Guest janni+2

Min fondant kager

8 posts in this topic

Så har jeg fået bagt og lavet min første fondant kage i 3 lag. 2 hvide og 1 chokolade bund, imellem er det toblerone og hinbær mousse. Kagen er til min søns fødselsdag (som er i dag) men som vi holder i morgen. Jeg tror det er blevet en meget tung kage men toblerone moussen smagte godt nok godt.

Jeg syntes det har været sjovt at lave kagen. Det er helt sikkert ikke sidste gang og måske ender det med hjemmelave bryllupskage.

I skal lige se et billede.

Desværre hængte fondanten fast i borderet og derfor er den revnet en smule ved 3 tallet, men pyt med det.

post-41835-0-61660700-1299878044.jpg

Er selv meget tilfreds over resultatet.

Hvordan limer i pyntet på kagen. Jeg brugte lidt vand på bagsiden at figuerne, men hvad bruger men rigtigt?

Knus Janni

Edited by janni+2
0

Annonce ♥

vand er helt fint at bruge! er det nogle lidt underlig formede figurer der ikke rigtig vil hænge fast med vand så kan man evt brug lidt æggehvide, men ellers virker vand fint for mig :)

0

Hvor er den bare blevet fin! :) Den kan du godt være stolt af - og tillykke med sønnen! :denmarkflag:

0

Flot kage - bliver helt laekkersulten :rolleyes:

0

Annonce ♥

Super flot kage. :thumbsupsmileyanim:

Jeg bruger også bare vand til at sætte fondand figuerne fast. Man skal kun bruge en lillebitte smule, ellers kan figuren godt "glide" af og det kan give en lille farveforskel i fondanten, især hvis kagen er overtrukket med en farvet fondant.

Når du ruller fondanten ud, så kom lidt marizena på bordet, så hænger fondanten ikke fast.

0

Man kan evt købe noget særlig lim som kan lime tingene fast. Det er dog mest hvis det er noget som skal holdes fast. Jeg synes at pasteuriserede æggehvider virker rigtig fint

0

Så blev det til endnu en kage, eller 3 i alt. Men denne kage var til min venindes datter som havde fødselsdag igår.

Jeg lavede en kage mere samme dag til min svigermor der var på besøg. Hun ville gerne have en smagsprøve men det kan man jo ikke bare lige tage ud af sin kage, så derfor lavede jeg to som blev delt så det blev til 3 i alt.

Jeg havde ikke lige planlagt at skulle bruge 5 timer i mit køkken lørdag formiddag for gud hvor det hele ikke ville som jeg ville, samt to børn der også skulle være med.

Men alt start er svært og jeg lærte da flere ting i lørdags omkring kagebagening. Ting man ikke skal gøre:-)

Men det endelige resultat blev godt.

post-41835-0-19369800-1300693046.jpg

Nr. 2 kage blev bare sådan lala. Jeg har kun 3 farver så den blev ikke sådan fin fin.

Men den har jeg lavet med toblerone mousse, jordbær/mascapone og asti mousse.

Den smagte rigtig godt fordi den syrelige asti var i, så den skal helt sikkert laves igen. Dog med en bedre kvalitet af en asti.

post-41835-0-26081400-1300693207.jpg

Men jeg er nok desværre ved at blive afhænning af dette også, dog skal jeg sørge for man ikke har 2 små børn omkring sig og der er tid til det.:-)

Knus janni

0

Flotte kager! Uh lyder dejligt med Asti Mousse, har du en opskrift på det?

0

Annonce ♥