Stikan

Asti?

12 indlæg i dette emne

Nu kan jeg se at der er mange herinde der serverer Asti.

Jeg drikker ikke alkohol, da jeg for 10 år siden (og nogle år inden) var meget ung, meget vild og drak rigtigt meget. Endte med voldsom alkoholforgifning alene i Australien og var sengeliggende i næsten 2 uger!

Det tog mig mange år at kunne drikke appelsinjuice uden at kaste op - jeg kunne smage vodkaen (selvom der ikke var vodka i) og det reagerede min krop på.

Er nu, 10 år efter, kommet så 'langt' at jeg kan lugte til en øl uden at kaste op (men ikke smage på den) og kan se andre drikke vin uden at få det dårligt.

Synes altså ikke alkohol smager godt - og kan sagtens opføre mig åndssvagt uden at være fuld ;)

Nå tilbage til Asti ;)

Hvad ER Asti egentlig? Har googlet lidt, men kan ikke helt finde ud af om det er vin eller champagne?

Hvornår serverer man det?

- vi skal have reception med lidt stående buffet som sandwich, frugt osv. inden bryllupskage og brudevals. Hvornår ville Asti passe? Som velkomstdrink? Til kagen? Der vil være øl og sodavand til receptionen.

Hvilken er god (til prisen)? Jeg skal jo ikke selv smage på den, og kæresten drikker meget sjældent alkohol (det er jo ikke sjovt at sidde herhjemme med en flaske vin når jeg heller vil have cola) så jeg tvivler på at han orker at smage sig igennem en masse forskellige flasker.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvilken farve er Asti?

Jeg så engang en bryllupsopstilling hvor glassene stod i hjerteform med noget lyserødt i - det så super romantisk ud :thumbsupsmileyanim:

Men det kan man vel også lave med gennemsigtig drikkevarer...

Jeg tænker at et fint glas med Asti og så derefter en dåseøl mens man står op og spiser måske er lidt kikset? Eller hvad?

0

Del dette indlæg

Hmm.. det kan da egentlig godt være der er en af Asti`erne der er rosa i farven... men det kan du jo spørge om i den vin afd. hvor du køber dem :cheerleader3:

Synes bestemt ikke det er kikset at drikke først Asti og så øl (finere er asti jo heller ikke).. i serverer jo bare astien først.. og så kan folk bagefter

tage soda/øl hvis de har lyst.

Men en mulighed er da bestemt også at åbne den til bryllupskagen :thumbsupsmileyanim:

Har du forresten fået min PM?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hmm.. det kan da egentlig godt være der er en af Asti`erne der er rosa i farven... men det kan du jo spørge om i den vin afd. hvor du køber dem :cheerleader3:

Synes bestemt ikke det er kikset at drikke først Asti og så øl (finere er asti jo heller ikke).. i serverer jo bare astien først.. og så kan folk bagefter

tage soda/øl hvis de har lyst.

Men en mulighed er da bestemt også at åbne den til bryllupskagen :thumbsupsmileyanim:

Har du forresten fået min PM?

Har ikke fået PM fra dig :biggrin:

0

Del dette indlæg

Min erfaring/mening om Asti:

Asti kan nemmest beskrives som en meget sød champagne (champagne er oftest meget tør - og smager faktisk ikke særlig godt!)

Jeg ser ikke Asti som meget "fin" - bare som noget der smager super godt! Ciderne Sommersby eller Rekorderlig er i mine øjne næsten lige så "fornemme", hvis de bliver skænket i glas.

Du skal være opmærksom på en ting - der findes (mindst) 2 forskellige slags Asti, det jeg vil kalde normal Asti og dessert Asti.

Normal Asti: Kan beskrives som en sød champagne eller en sød mousserende hvidvin - og den vi bruger til velkomstdrink.

Dessert Asti: De kan kendes ved de hedder noget med "Muscato/Muscati/Musc..." og de er meget sødere end de "normale" - i mine øjne passer de bedre til en dessert, da de er så søde!

Du kan få Asti i prislejer fra 40 - 100 kr vil jeg tro, men min erfaring er, at jeg ikke har smagt en Asti jeg ikke kunne lide, så jeg ville gå efter de billige :thumbsupsmileyanim:

Det lyserøde du har set kan enten være Rosévin eller Rekorderlig med "jeg kan ikke huske hvilken smag, men de fås i lyserøde" :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Så den normale ville være som velkomstdrink og dessert ville passe hvis vi vælger at det først skal være til kagen - øj hvor bliver jeg klog i dag :thumbsupsmileyanim:

Tror nu vi hælder til noget velkomstdrink, for der skal jo siges velkommen og skåles og så er det lidt pænere med fine glas med boblevand i stedet for en dåseøl ;)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Moscato D'Asti :thumbsupsmileyanim: Lige en tand bedre end alm. Asti.. Fåes både i fakta, superbrugsen og superbest ;)

Den er ikke helt så sød som den alm. Asti.

Vi server den som velkomst-/receptionsdrink :cheerleader3: Og sener på aften.. (Jeg drikker altid Asti i stedet hvid-og rødvin) :biggrin: Og det gør nogle af veninderne også..

0

Del dette indlæg

Asti er spumante. Den italienske champagne. Den er meget sød og jeg synes helt klart at den er bedre end rigtig champagne.

Du kan, som mange af de andre siger få rigtige mange forskellige slags asti. Men jeg vil anbefale en Martine asti ( Martini & Rossi Martini Torino) kan fås i netto, til ca. 30 kr. flasken mener jeg.

post-38936-1264957221.jpg

post-38936-1264957239.jpg

Du kan drikke den til ALT! Derudover synes jeg personligt, at du skal være opmærksom på at der er et lyserødt "bandarole" på med DOCG. Dette betyder at den er italiensk

0

Del dette indlæg

Jeg vil også klart anbefale Moscato D'Asti fra Fakta... den er en legende hos mine veninder og jeg ;) derudover er asti'erne i Aldi og Rema 1000 også rigtig gode. Det er min erfaring, at de billige tit er de bedste. Martini Asti er dog knap så sød som de billige, synes jeg, men stadig god :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer