Nathasia

Tale eller ej til min kommende mand

22 indlæg i dette emne

Hej alle.

Jeg vil lige høre jeres tanker på følgende. Er jeg virkelig storslem hvis jeg vælger IKKE at holde en tale. Grunden hertil er at jeg bliver simpelthen SÅ nervøs - og det er ikke for sjov. Det vil simpelthen overskygge dagen hvis jeg ved jeg skal holde en tale hvor der er så mange mennesker.

Hvad synes I??????

Knus Nathasia

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej du

Jeg synes det er HELT I ORDEN, hvis du ikke holder en tale til din mand når du har det på den måde. Du vil bruge alt for meget negativ energi på at være nervøs og vil slet ikke kunne nyde festen, så LAD BARE VÆRE. Måske kunne du skrive en sang til ham? eller finde en der kan hjælpe dig med at skrive en sang til ham. På den måde kan du jo sagtens takke ham alligvel for jeres kærlighed.

Held og lykke med det hele

Redigeret af 310508
0

Del dette indlæg

Som brud behøver man jo heldigvis slet ikke holde tale, så det synes jeg bare du skal lade være med, og jeg kan ikke forestille mig, at der er nogen der vil tnæke noget som helst dårligt af den grund.

Hvis du heller ikke har lyst til at skrive eller få skrevet en sang (i den forbindelse forventer folk nemlig ofte, at man liiige rejser sig og siger et par ord bagefter), så kan du evt. vælge at sige et par ord til din mand efter brylluppet, når I bare er Jer to.

Der er i hvert fald ingen grund til at få hele sin bryllupsdag ødelagt fordi man partout synes man er nødt til at skulle holde en tale - det er ikke det værd.

0

Del dette indlæg

Som brud behøver man jo heldigvis slet ikke holde tale, så det synes jeg bare du skal lade være med, og jeg kan ikke forestille mig, at der er nogen der vil tnæke noget som helst dårligt af den grund.

Hvis du heller ikke har lyst til at skrive eller få skrevet en sang (i den forbindelse forventer folk nemlig ofte, at man liiige rejser sig og siger et par ord bagefter), så kan du evt. vælge at sige et par ord til din mand efter brylluppet, når I bare er Jer to.

Der er i hvert fald ingen grund til at få hele sin bryllupsdag ødelagt fordi man partout synes man er nødt til at skulle holde en tale - det er ikke det værd.

Jeg skulle lige til at skrive næsten det samme.. :thumbsupsmileyanim: Gør som du føler mest for.. Der er ingen der vil tænke dårligt om dig, bare fordi du ikke holder tale eller skriver en sang..

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej du!

:ditto:

Nej, nej, nej - det behøver du da ikke, hvis du ikke vil.

Siger lige som de andre at det vil være så synd for dig, hvis det skal ødelægge dagen og du bare tænker på det!

Men... synes måske liiiige at du skal sige til din tilkommende hvordan du har det, så han ikke skal forvente noget, hvis du forstår.. Bare en tanke.

Hvis det piner dig meget ikke at lave noget kunne du måske (som nogen herinde) få én til at synge for ham eller lign. Det kunne jo være toastmaster der præsentere sangen, så du ikke behøver at sige noget.

Ikke - bare en tanke!

:loveboard:

Camilla

0

Del dette indlæg

Til at starte med vil jeg sige at det er helt i orden ikke at holde tale hvis det vil ødelægge din dag.......

Det næste jeg vil sige er at jeg var også i syv sind om jeg skulle holde en tale eller ej pga nervøsitet - har det også meget skidt med at sige noget foran andre mennesker.

Jeg blev dog enig med mig selv om at jeg ville gøre det da jeg var bange for at komme til at fortryde det senere. Nu er jeg superglad for at jeg gjorde det og det var faktisk ikke så slemt, jeg var helt høj af den gode stemning. Det gik rigtig godt og jeg havde lavet en tale med noget at det sjove og det alvorlige, blandet det tilpas så jeg ikke kom til at tude. Kun en enkelt gang var jeg ved at tude, men så skålede vi lige og så var det ovre. Lige inden min tale startede tog jeg en ordentlig indånding så gæsterne var klar over at jeg var nervøs og det hjalp faktisk på nernverne.

Du skal helt selv bestemme hvad du vil og lige meget hvad er det helt fint, du er nemlig bruden så du bestemmer helt selv :)

Håber I får en fantastisk dag, tale eller ej.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg vil holde tale eller ej...

Men ved til gengæld hvor skidt min kæreste har det med at skulle holde tale. Det er næsten nok til ikke at holde bryllupsfest... har lidt ondt af ham.. nu havde han lige lært selv at ringe efter pizza, taxa etc.. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Men ved til gengæld hvor skidt min kæreste har det med at skulle holde tale. Det er næsten nok til ikke at holde bryllupsfest... har lidt ondt af ham.. nu havde han lige lært selv at ringe efter pizza, taxa etc.. :thumbsupsmileyanim:

:cheerleader3:

Stakkels mand, men hils og sig det er SÅ fedt når man har gjort det og får ros af gæsterne.

0

Del dette indlæg

Men ved til gengæld hvor skidt min kæreste har det med at skulle holde tale. Det er næsten nok til ikke at holde bryllupsfest... har lidt ondt af ham.. nu havde han lige lært selv at ringe efter pizza, taxa etc.. :cheerleader3:

Sådan en kæreste har jeg også derhjemme, og jeg har simpelthen så svært ved at forstå, hvad det er, de er SÅ nervøse for. En ting er at skulle stille sig op og tale foran en masse mennesker (som alle sammen holder af én), men hvorfor er det, det er så "farligt" f.eks. at ringe efter pizza??? Jeg ikke forstå :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Sådan en kæreste har jeg også derhjemme, og jeg har simpelthen så svært ved at forstå, hvad det er, de er SÅ nervøse for. En ting er at skulle stille sig op og tale foran en masse mennesker (som alle sammen holder af én), men hvorfor er det, det er så "farligt" f.eks. at ringe efter pizza??? Jeg ikke forstå :thumbsupsmileyanim:

Jeg ved såmænd heller ikke, om jeg kan forstå det i den forstand, at jeg kan give en virkelig god grund til at have det sådan. Men jeg kan sagtens forstå det i den forstand, at jeg kan sætte mig ind i, hvordan det er - jeg har det nemlig ligesådan selv. Jeg kan ikke fordrage at ringe til andre end lige min kæreste og mine forældre. Det er godt nok ikke sådan, at jeg ikke gør det, for det skal jo til ind imellem (i dag ringede jeg f.eks. til lægen), men der sidder altid noget nervøsitet og lurer, og hvis der er en anden og lige så nem eller kun lidt sværere måde at få, hvad det nu er, gjort på, så vælger jeg gerne den. Jeg vil f.eks. til hver en tid bestille pizza over internettet frem for telefonen, hvis det er muligt.

Nej, det er ikke spor farligt at tale i telefon, men det er det jo heller ikke at holde en tale - jeg har det i øvrigt selv ganske glimrende med at tale foran mange mennesker. Sådan er så mange små "fobier" jo i bund og grund irrationelle. Et par ting kan jeg dog nævne som grunde til ikke at kunne lide det med at tale i telefon. Dels er jeg ikke alt for glad for snak på tomandshånd med folk, jeg ikke kender, i det hele taget - det er noget med at begynde at tænke over, at man jo skal holde gang i samtalen, hvorefter jeg bliver bange for, jeg ikke kan finde på noget at sige, hvilket naturligvis resulterer i, at det faktisk bliver sværere at finde på noget. Dette forstærkes lidt af at tale i telefon, fordi det ligesom er værre med pauser dér, fordi man ikke lige kan se ud af vinduet eller drikke af sit glas eller den slags. Det er selvfølgelig ikke så aktuelt, hvis man skal sådan noget som at ringe efter en pizza, hvor det er ret klart, hvad man skal sige, men så rationelle er ens ubevidste processer jo ikke nødvendigvis, at de kan se det. Derudover er der manglen på at kunne se hinanden. Sikkert fordi den slags gør mig lidt nervøs, hjælper det, jo flere signaler, jeg har at støtte mig til, og jeg har det ganske fint med at skulle tale med ekspedienter, læger, folk på kommunen osv. ansigt til ansigt, hvor kropssprog og den slags kommer med.

Så alt i alt - det er i bund og grund en ret irrationel frygt, ligesom så meget andet er, men der er selvfølgelig nogle ting, det bunder i, selv om man ikke nødvendigvis selv har fuld indsigt i dem. Det er sikkert individuelt, hvad det så er, men der skal nok være nogle fællestræk - jeg har så givet et par eksempler på, hvordan det er for mig.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

Du er ikke stor slem. Det er faktisk ikke en tradition at bruden holder tale. Det er kun de sidste par år der er flere og flere piger der bryder traditionen. Men hvis du vil kan du jo få skrevet en sang til din mand eller få læst et digt op.

Knus

0

Del dette indlæg

Hejsa

Nu har jeg godt nok ikke læst hele tråden igennem, men faldt dog over nogle af dem.

Jeg prøvede første gang at holde tale til min søsters bryllup, som var 5 måneder før vores. Jeg var super nervøs, men også ret spændt da jeg havde øvet mig ret meget på den, og jeg skulle snakke foran 85 gæster. Det gik super fint og jeg havde mod på mere.

DOG havde min kæreste ikke mod på en tale. Da han friede nåede han ikke at sige noget før han begyndte at græde. Han er meget følelsesladet, og det syntes jeg jo helt sikkert er en dejlig ting ved ham.

Vi valgte så at holde en tale sammen. Vi gjorde følgende:

Skal lige sige at vi sad ved runde borde, og vi sad sammen med vores tætteste venner.

Vi lagde ud fælles - takkede for en kanon polterabend, gaver osv.

Så snakkede jeg lidt til hans forældre og lidt resten af familien, og det samme gjorde min mand til min familie

Så snakkede vi på skift til vores dejlige venner ved bordet og jeg sagde så til alle - at vi jo ikke kunne snakke til alle, så derfor havde vi skrevet en personlig hilsen i vores velkomshæfter der lå ved hver gæst - alle syntes det var super godt.

Vi sluttede så af med at alle skulle rejse sig op, og udbringe et leve for dem selv.

Talen blev holdt i en sjov tone og vi tog lidt fis på famlilie og venner.

Mange var rigtig imponerede over den måde vi holdte talen, og vi havde hinanden at støtte os til.

Sådan kan man også holde taler.

Så hvis en af jer ikke kan overskue det, kan I altid slå pjalterne sammen og holde en for alle de dejlige gæster der er kommet til jeres bryllup

Det skal lige siges, at vi i starten af talen nævnte at vi jo godt vidste hvad vi betød for hinanden, derfor stod vi jo her - og at vi stedet for ville holde en tale for at dem.

Håber I forstår alt hvad jeg har skrevet.

Vil bare sige, at der er flere måder at gribe det an på.

Så held og lykke med at finde den løsning der passer bedst til jer.

Knus Joan

0

Del dette indlæg

Søde du

Nej, du skal selvfølgelig ikke holde tale.

Langt de fleste holder tale for deres egen skyld og ikke for den, der egentlig holdes tale for - hvis du forstår, hvad jeg mener. Der er bare ikke noget mere kedeligt, end at se og høre på nogen der underholder for at blive set og hørt.

Du skal heller ikke finde på mystiske ting med digte, sange osv. hvis din natur er en anden. Hold du i stedet din mand i hånden under bordet og klem hans hånd, når du bliver berørt af forskelligt, der foregår omkring jer. Det tæller meget mere, og han vil sikkert forstå, da han kender dig bedre end nogen anden.

Hvis endelig du vil glæde ham i den retning, så sig hvad du har på hjertet, når I er alene - f.eks. når I vågner efter bryllupsnatten, eller når I kører fra kirken til feststedet.

mvh

goodbyehansen

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg holdte heller ikke tale... Ville ikke kunne have sagt noget for bare snot og tårer.... Jeg kunne kun lige klare at byde velkommen.

Tilgengæld holdt jeg meget på at min kæreste skulle holde tale, da det ikke er et problem for ham. Han havde dog en del besværligheder med at få talen skrevet... Han var bange for at det var for plat, men han fik meget ros, og jeg tror han var glad for at han gjorde det!

0

Del dette indlæg

Der er ikke nogle der SKAL holde tale!!! Det skal være en god aften for alle og vigtigst af alt også for brudeparret, så derfor er der ikke nogen grund til at begive sig ud i en tale bare af pligt, man skal gøre det fordi man har lyst, og man har noget på hjertet man gerne vil dele med resten af selskabet. Det resulterer også i de bedste taler!!

Synes forresten at det er en rigtig god ide med at holde en fælles tale, og at det hele bliver lidt mere humoristisk i stedet for at det altid skal at være så følelsesladet. Meeen man skal ikke glemme hvorfor man bliver gift - nemlig kærligheden :griner:-

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er ingen forventninger til, at bruden holder tale - men det er en tradition, at gommen gør det. Faktisk er det meningen, at bruden skal sidde til pynt! :) Men det er rigtigt, at det gennem de seneste år også er blevet normalt, at bruden holder tale/har skrevet en sang eller fx får en anden til at synge en special sang. Fotomontager er også populære.

Selvfølgelig skal man da ikke føle sig forpligtet eller presset til noget. Det betyder, som før nævnt, meget mere at din tilkommende kan mærke på dig, at du er glad og måske bevæget.

Jeg synes vældig godt om idéen med at holde en fælles tale. :thumbsupsmileyanim:

Jeg har set flere herinde skrive, at de har valgt at holde en humoristisk tale baseret på diverse oplevelser - det er nemmere end at tale følelsesladet. Også en god idé.

Er man slet ikke til at holde tale - men meget gerne vil alligevel - kan man måske bruge denne idé:

Skriv talen som et eventyr eller skriv den på vers. Så kan man læse den op, måske i en rytme - det gør det nemmere.

Jeg har selv brugt Halfdan Rasmussens ABC som inspiration. Jeg lavede vers med A, B osv - købte bogen og klistrede både vers og fotos ind i den, og efter 'talen' fik parret bogen. Det vakte stor latter og glæde - og jeg var lykkelig for at kunne nøjes med at læse vers op! :denmarkflag:

Jeg skal giftes til juni, og jeg vil så utrolig gerne give udtryk for min kærlighed til min kæreste - men jeg er også ret sikker på, at det vil blive rigtig svært. Så jeg finder et alternativ!

Held og lykke til dig!

Dorte.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer