Guest NilleK

Brudens mor

12 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Altså helt tradionelt er der vel ikke nogen der må have sort på? Altså undtagen bruden hvis man går langt nok tilbage.

Personligt er jeg også fuldstændig ligeglad og min mor skal have en sort og hvid kjole på, så hun er vel egentlig i de to farver, man normalt ikke må have på :lol:

Men det er altså en hammerflot kjole og selvfølgelig skal hun have den på

0

Del dette indlæg

For min skyld må vores gæster gerne komme i sort. Syntes det er synd at ligge restriktioner på deres tøjvalg - de skal komme i hvad de har lyst til.

Men din mor kunne måske peppe det lidt op med en farvet jakke, sko, smykker eller et eller andet festligt?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Dybest set er farven sort et no-go ved bryllupper, da det traditionelt set er farven, som bæres ved sorg (begravelser, sørgeperioder mm), derfor ville jeg selv blive mildest talt rystet, såfremt nogle af mine gæster og især nogle i nærmeste familie skulle vælge at deltage i sort tøj. :cheerleader3:

(forstået på den måde, at det kan virke, som den "sortklædte" bærer sorg over ægteskabet..)

Og ja, jeg er klar over at man førhen brugte sort til brudens kjole, men det var udelukkende af praktiske årsager, da man ikke havde, hverken råd eller mulighed til mere end 1 dyr kjole, i løbet af livet, den blev derfor sort, og efter brylluppet brugt ved alle pæne lejligheder (også kaldet søndagskjolen).

Farven hvid ser jeg som en almindelig uhøflighed at bære med et bryllup, omend en STOR uhøflighed, på linje med at komme uden gave, da opmærksomheden omkring brudens kjole pludselig skal "kæmpe" med en gæsts kjole.. :)

Det skal tilføjes, at jeg selv har haft meget svært at finde kjoler til de bryllupper, jeg har deltaget i, da jeg til stort set alle andre anledninger er "den sortklædte"..

Men jeg holder også meget af traditioner, da jeg mener at disse binder relationerne sammen.. :lol:

0

Del dette indlæg

Min mor kommer i en sort kjole med en hvid bolero med rødt og sort mønster. Og hun bliver SÅ flot!

Jeg synes det er helt ok at komme i sort. En anden veninde kommer også i sort. Ligeså har jeg en veninde der kommer i en hvid kjole med guld-prikker, men kjolen ligner bestemt ikke en brudekjole....

Det er dit bryllup, og har du det fint med at folk kommer i sort, så er det super!

0

Del dette indlæg

Jeg synes det er langt værre hvis nogen kom i hvid end i sort. I dag er sort jo bare en modefarve, og det ragede mig en hujende papfis om nogen kom i sort til vores (kan faktisk slet ikke huske om nogen gjorde det...) Men hvis du/I er ligeglade så go for it.. Skid hul i hvad andre måske kunne finde på at tænke. Må mændende så heller ikke have sorte jakker på..? Jeg synes det er noget gammeldags fis med det forbudte sorte.

0

Del dette indlæg

Jeg tror det er meget forskelligt... Begge mine brudepiger har valgt sort. Og det har jeg det fint med. Det var også det jeg ville have følt mig bedst tilpas i!... Hvis de ikke havde måttet det så havde jeg også sagt det uden sure miner :lol:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes det er langt værre hvis nogen kom i hvid end i sort. I dag er sort jo bare en modefarve, og det ragede mig en hujende papfis om nogen kom i sort til vores (kan faktisk slet ikke huske om nogen gjorde det...) Men hvis du/I er ligeglade så go for it.. Skid hul i hvad andre måske kunne finde på at tænke. Må mændende så heller ikke have sorte jakker på..? Jeg synes det er noget gammeldags fis med det forbudte sorte.

Reglen omkring sort og hvid til bryllupper gælder naturligvis KUN for kvinder..

Der er jo andre regler for mænds beklædning.. :cheerleader3:

Og vil atter understrege, det må jo være ens egen holdning der er afgørende, ligesom med alt andet ved brylluppet..

Min familie og omgangskreds er heldigvis klar over min holdning til emnet og jeg regner derfor ikke med at behøve uddybe det overfor mine gæster inden dagen.

Held og lykke med dagen, ligegyldigt hvilke farver der er repræsenteret! :lol:

0

Del dette indlæg

Så længe du ikke ser noget problem i at hun skal have sort på så syntes jeg det er helt ok! Jeg ville mene at det kommer helt an på hvad brudeparret syntes og mener omkring de forskellige traditioner.

Vi lever jo i en tidsalder hvor det ofte handler om at skabe sine egne traditioner så skidt med hvad andre syntes så længe der falder i god jord hos jer ser jeg ikke noget problem med det :lol:

Personligt ville jeg ikke have noget imod at folk mødte op i sort, for mig er det kun den helt hvide der er et problem, men en hvid kjole med farvet mønster ligger langt fra en brudekjole så det ville heller ikke været et problem for mig

0

Del dette indlæg

Altså....Da vi blev gift skulle næsten halvdelen af damerne incl min mor og svigermor have været bortvist hvis det havde været noget vi gik op i...... måske de også syntes det var en sørgelig begivenhed....hvem ved ;)

Det er rigtigt at man kan håbe at gæsterne kender deres brudepar og ved hvis de ikke skal møde op i sort, men jeg tror bare ikke jeg har været til et bryllup endnu hvor der ikke var nogen i sort.

Så til dig der ville blive ked af det hvis der kom damer i sort : Jeg håber du har udtrykt dig meget klart omkring det for ellers tror jeg meget let du kan komme til at se det og det ville jo være synd hvis det betyder så meget for dig.

Vi var fløjtende ligeglade og havde ikke skrevet noget i invitationen, men så måtte man nok også sige at 'anything goes' og deriblandt en hel del sorte kjoler (og fra smoking over cowboybukser til fjelræv... :cheerleader3: ) Så hvis man får dårlige nerver over sådan en farvepalet og stilforvirring så skriv for himlens skyld i invitationen hvad i vil se for vi kan med et stort grin informere om at det er endeløst hvilke muligheder der er for at klæde sig på hvis man har frie hænder :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Tjah. Traditionelt må man vel ikke bære sort. Men såvidt jeg ved, er det fordi man ikke må bære sørgende tøj til et bryllup, og netop derfor vil jeg mene at sort tøj er 100% iorden hvis det er tydeligt at det er festtøj og ikke sørgetøj. Til min svigerindes bryllup havde både moderen og svigermoderen sorte kjoler på. Moderens var nærmest i charleston-stil og med glimmer og ved MEGET festlig, og svigermoderens var en lang satindrøm med flot udskæring og simili sten. Begge MEGET flotte og MEGET festlige kjoler, og jeg hørte INGEN, der mente at der var noget i vejen med det. :loveboard:

Så sort tøj ville ikke genere mig til vores bryllup, og da slet ikke hvis det er peppet op med en smule farve. Jeg ville dog være ked af det (og zilla-agtig) hvis nogle af kvinderne kom i hvide kjoler. Det synes jeg altså bare er forbeholdt bruden! :balloons:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer