Guest katjamo

Dele internet mellem to computere

13 indlæg i dette emne

Nu er vi så blevet installeret i en midlertidig lejlighed, mens vores nye lejlighed bliver sat i stand. Men ak og ve der er kun et internetstik og hvis vi ikke gør noget ender det nok med en skilsmisse i løbet af de næste tre uger ;)

Så kan man få et fordelerstik til et internetstik???? Eller hvordan gør man?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Manden siger at I skal købe en switch eller endnu bedre en router...den kan så "fordele" internettet til jer begge...kan fås i merlin osv..eller en computer nørd butik....ellers så spørg i såden en computer nørd butik!!

De korster ca. 400 kr (han siger at den vidst ikke må koste mere)...men så slipper i jo også for at blive skilt...og gift igen..på den anden side et bryllup...igen og med den samme mand...hmmm.....tror jeg piller vores routr fra...kunne få lov at købe kjole igen...planlægge fest..DRØMME DRØMME DRØMME... :loveboard:

0

Del dette indlæg

Jep, vi har f.eks. en router, det er supergodt! :loveboard:

Nu kan vi sidde sammen i sofaen, med hver vores bærbare og msn'e til hinanden... :bearhug::biggrin:

Jeg kan kun anbefale jer at købe en trådløs router. Særligt hvis I har bærbare computere og godt vil bruge den/dem flere steder i lejligheden. Samtidig undgår I kapelrod. De fås vist fra 400 og opefter. Jeg mener vi gav 1300 kr. for vores Linksys, fordi den skulle kunne række rundt i hele huset.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Manden siger at I skal købe en switch eller endnu bedre en router...den kan så "fordele" internettet til jer begge

Ikke helt rigtigt.

Det SKAL være en router - ikke en switch.

En switch har udelukkende den funktion, at den skaber forbindelse mellem de forskellige deltagere på netværket.... lidt ligesom en tre-stikdåse, hvor alle tilsluttede enheder har adgang til samme strøm. En switch kan ikke fordele signaler - den giver bare alle adgang til alt.

Når man køber et internetabonnement, får man oftest kun en IP-adresse med i købet. Det betyder, at ude på det store verdensomspændende internet har alle computere i din husstand kun en IP-adresse til deling.

Det er selvfølgelig noget rod, for når en computer på internettet så sender et svar (fx en hjemmeside) tilbage til jer, ved computeren ude på nettet jo ikke noget om hvilken af jeres maskiner, der bad om at få sendt et svar.

Her kommer routeren ind i billedet. En router fungerer som en slags færdselsbetjent, og holder styr på hvilke computere, der sender hvilke forespørgsler - og dermed hvem der skal modtage svar på hvad.

Så en router er svaret - medmindre man da vil fremprovokere skilsmissen, som nævnt ovenfor :loveboard:

0

Del dette indlæg

Tak for jeres svar :)

Nu er det jo bare sådan at vi skal bo i den her lejlighed i tre uger, så jeg gider ikke ofre mange penge på det. Hvad kan man så gøre? Jeg var en tur i Fona, og den inkompetente meget unge sælger kunne kun byde på en switch til 500 kroner og det nægter jeg altså at ofre på 3 ugers internet. :)

Redigeret af katjamo
0

Del dette indlæg

Tak for jeres svar :bearhug:

Nu er det jo bare sådan at vi skal bo i den her lejlighed i tre uger, så jeg gider ikke ofre mange penge på det. Hvad kan man så gøre? Jeg var en tur i Fona, og den inkompetente meget unge sælger kunne kun byde på en switch til 500 kroner og det nægter jeg altså at ofre på 3 ugers internet. :)

Jamen, hvad har I i den nye lejlighed? For vores trådløse router er sådan én, man bare knalder i et tilfældigt internet-stik, og så har vi begge trådløst internet... :)

Så hvis I køber én nu, så tager I den vel bare med i den nye lejlighed også, og så har I begge trådløst internet dér også...? GP

0

Del dette indlæg

Tak for jeres svar :bearhug:

Jamen, hvad har I i den nye lejlighed? For vores trådløse router er sådan én, man bare knalder i et tilfældigt internet-stik, og så har vi begge trådløst internet... :)

Så hvis I køber én nu, så tager I den vel bare med i den nye lejlighed også, og så har I begge trådløst internet dér også...? GP

Præcist. En trådløs router bliver kun ubrugelig hvis den går i stykker eller bliver overhalet af udviklingen. Jeg kunne da godt forestille mig at der om 3-4 år ikke er noget der hedder internetforbindelse, fordi vi alle har mobilt bredbånd, men så har routeren også tjent sine penge hjem.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan også kun varmt anbefale en trådløs router, for hvem siger at telefonstikket sidder praktisk i forhold til hvor computerne skal bruges i den nye lejlighed?

En switch eller en hub duer kun hvis man har flere IP-adresser på sit internetabonnement som Jesper ganske rigtigt skriver.....

Så ned til en biks, der har forstand på computere og netværk. Lad være med at gå i Fona, Merlin eller den slags, det er fint hvis man ved noget om det og præcist ved hvad man skal have. Som du selv har oplevet, så ved ekspedienterne i de forretninger ikke helt hvad de har med at gøre, da de som regel ikke er uddannet eller oplært inden for det pågældende område, med udelukkende er oplært i at gennemføre ekspeditionen.

Vi fik vores trådløse router gratis af TDC, da vi flyttede i hus for en måned siden og den er genial nem at sætte op. Den er placeret i kontoret i kælderen men rækker snildt over hele huset så selv knægten er på nettet med sin bærbar når han ligger og hygger sig oppe i hemsen på sit værelse på førstesalen.

:) fra Marianne

Redigeret af Mus01
0

Del dette indlæg

Hvis det er en bærbar, der er mindre en to år gammel, er den med meget stor sansynlighed født med trådløst netværk.

Ellers kan man få en lille "pen" til omkring en 100-basse som bare sættes i en af USB-portene og så er man kørende. :)

:) fra Marianne

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Og husk at, hvis I vælger at få trådløst netværk, så få det låst, så folk ikke kan logge på udefra.. Der ligger jo mange følsomme oplysninger på ens computer..

Nej, det er ikke lige det der er meningen med at lægge en såkaldt krypteringsnøgle, som låsen også kaldes, på et trådløst netværk.....

Det er din firewall, der er installeret på pc'en, der forhindrer andre i at snage i hvad der ligger af ting og sager. Man har som minimum altid den firewall, der ligger i Windows (hvis man bruger dette styresystem) men mange vælger at supplere med en bedre udgave, ofte sammen med en eller anden form for antivirus - det gør jeg f.eks. selv....

Krypteringsnøglen er til både at forhindre andre i at få gratis internet ved at koble sig på dit trådløse netværk, for at sige det lidt firkantet, og til at forhindre andre i at "læse" de data der sendes frem og tilbage mellem din pc og den server, du er koblet op på når du surfer. Derfor er det en god idé ikke at lade sit net stå piv-åbent men opsætte denne nøgle, der koder datapakkerne så kun du kan læse hvad der foregår på nettet....

Jeg håber ikke det var alt for nørdet og uforståeligt forklaret ;)

:thumbsupsmileyanim: fra Marianne

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer