Guest Summer

Kransekage

16 indlæg i dette emne

Her får I lige min opskrift på kransekage.

Man behøver jo ikke forme dem som hjerter, men hvis man vil det, kommer der ca. 20 stk. ud af flg. opskrift:

100 g. hakkede mandler

200 g. flormelis

2 æggehvider

500 g. rå marcipan

Ingredienserne blandes og massen sættes i køleskabet i 10 minutter. Dejen rulles til pølser, der formes til hjerter og bages ved 210 grader i 10 minutter.

Det er vigtigt at bage kransekage i god tid, da kransekage skal fryses (gerne 1 måned eller mere) for at blive gode.

Kransekage kan pyntes med glasur og chokolade som man har lyst, og dette kan gøres både før eller efter frysningen.

God arbejdslyst! Det er ikke spor svært at bage kransekage.

Summer :griner:--HAHA--HAHA-

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

Jamen det tror jeg da at jeg vil forsøge. Det passer jo meget godt at bage dem nu, smide dem i fryseren, så får de næsten 1½ måned i det kolde!!

Nu må vi se hvordan det går... er ikke så ferm til sådan noget...

Hvor tyk en "pølse" skal man ca lave, så den ikke bliver tør??? Ca 1-2 cm eller??

H taz

0

Del dette indlæg

Jeg vil lige sige at man ikke BEHØVER at lave kransekagen tidligt og fryse den ned. Jeg har bagt mange kransekager i min tid efterhånden :) og jeg har lavet dem 1-2 dage før og de har ikke været frosset. Og det har smagt rigtig godt!! Når jeg dækker det til ryger det så heller ikke i en lufttæt boks eller noget (det er lidt svært med en kransekagetop der er samlet :) men i stedet dækket til med staniol eller lignende. Så får skallen lov til at tørre lidt bedre.

Og hvis I vil have glasur på, så husk at jo tykkere i laver den, jo hurtigere er den om at tørre.....det har jeg lært på den hårde måde! *G* Men den skal naturligvis også lige kunne trykkes ud af sprøjteposen jo...

Mht. til tykkelse, så laver jeg med min opskrift fingertykke stænger....dvs måske lige lidt tykkere....jah...2 cm. vel....

Redigeret af Suzi
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan se min opskrift er lidt anderledes end din Summer...

Jeg bruger persipan som jeg køber til omkring 40 kr. kiloet i Tyskland.....og så undlader jeg mandlerne....

Når du bruger mandler, så må de da være MEGET finthakkede eller hvad????

0

Del dette indlæg

Hej

Jeg bagte mine igår. De blev vældig fine- omend det er noget klistret stads...

Jeg proppede mandlerne i foodprocessoren, så blev de helt finthakkede, de var nok blevet til mos hvis jeg havde hakket dem mere.

Men nu er de i fryseren- endnu en ting mindre at tænke på...pyha... :)

Og de smagte godt :)

H taz

0

Del dette indlæg

Hej!

Øv...hvorfor har min computer ikke fortalt mig, at så mange af jer har skrevet i dette indlæg. Beklager jeg ikke har svaret, men har altså først set jeres spørgsmål nu...øv, øv, øv. :angry1:

Mine kransekager er altså ikke særlig gode førend de har været i fryseren, men det kan jo sikkert skyldes forskellen i opskriften. Omvendt har jeg det sådan, at jeg synes det er vidunderligt, de kan bages i god tid, for jeg orker ikke at stå med kransekagerne i sidste øjeblik. Der er jo nok andet, men kan tage sig til. Jeg er sikker på der findes andre ligeså gode opskrifter end den jeg har lagt herinde, men nu er det bare den jeg kender og bruger. Jeg har købt marzipan og mandler, når det har været på tilbud, så egentligt har det ikke været så dyrt. Jeg bager dem også med en tykkelse som en finger. Og mandlerne er næsten finthakkede, men ikke helt. Det må gerne være sådan, at man kan se mandelstykkerne i de færdige kransekager. Min mor har sådan en gammeldag ting til at gøre det med, men en foodprocesser eller lignende kan sikkert gøre det ligeså godt eller måske bedre.

Håber I (langt om længe) fik svar på jeres spørgsmål.

Summer :o:):o

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja det er guf med chokolade i bunden!!! :o Det gør jeg også altid....det er så også chokolade jeg bruger til at lime ringene sammen med til toppe.

Det var da en god ide med appelsin... Men hvis du putter det i glasuren Summer, så bliver glasuren da ikke helt stiv gør den??

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kender en bager som har givet mig følgende opskrift på en "rigtig" glasur.

Måske den kan bruges:

Sprøjteglasur:

2 æggehvider blandes med flormelis til en tyk men sprøjtbar konsistens haves. Put glasuren i en plastiksprøjtepose eller en parpirkonette med et lille hul og dekorer hjerter og jule-kugler. Glasuren skal tørre natten over eller min. 3-4 timer.

0

Del dette indlæg

Vi har også tænkt på, at lave kransekage hjerter til kaffen.

Men bruger den opskrift, som jeg altid bruger.

(½ kg rå marcipan, 3½ dl. flormelis, 1 past. æggehvide)

når jeg har rullet stængerne, skærer jeg dem halvt igennem på langs og ligger en stribe nougat i. lukker igen og ruller dem igen pæne ;)

når de er bagt, smører jeg chokolade på undersiden.

Glasuren laver jeg lidt på "slum", men ca. 1 past. æggehvide og 150 g flormelis.

Kan varmt anbefale at bruge nougat, det er virkelig luksus !!!

:o Britt

0

Del dette indlæg

Ja det kan godt have en tendens til at blive mørkt i bunden, men jeg bruger som regel begge bageplader (jeg har kun to) når jeg er igang. Til gengald har jeg så prøvet mig frem med 2-3 stykker bagepapir i stedet for 1 og det fungerer faktisk også fint.

Jeg har nu aldrig ladet glasuren tørre i mere end 1-2 timer, men så har den måske heller ikke været HELT stivnet. Men nok til at jeg har kunnet samle kransekagen uden at glasuren er blevet ødelagt.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer