Guest Summer

Chokolade

6 posts in this topic

Hej!

Synes det kunne være rigtig spændende at høre om der er nogen, der har erfaring med at lave små fyldte chokolader selv... Hvordan gør man? Er det besværligt? Hvad koster det? osv...

Summer :denmarkflag::):(

0

Annonce ♥

Jeg har en rigtig god bog af ham dér kokken Morten et eller andet, der hedder chokoladefristelser. Der bliver der udførligt beskrevet hvordan man laver fyldte chokolader i forme og uden.

0

ingen erfaring i at lave dem.... men at spise dem :thumbsupsmileyanim: nej vi skal ned til et lille chokolade/ konditori og lave vores helt egen chokolade til gæsterne... syntes det er sjovt at vi selv har lavet dem fra (næsten) bunden af;0)

0

Jeg har en rigtig god bog af ham dér kokken Morten et eller andet, der hedder chokoladefristelser. Der bliver der udførligt beskrevet hvordan man laver fyldte chokolader i forme og uden.

Morten Heiberg :bunny_4: Den bog har jeg også - har dog aldrig prøvet...

0

Annonce ♥

Har en kollega der laver chokolader selv...

Tror ikke det kræver så meget, men nok lidt i udstyr som termometer, chokoladesmelter og forme.

0

Hov den havde jeg ikke lige set før nu - ved ikke om det er for sent - men nu svarer jeg...

Jeg har gjort det en enkelt gang eller to - og synes ikke, at det er voldsomt svært - men det tager selvfølgelig lidt tid!

Jeg havde sådan nogle plastikforme til at lave chokoladen i - nu var det op til jul, så jeg lavede selvfølgelig nisser og juletræer - men det er jo bare om at finde de rette forme.

Jeg kan ikke helt huske, om jeg smurte formene først med olie - men lav en tester.

Så penslede jeg den over vandbad smeltede chokolade ned i formene - det kan også hældes, hvis man har en sikker hånd. Hvis man hælder, er det vigtigt lige at banke under formene bagefter, for at fjerne eventuelle luftbobler - og til sidst hælde den overskydende chokolade tilbage, da det ellers bliver for tykt lag. Jeg har som nævnt kun penslet selv og alene set billeder af den anden metode...

Nu skal chokoladen størkne, når det er sket kan kanterne af formene lige gøres lidt rent...

Jeg lavede kun marcipanfyld i mine chokolader. Jeg tilsatte lidt alkohol - det er jo en smagssag men cognac, forskellige likører etc gør det glimrende. Det gør samtidig marcipanen mere flydende og lettere at få ud i huller og kanter.

Man kan sikkert lave 117 andre typer fyld - men jeg har kun marcipan-erfaringer...

Til sidst lukkes med et tyndt lag chokoladen og man venter tålmodigt på, at det stivner, så man kan banke sine fine chokolader ud :bearhug:

0