Guest forældreren

forældres "pligter" til brylluppet.

14 indlæg i dette emne

må man som forælder blande sig lidt i dette hyggelige forum? Vi er nye i "faget" -HAHA- , og ved selvfølgelig godt, at vi eller Faderen skal holde en evt. tale -HAHA- , men er der andre ting, som vi skal gøre. Vi vil så gerne gøre tingene rigtigt. :griner:- Håber på nogle gode svar.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var da et sødt indlæg -HAHA- og velkommen til!

Jeg tror ikke der er sååååå mange traditioner forbundet med hvad forældrene skal. Naturligvis er der faderens tale (som er den første) og så er det vist meget almindeligt at brudens mor laver risposer. Mine forældrer var en central del af planlægningen (udover at lægge hus, have og en del finanser til ;) ) men derudover havde de nogle forskellige ting de gjorde for os på dagen:

Min mor brugte tid på at tage med mig ud og kigge på kjole, det er et svært valg så det er godt at have sin moar med hvis man ellers nogenlunde dele smag...

Begge mine forældre var med til vores polterabends. Det var super dejligt og skæg for vores venner. Min mor tog hjem inden vi tog i byen, men min far var med til den bitre ende hos min kæreste

Min mor tog i kirke som den første og var der til at sige velkommen til gæsterne (der var en del som ikke kendte nogen + at mine forældre ikke havde mødt hele min mands familie fordi han er fra Skotland)

Det var vist lige de tre ting, som jeg synes var mine forældres største bidgra (altså udover de lidt større ting...).

Kh Nina

PS Og så er det jo altid en god idé ikke at blande sig for meget i brudens planlægning, eller i hvert flad gøre det på en "ikke-bestemmende" måde, for vi er nok et par stykker herinde der kan skrive under på at brude kan være lidt pernible omkring deres ønsker, planlægning og folk der har andre idéer end én selv :griner:-

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa og sikke et godt initiativ at komme herind. Hatten af for det.

Jeg mener ikke der er noget forældre SKAL gøre, udover selvfølgelig talen.

Men i visse geografiske områder er det forældrene der sørger for pynt i kirken + transport efterfølgende.

Æresport, kan jeg faktisk ikke lige huske. Nej det mener jeg ikke. :griner:-

Min mor var med ude og kigge på kjoler og ellers snakker jeg med hende om detajler og sådan.

Vil sige ligesom TEN at, selvom det lyder grimt, faktisk er rart at forældrene "blander" sig lidt udenom. Medmindre de bliver spurgt. Det er ikke særlig rart når forældrene tager over og ikke støtter op om det brudeparret ønsker.

Held og lykke med det hele.

Knus Pia

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kære forældre

Det bedste I kan gøre, er nok at vise interesse :griner:-

For det er så stor en dag, der kræver så meget planlægning. Det at ens forældre viser interesse, betyder simpelthen så utrolig meget.

Min mor har været med ude og kigge på kjoler, dog var det min søster der var med, da jeg endelig fandt og købte kjolen. Det er nemlig noget der kan tage meeeget lang tid og kræve, at man besøger mange forskellige brudeforretninger.

Selve planlægningen skal brudeparret selv stå for, men jeg er sikker på at en hjælpende hånd, meget gerne modtages.... blot det ikke er en bestemmende hånd !!

Hvis I er kreative, kan I måske hjælpe med borddekorationer, risposer, bryllupskage og el. stativ til samme, invitationer, bordkort m.m.

På selve dagen har min mor endnu ingen opgaver, men det kommer sikkert ;)

Min far skal følge mig op af kirkegulvet, tror nu nok at han glæder sig... selvom han ikke er typen der siger det direkte ;)

Desværre viser min kærestes forældre, ikke den store interesse... faktisk spørger de ikke om noget som helst ! Jeg fortæller dog lidt om det hele alligevel, så kan de jo lytte eller lade være ! Men så kan de ihvertefaldet ikke bagefter komme og sige, at de intet fik afvide !! Må nok indrømme at jeg har den største lyst, til at fortælle dem hvormeget det påvirker min kæreste, at de bare er så ligeglade.... men jeg må hellere lade vær' !

Økonomisk hjælp er jo altid velkommen, men det er jo ikke alle forældre, der har mulighed for det -HAHA-

Men interesse.... det har alle råd til !!!

Pøj pøj

Hilsen Britt

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min far og hans kone lavede aeresport, som de hang op paa feststedet (vi bor nemlig i udlandet), og min mor og hendes mand stod for pyntning af bilen med blomster og tyl samt champagne til os efter vielsen (vi var selv ved at arrangere pyntningen, da min mor sagde at den slags goer familien - jeg ved dog ikke, om det er rigtigt.

Jeg vil som de andre ogsaa sige, at interesse altid luner. Spoerg brudeparret om de har brug for hjaelp, og stil jer selv til raadighed. Benytter de sig ikke af det, saa er det jo deres problem.

Jeg vil nu sige, at de "hemmelige" overraskelser saasom aeresport og pyntning af bil var skoenne!

Poej, poej med det hele!!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Rart at se flere forældre her :griner:- Vi har valgt at yde økonomisk hjælp, klare brudekørsel og er så heldige, at brudens mormor, min mor, syr festskrudet til brud, brudepiger og mig. Dertil kommer, at vi finanserede undertøj, parfume m.m.

Begge hold forældre deltager i pyntning af kirke og så er der nok lige et par æresporte.

Polterabend det lader vi den yngre generation om

Derudover er det vist nok at lægge øre til og hente hjælp her på nettet en gang imellem.

Åh jeg glemte lige kransekage og småkager til eftermiddagskaffe.

Jaa og så er der jo lige de små hemmelige ting som helst skal medvirke til at gøre dagen festlig og uforglemmelig -HAHA-

bs

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Velkommen..

Jeg tror det er meget forskelligt hvad traditionerne er ang. forældrene.

Hos os er det forældrene der sørger for æresporten ved feststedet, og venner og naboer sørger for en æresport ved vores eget hus.

Derudover er det brudens mor, der sørger for oppyntning af kirken.

Derudover tror jeg ikke (udover talerne) at der er så mange andre traditioner..

Jo, at brudens far fører bruden op af gulvet selvfølgelig ;)

I kunne jo evt. også spørge jeres børn, om der var nogle ting, de gerne ville have at I sørgede for ?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noget jeg savnede MEGET ved vores bryllup, var en ÆRESPORT...

Da nogle af mine venner havde spurgt hende, havde hun bare svaret: "Nej da - det gør man ikke"... - og det var en noget flad fornemmelse. Jeg ville ønske at jeg havde gjort alvor af min "trussel" med selv at hænge nogle efeu op omkring døren - så havde der da været LIDT...

Så... - det synes jeg er en vigtig ting for forældre at "sørge for". I hvert fald at sætte i gang, eller sådan noget.

- - -

Ellers købte mine forældre drikkevarer, og de sørgede for at vores gaver m.m. blev kørt hjem til dem dagen efter. Derudover sørgede de for blomster + lys i kirken. OG for transport for mig til kirken før vielsen.

Men jeg vil ikke mene at der er "regler" for hvad forældre SKAL eller BØR gøre. Det er også lidt op til traditioner eller ikke traditioner, i hver familie.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Som de andre stemmer jeg i med: DEJLIGT at se nogle forældre herinde... :)

Jeg mener bestemt, at det først og fremmest er brudens forældres fornemste pligt at lytte til hende - og bære over med hende :) - når hun, som os andre herinde, går i selvsving og i flere måneder ikke kan tale om andet end bryllup og kjole og slør og risposer og musik og mad og fotograf og alt det andet, som skal til...så jeg vil primært sige: AT LYTTE... ;) For det kan nok godt være svært at lytte til det et helt år - som mine stakkels svigerforældre ved.... ;)

Og så er det ellers rart med vejledning i kjolevalg, lidt financiel støtte og selvfølgelig farens gang op ad kirkegulvet med sin datter og hans tale under middagen.... GP

Så held og lykke med det...

Knus

Demeter

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hjesa kære forældre

Slutter mig til det store kor og siger velkommen :)

Nu er vi kommet godt igennem vores bryllup, men jeg hvis jeg skal sige hvad jeg lidt har savnet, og jeg ved min mand har det på samme måde, så var det respekt for vores ønsker.

Vi valgte meget hurtigt at vi gerne selv ville stå for det hele, og nok give lyd hvis vi skulle have lidt hjælp. Men fra min svigermors side blev det ikke modtaget så godt! Hun kunne heller ikke helt acceptere min mands valg af forlover, da han valgte sin bedste ven, hun havde jo regnet med at det skulle være hans far!!

:)

Men lyt til hvad parret ønsker af hjælp, og sig hvis I har haft nogle gode oplevelser med forskellige ting. Men fordi jeres råd ikke bliver brugt, så husk at det ikke er personligt ;)

Knus og :bamsekram:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa!

Tror ikke der er så mange traditioner med hensyn til forældrenes roller udover at faderen jo ofte følger sin datter op til alteret og holder den første tale til festen.

Derudover er det vist også ret almindeligt at moderen står for risposerne (det gør min mor i hvert fald GP ).

Det er min opfattelse at det er meget forskelligt fra brudepar til brudepar hvor meget de vil involvere forældrene i selve planlægningen af brylluppet. Ofte vil de være glade for at hjælpe til og måske også sponsere nogle af tingene, men hvis brudeparret ikke ønsker nogen indblanding fra forældrenes side, ja så mener jeg at man må respektere dette ønske.

Mine forældre har været meget engageret i vores bryllup (læs min mor har været meget engageret i vores bryllup :) ), og har virkelig været til stor hjælp for os uden at det har været for meget. Min mor har været med mig ude og købe brudekjole (hun var bare så rørt da hun så mig i skrudet :) ), og når jeg nu skal hente den og købe tilbehøret, ja så skal hun også med. Jeg er jo hendes eneste datter, og hun har virkelig været rørt over at måtte få lov til at hjælpe mig med mit udstyr :) . Derudover har hun sørget for frisør til mig, fundet en der kan lave bryllupskage, hjulpet til med bordpynten, samt hjulpet min kommende mand med at finde morgengave til mig. Derudover har min stedfar skaffet veteranbil gennem en af sine venner. Alt i alt har de været utroligt hjælpsomme begge to (uden at være bestemmende) og jeg har virkeligt nydt at dele de her ting med dem.

Mine svigerforældre har blandet sig næsten helt udenom vores bryllup. Ikke at de ikke er glade på vores vegne, for det er de (og de har også sponseret min kærestes outfit den dag), men de har det bare på den måde at det er vores bryllup og at de ikke vil blande sig i det. Og det har vi respekteret.

Det er vigtigt at man som forældre ikke forsøger at overtage planlægningen, for det er jo brudeparrets fest, men jeg synes sagtens at man kan tilbyde sin hjælp på alle mulige måder. Men igen, det er jo individuelt fra par til par hvor meget hjælp de ønsker.

Held og lykke med det.

Mange hilsener Nille-pigen

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til!

Jeg giver pigerne ret - som forældre kommer man vidst længst med at spørge parret lige ud: hvad har i lyst til at vi engagerer os i - og hvor meget?

Har personligt ingen problemer med hverken mine eller hans forældre, så det er dejligt - de er hjælpsomme og nysgerrige og får al info (det der ikke er hemmeligt ;) ) og får lov til at hjælpe en del, da vi har en masse at lave. Det ser jeg som en kærkommen hjælp og afstresser mig en del!

LIGE ET PERSONLIGT TIP: jeg vil meget gerne have mine forældre med til polterabend! Vi har endnu ikke haft vores, men da vi sidste år holdt for min søster og svoger, gav vi forældrene budet og de tog med. De havde det rigtigt sjovt, lærte deres venner lidt bedre at kende (så nu ved de hvem de/vi snakker om!) og de blev indtil de synes, de ikke kunne/havde lyst mere. Faktisk tog de hjem fra den fælles fest kl. 01:00!!!

Altså - det kan kun anbefales! Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvem der planlægger den, men ideen er hermed givet videre!

Pøj pøj med brylluppet! :)

Carina

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det var da en god idé at spørge herinde! Her sidder jo netop det største ekspert-panel i brudeparrets (ihvertfald brudens..) ønsker...

Jeg synes, det er dejligt at mine forældre engagerer sig i vores bryllup!!

Min mor og min svigerinde var med mig ude at købe kjole og det meste udstyr, min far følger mig op ad kirkegulvet, og så skal jeg jo sove hjemme hos dem, natten før brylluppet!

Mine svigerforældre har ikke "blandet" sig så meget - de synes vist, vi er lidt (MEGET!) vanvittige at holde sådan en stor fin fest... De er mest til uforpligtende sammenkomster uden det store ståhej - vildt hyggelige, men hare ikke det, vi ønskede os til vores bryllup...

Men i min familie kan vi godt lide store familie-fester, så det allerbedste er nok, at vi har kunnet spørge mine forældre til råds omkring afholdelsen... Vi har holdt masser af fester i haven m.v. Men vi kar jo aldrig prøvet at holde sådan en fest før. Der har mine forældre masser af erfaring fra vores konfirmationer, deres sølvbryllup m.v. Så omkring alt det praktiske har de været en meget stor hjælp!!

Ellers vil jeg give de andre ret i, at det vigtigste nok er at lytte, selvom det i længden bliver kedeligt for andre at høre om!!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer