MissButterfly

Kirke - hvordan gør man?

10 indlæg i dette emne

Vi ved ikke helt hvilken kirke det skal være på vores store dag endnu....Vi har 2-3 vi synes godt om....men hvordan gør man egentlig? Tager man bare ud en dag hvor kirken er åben og kigger den, eller ringer man og bestiller en tid? Synes måske det er underligt at bestille en tid og snakke med en præst, hvis det ikke er den kirke man ønsker alligevel....

Hvordan gør i andre??? :wink:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi ved ikke helt hvilken kirke det skal være på vores store dag endnu....Vi har 2-3 vi synes godt om....men hvordan gør man egentlig? Tager man bare ud en dag hvor kirken er åben og kigger den, eller ringer man og bestiller en tid? Synes måske det er underligt at bestille en tid og snakke med en præst, hvis det ikke er den kirke man ønsker alligevel....

Hvordan gør i andre??? :wink:

Nu er der ikke frit kirkevalg i Danmark. Du har en sognekirke hvor du bor og det er i den du kan få foretaget kirkelige handlinger. Du kan finde ud af hvilken kirke du hører til ved at gå ind på sogn.dk og søge. Vil du have en anden kirke, så skal det være en kirke som din tilkommende eller dig har et nært tilknytningsforhold til. Det være sig dåb, konfirmation, eller i visse tilfælde slægtninge på kirkegården.

Det er endnu ikke muligt at få en kirke, barefordimansynesdenerfin, af den simple årsag at du kun betaler kirkeskat i det sogn du bor. (og en hel masse lidt forældet teologisk dims)

Når alt det er sagt, så er det altid en god idé at tage ud og kigge på kirkerne, høre præsterne og ikke mindst kirkesanger og orgel, det giver helt klart det bedste indblik i hvad der er i udbud. Søndag kl. 10 kan jeg varmt anbefale!!! :D

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu ved jeg jo at Stinehelene er præst - så hun har, om nogen, styr på det... :wink:

Men, vil bare tilføje - at man kan godt være heldig og få en anden kirke end den man "tilhører" - man skal dog være forberedt på at det koster et beløb, aften simple grund som StineHelene nævner, der bliver betalt kirkeskat i et andet sogn og kirken skal derfor have dækket udgifterne på en anden måde... Det er (vist) meget forskelligt hvad beløbet er - i "vores" kirke skulle vi have betalt 3500kr hvis ikke vi havde boet i sognet.. Har hørt om priser fra symbolske beløb op til 5000kr (en lille "populær" kirke i Ebeltoft)

0

Del dette indlæg

Og vil også lige tilføje at kan du ikke få den kirke du gerne vil have er jeg sikker på den du tilhører er lige så fin og ender med at være det helt rigtige. Jeg har altid drømt om Roskilde domkirke, intet mindre kunne gøre det tænkte jeg. Men uanset hvor mange kager jeg fedtede med havde jeg altså bare ingen relation til den og det var ikke muligt. Så jeg måtte nøjes med en lille bitte kirke her hvor jeg bor men det er slet ikke "nøjes med" her bagefter. Den var få fin og præsten bedre end hvad de kunne klare i Roskilde :p så i dag er jeg glad for det ikke lykkedes... Så håber selvfølgelig i kan få den i drømmer mest om, men kan i ikke skal det nok blive godt alligevel :)

0

Del dette indlæg

Og vil også lige tilføje at kan du ikke få den kirke du gerne vil have er jeg sikker på den du tilhører er lige så fin og ender med at være det helt rigtige. Jeg har altid drømt om Roskilde domkirke, intet mindre kunne gøre det tænkte jeg. Men uanset hvor mange kager jeg fedtede med havde jeg altså bare ingen relation til den og det var ikke muligt. Så jeg måtte nøjes med en lille bitte kirke her hvor jeg bor men det er slet ikke "nøjes med" her bagefter. Den var få fin og præsten bedre end hvad de kunne klare i Roskilde :p så i dag er jeg glad for det ikke lykkedes... Så håber selvfølgelig i kan få den i drømmer mest om, men kan i ikke skal det nok blive godt alligevel :)

Roskilde Domkirke er såå smuk :wink:

Vi har tilhørsforhold dertil og kunne godt blive viet der - meeen, det er lidt langt fra Odense.. :biggrin: Jeg tror nu, som du skriver, også at det kan blive mere personligt og mindst ligeså fint, i den (lille) kirke man hører til :)

0

Del dette indlæg

vi havde 4 kirker at vælge imellem, men fra start af havde vi en favorit, så vi gik selvf. efter den... men vi var ude at se dem alle sammen alligevel for hyggens skyld :) og da vi havde fået- ja til at vies i frederiksborg slotskirke - tog vi til gudtjeneste derude og gik rundt i slotsparken.. kan klart anbefale at besøge jeres "muligheder" og danne jer et indtryk :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er lykkelig for, at jeg kunne charmere præsten efter min søns konfirmation i Sct. Catharinae Kirken i Ribe - både Keld og jeg forelskede os i kirken, da vi gik ind i den og op mod alteret til min søns konfirmation :heart:

Nu ser vi frem til en forrygende vielse med en skøn præst i en af landets allersmukkeste kirker :a1221:

Ellers kunne vi vælge mellem Johanneskirken i Brørup eller Læborg Kirke i Læborg, hvor mine svigerforældre bor, og svigerfamilien har holdt alle deres kirkelige ceremonier. Det er også pæne kirker, udsigten fra Læborg Kirkegård ud over landskabet er utroligt smukt, og Johanneskirken er en smuk bykirke, men ingen af dem har lige det ekstra, som kan give tårer i øjnene af beundring - dét kan Sct. Catharinae Kirken i Ribe.

0

Del dette indlæg

Vi tilhører en "moderne" kirke, hvilket overhovedet ikke passede ind i mine drømme om romantisk bryllup. Var slet ikke i tvivl om hvilken kirke vi skulle giftes i. Den første præst sagde dog nej men vi var så heldige at kirken har to præster, og at den anden sagde ja!! :lol:

Vi skal ikke betale noget ekstra overhovedet - heldigvis - for det har jeg aldrig hørt om.

Jeg er bare glad for det hele flaskede sig. :tunge:

//Sofie

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer