlæg i dette emne

Synes, at sangen "Du kom med alt det, der var dig" er supersmuk og sagtens kan bruges i forbindelse med et bryllup. Men er der nogen, der har erfaring med, om der kan synges andre sange end dem fra salmebogen under vielsen?

Tænkte, at jeg ellers ville få én til at komme og synge den i kirken a capella, så organisten i hvert fald ikke behøver at indøve en ny sang. Men ville helst, at vi alle skulle synge den.

Hvad mener I?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg må lige indskyde, at det ikke er alle præster, der tillader den slags i kirken (altså sange udenfor salmebogen). Så inden I brænder for varm på ideen, ville det nok være en god ide lige at tjekke det med ham/hende.

0

Del dette indlæg

Vi ville også meget gerne have sunget denne sang i kirken.. Jeg synes den er så god. Men så gjorde præsten mig opmærksom på, at den faktisk handler om kærlighed mellem to mænd. Derfor synes han ikke det var en passende sang.

Ikke fordi jeg synes der er noget galt i det, men bare lige så du er opmærksom på det.

0

Del dette indlæg

Vi sang 'Du kom med alt det der var dig' til vores bryllup 7/7. Vi spurgte præsten i god tid, og det kostede os 2-300 kroner til de to kirkesangere for at de skulle øve en sang, som ikke stod i salmebogen. Sangen betyder rigtig meget for os, så det betalte vi bare.

De fleste præster, jeg har hørt om, er positive overfor højskolesange, men det er præsten og kirken alene, som afgør dette. OG så skal du naturligvis lave kirkehæfter, så gæsterne har teksten..

Har godt nok aldrig hørt, at den sang skulle handle om to mænd...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

"Du kom med alt hvad der var dig" skal vi også synge. Jeg elsker den melodi. Vores præst havde ingen problemer med at vi gerne ville have den sang.

Jeg kunne ikke lade være med at grine, da jeg fandt ud af, at den var skrevet fra en mand til en anden, jeg kom til at tænke på, at ligesom et homoseksuelt par nok altid vil skille sig ud, så vil min kæreste og jeg altid skille os ud pga. en stor aldersforskel imellem os, og alligevel har sangskriveren valgt at proklamere sin kærlighed gennem denne smukke sang, ligesom Søren og jeg vælger at proklamere vores kærlighed overfor gud og menigheden.

Jeg vil indrømme, at da vi sad hos præsten og studerede salmen "Du som har tændt millioner af stjerner" ja der havde jeg da nær glemt, at det hele ikke skal være kærligheds sange mellem brudeparret. Man vælger jo også kirken for at blive velsignet af gode gamle vorherre og "Du som har tændt millioner af stjerner" er en lovprisning til herren. Ligesom "op al den ting" så de to salmer har vi også med.

Så ud over vi gerne ville have "gode sange som handlede om kærlighed" så har jeg det meget godt med, at vi også har nogle sange som IKKE bare handler om os selv - specielt i disse egocentriske tider, hvor alt skal være så unikt og individuelt. Jeg har ikke behov for altid at tilrette alt til min person, derfor har vi også traditionelle indgangs- og udgangssange/melodier.

Sidst men ikke mindst har vi "Det er så yndigt at følges ad". Både teksten og melodien er god.

Et indlæg med meninger, men de er jo også altid spændende at udveksle.

KH Dorthe

0

Del dette indlæg

Vi ville også meget gerne have sunget denne sang i kirken.. Jeg synes den er så god. Men så gjorde præsten mig opmærksom på, at den faktisk handler om kærlighed mellem to mænd. Derfor synes han ikke det var en passende sang.

Ikke fordi jeg synes der er noget galt i det, men bare lige så du er opmærksom på det.

Er du helt sikker på det.

Det har jeg da aldrig hørt om. Det er en dejlig sang.

Heto

0

Del dette indlæg

Jeg må lige indskyde, at det ikke er alle præster, der tillader den slags i kirken (altså sange udenfor salmebogen). Så inden I brænder for varm på ideen, ville det nok være en god ide lige at tjekke det med ham/hende.

Ja, jeg ved godt, at nogle præster ikke tillader det. X'er fingre for, at vores gør. Men hvis det koster ekstra for at få sangen med pga. kirkesangerne, så vil jeg hellere betale en sangerinde (som også skal synge en sang om aftenen til min kæreste) for at komme i kirken også.

Derved bliver det måske også mere personligt.

Håber, gæsterne - ligesom min kæreste og jeg - ikke har nogen anelse om, at den sang er omkring to mænds kærlighed :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Som sagt er jeg også fuldstændig vild med den sang.. Men præsten sagde at den var skrevet om to mænd.

Da jeg fortalte mine forældre det, sagde de at en anden præst havde sagt det samme, da de havde foreslået sangen til min farmors begravelse.

Så jeg ved kun hvad "præsterne siger"

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skal også synge 'Du kom med alt det der var dig' og det er faktisk præsten/kirken der har foreslået den som en mulighed. Jeg havde godt nok allerede valgt, at jeg gerne ville have den sunget, da det var en af dem vi sang rigtig meget på den højskole hvor min kæreste og jeg mødte hinanden.

Jeg tror nu godt nok ikke, jeg fortæller ham om baggrunden for teksten, selvom den ikke mister noget af sin betydning for mit vedkommende.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer