Elizabeth

Vielse hjemme

9 indlæg i dette emne

Hverken jeg eller min kæreste er medlemmer af folkekirken, og skal derfor vies borgerligt.

Vi har hørt så meget om andre, der har fået borgmesteren eller en anden fra rådhuset til at komme og vie en udendørs. Nu skal jeg formentligt giftes til marts, og regner med at det bliver lige koldt nok at blive viet udendørs, men vores tanke er, at vielsen kunne foregå hjemme hos os selv, hvor vi også vil holde reception. Jeg kan lige se for mig, hvordan jeg bevæger mig igennem stuen og ud i udestuen, hvor vi skal stå, hvordan stolene skal placeres og det hele, og er ret hooked på ideen.

Så er det lige - hvordan gør man? Hvordan henvender man sig?

Jeg var nede på borgerservice i dag for at spørge om de vidste noget, og de kunne ikke hjælpe. Damen sagde, at man skal kende en der kan og vil vie en, for at det kan lade sig gøre. Nu kender jeg så bare ikke umiddelbart nogen, så jeg spurgte, hvor jeg så skulle henvende mig... og det vidste hun ikke.

I ved så meget herinde... er der ikke en der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvordan jeg bærer mig ad, eller om jeg lige så godt kan droppe det hvis jeg ikke kender nogen i forvejen...? Jeg bor i Københavns Kommune, så der burde være en chance for at finde en, der kan...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej

Jeg ved ikke så meget om det, men vi så lidt på det med hjemme-vielses da vi skulle giftes, og det er vist noget med at man skal have "en særlig god grund" for at få lov. Men hvis du har fået at vide at I bare skal kunne finde en, så prøv da at annoncer efter en. Kan godt se din vision for mig, og det kunne da blive fantastisk smukt og romantisk.

Håber I finder ud af noget.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Hej

Jeg ved ikke så meget om det, men vi så lidt på det med hjemme-vielses da vi skulle giftes, og det er vist noget med at man skal have "en særlig god grund" for at få lov. Men hvis du har fået at vide at I bare skal kunne finde en, så prøv da at annoncer efter en. Kan godt se din vision for mig, og det kunne da blive fantastisk smukt og romantisk.

Håber I finder ud af noget.

Vi skal også have en borgerlig vielse uden for rådhuset i København kommune. I princippet kan alle der sidder i Borgerrepræsentationen(BR) vie jer - hvis de altså har lyst! Eneste problem er, at der er kommunalvalg til november, så indtil da ved vi ikke, hvem der sidder i BR til næste år. MEN jeg har også fået at vide at visse personer, der arbejder eller har arbejdet i det offentlige og har haft en høj position også har ret til at vie. Jeg har faktisk en veninde, hvis far har været kommunalinspektør (eller noget i den stil) og han kan i princippet vie os. Men han kommer godt nok fra Vordingborg, så vi er ikke sikre på om han også må vie i København eller om han så skal have speciel tilladelse.

Du kan se en liste over dem der sidder i BR her

Vi planlægger at tage kontakt til nogle af disse og så forhåbentlig er der en af dem der gider :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hverken jeg eller min kæreste er medlemmer af folkekirken, og skal derfor vies borgerligt.

Vi har hørt så meget om andre, der har fået borgmesteren eller en anden fra rådhuset til at komme og vie en udendørs. Nu skal jeg formentligt giftes til marts, og regner med at det bliver lige koldt nok at blive viet udendørs, men vores tanke er, at vielsen kunne foregå hjemme hos os selv, hvor vi også vil holde reception. Jeg kan lige se for mig, hvordan jeg bevæger mig igennem stuen og ud i udestuen, hvor vi skal stå, hvordan stolene skal placeres og det hele, og er ret hooked på ideen.

Så er det lige - hvordan gør man? Hvordan henvender man sig?

Jeg var nede på borgerservice i dag for at spørge om de vidste noget, og de kunne ikke hjælpe. Damen sagde, at man skal kende en der kan og vil vie en, for at det kan lade sig gøre. Nu kender jeg så bare ikke umiddelbart nogen, så jeg spurgte, hvor jeg så skulle henvende mig... og det vidste hun ikke.

I ved så meget herinde... er der ikke en der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvordan jeg bærer mig ad, eller om jeg lige så godt kan droppe det hvis jeg ikke kender nogen i forvejen...? Jeg bor i Københavns Kommune, så der burde være en chance for at finde en, der kan...

du kender ikke nogen der sidder i byrådet -min mand vier en del - der ønsker at blive viet i haven eller på det sted i skal holde festen-

spørg på borgmesterkontoret de ved det

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg stod i samme situation med gerne at ville borgerligt vies udenfor rådhuset. Både rådhus og vielseskontor sagde at det var der ingen mulighed for i Aalborg kommune. Så jeg gik på nettet og fandt mail liste over byrådsmedlemmer i Aalborg byråd og så bare af sted med mails til hver enkelt person. (en ad gangen selvf... så jeg ikke fik aftaler med flere).

Og så fandt jeg en bosat i nabo byen til mig, der sagde ja (hvis altså hun stadig sidder i byrådet efter kommunalvalget til november, så jeg skal lige holde mig opdateret til den tid.) Hun ville gerne, fordi vi begge var lokale sagde hun. Så skal jeg sørge for at når jeg bestiller vielsen hos vielseskontoret, at det bliver hende der skal vie os. Vi skal vies på rådhuset om formiddagen for at det er gyldigt, og så kommer hun hjem til os og vier os igen om eftermiddagen hvor gæsterne så er inviteret. De eneste der ved, det ikke er den "rigtige" vielse bliver os to, min far og to søstre.

Det er sådan jeg har fået den kringlet, så nu krydser jeg sq fingre for at hun bliver siddende i byrådet efter valget. Ellers må jeg på den igen...

Håber du finder ud af noget!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer