Sign in to follow this  
Followers 0
ibenc

Talen til min kommende mand

5 posts in this topic

Ja dette er så mit allerførste indlæg på Bryllupsklar nogesinde. Jeg skal giftes med min fantastiske kæreste på Lørdag (ja om 2 dage!!!!) Jeg bryder mig ikke rigtig om at tale i en forsamling og havde derfor ikke tænkt mig at holde en tale, men nu kan jeg mærke at det VIL jeg bare overvinde og har derfor lavet et udkast til en tale. Jeg vil blive meget taknemmelig, hvis i vil give mig lidt feedback gode råde til at forbedre min tale, eller bare høre jeres mening :thumbsupsmileyanim:

Her kommer den:

-Det er blevet min tur til at sige et par ord.

Først og fremmest er der lige nogle vigtige personer i mit liv, som jeg gerne vil takke:

Kære svigermor og svigerfar. Jeg vil gerne sige jer tak fordi I har sat Jens på jorden og gjort ham til den vidunderlige person som han er.

Ligeledes vil jeg gerne takke jer for den varm måde i har taget i mod mig i jeres familie på og denne tak gælder i allerhøjeste grad også Lars og Helle. Jeg har fra første gang jeg mødte jer altid følt mig accepteret og mere end velkommen i jeres hjem.

Da jeg lige var flyttet til Odense og stadig ikke havde etableret det store netværk, inviterede i mig af og til med på middage sammen men jeres venner når Jens var ude at spille eller andet. Det synes jeg viser jeres omsorg og rummelighed i en nøddeskal og det er blevet til en masse gode stunder sammen.

Du og jeg Anne deler jo en passion for gamle smukke ting og det har vi fået mange hyggelige stunder ud af og jeg kender ingen som dig der kan finde lignende unikke og smukke gaver, som du ofte har givet mig.

somme tider til specielle anledninger og andre gange bare fordi.

Det er jeg utrolig glade for ligesom jeg også værdsætter højt den måde i begge er som bedsteforældre over for Lucca og Kalle.

Mor og far

Tak for den utrolige ballast i har givet mig med hjemmefra. I har givet mig et trygt, men også et utrolig åbent og frit hjem hvor der var rigtig højt til loftet og hvor jeg har fået en masse frihed og lov til at prøve grænser. I har forundret men aldrig forarget kigget til når jeg barberede mig skaldet, rejste den halve jord rundt, flyttede i kollektiv på landet, røg sjov tobak i smug omme på skovstien, skiftede uddannelse i et væk og meget meget mere.

I har turdet vise mig alt den tillid der skal til for at jeg som person har fået lov til at finde ud af hvem jeg selv er og stå ved dette og nu jeg selv har fået børn, har jeg fået en lille idé om, hvor svær en kunst dette faktisk er.

En anden ting som jeg føler mig uendelig beriget over at have fået med hjemmefra er indstillingen til at selvgjort er velgjort og at det man selv har designet og skabt med sine hænder ernummer et. I er begge både kreative og har et håndelag og en åbenhed for at kaste jer ud i alskens forskellige kreative discipliner. I har brygget vin, lavet alskens grafik, stoftryk og syning og strik, design af computerspil, pileflet, bådbyggeri, i har i fællesskab hvert eneste år lavet de mest spektakulære fastelavnskostumer til Jan og jeg, somme tider så spektakulere at vi dårligt kunne bevæge os i dem og an et enkelt år måtte misse den store fastelavnsfest da hans udklædning havde spændt ben for ham, så ha slog ryggen. Det var forresten det år hvor Jan var vækkeur og jeg selv var kontrbas…

Det har været vigtigt for jer at gøre det selv og gøre det helhjertet og denne indstilling har både Jan og jeg taget med os i vores liv og som en drivkraft vi slet ikke kan undvære.

Jeg vil også sige en kæmpe tak fordi i bare altid er der for os i tykt og tyndt. I giver altid en hånd med med både unger og kolonihave. Når mine sy og trykbestillinger er steget mig lidt over hovedet hjælper i også med dette. Når vi er på ferie maler i på egen opfordring lige hele kolonhavehuset og klipper hække. I er fantastiske sammen med børnene. I er nærværende og kærlige og har altid tid til os og vores børn og i har en kæmpe betydning for at vores hverdag hænger sammen på en ganske fornuftig måde, på trods af at der er så meget vi gerne vil nå. Tak for det.

Jeg vil Også sige en kæmpe tak til de 11 fantastiske søde og sjove piger der arrangerede og deltog i min polterabend i Lørdags.

I havde lavet et kæmpeflot forarbejde og kreeret en dag som jeg er bare elsker og beundrer jer for.

Jeg fik hygget og grinet og blev udfordret lidt på nogle af mine grænser og det hele ledsaget af en endeløs række af kager og sjusser. I gik alle som én helhjertet ind i alle løjerne. I er de bedste og jeg vil gerne takke jer endnu engang for en fantastisk dag.

Mormor Signe

Det er svært at sætte ord på hvor meget du og morfar har betydet i mit liv og hvor meget det betyder for mig at du er med her i dag, selvom jeg ved du har haft dine bekymringer over at være med som den eneste "gamle".

Du og morfar har været en fast klippe gennem hele min barndom. Du har passet alle dine børnebørn og vi har hver eneste dag efter skole kommet forbi dig og siddet ved jeres køkkenbord i skolegade og hygget og snakket. Vi har lavet kryds og tværs opgaver, spillet skak, fanget rejer og meget mere.

I har været et naturligt samlingspunkt for hele familien. Vores rejser med og hverdag sammen med jer har tømret os sammen som familie og givet os muligheden for at tilbringe rigtig mange hyggelige timer sammen med vores fætre og kusiner. Du er en utrolig stærk og sej person som er et forbillede for mig på så mange måder. Vi beundrer allesammen måden du tog dig af morfar på i hans sidste år og din evne til at finde tilbage til livsglæden når livet giver dig nogle slag.

Kæreste Jens

Nogle af vores venner har for nyligt været til bryllup hos et ganske nyforelsket brudepar, hvor børn og fællesøkonomi og den slags små berigelser endnu ikke havde sneget sig ind i parforholdet. I den forbindelse nævnte de at det må være utrolig meget nemmere at holde en bryllupstale i den situation end når man har kendt hinanden i mange mange år, fået et par unger, været trætte og underskudsagtige, oppe og nede ligesom du og jeg.

Den tænkte jeg selvfølgelig lidt over og kunne umiddelbart erklære mig enig i synspunktet, men da jeg så satte mig lidt ned og overvejede hvad jeg kunne sige til dig i dag, fandt jeg hurtigt ud af at det falder ueendelig nemt at sige noget positivt om dig.

Da jeg første gang mødte dig på Egmont Højskolen for 9 år siden tog du mig fuldstændig med storm. Jeg syntes det var helt fantastisk at du spillede kontrabas og læste på universitet, stod på ski og tog på vandreture og var en utrolig varm person som kunne tale med alle folk. Altsammen nogle evner og egenskaber som jeg ikke selv besad og som jeg drømte om at lære sammen med dig.

i årenes løb har jeg jo fundet ud af at du er så uendelig meget andet og mere end det jeg umiddelbart faldt for ved dig.

Du er uden skyggen af sammenligning den mest positive og åbentsindede person jeg kender. Du har en god selvindsigt og reflekterer rigtig meget over dit og vores fælles liv og er dermed en drivkraft til at vores parforhold er i konstant udvikling.

Du vil alle alt det bedste og kan næsten få nedtur over dig selv når du engang imellem må erkende at der er noget du ikke har overskud til. Hvis du kunne ville du være medlem af hver eneste humanitære hjælpeorganisation, sidde i hver eneste bestyrelse i vuggestue, børnehave, job og beboerforening.

Ofte Klager du over at du føler dig hægtet lidt af i en travl hverdag. Du ærgrer dig over at vi ikke får plejet vores omgangskreds nok, at vi ikke får løbetrænet hver anden dag eller bare lige i det mindste får ryddet op i køkkenet.

Men Jens, jeg selv og enhver anden jeg kender ser dig som en person der har overskud, viser initiativ og ansvar og beundrer dig som den varme person du er.

Du er engagerert i alt hvad du får hænderne i. På dit job er du konstant initiativtager og insisterer stædigt på at blive udfordret fagligt og personligt Din karriere er allerede i rivende udvikling og jeg er rigtig stolt over dig.

Du er en udpræget Ja siger og elsker at blive udfordret. Du føler dig ikke for maskulin til en gang Pilates for dummies på stuegulvet for at holde mig ved selskab og gør mig også gerne selskab på mine lunteture, selvom det betyder at du nærmest skal løbe i cirkler om mig for at bare få pulsen lidt op. Du er ham der har overblikket over vores økonomi selvom du forsøger at oplære mig til denne funktion (:

Du støtter mig 100% når du kan mærke at der er nogle ting jeg bare VIL. Det har jeg især mærket med mit studie og min tøjproduktion og du bakker mig fuldstændig op i mine iværksætterdrømme, selvom jeg ved du glæder dig rigtig meget til at få en hverdag med 2 stabile indkomster og lidt mere plads at boltre sig på.

Jeg ved at der ikke er nogen af dine ingeniørkollegaer som bor i en 2 værelses lejlighed med 2 børn og jeg elsker dig fordi du holder på at fester og restaurantbesøg og rejser og sjov og ballade er meget vigtigere end et stort og flot hjem.

Sammen lever vi som alle andre par med mindre irritationsmomenter over hinanden, som dog ikke er større end at vi sammen kan grine af dem.

Nærmest dagligt står jeg og skal ud af døren og kan ikke lige finde mine nøgler eller min pung eller min mobil og mit Dankort fornyes mindst én gang i kvartalet fordi det igen er blvet væk. Jeg roder og høster parkeringsbøder og er et kvaj til planlægning. Du tilbyder at lære mig at lave et budget og sætte selvangivelser og årsopgørelser i mapper og i det hele taget prøve at være lidt organiseret.

Jeg på min side insisterer på at du ikke skal ligge der om natten og bekymre dig om havehuse der trænger til maling og økonomi og diverse aftaler. Jeg prøver at få dig til at slappe af når vi er i kolonihaven og du svare med dit evige "ja ja, liiiige om lidt kommer jeg. Jeg skal bare liiiiige fikse det her. Det bliver vi glade for" (;

Når jeg er syg mener jeg det er på plads med lidt omsorg og pyller. Du mener dog som oftest at jeg ikke ser RIGTIG syg ud og råder mig til at prøve en rask løbetur eller et slag skaterhockey, som den bedste medicin uanset lidelsens art.

Da Kalle var på vej kiggede du skeptisk på mig og sagde "Iben jeg synes altså ikke det ser ud som om det gør ret ondt, så du skal ikke blive skuffet, hvis ik du føder i dag" Et par timer senere stod vi med vores fantastiske søn i armene og grinede over din fede kommentar.

Med dig går livet aldrig i stå. Du har været villig til at åbne dit sind og dit hjerte for mig. Du har på så mange punkter forandret dig for min skyld. Fra at blive sur over syprojekter på spisebordet er du nu den der bakker mig allermest op når jeg lufter mine iværksætterplaner. Fra at skælde ud og insistere på at jeg skal spørge om lov inden jeg hjembringer endnu et loppefund har du udviklet dig til én der uopfordret lige svinger ind forbi endnu en genbrugsbutik, fordi du ved det bare redder min dag.

Det kan jo lyde som nogle små detaljer for andre men for mig betyder det alt, da det bare viser din indsigt i og omsorg for mig.

Denne omsorg viser du også på så mange andre måder. Du arrangerer surprise fødselsdagsfester, wellnessophold på Ruths hotel og du er rigtig god til at komme med små gaver og overraskelser og tage ansvar for at vi bevarer gnisten og fortsat udvikler os sammen.

Du er en fantastisk far for Kalle og Lucca og med dem har du givet mig den største gave jeg nogensinde har fået og som får mig til at smile hver eneste dag.

Jeg glæder mig til resten af livet sammen med dig. Efter den klassiske eventyrform skulle sætningen "og de levede lykkeligt til deres dages ende" vel falde belejliget her og det er jeg sikker på at vi 2 kommer til at gøre.

Du er mit livs lys og jeg elsker dig

0

Annonce ♥

wow rigtig flot tale! ;)

Personligt er jeg ikke så meget til at takke andre, jeg holder udelukkende min tale til min mand den dag. Men det er en smagssag.

Det eneste minus jeg har, er hvor du beskriver at han først var sur over dit rod på bordet osv - jeg ville undlade at fortælle at han i starten ikke forstod dig og bakkede op omkring dit projekt.

Men en meget flot tale, jeg er sikker på at han bliver meget rørt :thumbsupsmileyanim:

OG helt rigtig beslutning du har taget omkring at du alligevel vil holde tale for din kommende mand :cheerleader3:

0

Virkelig velformuleret og meget personlig tale syntes det er godt du også nævner de mennesker der har haft indflydelse i dit liv- det er dem der har formet den kvinde der står foran din mand- så selvfølgelig skal de også have et ord med ppå vejen

0

Annonce ♥

Den er flot :thumbsupsmileyanim: Men jeg synes måske den virker lang? Har du prøvet at holde den og så tage tid? Jeg ville slet ikke kunne stå og sige alt det der....bare at sige "mor og far" og vende mig imod dem ville få mig til at STOR-tude. Det kan være virkelig svært at få sagt de store ord til dem man elsker allermest i en tale.

Men hvis du øver dig vil det sikkert gå fint (også selvom man måske kun får sagt ½-delen fordi man bliver berørt).

0