lobar85

Hvor starter man?

3 indlæg i dette emne

Mig og min anden halvdel snakker ko om bryllup...ellers skrev jeg ik her ;)

Men hvor starter man?

Og hvor sparer man?

Det er kirkebryllup, har lidt kig på kjole og på sted.

Vi har dog småt med penge, så det tager jo lidt tid desværre, når vi gerne vil ud og ha det på en kro, hvor det blir sørget for os, og vi ikke skal tage os af mad og serving som sådan..

Bestiller man tid i kirke først og så feststed eller?

Og sparer man alt op inden man booker, eller gøres det undervejs?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Alt efter hvornår I gerne vil holde det skal man ihvertfald på Sjælland booke feststed 6-18 måneder før (august er absolut mest umulige måned)

Kirken kommer helt an på hvor "populær" den er, nogen af de store kirker i København og Århus skal bookes ca 1 år før, mindre kirker langt kortere tid...

De fleste feststeder tager et depositum på 5-10 pct ved bookning og resten ved afregning efter festen så man skal jo ihvertfald have til depositum og så skal man lave et budget og en opsparingsplan så man er sikker på at have nok og mere til når det hele skal betales....

Min H2B har sparet op til brylluppet før han friede så vi havde fra start størstedelen af budgettet og så har vi smidt skattepenge, bonus, feriepenge osv oveni efterfølgende....

Alt er dyrere end man umiddelbart tror, så med et mindre budget skal man prioritere benhårdt hvis det ikke skal løbe løbsk...

0

Del dette indlæg

Mig og min anden halvdel snakker ko om bryllup...ellers skrev jeg ik her ;)

Men hvor starter man?

Og hvor sparer man?

Det er kirkebryllup, har lidt kig på kjole og på sted.

Vi har dog småt med penge, så det tager jo lidt tid desværre, når vi gerne vil ud og ha det på en kro, hvor det blir sørget for os, og vi ikke skal tage os af mad og serving som sådan..

Bestiller man tid i kirke først og så feststed eller?

Og sparer man alt op inden man booker, eller gøres det undervejs?

Kirke og/eller feststed er det første man normalt booker. Som nævnt ovenfor kan der være lang ventetid på begge dele- især de populære af slagsen!

Feststed betaler man et depositum med det samme-

Det er en rigtig god ide at lave et budget som der første- inden I booker noget. Især fordi budget vil påvirke hvor mange gæster I kan/vil invitere med, hvor det er, kørsel fra og til feststed etc etc

Gode ting at overveje:

- Hvilken tid på året vil i holde bryllup?

Sommer er mest populær, men efterår og vinter kan være lige så smukt. Det er ofte nemmere at komme til- og billigere om vinteren

- Hvor mange mennesker vil I have med?

Det påvirker budgettet helt vildt- og festen. Spørg Jer selv hvilken type fest I vil have- lille og intim, stor og Formel, kun familie, primært venner, nærmeste venner og nære familiemedlemmer... skal festen være med eller uden børn?

- Hvilken stemning er I ude efter?

Romantisk ladebryllup, hotelbryllup, udendørsbryllup, rådhusbryllup, weekend bryllup, bybryllup, overnatning, brunch/morgenmad dagen efter, vintereventyr, udenlandsk bryllup i troperne etc etc

- Hvilke ting kan I ikke undvære?

- Kender I folk der kan give Jer en god pris/vennepris på forskellige ting? (Fx kage/fotografi

Når man så har lavet et budget og en liste over must-haves og nice-to-haves skal der laves en opsparingsplan (medmindre man har det totale beløb allerede)

Har lade mig fortælle af en bekendt som er prof. Wedding Planner, at de fleste par ender med at bruge ca.30% mere end de først havde troet- budskabet er nok, at alt ofte bliver dyrere end man regnede med. Især hvis man løbende ændrer på delkøb/beløber :)

En 'købsliste' kunne se sådan her ud:

- Kirke/rådhus+feststed (præst kan også komme til feststedet vist nok- borgmester kan i hvert fald)

- Invitationer

- Pynt kan købes løbende (hvis man selv planner)

- Kjole og suit (tager ofte 2-6 måneder at få styr på den mht. bestilling, str og evt. rettelser)

- DJ/musik/underholdning (de gode af slagsen bliver hurtigt booket)

- Fotograf/video (samme som ovennævnte)

- Tøj til forlovere/brudepiger

- Catering (hvis det ikke er med i feststed) og kage

- Sko+tilbehør

- Dansetimer

- Ringe (hvis man ikke bruger forlovelsesring/-e: tager gerne 1-2 måneder at få lavet fra bunden af- gravering kan vist nok klares på 1-2 uger)

- Blomster

- Kørsel evt.

- Hotel

- Takkekort (glemmer mange i budgettet- realiteten er, at det ligesom invitationer kan koste en del)

Steder man kan spare:

Kjolen- køb på udsalg, find en alternativ kjole, genbrug/antik eller få den skræddersyet

Ringe- kan fås rigtig billigt eller man kan vælge at 'genbruge' forlovelsesring/-e

Feststed- der er stor forskel på prisen på hhv. forsamlingslokale/privat have eller hjem og så selskabslokale/hotel/slot etc.

Fotograf- hvis man kender en fotograf eller en dygtig amatørfotograf er der store penge at spare

DIY- jo mere man laver selv, jo billigere bliver det ofte

Gør det til et familieprojekt- få hjælp til oppyntning, underholdning og kage fx: en veninde fik kjolen af sine forældre fx

Blomster- i stedet for 'centerpieces' kan man med fordel købe løse blomster og selv arrangere dem

For nogle handler det om at få hele familien og alle venner med, for andre er det en lille fest med store detaljer og for andre er det måske billederne/video der er den dyreste post.

Meeeeget lang post- men håber, at den hjælper

:)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer