isse_pigen

Navneændring - hvordan?

6 indlæg i dette emne

Min kommende mand og jeg vil gerne have mit mellemnavn til efternavn.. men da det er et slægtsnavn ved jeg ikke hvordan det foregår..

Kan vi godt bare ændre det i forbindelse med vielsen eller skal jeg tage det til efternavn først og derefter at han får det til vielsen?

Er der nogen der ved hvordan det skal gøres? for jeg er ret forvirret omkring det..

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

I skal udfylde blanketterne til navneændring i forbindelse med bryllup, hvorpå du giver tilladelse til, at din mand må få dit mellemnavn til efternavn samtidigt med at du ændrer det til efternavn også. Du behøver ikke at ændre det på forhånd, I kan sagtens gøre det i samme omgang.

Hvis I er i tvivl om, hvordan papirerne skal udfyldes, kan i tage ind til borgerservice og så vil de hjælpe jer.

/Maria - som nu har mandens tidligere mellemnavn som mellemnavn, og sit tidligere mellemnavn til efternavn..

0

Del dette indlæg

I skal udfylde blanketterne til navneændring i forbindelse med bryllup, hvorpå du giver tilladelse til, at din mand må få dit mellemnavn til efternavn samtidigt med at du ændrer det til efternavn også. Du behøver ikke at ændre det på forhånd, I kan sagtens gøre det i samme omgang.

Hvis I er i tvivl om, hvordan papirerne skal udfyldes, kan i tage ind til borgerservice og så vil de hjælpe jer.

/Maria - som nu har mandens tidligere mellemnavn som mellemnavn, og sit tidligere mellemnavn til efternavn..

Gælder det oså hvis det er et slægsnavn?

0

Del dette indlæg

Ja det skulle det gøre..

"Du kan med tage din ægtefælles eller din samlevers efternavn, hvis din ægtefælle eller samlever samtykker heri.

Dette gælder, uanset om navnet er beskyttet eller frit. Bestemmelsen omfatter også registrerede partnere.

Du kan tage sin ægtefælles eller samlevers efternavn, uanset at ægtefællen/samleveren, der giver navnet videre, har erhvervet navnet ved et tidligere ægteskab eller samliv.

Du kan ikke som før d. 01.04.2006 antage din ægtefælles efternavn på selve vielsesattesten. Du skal efter vielsen ansøge om navneændring på normal vis. Du vil da få en ny attest med dit nye efternavn.

Bestemmelsen gælder ikke for patronymnavne.

Det er et krav, at ægtefællerne/det samlevende par ved navneændringen får fælles efternavn. Hvis Susanne Hansen, der er gift med Jens Hald, således ønsker Hald som efternavn, kan Jens ikke samtidig skifte efternavn til f.eks. Hansen. Ægtefællerne vil dog efterfølgende kunne ændre deres mellem- og/eller efternavn efter navnelovens bestemmelser.

For samlevende gælder, at de enten skal have boet sammen i mindst 2 år eller skal have fælles børn under 18 år, som har eller skal have det pågældende navn som efternavn.

De samlevende skal erklære, at de lever i et ægteskabslignende forhold. Dette krav er indført for at undgå, at studiekammerater og lign., der bor sammen, tager hinandens efternavne. Erklæringen skal gives på en af Familiestyrelsen godkendt blanket, der findes på www.personregistrering.dk.

Bestemmelsen om ugifte samlevende gælder også for faste samlevende af samme køn, der opfylder betingelserne nævnt ovenfor."

Taget fra http://www.familieadvokaten.dk/Emner/913.html

/Maria

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer