Guest pammy83

Stålringe?

23 indlæg i dette emne

Hej piger,

håber der er nogen der kan hjælpe mig...

Jeg har altid tænkt, at vi skulle have vielsesringe i rødgulv eller hvidguld. Men i dag har vi været til bryllupsmesse, og vi blev for første gang præsenteret for stålringe. Jeg fandt en ring, der var fantastisk flot, og hvis jeg holdt den ved siden af en hvidguldsring, kunne jeg ikke se forskel på materialet.

Sælgeren fortalte at det er et meget stærkt materiale, der ikke så nemt får ridser som guld. Ulempen var umiddelbart at de ikke kan reguleres i størrelsen, hvis der skulle blive brug for det, men at hvis det skulle blive nødvendigt kunne man, mod et tillæg på nogle få hundrede kroner, få dem smeltet om til nye ringe, som er helt magen til.

Tilmed var de meget billige, ikke at det er det afgørende i dette spørgsmål, de jeg har den holdning, at det skal være nogle ringe vi er virkelig glade for, da vi jo forhåbentlig skal se på dem resten af livet.

Er der nogen der har erfaringer med stålringe eller bare ved/har hørt noget om dem?

Håber virkelig at høre fra jer :o)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi har også valgt stålringe, og fik det samme afvide som i fik. Vores er 7,5 brede og på min er der en diamant som kan bevæge sig , har ikke noget billede af dem får vi har dem hjemme ,sorry. Men de er købt hos Dirks Design

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi er også ret vilde med tanken om noget mere slid-stærkt end guld, men vi har dog kigget en del på titanium, syns det er super fedt at der er det store udvalg, da min bedre halvdel er håndværker så det er lækkert med noget stærkt..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi er også ret vilde med tanken om noget mere slid-stærkt end guld, men vi har dog kigget en del på titanium, syns det er super fedt at der er det store udvalg, da min bedre halvdel er håndværker så det er lækkert med noget stærkt..

Under alle omstændigheder ville jeg hvis jeg var ham, ikke have ring på på arbejde.. Stål eller titanium.. Ringen vil stadig blive vildt ridset hvis han er inden for håndværksfag. Bare ved at stå i butik med mønter osv. bliver ens ring ridset. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa...

Vores forlovelsesringe er i stål og dem har vi haft siden august 2009. Der er ikke ridser af betydning i dem og vi arbejder begge med hænderne hver dag, henholdsvis blomsterdekoratør og byggebranchen.

Eneste minus er at vi flere steder har fået af vide at det er svært at sætte brillianter i og gravere, da de ikke kender disse ringes hårdhed.

På bryllupsmessen i Århus i går, fik vi dig af vide at det godt kunne lade hvis man købte ringe hos dem og senere ville lave ændringer...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været i flere forskellige smykkeforretninger netop for at se på deres udvalg i stålringe og alle steder har de gjort opmærksom på at de er hårdføre, men stadig vil få ridser. :) Og ja.. Så har min mors kæreste en stålring (han støber og sandblæser) og den er total smadret.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har været i flere forskellige smykkeforretninger netop for at se på deres udvalg i stålringe og alle steder har de gjort opmærksom på at de er hårdføre, men stadig vil få ridser. :) Og ja.. Så har min mors kæreste en stålring (han støber og sandblæser) og den er total smadret.

Vi fik også afvide at de kunne blive lidt ridset. Men ikke dybe som vi har i vores guld-forlovelsesringe.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har valgt at få guldringe - var faktisk ude i stålringe til en start, men droppede det igen, da ringene skal omsmeltes hvis størrelsen er helt gal... Kan godt være guldringe bliver hurtigere ridset - tjaaah, så må jeg/vi bare huske at tage dem af, før der gøres rent osv :)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har forlovelsesringe i stål fra Aagaard... De er rigtig flotte, vi har haft dem i snart 3 år og de ligner stort set sig selv... Vi har tænkt os at bruge dem som vielsesringe også, da de har fået en helt særlig betydning for os... :a1221:

Og så er der jo den med, at vi slet ikke kan li' farven på guld... Sølvringe har jeg det med at "gå" skæve, de holder simpelthen ikke... Så er der hvidguld, men det skal rhodineres (eller, hvad hedder det nu?), hvert 2. år, for ellers skinner guldfarven igennem... Og det var jo den vi ikke kunne lidt... :wink: Så er der palladium tilbage, men det er alt for dyrt til os...

Så stål var vores valg... :biggrin: Det eneste trælse har været, at man ikke så tit finder stålringe med diamanter i, og heller ikke i vores forlovelsesringe, så vi sender den til guldsmeden og får sat så stor en diamant som muligt i min ring... :loveboard: For DET vil jeg nemlig ha'...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der er bare en ting I skal huske at overveje med hårde metaller.. Det er hvilket arbejde I har, om I risikerer at få ringen klemt på finger. Jern er nok ikke så slemt.. Men hvis det er titanium er det ikke sikkert at man kan klippe ringen på skadestuen lige som man kan ved blødere metaller. Jeg synes det er værd at tage med.. :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der er bare en ting I skal huske at overveje med hårde metaller.. Det er hvilket arbejde I har, om I risikerer at få ringen klemt på finger. Jern er nok ikke så slemt.. Men hvis det er titanium er det ikke sikkert at man kan klippe ringen på skadestuen lige som man kan ved blødere metaller. Jeg synes det er værd at tage med.. :)

JA det er rigtigt, men jeg har læst et sted, at stål er blødere end guld, men mere hårdført end sølv... Så den må jo ligge et sted midt i mellem... Og guld kan man da godt klippe, så må man også kunne med stål... :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er bare en ting I skal huske at overveje med hårde metaller.. Det er hvilket arbejde I har, om I risikerer at få ringen klemt på finger. Jern er nok ikke så slemt.. Men hvis det er titanium er det ikke sikkert at man kan klippe ringen på skadestuen lige som man kan ved blødere metaller. Jeg synes det er værd at tage med.. :)

Nå slet ikke have ringe på, laver creme og shampooer, balsam og osv........

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores superflotte stålringe fra Fredberg.dk til ca. 500 kr for parret (650 med sten i den ene). For os har prisen været stærkt medvirkende til valget af stål over hvidguld, for vi havde meget svært ved at se forskel på de to materialer. Fredberg har desuden en rigtig god beskrivelse af fordele og ulemper ved alle de forskellige metaller.

forlovelsesringe-steel-TS123.jpg

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Stål er da ikke blødere end guld?

Det her står der på fredberg.dk:

"Stål er hårdere end sølv, men blødere end de øvrige ædelmetaller. Stål er dog et billigt alternativ til ædelmetallerne, og giver også forholdsvis billigere ringe. En stor del af ringene i vores kollektion af stålringe er kirugisk stål dekoreret med guld, hvilket dog giver en noget højere pris."

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Om gulds egenskaber - også fra Fredberg:

24 karat

100 % rent guld er uegnet til smykker for det er et meget blødt metal som let lader sig ridse og forme. Der anvendes dog næsten rent guld til forgyldning af mange double ure og sølvsmykker.

18 karat

Er en legering* med 750 af 1000 dele rent guld og resten i kobber, sølv, palladium eller andre metaller alt afhængig af hvilken farve man ønsker guldet skal have. Guldet har en større styrke og er lettere at forarbejde end rent guld. På grund af den høje karat er guldet meget værdifuldt og priserne på smykker i 18 karat er ret høje. Vi har ikke priser på 18 karat smykker i webshoppen, men alle guldringene kan fremstilles i 18 karat, hvis det har interesse så ring og hør om prisen eller kom til os i butikken. Ringe i 18 karat stemples 750 indeni.

14 karat

Er en legering* med 585 af 1000 dele rent guld og resten i andre metaller alt afhængig af hvilken farve man ønsker guldet skal have. Guld af 14 karat er den mest slidstærke legering, det holder sig flot og er ikke helt så udsat for ridser og skrammer som andre legeringer. Af samme grund har 14 karat i mange år været det mest brugte inden for smykkefremstillingen, men med de stigende guldpriser er 8 karat blevet mere og mere normalt. Ringe i 14 karat stemples 585 indeni.

8 karat

Er en legering* med 333 af 1000 dele rent guld og resten i andre metaller alt afhængig af hvilken farve man ønsker guldet skal have. 8 karat er det billigste guld at fremstille vielsesringe og smykker af da det indeholder mindst guld. Der er risiko for at 8 karat kan anløbe, altså danne misfarvninger, fordi den store andel af andre metaller i legeringen reagerer med omgivelserne. Men glatte ringe kan dog altid poleres op og blive næsten som nye igen. Ringe i 8 karat stemples 333 indeni.

Og specifikt om hvidguld:

Det hvide guld blev skabt på baggrund af den store efterspørgsel på det sjældne platin. Hvidguld er typisk legeret* med palladium, sølv, kobber og i undertiden nikkel blandt billige udenlandske smykker. Der bliver ikke anvendt nikkel i vores kollektion af hvidguldsmykker.

Hvidguld har en grålig farve, så for at opnå den blanke hvide overflade bliver det færdige smykke belagt med Rhodium, der er et meget hårdt hvidt metal der er meget lig platin. Denne overflade slides dog med tiden, men behandlingen kan gentages til en rimelig pris og ringene bliver næsten som nye igen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stål er da ikke blødere end guld?

Det her står der på fredberg.dk:

"Stål er hårdere end sølv, men blødere end de øvrige ædelmetaller. Stål er dog et billigt alternativ til ædelmetallerne, og giver også forholdsvis billigere ringe. En stor del af ringene i vores kollektion af stålringe er kirugisk stål dekoreret med guld, hvilket dog giver en noget højere pris."

Hvis atål var blødere end guld, ville der jo ikke være noget problem i at ændre størrelserne i ringe.. De skal jo smeltes om for at kunne ændre størrelsen.. Hærdningen i stålet er jo meget større end i guldet.. Så det forstår jeg ikke lige :rolleyes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har stål ringe og er vildt glade for dem. De er to år gamle og der er intet tegn på "slid". Ingen grimmer ridser overhovedet. Planen var faktisk at de skulle bruge som vielses ringe men da de ikke kan ændres i str. og H2B ikke kan få den på højre ringe finger må vi ud efter ny ring til ham. Og det bliver også stål. Kan varmt anbefales :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer