Faklen

Hvem byder velkommen

27 indlæg i dette emne

Vi kunne godt tænke os at det var toastmasteren at der byder velkommen på vores vegne da vi har betalt det hele selv.

Han kunne så samtidig dele bordreglerne rundt, i ved den der sjove med de lyserøde elefanter.....

Kan vi tillade os at bede ham om det og ville i som gæst synes at det var forkert?

Vi skal begge to holde tale senere og synes at det så virker lidt mærkeligt at vi holder 2

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi kunne godt tænke os at det var toastmasteren at der byder velkommen på vores vegne da vi har betalt det hele selv.

Han kunne så samtidig dele bordreglerne rundt, i ved den der sjove med de lyserøde elefanter.....

Kan vi tillade os at bede ham om det og ville i som gæst synes at det var forkert?

Vi skal begge to holde tale senere og synes at det så virker lidt mærkeligt at vi holder 2

Mht velkomst, så synes jeg altså at det er parret der skal gære det - meget kort: bare byd velkommen! Derefter giver de så ordet til toastmasteren, som kan præsentere musik, fortælle om brodregler osv osv osv...

Sådan kan jeg i hvert fald bedst lide det - synes det er synd hvis ikke parret rejser sig og siger velkommen.... :super:

Carina

PS! Den der med de lyserøde elefanter vil jeg gerne høre mere om!!!

0

Del dette indlæg

100% enig, og det er faktisk også det man oplever normalt.

Dette uanset om det er parret selv der har betalt det hele eller ej. Faktisk er det ganske sjældent at der overhovedet bliver nævnt noget om "forældretilskud" og det kommer nemt til at virke malplaceret. Så hellere sige tak på en anden måde, ved en anden lejlighed. Det vil de fleste forældre sætte mere pris på.

Som regel er det også parret selv eller toastmasteren der siger velbekomne "og takker for god ro og orden".

0

Del dette indlæg

Her er den så den med de lyserøde elefanter....

Ærede gæster følgende bordregler bør overholdes:

§ 01 Man spiser kun af sin egen tallerken.

§ 02 Læn Dem ikke over naboen når det begynder at gynge.

§ 03 Undgå trængsel under bordet; Kravl til højre!

§ 04 Skån tænderne - bid ikke drammen over.

§ 05 Hvide elefanter afleveres diskret i garderoben.

§ 06 Lyserøde krokodiller slippes ud i toilettet. Husk at trække i snoren!

§ 07 Forbyttede koner/mænd bedes afleveret tilbage senest i morgen.

§ 08 Kom tilbage hvis De ikke kan finde hjem. Det er ingen skam at vende om!

§ 09 Snyd ikke næsen i servietten.

§ 10 Det anses for upassende at klø sig i håret med sin gaffel.

§ 12 Af hensyn til omkringsiddende bør man ikke kilde sin borddame mens hun drikker.

§ 13 Hvis du gaber under talerne - så vær dannet og lad som om du stanger tænder.

§ 14 Skulle din borddame være uheldig at spilde ned af sig, så brist ikke i skoggerlatter - en gentlemand vil kun fnise.

§ 15 Lad vindene gå så diskret som muligt.

§ 16 De udstillede buster må ikke berøres.

§ 17 Små hvide høns og lyserøde elefanter må ikke forefindes i lokalet. De skal straks indfanges og afleveres i køkkenet.

§ 18 Snaps er til indvordes brug. Ikke til at pudse briller i.

§ 19 Cigarer og cigaretter skal skoddes i de dertil indrettede, og ikke i sidemandens kaffe.

§ 20 Hvis du bliver gal på en af de tilstedeværende, så undlad at give vedkommende en på tuden. Gå i stedet rundt og fortæl at vedkommende vil give en omgang.

§ 21 Hvis du glider under bordet, så bliv fra damernes ben.

God appetit

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville nok også vælge at lade gommen sige velkommen ganske kort, og præsentere toastmasteren og så derefter lade ham/hende overtage ordet.

Toastmasteren kan jo godt være fremmed for nogle af gæsterne, og så virker det måske underligt at han/hun siger velkommen.

Det er jo trods alt også jeres gæster, så ville det ikke være mest naturligt at I ganske kort siger velkommen ?

Men det er bare min mening.. hvis I føler det andet er bedre, så gør som I selv synes det er bedst! Det er trods alt jeres behov og ønsker der er vigtigst denne dag ! :super:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Her er den så den med de lyserøde elefanter....

Ærede gæster følgende bordregler bør overholdes:

§ 01 Man spiser kun af sin egen tallerken.

§ 02 Læn Dem ikke over naboen når det begynder at gynge.

§ 03 Undgå trængsel under bordet; Kravl til højre!

§ 04 Skån tænderne - bid ikke drammen over.

§ 05 Hvide elefanter afleveres diskret i garderoben.

§ 06 Lyserøde krokodiller slippes ud i toilettet. Husk at trække i snoren!

§ 07 Forbyttede koner/mænd bedes afleveret tilbage senest i morgen.

§ 08 Kom tilbage hvis De ikke kan finde hjem. Det er ingen skam at vende om!

§ 09 Snyd ikke næsen i servietten.

§ 10 Det anses for upassende at klø sig i håret med sin gaffel.

§ 12 Af hensyn til omkringsiddende bør man ikke kilde sin borddame mens hun drikker.

§ 13 Hvis du gaber under talerne - så vær dannet og lad som om du stanger tænder.

§ 14 Skulle din borddame være uheldig at spilde ned af sig, så brist ikke i skoggerlatter - en gentlemand vil kun fnise.

§ 15 Lad vindene gå så diskret som muligt.

§ 16 De udstillede buster må ikke berøres.

§ 17 Små hvide høns og lyserøde elefanter må ikke forefindes i lokalet. De skal straks indfanges og afleveres i køkkenet.

§ 18 Snaps er til indvordes brug. Ikke til at pudse briller i.

§ 19 Cigarer og cigaretter skal skoddes i de dertil indrettede, og ikke i sidemandens kaffe.

§ 20 Hvis du bliver gal på en af de tilstedeværende, så undlad at give vedkommende en på tuden. Gå i stedet rundt og fortæl at vedkommende vil give en omgang.

§ 21 Hvis du glider under bordet, så bliv fra damernes ben.

God appetit

:loveboard::):)

Den er da bare for cool... Den er hermed kopiret....

Det bliver mig der byder gæsterne velkomne, min kommende er ikke så god til det med at stå og tale til en hel forsamling, han har allerede ondt i maven over den tale han skal holde for mig, så det bliver mig der tager mig af det..

Anja

0

Del dette indlæg

Hejsa

Hvis min far havde levet, så tror jeg han ville have budt velkommen da det er dem - ret og sagt nu er det jo min mor - der betaler for festen. Men da han ikke er der mere, så har min kæreste valgt, at det er ham der byder velkommen. Jeg har ellers tilbudt at gøre det, for han er ikke så vild med at holde taler.

Når han så har budt velkommen, sagt tak fordi gæster har ville være med til vores store dag og alt det der, så giver han ordet videre til vores toastmaster, og ja så skulle hun gerne have styr på resten af festen, og vi vil så kunne sætte os tilbage og slappe af.

Jeg synes bestemt, at man selv skal byde velkommen hvis ikke ens forældre gør det, det er meget mere personligt. Og det behøves ikke være nogen lang velkomst. Jeg tror helt sikkert gæsterne vil sætte pris på at det er jer der gør det og ikke jeres toastmaster.

KH

Karina

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Du har lige ramt et ømt punkt hos mig der også, for jeg er meget i tvivl. Jeg syntes egentligt at der skal bydes velkommen til alle lige så snart at folk kommer fra kirken ud til feststedet. Men der vil vi jo ikke være lige så hurtigt som gæsterne, da vi lige skal fotograferes først. Derfor har jeg overvejet at bede vores toasmaster om at byde velkommen på vores vegne (Dog skal han ikke takke folk for at de er kommet, det vil vi selv gøre) Men han kan byde velkommen og præsentere sig selv og sige at vi lige er ved fotografen, men kommer om ikke så lang tid.Men jeg ved ikke om det er helt hen i skoven Jeg vil lige sige at hvis det var et bryllup hvor man ikke skal ud på feststedet lige efter vielsen, så ville jeg syntes at det mest naturlige ville være hvis din mand eller du sagde velkommen.Hilsen Camilla P fool

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er hvis mange meninger om dette område. Jeg har spurgt en professionel, og har fået afvide, at det er toastmasteren der byder velkommen, hvis man har en.

Jeg har det også bedst personlige med, at toastmasteren gør det, Mikkel senere i hans siger tak til alle der kom i dag.

Hvis du vil gøre det helt rigtige, så spørg en der har forstand på det. Hun hedder Mette...... så kan du jo nok regne ud hvem hun er :bearhug:

Gør hvad du føler er mest rigtigt, og ikke hvad andre siger. Håber du finder din egen løsning.

Knus Winnie

0

Del dette indlæg

Er det ikke mest rigtigt (altså Emma Gad'sk), hvis brudens forældre betaler gildet, at brudens far så byder velkommen og giver ordet til toastmasteren?

Sådan gør vi det i hvert fald. Men nu vil både min kommende mand og jeg også holde taler senere.

KH

Fladstjerne

0

Del dette indlæg

Vi har også valgt, at vi vil byde velkommen selv, og så præsentere toastmasteren, som sørger for resten...

Men det slår mig nu lige, at der jo kan være noget praktisk i at lade toastmasteren byde velkommen, hvis gæsterne ankommer til fest-stedet før jer. Så har gæsterne jo rig mulighed for at lave aftaler med ham/hende vedr, taler og andre indslag. Jeg har nemlig tænkt lidt på, at hvis toastmasteren først bliver introduceret lige før forretten, så kan vi sidde og "holde øje med" hvem der er henne og hviske ham i øret... Jeg tror hellere, vi vil overraskes, og ikke på forhånd vide, hvem der har indslag med...

Puh ha! det må vi finde en løsning på...

Glæder mig til at høre, hvad I beslutter jer for!

Mange hilsner

"fru Norholt"

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi holder festen i brudens fars have. Derfor syntes jeg også det var mes naturligt hvis brudens far bød velkommen. Men det sytes bruden (og hendes far) ikke.

Argumentet (og det er vist også lidt Emma Gadsk)

Det er os der inviterer til bryllup, hvilket gør os til værter. Også selvom det foregår i haven hos brudens far.

Det er værten der (kort) byder velkommen og præsenterer toastmasteren.

Derefter kan vi som brudepar koncentrere os om at kysse på forlangende, holde vores egne taler, og så ellers forsøge at holde os ædru hele aftenen. (så der stadig er energi til natten der kommer) :denmarkflag:

0

Del dette indlæg

Jeg har nemlig tænkt lidt på, at hvis toastmasteren først bliver introduceret lige før forretten, så kan vi sidde og "holde øje med" hvem der er henne og hviske ham i øret... Jeg tror hellere, vi vil overraskes, og ikke på forhånd vide, hvem der har indslag med...

Netop derfor er det, traditionen tro, Toastmasteren som "skal" byde velkommen!!

Men som med alle andre traditioner og "regler", kan man jo goere det praecis som man vil!! ;)

Bedste Hilsner, Mette :hjerte:

0

Del dette indlæg

http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/brud.gif Skal jeg være ærlig, så synes jeg personligt, at en toastmaster er sådan noget fint noget, det hører de kongelige til.

Jeg kunne ikke tænke mig en fest, hvor det hele skal foregå efter klokkeslet ( ved godt, at det ikke foregår helt sådan, men det lyder sådan)

Jeg synes, det hele skal komme helt af sig selv og gæsterne kan godt selv finde ud af, hvornår der skal gøres hvad og hvor når det ikke skal gøres.

Dem i køkkenet styrer sangene og de ved også hvornår der kommer et måske længrevarende uderholdning, så jeg kan ikke se hvad man skal bruge en toastmaster til.

Jeg synes, at det er meget upersonligt også hvis den skal sige velkommen.

Det kan godt være, at jeg bliver upopulær nu; men det er min personlige mening.

:denmarkflag:

0

Del dette indlæg

og den har du selvfølgelig ret til at have men det giver mig dog anledning til nogle kommentarer:

Jeg kunne ikke tænke mig en fest, hvor det hele skal foregå efter klokkeslet

Som du selv siger foregår det ikke helt sådan. Det handler blot om styring og det vil gæsterne ikke bemærke, medmindre styringen mangler med det resultat at folk sidder og skal synge 3 sange i rap når de er færdige med desserten.

Jeg synes, det hele skal komme helt af sig selv og gæsterne kan godt selv finde ud af, hvornår der skal gøres hvad og hvor når det ikke skal gøres.

Gæsterne ved jo ikke om der kommer 3 eller 10 sange/taler og kan derved ikke styre begivenhedernes gang.

Dem i køkkenet styrer sangene og de ved også hvornår der kommer et måske længrevarende uderholdning, så jeg kan ikke se hvad man skal bruge en toastmaster til.

Hvis I kender køkkenpersonalet så kan der måske være noget om snakken men det gør man normalt vist ikke. Sagt med andre ord overlader man det hele til folk man ikke kender, og man ved ikke om de kan magte opgaven. Samtidig kan netop det at I og Jeres gæster ikke kender dem gøre at det bliver upersonligt.

Herudover har køkkenpersonalet normalt rigeligt at gøre med at tilberede maden og servere. Taler vi om restaurationer er der ofte mere end blot 1 selskab, og også her har tjenerne fuld fart på.

Jeg synes, at det er meget upersonligt også hvis den skal sige velkommen

Normalt vis oplever man da også at det er gommen eller bruden der byder velkommen for derefter at give ordet til toastmasteren, men man gør som man vil.

Og nej du bliver da ikke upopulær på at sige din mening, men nu ved jeg ikke hvor mange bryllups du har været til. Jeg er selv til bryllups stort set hver weekend i størstedelen af året og ovenstående er baseret på de erfaringer jeg har gjort mig fra min vinkel.

Man oplever gode toastmastere og af og til dårlige toastmastere som ikke er deres opgave voksen. Har man ikke en person i gæstekredsen som man ved kan styre begivenhedernes gang og også vil gøre det, må man hellere lade være med at vælge en toastmaster. Men har man personen til det er det oplagt at gøre det.

0

Del dette indlæg

Jeg er helt enig med Diskobil. Personligt ville jeg ikke have undværet en toastmaster til vores bryllup - toastmasteren sørger for at fordele indslagene udover middagen og time dem i forhold til, at man også skal have mulighed for at spise, mens maden er varm (eller kold, hvis det er is;-)).

Og jeg synes ikke, det bliver særlig højtideligt eller stift, for man sørger naturligvis for at vælge en person til opgaven, der klarer den afslappet og med et smil!

Og så lige en lille detalje: Altså, hedder det ikke "bryllupper" og ikke "bryllups"??? :denmarkflag:

KH Fladstjerne

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer