Missfrance

Sort til Bryllup!!!

29 indlæg i dette emne

Hej piger!

Jeg har lige et emne/spørgsmål, jeg gerne vil have op og vende i dette forum!

Nemlig, hvordan i har det med farven sort, i forbindelse med bryllup?

Jeg hører og læser ofte at sort absolut ikke hører hjemme til et bryllup, fordi farven bla. symboliserer død og elendighed! (ifølge gammel overtro)

Men samtidig ser jeg at flere og flere moderne brude har sort som en del af deres farvetema, ofte fordi det giver en fed kant/kontrast til andre farver!

(Ja jeg har sågar set brude som bliver gift i sort kjole.)

Jeg er selv en af dem, som har valgt sort, som en del af mit farvetema, (sort, hvid, rød) der i mine øjne er superflotte sammen og giver en fed kontrast mellem det lyse, det mørke og en pangfarve!

For mig symboliserer, det modgang, medgang og kærlighed....og det er så bare min egen opfattelse og definition!

Her er der lige noget om farvens betydning fra nettet: Sort er en elegant farve, som - når den bruges til at understrege detaljer i et rum -, kan give et meget sofistikeret indtryk. Dog forbindes den sorte farve ofte med død og sorg. Stikord: depression, balance, elegance, opsugende, skjulende, genfødsel, beskyttelse, seksualitet, viljestyrke, maskulinitet, ondskab, forbud, uheld, hemmelig, skjult, oprør, kaos, melankoli, pessimisme.

(Der er da også nogle positive ord indimellem!) :cheerleader3:

Min mor derimod, synes at det er noget mærkeligt noget at jeg vil have sort til mit bryllup, hun er nemlig af den førnævnte opfattelse, at det ikke hører sig til ved et bryllup!

Har prøvet at vise hende billeder af uendelig mange bryllupper på nettet, hvor sort indgår, men hun bryder sig ikke om det!

Der er vi så bare forskellige! ;)

Glæder mig meget til at høre jeres holdninger til dette???

Kh Majken

Redigeret af Missfrance
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Sort er altid elegant og man skal bare sørge for at man ikke ser for morbid ud. (med mindre man bevist går efter goth looket til sit bryllup) I andre lande er der flere steder hvor sort sagtens er noget man kan blive gift i. Eks. kendte jeg en som blev gift med en kvidne fra Estland og huh var i sort med et rødt bånd om maven og der var ingen der havde problemer med det.

Jeg synes generalt man skal vælge hvad man selv vil, hvis det gør en glad at komme med en blå bodypaintet brudekjole på til sit bryllup så skal man gør det. det er din (jeres) dag og du skal gøre det præcis som du selv vil og ikke tænke på om folk rynker på næsen over det. Jeg synes folk der vælger noget alternativt frem for den klassisek hvide brud er modige og nyskabende og jeg ville selv synes det var cool at komme til et sådant bryllup.

0

Del dette indlæg

På nedenstående link kan man læse om farver på brudekjole..

Jeg er selv blevet spurgt af en gæst, hvordan jeg havde det hvis hun kom i sort kjole, ganske vist med masser af sølvperler og sølvtilbehør.

Dét har jeg det okay med. Har nu været ude og se på fest og selskabskjoler i massevis, og der findes også mange i sort.

De ville vel ikke fremstille dem, med mindre de også kan sælges.

Så dit valg.

men det har måske lidt med alder at gøre, at din mor ikke mener sort hører sig til et bryllup..

Se om brudekjole farver her

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er bare vild med sort. Vi har den så osse i vores tema :boohoo::cheerleader3: så det skal jeg jo sige.

Men nej generelt er holdningen vist at sort ikke hører sig til ved et bryllup. Mne ja tiderne skifter og tiden er inde til at den sorte farve vender tilbage. SOm nævnt længere oppe var brudekjolen oprindeligt sort! Så sig du det videre til din mor....hehe

0

Del dette indlæg

Synes det er smukt - vil ikke begrænse mig af gammel overtro og fixe ideer.

Tjek lige smukke Lollerbrags kjole i øvrigt

Jeg har set lollerbergs beretning! ;)

Det var faktisk hende jeg tænkte på, da jeg skrev at nogen blev gift i sorte kjoler!!!! :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er måske en smule overflødigt at skrive................... men jeg har det ret godt med farven sort til et bryllup... :bearhug: ;) :boohoo:

:boohoo: ja det kommer ikke bag på mig!!! Synes at dit bryllup ser gennemført fedt ud....og ja jeg har det altså også fint med sort!!! :cheerleader3:()()

0

Del dette indlæg

Jeg synes argumentet om at kjolen i sin tid var sort er ret godt. Og så kan man jo nævne at det i Kina er farven hvid der symboliserer død...

Desuden kan man vel selv vælge hvor meget man går op i traditioner.

Jeg skal vies i kirken, men har bestemt ikke tænkt mig at blive gift i hvidt. Jeg kan ikke bilde nogen ind at jeg er jomfru (forsøger at få barn med behandlingshjælp) og jeg er ikke ret vild med hvidt.

Jeg håber pt på at kunne finde en smuk blå kjole, men hvis jeg når at blive gravid bliver mit udvalg nok lidt mindre...

0

Del dette indlæg

Synes heller ikke det gør noget at inkorporere sort til sit bryllup - det er vel også jeres eget valg.

Jeg har vedhæftet et par billeder af en bordopdækning jeg lavede til en fest (ikke bryllup) sidste år med farverne sort, hvid og rød (ja her nærmest bordeaux). Det var super flot. Til et bryllup vil jeg dog ikke vælge sorte duge, som her.

post-36960-1243426258.jpg

post-36960-1243426281.jpg

0

Del dette indlæg

Altså jeg er jo en af dem der har det rigtig fint med sort :cheerleader3: Der er sort bånd på min kjole, jeg skal have en sort pyntehat på og sorte stilletter! Jeg synes det giver en fed kant til det meget smukke og romantiske.

Ens mor, veninder, kollegaer og bekendte vil altid have 1000 meninger om alting hvis du spørger dem. Og det er rigtig fint at få andres syn på sagen, men i sidste ende er det altså jeres bryllup, og derfor jer der bestemmer! ()()

Så hvis du/I synes det er fedt med sort - så er det sådan det skal være! :boohoo:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis det ikke er alt dominerende, så har jeg det helt ok med sort til et bryllup.

Lollers kjole var flot men heller ikke helt sort og sort var ikke for dominerende efter min mening.

Borddækningen, der er vist ovenfor, synes jeg er for sort til et bryllup, men det er op til dig, da det er dit bryllup :cheerleader3: Du kan på ingen måde stille alle tilfredse alligevel. :boohoo:

0

Del dette indlæg

Synes det er smukt - vil ikke begrænse mig af gammel overtro og fixe ideer.

Tjek lige smukke Lollerbrags kjole i øvrigt

Altså jeg er jo en af dem der har det rigtig fint med sort :cheerleader3: Der er sort bånd på min kjole, jeg skal have en sort pyntehat på og sorte stilletter! Jeg synes det giver en fed kant til det meget smukke og romantiske.

Ens mor, veninder, kollegaer og bekendte vil altid have 1000 meninger om alting hvis du spørger dem. Og det er rigtig fint at få andres syn på sagen, men i sidste ende er det altså jeres bryllup, og derfor jer der bestemmer! ()()

Så hvis du/I synes det er fedt med sort - så er det sådan det skal være! :boohoo:

Jeg er helt enig -vil du ha de farver, skal du vælge dem! Som de andre siger skriver, så vil alle andre altid have 100 gode råd og idéer og "hvad man BØR gøre..." Nej, man BØR vælge det man selv kan li og kan stå inde for. Ikke hvad gæsterne muligvis ville mene.

Og Lollerbergs kjole VAR fantastisk! ;)

Og så kan jeg da lige nævne rød er en Tina-farve, der hvor jeg kommer fra og at mit hjem er holdt meget i rød, hvid og sort... ;) Så jeg er fan af dit tema ;) Go for it!

Redigeret af Tina+Daniel
0

Del dette indlæg

Synes heller ikke det gør noget at inkorporere sort til sit bryllup - det er vel også jeres eget valg.

Jeg har vedhæftet et par billeder af en bordopdækning jeg lavede til en fest (ikke bryllup) sidste år med farverne sort, hvid og rød (ja her nærmest bordeaux). Det var super flot. Til et bryllup vil jeg dog ikke vælge sorte duge, som her.

Det er en rigtig flot opdækning...lige min stil! :cheerleader3:

Men nej jeg vil heller ikke have sorte duge til brylluppet, jeg vælger hvide duge, og en sort løber (evt noget sort blonde) og så en masse rosenblade, samt store vaser fyldt med røde roser samt hvide stearinlys!

Lidt hen i denne retning: Bare med en løber på langs og så en masse røde rosenblade strøet ud over også (ved ik om i kan forestille jer det, men har et billede i mit hoved ;) )

post-36810-1243438505.jpg

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

sort til bryllup kommer i min snævre verden an på hvordan det kommer frem. er det på bordet, i kjolen(eller helekjolen) så er det for mig helt OK, det spekulere jeg slet ikke på. og har da også selv sort i bordopdækningen og ahr sjovt nok samme diskution med min mor. men har forklaret hende at bryllup ikke skal være champagne :thumbsupsmileyanim:

Men jeg ville faktisk blive sur hvis en af gæsterne kom i helt sort(overtroisk betyder det at personen ønsker brudeparet et dårligt ægteskab). DEt er for mig det samme som at komme i helt hvid, det gør man bare ikke...

Og ja indne i skriver at jeg er helt ved siden af, så ved jeg godt det er en gl. dags holdning, men sådan har jeg det. MAn kommer ikke i helt sort eller hvidt tøj til et bryllup.

0

Del dette indlæg

Flere af vores gæster har spurgt os (altså den kvidelige del) om det er iorden at de kommer i sorte kjoler. Det har vi ikke noget problem med. Har sagt at de jo kan pifte det op med en farve på assories (såsom sjal eller lign). Har selv været til bryllup i en sort kjole men så med et bordeaux sjal til. Så er man jo heller ikke helt sort som rehhansen skriver om

:thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

heller ingen problemer m sort herfra. For mig er det en farve på "den lille sorte"

Det er min favorit til fest. Vil helt sikkert tjekke m brudeparret inden jeg ville tropper op i sort og hvidt er jo absolut no-no!!

Jeg synes osse at det kan undestrege og give kant til et mere sødt tema.

Miksas, Din stil er bare for sej!! Giid jeg turde.. Men min kæreste er bare for traditionel, desværre.

Lollerberg: mega-cool bryllup. Absolut gennemført.

Osse Josefin(hvis nogen stadig kan huske hende, havde et gennemført sort-hvidt tema.

Så jeg siger bare videre m ideén. Det vigtigste er at du og din kommende mand synes det er fedt!!

knus Sanne :thumbsupsmileyanim::thumbsupsmileyanim::cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er af den holdning, at jeg ALDRIG ville vælge en helt sort brudekjole, som traditionen var engang - men jeg synes at brudekjoler med evt. et sort bånd er utrolig flot! - Som du selv siger, så giver det noget kant - og det kan jeg godt lide!!

0

Del dette indlæg

Jeg synes på alle måder man kan bruge sort.

I tema, på kjole og lign. ville dog aldrig selv vælge sort, men kan ikke se problemet i det.

Synes det er ok hvis gæster dukker op i sort kjole, men ville da blive glad hvis folk tænkte så langt som til at spørge mig, men ville bestemt ikke tænke nærmere over det hvis der kom gæster i sort kjole.

0

Del dette indlæg

Jeg elsker sort og temaet til vores bryllup er sort/hvid!!

Jeg skal have en sort knælang 50'er inspireret selskabskjole på med hvide accesories, glæder mig for den er gudesmuk og lige mig :)

Jeg går næsten altid i sort tøj - og det er bestemt ikke fordi jeg er goth eller lignende - det er bare min farve :cheerleader3:

Så jeg syns jo af gode grunde at sort er en rigtig fin bryllupsfarve - og mine gæster må komme i lige den farve de bedst kan lide :)

Kh. Sara.

0

Del dette indlæg

sort til bryllup kommer i min snævre verden an på hvordan det kommer frem. er det på bordet, i kjolen(eller helekjolen) så er det for mig helt OK, det spekulere jeg slet ikke på. og har da også selv sort i bordopdækningen og ahr sjovt nok samme diskution med min mor. men har forklaret hende at bryllup ikke skal være champagne :)

Men jeg ville faktisk blive sur hvis en af gæsterne kom i helt sort(overtroisk betyder det at personen ønsker brudeparet et dårligt ægteskab). DEt er for mig det samme som at komme i helt hvid, det gør man bare ikke...

Og ja indne i skriver at jeg er helt ved siden af, så ved jeg godt det er en gl. dags holdning, men sådan har jeg det. MAn kommer ikke i helt sort eller hvidt tøj til et bryllup.

guuuud jeg vidste ikke, at det betød sådan, hvis en gæst kom i sort. Hmmmm den vil jeg lige tænke lidt over

0

Del dette indlæg

Her bliver historielæreren her lige nød til at deltage..

I tidligere tider var brudekjolen faktisk ofte sort, og helt op i vores århundrede var arbejderklassens kjoler ofte sorte, da man blev gift i den bedste kjole man kunne støve op, og de sorte var dem man kunne se pletterne mindst på.

Det blev derfor vigtigt for vores oldemødre at blive gift i hvidt, da det var det nye og smarte, man havde gjort siden 1800-tallet i de fine kredse, og ofte når vi mangler argumenter finder vi jo nogle totalt uholdbare nogle, som man ikke kan diskutere med. Så når vores bedstemødre og oldemødre har diskuteret med deres mænd at de altså var nød til at have en ny smart hvid kjole er argumenter blevet at sort betyder død og elendighed.

Tidligere var man som enke nød til at gifte sig igen kort efter mandens eventuelle død, da man jo ikke kunne eje noget selv. Sort blev derfor også symbolet på enkebrude, da enker kun måtte gå i sort et år efter mandens død.

Så ja før i tiden betød sort fattigdom og død, ikke just hvad man dømmer om den dag, men tiderne skifter.

Vi må have lidt forståelse for de ældres synspunkter, men de skal vel ikke stoppe udviklingen....

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer