Frittefrej

Uregelmæssig menstruation efter p-pille-stop

12 indlæg i dette emne

Hejsa alle sammen...

Jeg har lige siddet og læse i forummet "smart i en fart", at p-pillestop....

Dem af jer, der ikke får regelmæssig menstruation og osse døjer meget med uren hud.... synes I skulle smutte en tur til gynækolog.

Ikke for at være lyseslukker.....

Men da jeg holdt op med p-piller i 2001 fik jeg kun menstruation 2 gange om året.

Min egen læge blev ved med at sige at jeg bare skulle se tiden af, men i 2004 synes jeg altså det var mærkeligt at den stadig ikke var regelmæssigt.

Så jeg blev henvist til en gynækolog, som hurtigt konstaterede at jeg har PCO (PolyCystiske Ovarier).

Han scannede mig, og kunne se at mine æg lå som på en perlehalskæde, istedet for spredt rundt i æggelederen.

Derefter fik jeg også taget blodprøver, hvor han kunne konstatere at jeg har for mange mandlige kønshormoner (derfor jeg fik så meget uren hud), samt at jeg er insulinresistent (gangen før sukkersyge). Derfor har jeg så ikke kun PCO, men PCOS (PolyCystisk Ovarie Syndrom).

Når man har syndromet har man flere symptomer, som sammen danner syndrommet.

Nogle har osse "kun" PCO..... Faktisk har hver 7. kvinde det. Nogle får det dog aldrig konstateret. og bliver gravid uden problemer.

For ja.... jeg kan også få problemer med at blive gravid, hvis jeg dog vil være det på et tidspunkt (lider af voldsom angst, så pt har jeg ikke nok overskud til børn).

Af gynækologen fik jeg ordineret p-piller (yasmin) som virkede rigtig godt på den urene hud, men efter alt det i pressen skiftede jeg... Mine nye virker så ikke helt lige så godt på den urene hud, men jeg tør ikke tage yasmin :lol:

P-pillerne skal jeg tage indtil jeg kommer i overgangsalderen... medmindre jeg vil forsøge at blive gravid på et tidspunkt.

Hvis jeg ikke tager p-pillerne, risikerer jeg at tabe håret på iset (ligesom mænd), og få skæg osv.... pga de for mange mandlige kønshormoner.

Derudover.... hvis man ikke regelmæssig udstøder slimhinden (menstruation), har man øget risiko for kræft dernede.

Jeg må så tage til takke med migræneanfald pga p-pillerne..... selvom de er slemme, vil jeg heller have det, end det andet....

Derudover fik jeg ordineret "Metformin" som er sukkersygepiller. Dem tager jeg 2x500mg af om dagen... For at få min insulin til at virke ordentlig i min krop...For min krop producerer insulin... Den kan bare ikke finde ud af at optage det :bearhug:

En positiv ting er dog.... at da jeg startede på disse piller, så smed jeg vupti 10kg... og det var samtidig med jeg holdt op med at ryge :cheerleader3:

Efterfølgende har jeg tabt 7 kg mere.... Og nu må jeg selv kæmpe mig de sidste 13kg ned.

Man kan nemlig få det bedre med PCOS hvis man taber sig (hvis man er overvægtig... der findes også tynde pco'er), og man kan få nemmere ved at blive gravid (hvis det ønske skulle komme.

Det var bare lidt fra mig ;)

Hvis I vil læse mere om pco/pcos så kig på www.pcoinfo.dk

Knus Frittefrej

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det lyder da godt nok som en rigtig træls omgang du har været igennem..

Men tror ikke du skal være så bange for yasmin, tilfælde af alvorlige bivirkninger er jo så få især i dk og de bivirkninger er der også på mange andre præperater, og havde de nu engang været så farlige som enkelte mener havde lægemiddelstyrelsen nok fjernet dem fra markedet..

Jeg har selv været på yasmin i 7 uden så meget som en eneste bivirkning modsat visse andre p-pille mærker som jeg startede med. Fordelen er også at de har et forholdsvis lavt indhold af homoner. Er dog lige holdt pga. evt børneplaner, lidt dårlig timing mht. til mens og bryllup har jeg nu fundet ud af men ja man kan jo ikke få det hele :cheerleader3: desværre

0

Del dette indlæg

Jeg er en af dem der har døjet med uren hud efter stop med p-piller, og begyndte derfor på p-piller igen (yasmin) Jeg tager dem uden bekymring.. :cheerleader3: Der er en risiko for blodpropper ved alle p-piller, og at yasmin er hverken mere eller mindre farlig end andre typer.. :bearhug:

Jeg har faktisk tænkt på, om jeg muligvis kan have begyndende PCO, netop fordi jeg fik uren hud og min menstruation blev så uregelmæssig... Men det kan man vel ikke finde ud af, når jeg er på p-piller?

0

Del dette indlæg

Jeg er en af dem der har døjet med uren hud efter stop med p-piller, og begyndte derfor på p-piller igen (yasmin) Jeg tager dem uden bekymring.. :cheerleader3: Der er en risiko for blodpropper ved alle p-piller, og at yasmin er hverken mere eller mindre farlig end andre typer.. :bearhug:

Jeg har faktisk tænkt på, om jeg muligvis kan have begyndende PCO, netop fordi jeg fik uren hud og min menstruation blev så uregelmæssig... Men det kan man vel ikke finde ud af, når jeg er på p-piller?

Hejsa Katrine

Jeg mener godt at du kan finde ud af om du har PCO selvom du er på p-piller, men prøv at snakke med en gynækolog....

Vil dog stadig mene at æggene ligger forkert i din æggeleder, hvis du har PCO, osse selvom du får p-piller...

Insulinresistent kan man godt finde ud af, selvom du er på p-piller...

Mens for mange mandlige kønshormor vist ikke er så lige til, da p-pillerne jo retter op på det ;-)

Til jer begge:

Jeg ved godt at man ikke skal være bange for Yasmin, men da jeg i forvejen har en lang liste af sygdomme + at jeg er utrolig uheldig, så vælger jeg at fortsætte på dem jeg er på nu.....

Det er jo osse dumt at tage yasmin, og så hele tiden gå og frygte dem ;)

Knus Frittefrej

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er en af dem der har døjet med uren hud efter stop med p-piller, og begyndte derfor på p-piller igen (yasmin) Jeg tager dem uden bekymring.. :thumbsupsmileyanim: Der er en risiko for blodpropper ved alle p-piller, og at yasmin er hverken mere eller mindre farlig end andre typer.. :blush:

Du kan sagtens finde ud af om du har PCO men du er på p-piller. Hormonerne i p-pillerne gør kun det at et begrugtet æg ikke kan sætte sig fast. men hvis du har PCO har du minimal chance for at få et æg befrugtet. Men p-piller ændrer ikke på det faktum at du producerer æg, men det kommer aldrig ud af de cyster de vokser sig stor i (altså ingen æggeløsning). Det kan kontroleres ved en enkelt scanning. For at få konstateret PCO skal 3 krav være oplyldt: uregelmæssig menstruation, øget hårvækst , og den tredje kan jeg ikke helt huske, men mener at det er forhøjet antal mandlige hormoner i blodet. Dog kan man også have PCSO hvor man har alle symptomer bortset fra manglende æggeløsning og uregelmæssig menstruation.

Prøv at kontakte en gynekolog og bliv tjekket. I øvrugt så er der ikke noget der hedder begyndende PCO. Enten har man det eller også har man det ikke. Dog kan man have det i sværre eller svagere grad. Syndromet er noget man bliver født med, højest sansynlig arvelig.

0

Del dette indlæg

Jeg er en af dem der har døjet med uren hud efter stop med p-piller, og begyndte derfor på p-piller igen (yasmin) Jeg tager dem uden bekymring.. :blush: Der er en risiko for blodpropper ved alle p-piller, og at yasmin er hverken mere eller mindre farlig end andre typer.. :cheerleader3:

Du kan sagtens finde ud af om du har PCO men du er på p-piller. Hormonerne i p-pillerne gør kun det at et begrugtet æg ikke kan sætte sig fast. men hvis du har PCO har du minimal chance for at få et æg befrugtet. Men p-piller ændrer ikke på det faktum at du producerer æg, men det kommer aldrig ud af de cyster de vokser sig stor i (altså ingen æggeløsning). Det kan kontroleres ved en enkelt scanning. For at få konstateret PCO skal 3 krav være oplyldt: uregelmæssig menstruation, øget hårvækst , og den tredje kan jeg ikke helt huske, men mener at det er forhøjet antal mandlige hormoner i blodet. Dog kan man også have PCSO hvor man har alle symptomer bortset fra manglende æggeløsning og uregelmæssig menstruation.Prøv at kontakte en gynekolog og bliv tjekket. I øvrugt så er der ikke noget der hedder begyndende PCO. Enten har man det eller også har man det ikke. Dog kan man have det i sværre eller svagere grad. Syndromet er noget man bliver født med, højest sansynlig arvelig.

Det jeg har markeret med rødt er IKKE korrekt.....

Kort fortalt er PCO "kun" poly-cystiske æggestokke - PCOS er poly-cystisk ovarie syndrom og diagnostiseres ved to af tre kriterier (mgl. ægløsning (giver uregelmæssige menstruationer), poly-cystiske æggestokke eller mandlige kønshormoner)

Jeg er selv diagnosticeret med PCOS med baggrund i det første og det sidste kriterie - desværre med en diabetes 2 oveni som følge af insulin-resistensen, der også ofte følger med.

Så jo!..... uregelmæssig menstruation og manglende ægløsning er bestemt et af de symptomer, der optræder ved PCOS....

Man bliver heller ikke født med PCOS - jeg har udviklet det i løbet af det sidste års tid og blev diagnosticeret i februar måned.

Den lange OG korrekte historie findes her på PCO-info

Så Katrine - afsted til lægen med dig så du kan få afklaret om det er PCOS, der er årsagen til dine problemer. Lægen vil også sørge for at du får den rigtige vejledning om hvordan du i givet fald skal forholde dig.... ellers så spørger du bare løs herinde. Vi er faktisk en del med diagnosen PCOS og hvis du søger i forumet på emnet kommer de tråde vi har haft oppe at vende frem....

Stort :thumbsupsmileyanim: fra Marianne

Redigeret af Mus01
0

Del dette indlæg

Jeg er en af dem der har døjet med uren hud efter stop med p-piller, og begyndte derfor på p-piller igen (yasmin) Jeg tager dem uden bekymring.. :cheerleader3: Der er en risiko for blodpropper ved alle p-piller, og at yasmin er hverken mere eller mindre farlig end andre typer.. :thumbsupsmileyanim:

Du kan sagtens finde ud af om du har PCO men du er på p-piller. Hormonerne i p-pillerne gør kun det at et begrugtet æg ikke kan sætte sig fast. men hvis du har PCO har du minimal chance for at få et æg befrugtet. Men p-piller ændrer ikke på det faktum at du producerer æg, men det kommer aldrig ud af de cyster de vokser sig stor i (altså ingen æggeløsning). Det kan kontroleres ved en enkelt scanning. For at få konstateret PCO skal 3 krav være oplyldt: uregelmæssig menstruation, øget hårvækst , og den tredje kan jeg ikke helt huske, men mener at det er forhøjet antal mandlige hormoner i blodet. Dog kan man også have PCSO hvor man har alle symptomer bortset fra manglende æggeløsning og uregelmæssig menstruation.Prøv at kontakte en gynekolog og bliv tjekket. I øvrugt så er der ikke noget der hedder begyndende PCO. Enten har man det eller også har man det ikke. Dog kan man have det i sværre eller svagere grad. Syndromet er noget man bliver født med, højest sansynlig arvelig.

Det jeg har markeret med rødt er IKKE korrekt.....

Det kommer vel an på hvam du spørger. Jeg er selv diagnostoiceret med PCO for nogle år siden, dog ikke her i landet. her kunne man nemlig ikke finde ud af hvad jeg fejlede, det var vel bare små ubetydelige muskel knuder/smerter og for meget stress pga. ønsket gravidetet. Og det er udtalt af en meget god gynekolog der eftersigende skulle have stor viden på området. Hmmm, så kan man undre sig hvad de læger lærer under uddannelsen. Men det var nu den beske jeg fik ved diagnosen og må nok indrømme at jeg stoler lidt mere på dem der faktisk kunne finde ud af hvad jeg fejlede i stedet for dem der ikke kunne. Men mange lande, mange meninger og viden/forskningen/diagnostiken er jo ikke lige så langt frem i alle lande.

Kort fortalt er PCO "kun" poly-cystiske æggestokke - PCOS er poly-cystisk ovarie syndrom og diagnostiseres ved to af tre kriterier (mgl. ægløsning (giver uregelmæssige menstruationer), poly-cystiske æggestokke eller mandlige kønshormoner)

Jeg er selv diagnosticeret med PCOS med baggrund i det første og det sidste kriterie - desværre med en diabetes 2 oveni som følge af insulin-resistensen, der også ofte følger med.

Så jo!..... uregelmæssig menstruation og manglende ægløsning er bestemt et af de symptomer, der optræder ved PCOS....

Man bliver heller ikke født med PCOS - jeg har udviklet det i løbet af det sidste års tid og blev diagnosticeret i februar måned.

Den lange OG korrekte historie findes her på PCO-info

Så Katrine - afsted til lægen med dig så du kan få afklaret om det er PCOS, der er årsagen til dine problemer. Lægen vil også sørge for at du får den rigtige vejledning om hvordan du i givet fald skal forholde dig.... ellers så spørger du bare løs herinde. Vi er faktisk en del med diagnosen PCOS og hvis du søger i forumet på emnet kommer de tråde vi har haft oppe at vende frem....

Stort :unsure: fra Marianne

0

Del dette indlæg

Det kommer vel an på hvam du spørger. Jeg er selv diagnostoiceret med PCO for nogle år siden, dog ikke her i landet. her kunne man nemlig ikke finde ud af hvad jeg fejlede, det var vel bare små ubetydelige muskel knuder/smerter og for meget stress pga. ønsket gravidetet. Og det er udtalt af en meget god gynekolog der eftersigende skulle have stor viden på området. Hmmm, så kan man undre sig hvad de læger lærer under uddannelsen. Men det var nu den beske jeg fik ved diagnosen og må nok indrømme at jeg stoler lidt mere på dem der faktisk kunne finde ud af hvad jeg fejlede i stedet for dem der ikke kunne. Men mange lande, mange meninger og viden/forskningen/diagnostiken er jo ikke lige så langt frem i alle lande.

Den forklaring jeg er kommet med samt det der står på PCO-info er det man vi få at vide ved stort set en hvilken som helst gynækolog her i landet.

Diagnosticeringen af PCOS - som IKKE er det samme som PCO - er ret simpel idet en stribe blodprøver relativt sikkert kan fastslå dette.

Med fare for at gentage mig selv, så er PCO "kun" poly-cystiske æggestokke (Kun er i " " da det kan være slemt nok i sig selv hvis man ønsker at blive gravid) uden hormonforandringerne og insulinresistensen.

PCOS er en sygdom der er hormonelt betinget og kan være suppleret med poly-cystiske æggestokke. Jeg har f.eks. ikke det sidste.....

Jeg kan ikke rigtigt gennemskue om det er PCO eller PCOS du har.....

Jeg og mange andre piger ser ingen grund til at ikke at stole på f.eks. Bjarne Stigsby og Svend Lindenberg som er meget langt fremme i forskningen af PCO og PCOS.

For mit eget vedkommende faldt en masse brikker i hvertfald på plads efter en times konsultation hos Bjarne Stigsby.

:unsure: fra Marianne

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Den forklaring jeg er kommet med samt det der står på PCO-info er det man vi få at vide ved stort set en hvilken som helst gynækolog her i landet.

Diagnosticeringen af PCOS - som IKKE er det samme som PCO - er ret simpel idet en stribe blodprøver relativt sikkert kan fastslå dette.

Med fare for at gentage mig selv, så er PCO "kun" poly-cystiske æggestokke (Kun er i " " da det kan være slemt nok i sig selv hvis man ønsker at blive gravid) uden hormonforandringerne og insulinresistensen.

PCOS er en sygdom der er hormonelt betinget og kan være suppleret med poly-cystiske æggestokke. Jeg har f.eks. ikke det sidste.....

Jeg kan ikke rigtigt gennemskue om det er PCO eller PCOS du har.....

Jeg og mange andre piger ser ingen grund til at ikke at stole på f.eks. Bjarne Stigsby og Svend Lindenberg som er meget langt fremme i forskningen af PCO og PCOS.

For mit eget vedkommende faldt en masse brikker i hvertfald på plads efter en times konsultation hos Bjarne Stigsby.

Min diagnose er PCO, og jeg har polycystiske ovarier der skyldes hormonale forstyrrelser. Idet man producerer for mange mandlige hormoner (og for lidt kvindelige) opnår man aldrig æggeløsning, da det kræver en vis mængde hormoner af den rigtige art. Men der er korrekt at man kan have ubalance i hormonerne insulin resistens og ikke have problemer med at blive gravid. Der er det man har når man har de kære cyster der ikke vil slippe ægget fri så man kan blive gravid. Min hormonforstyrelser er diagnostiseret ved blodprøver, cyster ved lille kikkert operation.

:unsure: fra Marianne

0

Del dette indlæg

Jamen, så er det jo PCOS og ikke PCO, du har, når der er hormonelle forandringer til stede..... de polycystiske ovarier optræder i mange tilfælde også sammen med de hormonelle forandringer når man har PCOS.

Jeg godt klar over hvad symptomerne er.... jeg har selv sygdommen, og derfor har jeg helt naturligt samlet en masse information om den på både danske og udenlandske web-sider.

Jeg oplever i øvrigt ofte at betegnelsen PCO bliver brugt i flæng også når der ret beset er tale om PCOS.

Efter min mening kan det ikke understreges nok at der er stor forskel på de to og at den forkerte brug af betegnelserne fører til mange misforståelser.... og så henviser jeg i øvrigt igen-igen til PCO-info hvor alt står beskrevet på fineste vis.... også hvad forskellen mellem PCO og PCOS er........

:) fra Marianne

0

Del dette indlæg

Jamen, så er det jo PCOS og ikke PCO, du har, når der er hormonelle forandringer til stede..... de polycystiske ovarier optræder i mange tilfælde også sammen med de hormonelle forandringer når man har PCOS.

Jeg godt klar over hvad symptomerne er.... jeg har selv sygdommen, og derfor har jeg helt naturligt samlet en masse information om den på både danske og udenlandske web-sider.

Jeg oplever i øvrigt ofte at betegnelsen PCO bliver brugt i flæng også når der ret beset er tale om PCOS.

Efter min mening kan det ikke understreges nok at der er stor forskel på de to og at den forkerte brug af betegnelserne fører til mange misforståelser.... og så henviser jeg i øvrigt igen-igen til PCO-info hvor alt står beskrevet på fineste vis.... også hvad forskellen mellem PCO og PCOS er........

:) fra Marianne

har været der har læst det. Diagnosen er altså PCO (Skrevet sort på hvidt), PolyCystiske Ovarier både diagnosen fra udlandet som er den oprindelige og efterfØlgende bekræftet af min læge (dog ikke den samme som mente at jeg ikke fejlede noget). Det ser jo stærkt ud til at vores læger her i DK desværre ikke aner hvad de taler om (hvis jeg så skulle have PCOS som du skriver), jeg er jo ikke den første der oplever det.......desværre. Men må nok indrømme at jeg ikke stoler så meget på deres manglende viden, så jeg støtter mig til den diagnose jeg har fra udlandeT, der i øvrigt er meget mere fremme i forskningen samt behandlingen af begge dele. Behandlingen for PCO virker jo også fint på mig, det vil den ikke gøre hvis min diagnose var forkert. Og i øvrigt , hvis jeg har forstået dig rigtigt, så nej, man kan ikke have polycystiske ovarier uden hormonproblemer. Men sådan er det jo, større land, større recurcer, anden holdning til sygdomme - større viden om div. sygdomme.

0

Del dette indlæg

:cheerleader3: fra Marianne

har været der har læst det. Diagnosen er altså PCO (Skrevet sort på hvidt), PolyCystiske Ovarier både diagnosen fra udlandet som er den oprindelige og efterfØlgende bekræftet af min læge (dog ikke den samme som mente at jeg ikke fejlede noget). Det ser jo stærkt ud til at vores læger her i DK desværre ikke aner hvad de taler om (hvis jeg så skulle have PCOS som du skriver), jeg er jo ikke den første der oplever det.......desværre. Men må nok indrømme at jeg ikke stoler så meget på deres manglende viden, så jeg støtter mig til den diagnose jeg har fra udlandeT, der i øvrigt er meget mere fremme i forskningen samt behandlingen af begge dele. Behandlingen for PCO virker jo også fint på mig, det vil den ikke gøre hvis min diagnose var forkert. Og i øvrigt , hvis jeg har forstået dig rigtigt, så nej, man kan ikke have polycystiske ovarier uden hormonproblemer. Men sådan er det jo, større land, større recurcer, anden holdning til sygdomme - større viden om div. sygdomme.

Jeg tror bare vi må indse at vi ikke bliver enige om hvad der er ret og vrang..... men ligefrem at insinuere at de danske læger er uvidende og ikke aner hvad de taler om, synes jeg er langt ude...... Og at et større land skulle være bedre vidende :) - USA er et stort land og jeg ville sgu nødig blive syg derovre med de forhold de har med mindre man har :denmarkflag: fuld af penge og kan betale for et privathospital selv.

Jeg er i hvert fald helt tryg ved min læge og har ligesom mange andre piger fået en fin og meget kompetent behandling.

Og dermed har jeg skrevet mit sidste indlæg i denne tråd.... jeg har ikke mere at bidrage med her.....

:cheerleader3: fra Marianne

Redigeret af Mus01
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer