TanjaT

Startkit til nybegynder udi kagekunsten

15 posts in this topic

Hej alle I fantastisk kreative kagekunstnere

Jeg må indrømme, at jeg efter at have set jeres fine kager og læst alle jeres kreative indlæg om, hvordan man laver kager, er blevet bidt af en gal kage :thumbsupsmileyanim:

Jeg har nu tilmeldt mig et kagekursus hos Kagekompagniet og vil prøve at lave Bettys kage i weekenden.

Men så er det lige, at jeg tænker ... hvilke redskaber vil jeg få brug for (som nybegynder - er jo godt klar over, at jeg vil komme til at købe mig fattig gennem årene, og at man aldrig kan få nok (ligesom med sko))? Jeg skal jo selvfølgelig have en kageform, men er det også nødvendigt med kageringe til at samle kagen i, eller kan jeg blot bruge en springform? Og så er der vel en masse andet "værktøj", som jeg slet ikke kender, men som jeg vil få brug for.

Så jeg håber meget, at I kan komme med nogle gode råd til, hvilket udstyr jeg som minimum skal anskaffe mig til starten på mit kageeventyr.

Mange hilsner fra Tanja

0

Annonce ♥

Oh, jeg kobler mig lige på her og ser hvad folk svarer, super godt spørgsmål Tanja, vi er nok ikke de eneste der står i butikken og har lyst til en af hver, men overvejer hvad der reelt set er brug for.

0

Jeg selv startede mit kageeventyr med minimale midler - en springform, en god opskrift på kagebunde, opskrift på lækkert fyld, MMF, maizena majsstivelse, en kagerulle og 6 udstikkere i plastik (til at lave småkager med) købt i bilka til en 20'er.

Du kan sagtens købe dig fattig i udstyr (det har jeg allerede gjort) men i bund og grund kan du sagtens bruge det du har derhjemme til at bage med. Jeg vil sige at jeg har været enormt hjulpet af at investere i nogle paletknive - både en almindelig lang en og en med et knæk på. Desuden vil jeg råde dig til at købe et stort lager hjem af 4l., 8l. og 11l. plastikposer (fryseposer) da disse enten kan bruges som sprøjteposer til både fyld og smørcreme eller fungere som indlæg i din springform, når du lægger kagen sammen.

Det er straks noget andet, hvis du gerne vil til at lave roser og sådan noget til dekoration - her har du altså brug for lidt udstyr. Jeg selv har købt udstikker til mine roser og andre blomster, men der var en herinde, som brugte et af de der gule æg, som er i kinderæg til at stikke rosenblade ud med.

Det du får brug for udover en eller anden form for udstikker er et balling tool (dog bone) til at gøre bladene tyndere og få dem til at ligne roser. Dette kan gøres ved at lægge bladene i hånden og køre værktøjet langs kanten af bladet eller du kan anskaffe dig en skumpude til at arbejde på.

Men Kagebutikken har en masse startpakker, hvis det var noget du kunne være interesseret i Klik her og held og lykke med dit kageeventyr :)

0

Annonce ♥

Hej Agnethe

Tusind tak for dit svar. Der findes jo et uendeligt antal værktøjer, så det er rart at vide, at jeg ikke behøver at købe det hele (i hvert fald til at starte med ;) ).

Jeg har lige lavet min første kage her i weekenden (har ikke fået lagt billede ind, da jeg ikke ved, hvordan jeg gør det lille nok), og den blev egentlig okay med de midler, jeg havde i mit køkken. Dog savnede jeg lidt en ordentlig sprøjtepose og en paletkniv. Og så må jeg vist få anskaffet mig nogle udstikkere til roser (eller måske skulle jeg prøve med et Kinderæg først :) )

Jeg har i hvert fald fået endnu mere blod på tanden, så mit kageeventyr stopper bestemt ikke her. :)

Og så er det jo rart at vide, at der er så mange kloge kagezillaer, der er villige til at hjælpe :)

Mange hilsner fra Tanja

0

Hej Agnethe

Tusind tak for dit svar. Der findes jo et uendeligt antal værktøjer, så det er rart at vide, at jeg ikke behøver at købe det hele (i hvert fald til at starte med ;) ).

Jeg har lige lavet min første kage her i weekenden (har ikke fået lagt billede ind, da jeg ikke ved, hvordan jeg gør det lille nok), og den blev egentlig okay med de midler, jeg havde i mit køkken. Dog savnede jeg lidt en ordentlig sprøjtepose og en paletkniv. Og så må jeg vist få anskaffet mig nogle udstikkere til roser (eller måske skulle jeg prøve med et Kinderæg først :) )

Jeg har i hvert fald fået endnu mere blod på tanden, så mit kageeventyr stopper bestemt ikke her. :)

Og så er det jo rart at vide, at der er så mange kloge kagezillaer, der er villige til at hjælpe :)

Mange hilsner fra Tanja

Det er bare dejligt at kunne hjælpe - jeg skal selv i gang med en kage lige om snart - og glæder mig vildt til at komme i gang.

Ja sprøjteposer er en rigtig god ting - Patisse er rigtig god - det kan jeg varmt anbefale og den er ekstra god med den store tyller på til at lægge glasur på cupcakes :)

Men det er rigtigt - når man først kommer i gang, så kan man slet ikke stoppe igen og jeg ville ønske at jeg havde bedre råd til at eksperimentere mere med kager, fyld osv. men det kommer jo nok på et tidspunkt - indtil videre må jeg jo så nøjes med at lave bestillingskager.

God fornøjelse med dit kageeventyr og så skriver du jo bare en PM, hvis du har flere spørgsmål, du gerne vil have hurtigt svar på. Jeg er nemlig ikke herinde så tit mere.

Mvh Agnethe

0

Hejsa

Jeg lavede selv min bryllupskage for 14 dage siden og jeg har indkøbt en "glatter" og udstiksforme til roser og blade. Du behøver ikke kageringe til at samle kagerne i. Du kan nøjes med et stykke kraftigt karton i længen, belagt med sølvpapir og samlet med klipser. Det kan fint holde på kagen når du lægger dem sammen. Jeg købte også dekorfondant hos kagebutikken, da den er så meget nemmere at arbejde med end mmf fondant og marcipan. Mit udstyr har jeg købt i engelske kagebutikker, da det er meget meget billigere end herhjemme. De fleste sender hurtigt og uden besvær. Jeg vedhæfter lige et billede af min kage, desværre fik den buler køleskabet i løbet af natten og lørdagen. De var der ikke, da jeg lavede den. Den er lavet efter Bettys opskrift, med hvid chokolade istedet for toblerone. Jeg købte bundene hos min supermarkedsbager ( halv lagekage, halv marcipan bund) De kostede 252 kr, så det var ikke noget jeg gad og stå med selv. Den smagte fantastisk og gæsterne var meget begejstrede.

Har du flere spørgsmål, så er du velkommen til at smid en PM. Håber det har været nyttigt.

Kærlig hilsen Jane

post-37350-1252443690.jpg

Edited by Jane Smedegaard
0

Hejsa

Jeg lavede selv min bryllupskage for 14 dage siden og jeg har indkøbt en "glatter" og udstiksforme til roser og blade. Du behøver ikke kageringe til at samle kagerne i. Du kan nøjes med et stykke kraftigt karton i længen, belagt med sølvpapir og samlet med klipser. Det kan fint holde på kagen når du lægger dem sammen. Jeg købte også dekorfondant hos kagebutikken, da den er så meget nemmere at arbejde med end mmf fondant og marcipan. Mit udstyr har jeg købt i engelske kagebutikker, da det er meget meget billigere end herhjemme. De fleste sender hurtigt og uden besvær. Jeg vedhæfter lige et billede af min kage, desværre fik den buler køleskabet i løbet af natten og lørdagen. De var der ikke, da jeg lavede den. Den er lavet efter Bettys opskrift, med hvid chokolade istedet for toblerone. Jeg købte bundene hos min supermarkedsbager ( halv lagekage, halv marcipan bund) De kostede 252 kr, så det var ikke noget jeg gad og stå med selv. Den smagte fantastisk og gæsterne var meget begejstrede.

Har du flere spørgsmål, så er du velkommen til at smid en PM. Håber det har været nyttigt.

Kærlig hilsen Jane

Flot kage!!!!

Men hvad har den så kostet dig alt i alt? Men forme og forsending og ting til selve kagen?

0

Annonce ♥

Hejsa

Kærlig hilsen Jane

Flot kage!!!!

Men hvad har den så kostet dig alt i alt? Men forme og forsending og ting til selve kagen?

Alt i alt har den nok stået mig i små 1000 kr. Men jeg har også været en torsk og bestilt flere gange istedet for at få det hele på en gang. Jeg har nok betalt omkring 300 kr i porto ud af de 1000. De koster jo 75 kr hver gang man bestiller. Så ca en 700 kr. Har køb chokoladen på tilbud osv.

0

Tusind tak for svar :cheerleader3:

Jane, kan du anbefale nogle bestemte hjemmesider til indkøb af udstyr?

Jeg er også lidt i tvivl om, hvilken størrelse sprøjtepose jeg skal købe. De findes jo fra 25-55 cm eller noget i den stil. Hvad vil du anbefale? Og hvor mange forskellige tyller bør man have?

Mange hilsner fra Tanja

0

Tusind tak for svar :thumbsupsmileyanim:

Jane, kan du anbefale nogle bestemte hjemmesider til indkøb af udstyr?

Jeg er også lidt i tvivl om, hvilken størrelse sprøjtepose jeg skal købe. De findes jo fra 25-55 cm eller noget i den stil. Hvad vil du anbefale? Og hvor mange forskellige tyller bør man have?

Mange hilsner fra Tanja

Her vil jeg være så fræk at svare dig... Jeg kender til to engelske hjemmesider, hvor du bare får super god service og rigtig gode vare fra, nemlig:

A Piece of Cake

og

Almond Art

Hvis jeg var dig ville jeg starte med nogle mindre sprøjteposer - altså hvis du ikke er så øvet - så mellem 25-30 cm er en rigtig god pose at starte med og husk ikke at fylde den alt for meget op, da fyldet jo så bare forsvinder ud af toppen på posen efterhånden som du klemmer.

Mht. tyller har jeg købt et tyllersæt til at starte med - der er 6 forskellige tyller i og så har jeg derudover købt 3 løse skrivetyller. Størrelserne kommer helt an på hvad du har lyst til at lave med dem. Hvis du fx gerne vil dekorere cupcakes, så er det en god idé med en af de store stjernetyller og hvis du vil bruge dem til skrift, så er det en god idé at vælge en calligraph tyller...

Men tror bare du skal prøve dig frem og se hvad der virker bedst for dig. Personligt har jeg ikke fået helt styr på det der med at bruge glasur til dekorering endnu, men håber det kommer på et tidspunkt...

God fornøjelse og held og lykke med dine indkøb :thumbsupsmileyanim:

0

Hej Agnethe

Tusind tak for dit svar og dine gode råd :bearhug:

Jeg har nu købt en lille sprøjtepose med 5 tyller til, som jeg kan bruge til at øve mig med, og så har jeg tænkt mig at købe et større/finere tyllesæt, når jeg er blevet bedre.

Jeg har lige været inde og sammenligne priser på de to engelske hjemmesider, du foreslog, med Kagebutikken og Kagekompagniet, og hold da op hvor kan man spare mange penge :griner:-

Men det bliver vist alligevel et dyrt bekendtskab :thumbsupsmileyanim:

Endnu en gang tak for hjælpen.

Mange hilsner fra Tanja

0

Annonce ♥

Hej Agnethe

Tusind tak for dit svar og dine gode råd :)

Jeg har nu købt en lille sprøjtepose med 5 tyller til, som jeg kan bruge til at øve mig med, og så har jeg tænkt mig at købe et større/finere tyllesæt, når jeg er blevet bedre.

Jeg har lige været inde og sammenligne priser på de to engelske hjemmesider, du foreslog, med Kagebutikken og Kagekompagniet, og hold da op hvor kan man spare mange penge :)

Men det bliver vist alligevel et dyrt bekendtskab :hug:

Endnu en gang tak for hjælpen.

Mange hilsner fra Tanja

Hejsa Tanja

Jamen det var da så lidt og ja, du kan spare en hel del og så er portoen ikke dyre end hvad den ville være fra Kagebutiken og Kagekompagniet. Det er et super dyrt bekendtskab, men det er det hele værd!!! :thumbsupsmileyanim::bearhug::griner:-

God fornøjelse i hvert fald og så skal vi jo også se resultaterne af al din øvning ;)

0

God fornøjelse i hvert fald og så skal vi jo også se resultaterne af al din øvning ;)

Hej Agnethe

Jamen, så må jeg jo hellere lægge et billede ind af den kage, jeg lavede til min mormors fødselsdag for nylig :balloons:

Jeg blev selv ganske godt tilfreds, men fik endnu en gang ikke lavet en ordentlig kantafslutning med "bomber", så det må være næste udfordring.

Er du i øvrigt at finde på kageportalen og bruger du i så fald samme brugernavn?

Mange hilsner fra Tanja

post-38595-1254507772.jpg

0

Hej Agnethe

Jamen, så må jeg jo hellere lægge et billede ind af den kage, jeg lavede til min mormors fødselsdag for nylig :cheerleader3:

Jeg blev selv ganske godt tilfreds, men fik endnu en gang ikke lavet en ordentlig kantafslutning med "bomber", så det må være næste udfordring.

Er du i øvrigt at finde på kageportalen og bruger du i så fald samme brugernavn?

Mange hilsner fra Tanja

Sikke et fint resultat Tanja :cheerleader3: Det kan du godt være rigtig stolt af :balloons:

Yep, jeg er på kageportalen, har dog ikke lagt noget derind endnu eller skrevet så meget... mit brugernavn er Nethe82 derinde :cheerleader3:

Hvis du vil se flere kager, så har jeg samlet dem alle samt nogle opskrifter på min blog: Agnethe - about a girl

0