Guest Englebrud84

Hvor og hvordan melder man navneændring?

2 indlæg i dette emne

Hej ! -

Som nygifte er vi helt på bar bund! :griner:-

HVAD, HVOR og HVORDAN skifter man navn til alt ting?

Her tænker jeg fx. på kørekort, studiekort, Uni, SU, sygesikring, banken, .. og ja, er der flere vigtige steder? ( udover arbejde, organisationer eller blade/aviser osv. man holder - dem kan man skrive til pr. mail)

Hilsen en lykkelig nygift brud!!! :kiss:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa

Alle de offentlige steder (fx SU-kontoret) får automatisk besked om det, når du har gået godkendt navneændringen - man udfylder en blanket (fx her) - hvad angår vielse, fandt jeg dette:

Navneændring på bryllupsdagen

Du kan søge om navneændring på din bryllupsdag, så det nye navn kommer til at stå på din vielsesattest.

Husk at sende din fødsels- og navneattest eller fødsels- og dåbsattest sammen med ansøgningen. Er du født eller navngivet i Sønderjylland, vedlæg fødsels- og navneattest. Personer, der er født i Danmark uden for Sønderjylland efter 1960, behøver ikke at vedlægge fødsels- og navneattest eller fødsels- og dåbsattest.

Ansøgningen skal sendes til dit sogn senest 15 dage inden vielsen. Du kan bruge selvbetjeningsløsningen herunder, hvor du enten kan vælge at printe ansøgningsskemaet eller sende ansøgningen online.

Hvad angår din bank, så skal de fx se dit nye sygesikringskort (som kommer automatisk) - så ændrer de det.

Mht. kørekort, så er det ikke nødvendigt at skifte navnet herpå (dvs. ikke påkrævet) - det koster penge, men hvis man fx skal leje bil, så er det nødvendigt, da navnene her skal matche.

Passet skal fornys, og det skal man jo gøre i god tid - det gøres ved at gå ned på dit lokale borgercenter, tror jeg det er. Det koster 600 kr.

Mange andre steder kommer lige så langsomt eller også er det ligemeget (fx IKEA, H&M osv., hvor det ikke betyder noget om de har dit nye navn).

Håber det ku' bruges.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer