CilleTX

Anderledes brude- og knaphulsbuket: knapper

17 indlæg i dette emne

Så er jeg blevet færdig med min knappebuket og knaphulsbuketterne til drengene - det er faktisk ganske nemt, men dog noget tidkrævende...

Du skal bruge:

  • MANGE knapper i dine temafarver (Knapper er ikke billige, men Ebay er din ven, især til "normale" farver. Til lidt anderledes farver kan jeg anbefale denne engelske side, som har rigtig mange fine!)
  • Blomstertråd (eller anden ståltråd - jeg foretrækker at det ikke er for tykt) - kan fås i Panduro
  • Blomstertape - kan fås i Panduro
  • Saks
  • Bånd (til stilken - dette har jeg dog ikke gjort endnu)
  • Limpistol

Evt:

  • En tang
  • En kugle (eller lign.) af polystyren
  • Strikkepind/hæklenål

Først klipper man et passende stykke af blomstertråden (jeg har taget det på gefühl, men 40-50 cm. er passende, tror jeg) og bøjes på midten, dernæst laver man sin "blomst" ved at udvælge 2-4 knapper af forskellige størrelser og farver og sætter dem sammen.

post-58523-0-41584900-1366559236.jpg

post-58523-0-51338500-1366559185.jpg

post-58523-0-79177900-1366559205.jpg

Så skal blomsten trådes - den mindste knap skal først. Når alle knapperne er på tråden, twistes denne indtil stilken er helt lukket - til dette brugte jeg bare fingrene, men en tang kan måske også være en hjælp, hvis det bliver for hårdt for fingrene.

post-58523-0-93961100-1366559444.jpg

post-58523-0-86478700-1366559480.jpg

Når en passende mængde "blomster" er klar, så samlede jeg dem i små klaser af 5-6 stykker, som jeg twistede sammen.post-58523-0-18187000-1366559648.jpg

I første omgang twistede jeg dernæst de forskellige klaser sammen, men syntes ikke rigtig formen blev holdt; buketten blev ikke så stor og MANGE af "blomsterne" blev forputtet under de andre, så de gik sådan set lidt spildt :td:

Så gav en venindes kæreste mig den ide, at jeg kunne komme noget polystyren inden under for at give form.

I Panduro købte jeg den største kugle de havde, halverede og udhulede den (jeg har ingen billeder af det, så det må I tænk jer til :wink: ). Med en hæklenål (eller en strikkepind, eller...) prikkede jeg hul i kuglen og kom blomsterne i til de dækkede polystyrenen - også "siderne". Dét virkede!

"Stilkene" fra blomsterne twistes stadig sammen til sidst, så der er én bred stilk. Som afslutning dækkes denne med blomstertape (giv det en klat lim, så det bliver siddende) og til sidst med bånd - dette skal dog gøres som det allersidste!

For at dække bunden af buketten brugte jeg silkepapir i en af temafarverne: ét stykke foldet fire gange, klip hul i midten og før stilken igennem buketten, lim fast til polystyrenen.

Man kan også bruge tyl, blade (ægte, filt, stof...) osv...

Resultatet (jeg undskylder størrelsen):

post-58523-0-85781900-1366560889.jpg

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Samme princip bruges til knaphulsbuketterne, dog med et kortere stykke blomstertråd (vil tro 20 cm kan gøre det).

Jeg skal bruge fire stk. knaphulsblomster (to forlovere, gommen og brudens far), så jeg udvalgte først knapper nok til tre "blomster" pr. knaphulsbuket og ville gerne have dem ens, så dvs. seks forskellige knapper, fire stk. af hver.

De laves som til buketten (stables, trådes, twistes), med den lille forskel at "blomsterhovedet" her skal bøjes, så det "ligger" op ad stilken, i stedet for at stå lige op (hvis det giver mening?).

Når de tre blomster er færdige placeres de som man vil have dem, stilkene twistes sammen og de er (næsten) færdige!

post-58523-0-95263000-1366561492.jpg

PS: Som afslutning skal disse naturligvis også have blomstertape på stilken, et blad bagved og til slut bånd. Så langt er jeg dog ikke nået. Jeg poster billeder når sidste trin er klaret :)

Edit: se i #11

Her er de sammen med buketten:

post-58523-0-09603600-1366561538.jpg

Redigeret af CilleTX
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Opdatering af billeder!

Nu hvor brylluppet er overstået tænkte jeg det var på tide at få opdateret denne tråd helt :wink:

Her er knaphulsbuketterne med mintgrønt bånd på:

post-58523-0-97446600-1375480274_thumb.j

Bag på syede jeg en almindelig sikkerhedsnål, så de kunne sidde fast på mændenes jakker - dette blev dog først gjort dagen inden brylluppet, så der er ingen billeder af processen, men det fungerede upåklageligt.

Der findes vist også nåle lavet specifikt til formålet, men så langt kom jeg aldrig :floejt:

Udover min egen buket og knaphulsbuketterne besluttede jeg mig for at lave fire små buketter til brudepigerne.

Processen var den samme som min egen buket; for at give dem form brugte jeg det resterende fra flamingokuglen - halvdelen brugte jeg jo som sagt til min egen buket, den anden halvdel delte jeg i 4 lige store stykker, rundede dem og "udhulede" dem. Herefter var processen den samme...

Dog blev "stilken" ret tynd, da der jo blev brugt færre "blomster", så jeg gjorde den tykkere ved hjælp af tykt garn (hvilket kan ses på den ene af blomsterne på første billede nedenunder)

Her er resultatet tæt på (før blomsterbånd - læg mærke til at den yderst til venstre har garn på):

post-58523-0-26947700-1375480445_thumb.j

De fire buketter sammen:

post-58523-0-38155700-1375480492_thumb.j

Og til sidst sammen med min buket:

post-58523-0-91198700-1375480368_thumb.j

Dette sidste billede er af min buket "in action" på dagen (nu med mintgrøn bånd) :biggrin:

post-58523-0-63399200-1375479284_thumb.j

Redigeret af CilleTX
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Ej, UNDSKYLD jeg ikke har svaret! Af en eller anden årsag, så gemmer min profil ikke mine "Følg-dette-indhold"-indstillinger, så jeg får ikke mails... :pokey:

Den er super flot, det må have givet en del opmærksomhed til buketten når den er så anderledes =)

Tak! :kiss: Du kan tro den fik opmærksomhed! Heldigvis kun positiv :wink:

Hvad sagde folk til en buket som var så speciel. Positive/negative kommentarer

Folk var SÅ søde; de var imponerede og tog billeder for at vise dem frem til venner, arbejdskollegaer osv. Jeg var lidt spændt på hvordan min farmor ville reagere, da hun, på nogle punkter, er ret traditionel, men hun ELSKEDE den!

Folk der på forhånd havde hørt om at den var lavet af knapper var ellers ret skeptiske, men lige så snart de så den (eller så billeder af den i planlægningsfasen) vendte det til "EJ, hvor FEDT!" :lol:

Hvor mange knapper skal man ca bruge?

Overvejer at lave en.

Uh, jeg aner ikke hvor mange - det afhænger jo også af størrelsen på knapperne...

De er bare så flotte :super:

Tak, søde :kiss:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer