prinsesse

skift af efternavn

22 indlæg i dette emne

Nu er vi nået så langt i forløbet, at vi snart skal udfylde alle papirerne :wacko:

Men men men. vi kan ikke helt blive enige om hvad vi skal hedde til efternavn, så uden at komme med kommentarer om hvad vi har tænkt på, vil vi gerne høre jeres umiddelbare meing.

Min kæreste hedder Thomas Jensen og jeg hedder Sandie Wai Yee Wong.

det er selvfølgelig Jensen og Wong der er diskussionen her.

så piger, hvad ville i gøre?

Redigeret af prinsesse
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja, den er en svær én.

Vi havde også samme diskussion og det endte med et kompromi fra begges sider -altså en kombination af begges efternavne. Mit efternavn er også lidt anderledes mens min mands er ret traditionelt, så jeg holdte jo hårdt på at mit skulle være til sidst -og det blev sådan.

Det sjove er faktisk, at den første tid gjorde min mand meget ud af at fortælle folk, at vi hed begge navne men efter ca. 1 uge brugte han ikke længere sit gamle men kun mit. Så nu bruger vi kan det sidste i vores efternavn -altså mit oprindelige efternavn :)

Sådan kan det jo gå.....

Men jeg var også inde på at vi bare kunne beholde hver vores, det er da også en mulighed ???

Held og lykke med det -og kæmp for dit :bearhug:

0

Del dette indlæg

Ja jeg er enig, kæmp for dit efternavn :cheerleader3:

Jeg hedder selv Sandie Eschen men vi ender med at hedde Dam Mikkelsen.

Dog har jeg ikke slettet Eschen da det oprindeligt er mit mellemnavn, og jeg er MEGET

knyttet til det, men jeg kan da godt se at når vi engang får børn at det lettete at vi alle

hedder det samme til efternavn. :cheerleader3:

Så vores kommende børn får både Eschen og Dam Mikkelsen, så må de selv bestemme

hvad de vil bruge når de bliver ældre :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Hvad med:

Sandie Wai Yee & Thomas

Wong Jensen

(jeg ved ikke om Wai Yee er dit mellemnavn eller om det er et mellem-efternavn??)

Det eneste jeg måske ville være lidt bekymret over var, om du fik et alt for lang navn, men det er jo en temperements sag...

Men altså Wong er jo et ret specielt efternavn og Jensen er ret så almindeligt,

så hvis I kun skal have det ene så tror jeg jeg ville holde på Wong

Men jeg synes nu der er noget fedt over Wong Jensen - det kombinerer jer ligesom :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Wong Jensen lyder fint.

Men man skal lige huske på, at man kun kan have ét efternavn iflg. de nye regler.

I kunne måske hedde Wong-Jensen (med bindestreg), for så bliver begge navne nemlig ét navn (så vidt jeg har forstået).... altså ét efternavn, og så dine andre navne som dine mellemnavne....

0

Del dette indlæg

Hvad med:

Sandie Wai Yee & Thomas

Wong Jensen

(jeg ved ikke om Wai Yee er dit mellemnavn eller om det er et mellem-efternavn??)

Det eneste jeg måske ville være lidt bekymret over var, om du fik et alt for lang navn, men det er jo en temperements sag...

Men altså Wong er jo et ret specielt efternavn og Jensen er ret så almindeligt,

så hvis I kun skal have det ene så tror jeg jeg ville holde på Wong

Men jeg synes nu der er noget fedt over Wong Jensen - det kombinerer jer ligesom :cheerleader3:

:thumbsupsmileyanim: Det var lige det, jeg sad og tænkte!

Janne.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

wai yee er mit mellemnavn, så det vil fortsat være der.

der er selvfølgelig mulighed for at vi kan vælge at få en bindestreg mellem vores efternavne, men det synes jeg ser helt forkert ud.

jeg vil meget nødig af med mit eftenavn, men har sagt at jeg så kan hedde jensen som mellemnavn, men så kommer jeg til at få et monsterlangt navn - sandie wai yee jensen wong. er jeg den eneste der ville få skrivekrampe?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Spørgsmål til det med bindestreg. Jeg har hørt at dert koster 3000kr at gøre det sådan, er der nogen der ved om det passer? Vi overvejer nemlig også at putte en bindestreg mellem vores efternavne, men hvis det koster penge tager vi bare mit efternavn som mellemnavn og min kærestes som efternavn...

Any one?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har også det problem.

Jeg hedder Stine Bøgh Kruuse og min kæreste hedder Lars Olsen.

Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg synes bare ikke at Kruuse Olsen lyder særlig godt. Det er ikke fordi at jeg er specielt knyttet til mit "kruuse", men det er da lidt mere specielt end "Olsen". Det vil jeg bare ikke hedde :)

Ind til videre beholder vi nok bare hvert vores navn, men så kommer problemet jo bare den dag vi får et barn.... Jeg har pønset lidt på om vi skulle tage et helt nyt navn begget to. F.eks. Astrup, som min Farmor hed inden hun blev gift. Men kan man overhovedt det og koster det noget?

0

Del dette indlæg

Spørgsmål til det med bindestreg. Jeg har hørt at dert koster 3000kr at gøre det sådan, er der nogen der ved om det passer? Vi overvejer nemlig også at putte en bindestreg mellem vores efternavne, men hvis det koster penge tager vi bare mit efternavn som mellemnavn og min kærestes som efternavn...

Any one?

Jeg mener at det er gratis i forbindelse med indgåelse af ægteskab. Reglerne for hvornår man skal betale og ikke er lavet om i 2006 mener jeg. Jeg skiftede navn i 2003 og ville gerne have min mormors pigenavn som mellemnavn og min mors pigenavn som efternavn.

At skifte til min mors pigenavn var gratis, men fordi min mor ikke havde min mormors pigenavn så kostede det 3000 kr. Min mor skulle også skifte navn og så tog min mormors pigenavn, dermed kunne jeg også få det gratis :)

Forvirret - det var vi også. Reglerne er som sagt lempet siden dengang, men navnelovgivningen er en jungel. Måske kan i finde hjælp på kirkeministriets hjemmeside? Men jeg mener nu altså at det er gratis i forbindelse med indgåelse af ægteskab.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer