gybbelgobbel

Kan man frabede sig at blive poltret?

26 indlæg i dette emne

Det er vist efterhånden ingen hemmelighed, at jeg ikke er specielt vild med at være i centrum og have en masse opmærksomhed rettet imod mig. Jeg er simpelthen rædselsslagen for, at mine veninder kunne finde på at holde mig en polterabend selv om de ved, at jeg ikke kan lide overraskelser.

Jeg nævnte engang for mine veninder at jeg ikke ville have en polterabend hvis jeg nogensinde skulle giftes og fik meldingen, at det havde jeg da bare overhovedet ingen indflydelse på.. Jeg ved godt det er sådan traditionelt set, men er der noget der er værre for mig end at være hovedperson, så er det at være hovedperson i en overraskelse i den dur.. Jeg bliver dårligt tilpas bare ved tanken. Og det ville jo også være synd, de gør det jo i bedste mening...

Kan man helt frabede sig en polterabend og så nægte at tage med hvis de alligevel arrangerer en? Åh, men det kunne jeg heller ikke få mig selv til...

Den t er bare så svært for folk omkring mig at efterkomme mine ønsker, fordi de er modsat af deres egne ønsker og de derfor tror jeg ikke mener det, at jeg bare prøver at være beskeden. Og så fordi de er vant til at jeg er så medgørlig at jeg er med på hvad som helst, hvad der også er sandt, når jeg ikke er hovedperson..

Er jeg for mærkelig nu? Det er ok at sige ja, for jeg fremstår nok aparte for en del herinde.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg synes, det lyder som om, du lider af angst? Er det korrekt? I så tilfælde synes jeg bestemt godt du kan tillade dig at:

A: Helt frabede dig en polterabend

B: Sige, at de hjertens gerne må holde noget for dig, MEN!!! Du skal kende alle planerne for dagen på forhånd, ellers ønsker du ikke at deltage

min hustru lider af angst, og det er nogle gange virkelig en kamp at få omverdenen til at forstå, hvordan den slags fungerer (eller ikke fungerer, rettere sagt :P )

0

Del dette indlæg

Kunne man ikke bare gøre noget andet end det traditionelle polterabend ?!

Tage ud at spise og/eller i biografen alle sammen F.eks ..

Bare noget aftenhygge hvor du ikke som sådan er i centrum, men alligevel får en hyggelig oplevelse med dine veninder/familie ..

Jeg synes bare det er synd at sige nej når der findes alternativer til et vildt polterabend ..

0

Del dette indlæg

-Jeg synes Sagtens man kan frabede sig pa, men det skal gøres rigtigt ! Tag en snak med din tilkomne og fortæl ham ærligt hvordan du har det og hvorfor, de vim helt sinnert kontakte ham for at kunne kende dine planer og bryde ind det rigtige sted.

Min forlovede øndkede IKKE den klassiske "bliv slæbt rundt til noget du ikke vil" tur. Så da jeg blev ringet op gjorde jeg dem opmærksom på det, og fortalte hvorfor og udbad mig aftnens program til "godkendelse" på den måde fik alle hvad de ønskede sig og en god aften..

Og det vel det de gerne vil give dig, en god oplevelse ?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

-Jeg synes Sagtens man kan frabede sig pa, men det skal gøres rigtigt ! Tag en snak med din tilkomne og fortæl ham ærligt hvordan du har det og hvorfor, de vim helt sinnert kontakte ham for at kunne kende dine planer og bryde ind det rigtige sted.

Min forlovede øndkede IKKE den klassiske "bliv slæbt rundt til noget du ikke vil" tur. Så da jeg blev ringet op gjorde jeg dem opmærksom på det, og fortalte hvorfor og udbad mig aftnens program til "godkendelse" på den måde fik alle hvad de ønskede sig og en god aften..

Og det vel det de gerne vil give dig, en god oplevelse ?

0

Del dette indlæg

Jeg synes du kan gøre dine nærmeste veninder det klart hvordan du har det.

Det lyder som om, at du faktisk godt kunne være med på en polterabend hvis bare du ikke var centrum. De pa'er jeg har stået for har ingen b2b været klædt ud, de har ikke skulle sælge noget i gågaden og de har ikke været udsat for noget de ikke ville. V har lavet hyggelige aktiviteter sammen i b2b's ånd.

Hvis du får sådan en dag med dine nærmeste veninder vil du muligvis føle dig knuslykkelig - omgivet af de sødeste dejligste der kun ønsker at glæde dig. Du skal blot turde tage imod.

Det er blot VIGTIGT at de respekterer hvordan du har det. Tag en snak med dem du stoler mest på :)

0

Del dette indlæg

For det første gir jeg en skriver ret lyder meget som du lider af angst,

samtidig vil jeg sige man sagtens kan frabede sig polderaften det gjorde jeg ved mit

første bryllup.Men vi har så været nu det 2 gang.

og snak med dem om de ik kan lave noget hvor i alle hygger uden ligefrem du skal gå som

den der er i centrum.Men omvendt skal du jo huske du også er centrum den dag du skal giftes så vil

sige det nok er en lidt besværlig balancegang.

Godt bryllup til jer

0

Del dette indlæg

Ååårh søde du.. Selvfølgelig kan man frabede sig en polter.

Men jeg vil råde dig til at tænke godt over det.

Jeg har ocd - og jeg er kæmpe kontrol freak og bliver fysisk dårlig i uvante situationer.jeg var ved at skide i bukserne flere gange over alt det her, men kom frem til at folk jo kender mig og ved hvad jeg ikke vil.

Da jeg blev overrasket vendte alt sig i maven på mig, og imens jeg blev pyntet sad jeg forstenet og kæmpede. Da jeg hørte vi snart skulle ud af døren fløj jeg ud på toilettet og stak hovedet i kummen. Folk vidste godt hvorfor og der var ingen sure miner. De forsikret mig om at det nok skulle gå..

Fra det øjeblik jeg gil ud af døren havde jeg en fantastisk dag. Jeg skulle ikke sælge kys og være til fuld skue for alle - og efter at have været ude til en aktivitet og gå en tur, tog vi hjem til min mor hvor resten af dagen foregik.

Vi spillede spil, grinede, hyggede - og vi havde en fed dag/aften sammen uden at jeg var det store midtpunkt.

Min dag var fantastisk - og de havde taget hensyn til mine problemer.

Jeg har et beretning herinde i dette emne som du evt kan læse. :-)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for alle jeres søde beskeder, jeg læser med i løbet af i dag og vender tilbage i aften, jeg er på arbejde og har derfor begrænset tid til at svare på alle beskederne før jeg kommer hjem.

0

Del dette indlæg

Jeg har faktisk aldrig skænket det en tanke at jeg kunne have angst.. Jeg har ingen diagnose på det, jeg har bare altid været ked af opmærksomhed, og har hadet det de gange i livet hvor det er blevet tvunget ned over mig. Når jeg har holdt fødselsdag har det også altid været low key.

Jeg er dog det der hedder særligt sensitiv, har jeg for nyligt fundet ud af, det kan godt have en indflydelse, tror jeg.

Jeg får som regel bare at vide at jeg skal tage mig sammen, når jeg siger jeg ikke engang bryder mig om positiv opmærksomhed og så sent som i dag drev tre af mine kolleger mig til tårer fordi de havde talt om hvor godt jeg havde klaret min præsentation i går, på et møde her til morgen hvor jeg ikke var til stede og gav mig ros for det efterfølgende. Da jeg indrømmede at jeg faktisk ikke synes det var så fedt at vide at de havde talt om mig, uden jeg var til stede og at det nærmest ingen forskel gør for mig at det var positiv omtale, blev det til at en kaldte mig barnlig, en anden bad mig tage mig sammen og de gik helt amok i noget der for dem var sjov og ballade og kærligt drilleri, men for mig var det bare for meget.. Jeg holder meget af alle mine kolleger og med de fleste andre ting har jeg da selvironi nok til at kunne drive grin med det selv, men lige dette har bare aldrig været fedt for mig og det gør mig meget ked af det at folk tror jeg bare kan tage mig sammen og lade være med at være barnlig eller hvad de nu mener er årsagen til at jeg siger det jeg gør.

Jeg har efterhånden accepteret at sådan er jeg bare, men kunne jeg lære at håndtere det bedre ville det være fantastisk..

Jeg storhyggede mig med at være medarrangør og være til stede til min venindes polterabend, fordi jeg vidste hun glædede sig helt vildt! Så det er jo ikke konceptet polterabend der gør mig noget, som sådan, jeg ved mine veninder efter bedste evne ville finde noget hyggeligt og sjovt at lave, det er bare tanken om at være hovedperson... Giver det overhovedet nogen mening?

0

Del dette indlæg

Jeg synes, du skal melde meget klart ud, hvad du finder hyggeligt, og hvad du godt kunne tænke dig - og især IKKE tænke dig. Selvom man tror, at man da sagtens kan lade sine veninder klare den slags, hørte jeg fra min søster, at flere af vores venner havde slået min hustrus angst hen med et "ej, men man bliver da ikke angst sammen med sine venner" - og jo! Det kan man altså sagtens!

Heldigvis gik det ikke galt på dagen, da de trods alt stort set havde planlagt en hyggelig dag uden de vilde aktiviteter, men bare tanken om, at hun ikke vidste, hvad der skulle ske, var da nok til, at hun var nødt til at tage noget af sin beroligende blomstermedicin (som varmt kan anbefales til folk, der har tendens til at blive lidt for nervøse :) )

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes, du skal melde meget klart ud, hvad du finder hyggeligt, og hvad du godt kunne tænke dig - og især IKKE tænke dig. Selvom man tror, at man da sagtens kan lade sine veninder klare den slags, hørte jeg fra min søster, at flere af vores venner havde slået min hustrus angst hen med et "ej, men man bliver da ikke angst sammen med sine venner" - og jo! Det kan man altså sagtens!

Heldigvis gik det ikke galt på dagen, da de trods alt stort set havde planlagt en hyggelig dag uden de vilde aktiviteter, men bare tanken om, at hun ikke vidste, hvad der skulle ske, var da nok til, at hun var nødt til at tage noget af sin beroligende blomstermedicin (som varmt kan anbefales til folk, der har tendens til at blive lidt for nervøse :) )

Puuha, ja det er ikke fedt. Jeg har f.eks. svært ved at ringe folk op, og det gælder også folk jeg kender godt. Det er også svært for folk at forstå, for jeg har det fint med at tale i telefon som sådan, det er et problem for mig at ringe op..

Hvad er det i øvrigt for noget blomstermedicin? Kan være det hjælper...

Det giver i DEN GRAD mening ikke at ville være hovedperson.... I know it so well.. Jeg er også HSP... Mon der er en sammenhæng???? Bum bum... Det må undersøges :)

Jamen det kan da godt være! Jeg er hsp på langt de fleste områder, så jeg er nok relativt ekstrem for nogle mennesker. Dejligt at møde andre end mig selv. *vinker*

Hvad om en eller to af dine veninder skal lave præcis det samme som dig på polterabend, gerne samtidig? Så er det ikke dig alene men jer begge to/alle tre der er opmærksomhed på?

Det kunne faktisk godt fungere tror jeg, allerhelst så jeg dog at vi alle skal det samme, så der ikke er arrangeret noget særligt for mig, men at vi hygger sammen...

0

Del dette indlæg

Det hedder Rescue remedy, eller nødhjælpsdråber og er fra Bachs blomstermedicin:

http://www.helseriet.dk/shop/bachs-noedhjaelpsdraaber-421p.html

Det kan også købes i matas :) Man bruger ca 10 dråber i et glas vand, når man f.eks. ved, at man skal noget, man kan blive nervøs over - og hvis man er blevet "ramt" kan man dryppe nogle dråber direkte på tungen. Det tager toppen af nervøsitet - også ved f.eks. eksamen, siger min hustru :)

1

Del dette indlæg

Annonce ♥

Men er det så nødvendigt helt at frabede sig det ?!

Kunne du ikke bare i stedet fortælle hvordan du ønsker det og det sp bliver planlagt efter det ?

Hvis jeg kunne overbevise dem om at jeg ikke bare er fjollet, så kunne jeg måske.. Jeg har bare ikke rigtig mødt tilstrækkeligt med forståelse for hvordan jeg ser på ting til at jeg rigtig tror på at det ville hjælpe...

Det hedder Rescue remedy, eller nødhjælpsdråber og er fra Bachs blomstermedicin:

http://www.helseriet.dk/shop/bachs-noedhjaelpsdraaber-421p.html

Det kan også købes i matas :) Man bruger ca 10 dråber i et glas vand, når man f.eks. ved, at man skal noget, man kan blive nervøs over - og hvis man er blevet "ramt" kan man dryppe nogle dråber direkte på tungen. Det tager toppen af nervøsitet - også ved f.eks. eksamen, siger min hustru :)

Det skulle jeg da have kendt til da jeg gik i skole... Jeg var altid et nervevrag inden eksamen. Og det sløver ikke eller noget?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det var så lidt :) Jeg har selv brugt det i en periode, hvor jeg var sygemeldt med depressionssymptomer, og jeg synes også godt om det. Som bonus info virker det beroligende på dyr også - f.eks. i forbindelse med nytårsaften :)

Jeg har vinterdepressioner hvert år, så der kan de måske også hjælpe... Jeg kan nemlig ikke tage D-vitamin i pilleform, da jeg får udslæt af det.. :(

Endnu en bonus! Vi har nemlig to katte, som er meget morsyge når det er nytår.. Jeg leger nærmest kongens efterfølger med dem den aften. De er ikke så bange at de gemmer sig, men utrygge nok til at ville være tæt på mig, så jeg kan beskytte og trøste. Og den ene kat er endda gladest for min kæreste til dagligt, men nytårsaften der er han altså min kat...

0

Del dette indlæg

Jeg var sidste år med til at arrangere pa for en af mine veninder, som egentlig havde frabedt sig polterabend. Det var en svær beslutning, om vi skulle gøre det alligevel eller ej, men vi blev enige om, at vi så gerne ville vise, at vi tænkte på hende. Så programmet for dagen blev: Vi fik en nøgle fra søsteren, som havde taget bruden ud til kaffe, da de kom tilbage stod vi i lejligheden og råbte surprise. Og det var den eneste overraskelse. Det var omkring kl. 18, der blev budt lidt bobler rundt og derefter tog vi hjem til en af de andre, hvor bordet var dækket og klar med alle hendes livretter, og så blev der spist, hygget, drukket øl/vin til den lyse morgen. Der var en enkelt "gæt hvad din H2B har svaret på disse spørgsmål quiz", men ellers var vi alle involveret i de aktiviteter der var. Og hun blev mega glad for det og takkede os med tårer i øjnene (Glædestårer, håber jeg :lol: ). Anyway, hun har senere sagt, at hun nok havde været lidt skuffet, hvis der ikke blev holdt noget, men hun var bare så bange for hvad hun evt. ville blive udsat for.....

Tror du, du kan hive fat i nogen af dem, der kender dig bedst, og forklare hvordan du har det? Hvis du bare siger "ønsker ikke et polterabend", så kan det netop være de tror, du bare er beskeden. Men måske en middag hjemme hos nogen med kun de nærmeste kunne gå?

0

Del dette indlæg

Hvis du virkelig ikke ønsker nogen form for opmærksomhed heller i form af en lille og moderat PA som AS2014 beskriver, så skal du sige det, og det kan du godt tillade dig. Ligesom nogen frabeder sig sange og taler og kysserunder, fordi det får alt til at stritte på dem, så skal du være ærlig og sige, at det har du simpelthen ikke lyst til. Men hvis det er fordi du er bange for, at det kammer over, så synes jeg, at du skal snakke med dine nærmeste og sige til dem, hvordan du har det med den slags. Så kan I måske blive enige om et niveau, hvor du har det godt og hvor andre samtidigt får en sjov dag.

Pøj pøj uanset hvad du vælger :)

0

Del dette indlæg

Af en eller anden grund har jeg ikke fået notifikationer på denne tråd. Jeg er bare ikke meget for at være i centrum, jeg føler mig udsat og dårligt tilpas af det, men var vi sammen om aktiviteterne kunne det måske godt gå. Jeg håber bare jeg kan dæmpe disse følelser af eksamensangst, ja det er det jo ikke, men det føles på samme måde.

0

Del dette indlæg

Synes sagtens man kan frabede sig polterabend men jeg ville bare være bange for at der bliver holdt et for dig alligevel.

Tror jeg ville snakke med dine veninder og gøre det klart at du virkelig ikke har lyst til et traditionelt PA og om I i stedet ikke kan lave en hyggelig aften sammen uden udklædning hvor du ikke er I centrum.

Min h2b ønsker absolut heller ikke noget PA (dog af helt andre grunde) og har meldt ud at han vil nægte at deltage. Tror dog ikke at hans venner accepterer hans ønske og når et kommer til stykket går jeg ud fra min h2b vil deltage (og dog han kan være ret stædig). Har tænkt på at snakke med hans venner og brødre om de kke kan droppe den traditionelle del især drukdelen og i stedet overraske ham med en middag på en rigtig lækker restaurant (han går meget op i god mad).

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer