LilleMi

Økonomiske fordele ved ægteskab

12 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Ved ikke om det er dette du leder efter - men here it goes...! :)

Ellers står der noget HER... :)

4 fordele ved ægteskab

1. Automatisk arveret uden at skulle skrive testamente

2. Ingen boafgift ved arv mellem ægtefæller

3. Mulighed for at side i uskiftet bo, hvis ægtefællen dør

4. Økonomiske fordele som følge af sambeskatning

[/left]

Redigeret af Shedevil
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er skattemæssigt (pkt. 4) inden økonomiske fordele ved at blive gift - tværtimod, men når vi taler om bo- og gaveafgift (arv og gave) er der (pkt. 1-3)

Ægtefæller kan fordele renteudgifter mellem sig som de vil (forudsat at begge betaler skat her i landet) men det er udelukkende et spørgsmål om hvem der skal have de ekstra penge udbetalt. Den samlede skat på bundlinien bliver den samme. Har man positiv kapitalindkomst (renter mv.) kan det faktisk være dyrere at være gift fordi skatten beregnes op toppen hos den ægtefælle der har højest indkomst. Tidligere kunne der være en fordel ved den såkaldte mellemskat hvor ægtefællens evt. uudnyttede bundfradrag kunne udnyttes af den anden men den er afskaffet. Jo har den ene ægtefælle negativ indkomst kan udnyttes af den anden.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er rigtigt. Det er aftrapningen af børnechecken du tænker på. Når vi er ovre i den boldgade så er der jo også nogle ulemper ved at være gift i forhold til de områder i sociallovgivningen hvor man ikke opererer med husstandsindkomst. Et eksempel er kontanthjælpen, og pensionen går vist heller ikke helt fri. :)

0

Del dette indlæg

Det er rigtigt. Det er aftrapningen af børnechecken du tænker på. Når vi er ovre i den boldgade så er der jo også nogle ulemper ved at være gift i forhold til de områder i sociallovgivningen hvor man ikke opererer med husstandsindkomst. Et eksempel er kontanthjælpen, og pensionen går vist heller ikke helt fri. :)

Man mister ikke mere i pension af at være gift, i hvert fald ikke på førtidspension.. Der mister man penge bare man bor med sin partner, kan ikke huske det er procenten er, og så mister man yderligere alt efter hvad ens partner tjener... Jeg er nemlig selv på førtidspension, og vi har ikke råd til at miste flere penge, da jeg i forvejen mister ca. 3000 ved at bo med min kæreste, men det ændre sig ikke når vi bliver gift.. Men ved kontanthjælpen kommer der forsøgerpligt hvis man er gift, og det resultere jo i at mange slet ikke kan modtage kontakthjælp, ford deres partner ganske enkelt tjener for meget til reglerne...

0

Del dette indlæg

Det var netop det jeg tænkte på - synes det er fjollet at indføre en lov, der ikke kan administreres ordentligt, så løsningen bliver bare et eller andet "estimat"

0

Del dette indlæg

Èt er man fører politik via skattelovgivningen, men det jeg ikke bryder mig om som fagmand er at man laver alverdens tilskudsordninger via skattelovgivningen, samtidig med at folk klager over komplicerede skattelove mv. jeg tænker på det såkaldte håndværkerfradrag, særligt befordringsfradag til folk i "yderkommunerne", højere bundfrardag hvis man udlejer sommerhus via bureau, grøn check, seniorfradrag, og ikke mindst det der lige er vedtaget hvor man giver virksomheder lov til at afskrive på et højere grundlag end den faktiske anskaffelsessum (og tager det tibage ved et senere salg). Alt sammen ting som er med til at gøre lovgivningen endnu mere kompliceret. Hvis man vil give nogle befolkningsgrupper et tilskud hvorfor så ikke bare give dem et tilskud. Dertil kommer at man laver skattereformer der opererer med en 13 årig indkøringsperiode via overgangsregler m.v. selvom enhver efterhånden ved at en skattereform max. holder i 4 år før den afløses af en ny. Men klage skal man måske ikke. Det giver da indtjening på kursusdelen. :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer