Nattergalen

De evige 3 af Tove Ditlevsen

17 indlæg i dette emne

Hej kære brude

Jeg har svær ved at forstå teksten af Tove Ditlevsen:

Kan jeg få et hurtig forståelse i hvad der menes, jeg vil gerne kunne bruge det på vores sidste side i vores bordhæfte, men skal selvfølgelig være sikker på hhvad det handler om.

Teksten lyder:

Der er to mænd i verden

der bestandig krydser min vej.

Den ene er ham, jeg elsker,

den anden elsker mig.

ss3a.gif

Den ene er i en natlig drøm

der bor i mit mørke sind.

Den anden står ved mit hjertes dør,

jeg lukker ham aldrig ind.

ss3b.gif

Den ene gav mig vårligt pust

af lykke, der snart fór hen.

Den anden gav mig sit hele liv,

fik aldrig en time igen.

ss3c.gif

Den ene bruser i blodet sang

hvor elskov er ren og fri.

Den anden er ét med den triste dag.

som drømmene drukner i.

ss3d.gif

Hver en kvinde står mellem disse to

forelsket, elsket og ren.

En gang hvert hundred år kan det ske

de smelter sammen til en.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

For mig betyder den at; Jeg er så heldig at jeg har fundet ham der er sammensmeltet af de 2. :a1221:

Den ene er "farlig, tænder mig, drømmer med mig ,er en fantasi og gør mig rundt på gulvet" (det er ham jeg elsker)

Den anden er "Sikker, tålmodig, praktisk, giver mig ALT materielt, og kan være/blive kedelig" (det er ham der elsker mig)

Og hvor heldig kan man være at finde HAM der besider begge! :a1221:

:thumbsupsmileyanim: Det er faktisk et af mine yndlings digte!!! -kan første og sidste vers uden ad!! :loveshower:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvor er det PUDSIGT at du lige poster dette indlæg i dag. Jeg har lige for mindre end en halv time siden siddet og læst det digt - igen for 10000. gang - i en bog, jeg ikke har kunnet finde længe.

Det er og bliver mit yndlingsdigt. Det er bare SÅ smukt, men for mig er det et digt, der ikke rigtigt hører et bryllup til. Det er et digt, der i de første vers er skrevet i "jeg"-form og handler om, at hun (du) er splittet i mellem disse to mænd. At du er i tvivl om, om du skal følge dit inderste behov og stræbe efter ham/det, du formentlig ikke kan få eller om du skal lade dig nøjes med ham du nu får. Det sidste vers, som jo så er det vers der beskriver den perfekte mand kombineret af de to, er ikke skrevet i jeg-form og dermed heller ikke en beskrivelse af, hvad du har..

Sådan ser jeg det. Som et trist digt, der beskriver splittelsen mellem begær og fornuft.

0

Del dette indlæg

De evige 3 handler om en kvinde (det er hende, der taler i digtet) hun fortæller om at mændene i ens liv. Der er to typer.... ham man drømmer om, men som ikke er realistisk at leve et liv sammen med, men som man drages imod (ham jeg elsker). Den anden type er den mand, der er realistisk og fornuftig at gifte sig med, men som man ikke er betaget af på samme måde som den anden mand (han elsker mig). Hvordan skal man træffe det rigtige valg? Skal man følge fornuften/det sikre/trofaste eller det vilde/begæret/risikofyldte? Digtet slutter med at man kan være så heldig (en gang hver hundrede år) at møde en mand,d er rummer begge sider (de to smelter sammen til én).

Jo, jeg mener faktisk sagtens at du kan bruge den i jeres bordhæfte, især hvis du referer til digtet i din tale til din mand. At du fortæller at du har været så heldig at møde ham, foreningen mellem fornuft/vildskab. At kærligheden flyder begge veje - du elsker ham/han elsker dig.

Et fantastisk digt.... og en ære for en mand at få tildelt det digt; at være den rigtige, den eneste ene....

Håber det hjalp lidt med en kortfattet analyse :wink:

Knus fra dansklæreren/Brumle

0

Del dette indlæg

Mange tak Brumle, det satte det hele på plads. Meget smukt digt, men jeg er så usikker på om jeg skal holde en tale. Der er 80 mennesker og jeg er ikke den store taler, så måske jeg skal finde en anden tekst.

Nogle foreslag???

Holder I andre taler for jeres tilkommende?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville nok heller ikke benytte mig af digtet på mit bordhæfte, mest fordi dette digt er blevet gennemanalyseret af de fleste mennesker i enten folkeskole eller gymnasium og de fleste kommer frem til moralen om at "hvis du ikke kan være sammen med den du elsker, så elsk den du er sammen med" - og det er sgu ikke særlig romantisk... Man skal virkelig have haft en særlig dansklærer hvis ikke ovenstående var noget af det, der blev trukket ud af det digt.

Vi har skrevet tre børnecitater om kærlighed og bryllup bagpå vores bordkort. Der er otte forskellige variationer, så naboen har ikke de samme citater.

En mulighed er også tro-håb&kærligheds frasen fra det nye testamente (nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvem der har skrevet det)... Hvis altså I skal i kirke...

0

Del dette indlæg

Jeg faldt for nyligt over denne sangtekst af Thomas Kjellerup og synes det beskriver kærligheden så smukt!

Hver morgen

Hver morgen når solen er bleg,

vil jeg vågne en time før dig.

Jeg vil holde mig nær ved din krop

og ønske, du aldrig står op.

Og jeg tænker, jeg vil elske dig,

elske dig helt,

så længe jeg lever på denne planet,

vil jeg komme langt før, du får kaldt,

vil jeg sætte dig højest af alt.

Hver morgen når lyset når ind,

for at lægge sig blødt på din kind,

kan jeg ane en hymne et sted,

og jeg nynner umærkeligt med.

elske dig blidt,

og selv når mit hjerte er gammelt og slidt,

vil jeg elske dig med min forstand,

og gerne med mer´ - hvis jeg kan.

Hver morgen vil jeg vågne i skræk,

fordi jeg har drømt, du var væk.

Jeg vil sukke af fryd, når jeg ser,

du stadig befinder dig her.

elske dig vildt,

for ellers var livet for koldt og for spildt.

De må tåle mig, hvor du går hen,

for jeg slipper dig aldrig igen.

Jeg ved ikke om det kunne være et bud? :)

1

Del dette indlæg

Det er rigtigt at "De evige tre" er gennemanalyseret af rigtig mange mennesker og indgår i mange undervisningsplaner ;-) Men det kommer jo meget an på, hvilken fortolkning, man ligger i det. Jeg synes jo, at min fortolkning er meget positiv, mens Bridezilla_in_spe tydeligvis har haft en lidt mindre positiv dansklærer :wink: og derfor ikke har det samme forhold til digtet - det er jo kun jer selv, der kan afgøre det :)

Idéen med børnecitater er utrolig sød - den kan jeg rigtig godt lide. Men de duer kun på skrift, ikke som din tale til gommen, synes jeg.

Jeg har en veninde, der synes guddommeligt og jeg regner med at hun skal synge en sang fra mig til min mand, for jeg ved, at jeg ikke kan tale ret længe, da jeg bliver frygtelig rørt. Jeg ville egentlig gerne selv have sunget, men det kan jeg heller ikke, når jeg bliver rørt :boohoo: Jeg er en rigtig tudeprinsesse! Men hvis du kan synge, eller har en veninde, der kan, så er det jo en mulighed, fremfor en tale. Jeg regner med at hun skal synge: Michael Buble´s Feeling good.

Hmm...forslag til kærlighedsdigte.... jeg summer lige lidt og vender tilbage. :a1221:

0

Del dette indlæg

Så tag mit hjerte i dine hænder

men tag det varsomt og tag det blidt

det røde hjerte - nu er det dit.

Det slår så roligt det slår så dæmpet

for det har elsket og det har lidt

nu er det stille - nu er det dit.

Og det kan såres og det kan segne

og det kan glemme og glemme tit

men glemmer aldrig at det er dit.

Det var så stærkt og så stolt mit hjerte

det sov og drømte i lys og leg

nu kan det knuses - men kun af dig.

(Tove Ditlevsen)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kærlighed

K ærlighed er ingenting uden

Æ rlighed..et forhold kan overleve uden

R omantik..men så er

L ivsglæden garanteret også væk.

I vrig bliver man tit efter

G læden ved kærlighed og

H åber for evig forelskelse

E rotik og de dejlige

D rømme.vil i al evighed fortsætte med at strømme .

Det, at kunne leve for en anden –

tænke på den anden døgnet rundt.

Det, at kunne dele med hinanden

alt som hænder – både godt og ondt.

Det, at kunne sammen le og græde,

være fælles om gevinst og tab –

det, at kunne dele sorg og glæde

danner grunden for et ægteskab.

Det, at vise omsorg for hinanden,

det, at glemme helt sit eget ”jeg”

Det, at hente styrke hos den anden,

når man møder modgang på sin vej.

Det, at følges op og ned ad bakke,

sammen kunne ønske – sammen takke,

danner grunden for et ægteskab.

Sammen vågne op, når dagen bryder,

sammen takke for den nat, der gik

og når aften-klokkeslaget lyder,

sige tak for hvert minut, man fik.

Bare det, at holde af hinanden,

glædes over, hvad man fælles har,

Det er grunden – Det, og ingen anden,

som betinger hvert et ægteskab.

Jeg elsker dig,

ikke kun for hvad du er,

men for hvad jeg er,

når jeg er sammen med dig.

Jeg elsker dig,

ikke kun for dét, du har gjort med dig selv,

men for dét, du er i færd med at skabe af mig.

Jeg elsker dig,

for den del af mig,

som du kalder frem,

jeg elsker dig

fordi du rækker hånden

ind i mit overfyldte hjerte

og forbigår

alle de naragtige, svage ting,

som du ikke kan undgå

at ane derinde,

og fordi du fremdrager

i lyset

alle smukke ejendele,

som ingen andre har ledt

grundigt nok til at finde.

Jeg elsker dig, fordi du

hjælper mig med at bygge

af mit livs tømmer:

ikke en knejpe

men en katedral

af mit hverdagsarbejde,

ikke en anklage

men en sang

Jeg elsker dig,

fordi du har gjort

mere, end nogen troslære

kunne have gjort,

for at gøre mig god

og mere, end nogen skæbne

kunne have gjort

for at gøre mig lykkelig.

Du har gjort det

uden berøring,

uden ord,

uden et tegn.

Du har gjort det

ved at være dig selv.

måske dét er, hvad

det vil sige: at være en ven,

når alt kommer til alt.

Ellers kan du jo slå dig løs på denne hjemmeside:

www.lovebuilding.dk/udvikling/karligheds-digte.html

0

Del dette indlæg

Hov, de kom da lidt for tæt efter hinanden....

Det første slutter ved : D rømme.vil i al evighed fortsætte med at strømme .

Det andet slutter ved: som betinger hvert et ægteskab.

Det tredje slutter ved: når alt kommer til alt.

Håber du finder noget, du kan bruge. Og hvis du ikke er så vild med at holde tale, så er det en god idé at læse et digt op, for så har du en fast tekst at holde dig til :)

0

Del dette indlæg

Det er rigtigt at "De evige tre" er gennemanalyseret af rigtig mange mennesker og indgår i mange undervisningsplaner ;-) Men det kommer jo meget an på, hvilken fortolkning, man ligger i det. Jeg synes jo, at min fortolkning er meget positiv, mens Bridezilla_in_spe tydeligvis har haft en lidt mindre positiv dansklærer :wink: og derfor ikke har det samme forhold til digtet - det er jo kun jer selv, der kan afgøre det :)

Idéen med børnecitater er utrolig sød - den kan jeg rigtig godt lide. Men de duer kun på skrift, ikke som din tale til gommen, synes jeg.

Jeg har en veninde, der synes guddommeligt og jeg regner med at hun skal synge en sang fra mig til min mand, for jeg ved, at jeg ikke kan tale ret længe, da jeg bliver frygtelig rørt. Jeg ville egentlig gerne selv have sunget, men det kan jeg heller ikke, når jeg bliver rørt :boohoo: Jeg er en rigtig tudeprinsesse! Men hvis du kan synge, eller har en veninde, der kan, så er det jo en mulighed, fremfor en tale. Jeg regner med at hun skal synge: Michael Buble´s Feeling good.

Hmm...forslag til kærlighedsdigte.... jeg summer lige lidt og vender tilbage. :a1221:

Jeg er selv dansklærer og siger kun hvordan de fleste opfatter digtet i 8./9. klasse og dermed hvilken opfattelse de vil have af det, når de genlæser det... Ikke at jeg selv ville benytte mig af dette digt i min undervisning, netop fordi det er så gennemanalyseret som det er... Og så synes jeg at Tove-pigen har lavet mange andre dejlige ting, som er bedre at tage fat i ;-)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er selv dansklærer og siger kun hvordan de fleste opfatter digtet i 8./9. klasse og dermed hvilken opfattelse de vil have af det, når de genlæser det... Ikke at jeg selv ville benytte mig af dette digt i min undervisning, netop fordi det er så gennemanalyseret som det er... Og så synes jeg at Tove-pigen har lavet mange andre dejlige ting, som er bedre at tage fat i ;-)

Ej, hvor herligt :)

Det er nok derfor vi begge kender digtet så godt...vi er blevet høvlet igennem det utallige gange :wink:

Og jeg er helt enig, der er jo masser af andre muligheder :) Så det er jo op til bruden, hvilket digt hun føler siger det hele :a1221:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer