Miss-Lena

Kopivarer og hvad man må og ikke må

11 indlæg i dette emne

Fortsætter altså lige en OT snak fra en anden tråd her, så den bliver mere synlig og så den ikke spammer den anden tråd totalt...

Emnet er jo relevant nok med den store handel der er af fx designer a-like sko fra Kina

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lidt af hvad der er skrevet indtil nu...

Future Bride: Der er de samme regler uanset om du køber on-line fra Kina eller selv rejser der til. Ligesom du gerne må købe Arne Jacobsen kopier fra England etc :)

Det er altså ikke korrekt.

Du må ikke få tilsendt kopivarer fra Kina... Med undtagelse af, hvis ophavsretsindehaver giver lov - Og det gør de sjældent.

SKAT skal bare ikke gribe ind hvis du indfører kopivarer i din egen bagage og det har en værdi for under ca. 3200 kr.

Jo du må altså godt... Til eget forbrug

http://www.forbruger...Er-det-ulovligt

Kopierer lige fra dit eget link - ''Ved hjemkomst med fly eller skib fra et land uden for EU kan du medbringe kopivarer, hvis de har en samlet værdi af under 3.250 kr. Ankommer du med bil, bus eller tog er grænsen 2.250 kr. I begge tilfælde skal det være til privat forbrug, og varerne skal indføres som en del af dit personlige rejsegods.''

Og fra www.skat.dk

Varemærkeforfalskning - kopivarer

Generelt skal SKAT gribe ind, hvis der indføres kopivarer fra lande uden for EU.

Ifølge de EU-regler, der gælder på området, så skal SKAT dog ikke gribe ind, såfremt følgende betingelser alle er opfyldt:

• Varerne skal indføres af rejsende i deres personlige bagage,
  • varerne må ikke have erhvervsmæssig karakter, hvilket vil sige, at der skal være tale om varer til eget brug og
  • værdien af varerne må ikke overstige 3.250 kr.

0

Del dette indlæg

Det er så her at jeg vil komme med min fortolkning, som jeg altså stadig tror er den rigtige...

1. Det er lovligt at indføre kopivarer til eget forbrug i Danmark

2. Det er ulovligt at sælge kopivarer i Danmark

Hvordan er det så at man vurderer om det er til eget forbrug fra fx Skats side?!!

Der nogle beløbsgrænser, der afhænger af land og hvordan det er indført (rejsegods eller nethandel) fx den førnævnte 3250,-. Overskrider værdien de grænser skal Skat tage kontakt til producenten af originalerne, der så skal vurdere om du indfører noget, der ikke er til eget forbrug. Der har været flere sager fremme i pressen om brands der truer med at sagsøge folk, der fx har købt kondisko. Men man har altså følgende rettigheder i Danmark:

• Kopivarer til privatforbrug er LOVLIGT, uanset hvad de siger eller påstår
  • Trusler om retsager er en typisk anvendt afpresnings metode. De færreste mennesker kan overskue konsekvensen, selvom de intet ulovligt har foretaget sig.
  • Advokatfirmaet skal kunne dokumentere, at du havde til hensigt at videre sælge varerne, før de egentlig har en sag. Så har du købt 1-2-3 stk forskellige varer, så er der INGEN sag

Det med privatforbrug er en flydende grænse, men der er nogle punkter, som går igen. Eget forbrug er:

• Max 2 stk af samme vare. Oftest er 1 stk af den samme varer der, hvor grænsen trækkes. De færreste køber 2 ens par solbriller eller 2 ens tasker!
  • Kun en str. Køber du f.eks 5 tshirts af forskellig slags, så skal de helst være i samme størrelse. Er de i flere størrelser, så er det svært at bevise, at du faktisk skal bruge dem alle selv!
  • Varerne skal leveres til dig på din private adresse. Drop smarte ideer om, at du får dem leveret på firmaadressen, eller får dem sendt til dit eget firma. Det skaber nemlig unødvendig mistanke

Så min påstand er stadig at SKAT destruerer ikke kopivarer købt til eget forbrug, man får ikke bøder eller på anden måde gør noget ulovligt. Det vigtige er at man ikke køber kopier for at sælge eller for den sags skyld give væk.

0

Del dette indlæg

Så altså et par "mærkesko" fra Kina er ikke ulovligt at indføre til Danmark (stadig eget forbrug) Heller ikke "LV" tasken, "Gucci" brillerne eller hvad du nu måske har lyst til at købe. Der er selvfølgelig Moms (og told), der skal betales. Men det er uanset om det er kopier eller ej :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Så altså et par "mærkesko" fra Kina er ikke ulovligt at indføre til Danmark (stadig eget forbrug) Heller ikke "LV" tasken, "Gucci" brillerne eller hvad du nu måske har lyst til at købe. Der er selvfølgelig Moms (og told), der skal betales. Men det er uanset om det er kopier eller ej :)

Jeg vil genre tilslutte mig her - kan nemlig se at tidligere historik, er taget fra min planlægnistråd hvor jeg stillede spørgsmålet omkring told/moms osv. på kopivarer.

Jeg har selv købt kopi Jimmy Choo sko fra Kina, som blev snuppet i tolden - og jeg læste rædselshirtorier om folk hvis varer var blevet destrueret osv.

Og mine sko blev IKKE destrueret, og jeg fik IKKE en bøde.

Jeg modtog kun et brev fra PostDK om at jeg skulle fremsende faktura, så de kunne toldbehandle mine varer.

Og det eneste jeg endte med at betale var moms + gebyr til PostDK.

0

Del dette indlæg

Det er 100% korrekt, at det er lovligt at indføre kopivarer til eget privat brug i Danmark. Man skal dog være opmærksom på, at der er andre regler i andre lande, hvis man overvejer at tage kopiproduktet med på ferie i et andet land. Min mor købte for et par år siden en "Prada"-taske i Tyrkiet og overvejede at tage den med på ferie til Italien, hvilket er en meget dårligt idé med deres meget strenge regler på området.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er så lige faldet dom i sagen med Rolex kopi uret... Han får ikke sit ur udleveret. Tolderne kan nu beholde og destruere varen, så intet er sikkert mere når man bestiller kopivarer i østen.

Ja jeg har godt set afgørelsen, som jeg håber på bliver anket, så vi kan få en afgørelse fra en højere instans og noget klarhed på området. Ifølge de danske regler må man godt indføre kopivarer som privatperson, men i dommen har man i stedet lagt vægt på, at selve fremstillingen af uret har været erhvervsmæssig og derfor hører under en EU regel, der betyder, at SKAT må beslaglægge uret. Jeg synes også, det er uklart, om uret kun blev konfiskeret, fordi Rolex-varemærket var på produktet, så et kopieret ur blot uden Rolex-navnet ville være sluppet igennem tolden.

Medmindre sagen ankes, og der kommer en anden afgørelse, er der da helt sikkert en risiko for at miste varen, når der købes kopiprodukter i udlandet, og disse ikke indføres i køberens bagage.

På nedenstående hjemmeside er det muligt at læse lidt op på reglerne og den nye afgørelse, hvis nogen skulle være interesseret:

http://www.stoppiraterne.dk/love,-regler-og-terminologi/hvad-er-ulovligt.aspx

0

Del dette indlæg

uret var en slavisk kopi af Rolex GMT-Master II, hvorpå der var anbragt varemærker, som var identiske med eller ikke umiddelbart kunne skelnes fra Rolex’ gyldigt registrerede varemærker, således at uret var en piratkopieret og varemærkeforfalsket vare

Jeg synes også, det er uklart, om uret kun blev konfiskeret, fordi Rolex-varemærket var på produktet, så et kopieret ur blot uden Rolex-navnet ville være sluppet igennem tolden.

Når man læser dommen og rettens pressemeddelelse syntes jeg det faktisk det er ret tydeligt at man konfiskerede uret fordi der var tale om en vareforfalskning. Det man siger er således at uret var en slavisk kopi af pågældende Rolex ur og at , der var anbragt varemærker, som var identiske med eller ikke umiddelbart kunne skelnes fra Rolex registrerede varemærker. Man siger også at det er uden betydning at vedkommende køber ikke selv havde krænket Rolex rettigheder. Som jeg læser dommen er det fuldstændig underordnet om køber kan siges at have handlet i god tro eller ej. Det der lægges vægt på er at der er tale om en forfalskning/piratkopi.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer