dorte s.

Skattefordele?

10 indlæg i dette emne

Hejsa

Jeg læste på en tråd at et par havde valgt at fremskynde deres bryllup fordi de kunne spare 40.000 i topskat om året. Jeg kunne da godt tænke mig at vide om der er nogen der ved hvordan det kan lade sig gøre... Må indrømme at den tanke er lidt tillokkende ☺

Jeg har en mand der tjener det dobbelte af mig og vi kunne måske gøre det samme og få råd til bryllupsfesten lidt hurtigere ❤

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Helt kort.

I kan dele fradraget, hvis en af jer ikke bruger det, hvor det ellers ville være "tabt".

Hvis nu i har gæld, og derfor forhøjet fradrag kan den ene af jer bruge det, hvis den anden fx er på su eller har en lav indkomst.

Topskatten kan i ikke deles om, altså det er ikke sådan at jeres samlet indtægter skal nå op til grænsen x2 før der skal betales topskat. Til gengæld kan din mand ansætte dig, frem for fx et studiejob og han kan så trække din løn fra i skat, og du betaler så normal skat af pengene, men det skal i måske have en revisor til at hjælpe med, hvis din mand allerede er momsregistrert, er der måske også mulighed der...

0

Del dette indlæg

Tak for jeres svar.

Min mand er ikke momsregisreret, men tjener bare mange penge. Jeg er offentligt ansat og tjener nada!! Han er vant til tungt læsestof men vi har alligevel svært ved at finde det rigtigt frem på skat.dk. Måske vi skal have vores bankrådgiver på banen... Er bare bange for at virke total usmagelig. Det er jo ikke af økonomiske grunde vi bliver gift SLET IKKE, men for Dylan da hvis vi kan spare en bunke penge ved at fremskynde det.... Og vi som lige har skubbet det knapt 3 år.... Det giver da lidt at tænke over ☺

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

De eneste fordele der er ved at være gift er som det bliver skrevet at den ene ægtefælle kan udnytte den anden ægtefælles personfradrag men det forudsætter jo at denne ikke har nogen indkomst og dermed ikke udnytter sit personfradrag (der taler vi heller ikke 40.000 kr.). Topskatten beregnes for hver ægtefælle for sig og påvirkes derved ikke af sambeskatningen men har den ene ægtefælle negativ indkomst/underskud fra tidligere år vil det kunne udnyttes af den anden. Derudover er den særregel at ægtefællernes kapitalindkomst beregnes samlet. Er den negativ har det ikke noget at sige men er den samlet set positiv beskattes indkomsten hos den ægtefælle der har højeste indkomst og der kan sambeskatningen altså føre til højere skatter. Derudover er der nogle helt overordnede ting der gør sig gældende vedr udbytter og aktiveavancer og så kan man "handle" med hinanden uden at det skattemæssigt ses som en overdragelse.

I jeres situation vil det ikke få nogen betydning at blive gift skattemæssigt. I gamle dage med den såkaldte 6% mellemskat kunne der ske overførsel mellem ægtefæller men den skat er afskaffet for flere år siden. Når folk spørger mig hvorfor det er overbossen der ejer Diskobil (gjorde jeg selv for mange år siden) så er det rigtige svar at det er hende der står for det men årsagen ligger også i ovenstående og i det at jeg har anden indkomst/virksomhed som min hovedbeskæftigelse i form af - ja - skatterådgivning. :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer