Annemarie17

Bare skuldre i kirken..

51 indlæg i dette emne

Det er ikke sådan at man ikke bliver lukket ind i kirken eller at folk ser skævt til en hvis man har bare skuldre (eller er nedringet eller viser meget ben).

Personligt synes jeg dog det er at vise respekt for kirken, at man ikker viser for meget hud. Det er mig bekendt ikke en tradition eller en skik, blot et udtryk for respekt for kirken og dens budskab, som man passer ind efter ens egne forestillinger.

Som gæst i kirken ville jeg til enhver tid møde "fuldt påklædt" ud fra et ønske om at udvise respekt for kirkehandlingen. Som brud ville jeg være bedøvende ligeglad ;) Hurra for dobbeltmoral :)

Redigeret af AnetteG
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er også enig i det med respekt for kirken og dets budskab. Hvad præsterne i danmark så tillader er jeg lidt ligeglad med..

Jeg er ikke troende, men jeg har valgt kirkebryllup, da der egentlig er nogle budskaber og myter deri som jeg er tilhænger af. Jeg ser det mere som en levevis og ikke så meget en tro, så derfor er jeg lidt traditionel og vil gerne være lidt "traditionel/gammeldags" i kirken.

Det er helt op til folk hvad de vælger, men det er sådan jeg har det og sådan jeg har det bedst med mig selv :)

0

Del dette indlæg

Jeg ved godt det er en lidt ekstrem sammenligning, men hvis det er nemt at forstå et "krav" om tildækkede skuldre i kirken, hvorfor er det så svært at forstå burkaer?

Jeg synes man skal gøre som man selv synes er det man har det godt med . Men det skal ikke bunde i en misforstået respekt for kirken.

0

Del dette indlæg

Jeg ved godt det er en lidt ekstrem sammenligning, men hvis det er nemt at forstå et "krav" om tildækkede skuldre i kirken, hvorfor er det så svært at forstå burkaer?

Jeg synes man skal gøre som man selv synes er det man har det godt med . Men det skal ikke bunde i en misforstået respekt for kirken.

Jeg tror det er smag og behag. Jeg har ihvertfald ikke misforstået noget.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg mener bestemt også man skal vise respekt - så tror egentlig ikke folk er SÅ forskellige på det punkt. Jeg forstår bare ikke at det er at vise respekt for den danske folkekirke at dække skuldrene til - præsterne og "kirken" ser ikke et problem - så hvorfor?

I den katolske kirke eller en moske er det en anden sag, men det er ikke det der er tale om her

0

Del dette indlæg

Lige her er jeg enig med Miss-Lena, jeg forstår heller ikke hvorfor folk mener det er at vise respekt, ikke at vise skuldre. Der er jo netop ingen regler om det. Jeg syntes da det er 500 gange værre at komme med babserne halv ude af kjolen, som man da jævnligt ser brude gøre , det syntes jeg ikke er passende i en kirke.

Redigeret af Rikke aka rapanden
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Enig - og det med brysterne gælder vel egentlig sådan helt generelt i det offentlige rum, da der er en god chance for at det kan være blufærdighedskrænkende for en større del af befolkningen. Måske bortset fra stranden, festivaler og diskoteker ;)

0

Del dette indlæg

Som nævnt så er jeg lidt gammeldags og da min mormor blev gift, da havde man jo altså ikke bare skuldre :) Hvad man gør i dag er jeg lidt ligeglad med og hvilke regler der er. For jeg synes at bare fordi kirken er blevet mere åben og moderne, så kan man godt følge de tidligere traditioner.. Jeg synes ikke det er at misforstå kirken, synes bare det handler om hvad man selv synes individuelt :)

Jeg havde heller ikke bare skuldre til min konfirmation og det har jeg heller ikke tænkt mig til brylluppet, trods jeg skal have stropløs.

0

Del dette indlæg

Jeg har en stropløs brudekjole, som jeg får syet små ærmer/stropper på, men det handler på ingen måde om kirken eller præsten for den sags skyld.

Der har aldrig været tradition for at være dækket til i kirken - Kun mode igennem mange århundrede.

Jeg synes heller ikke at det har noget med respekt at gøre, når nu hverken "kirken" eller præsten forventer, at man kommer tildækket.

Det er nok bare egne holdninger og fortolkninger de spiller ind.

Redigeret af Josephine<3
0

Del dette indlæg

Netop fordi der ikke er en regel om tildækning, som der er i den muslimske, katolske og vist nok også jødiske tro, er det individuelt hvad protestanter har det godt med. Mit forhold til min tro og kirken påbyder mig ikke at klæde mig ærbart, men det er et ønske der kommer indefra, for at vise den - efter min mening - rette respekt og stille ærbødighed overfor kirken (som trossymbol) samt overfor det budskab der doceres når jeg befinder mig til en gudstjeneste.

Jeg tænker ikke specifikt på skuldrene, som der lægges meget vægt på i denne tråd. Jeg mener at man bør finde en balance. For mit eget vedkommende dækker jeg derfor altid skuldrene og kjole/shorts går ned til knæene.

Mænd bør - efter min mening - heller ikke ligne nogen der kommer direkte fra stranden, så det er ikke en kønsspecifik holdning jeg personligt har, men det er klar at det manifesterer sig på forskellige måder i forhold til de muligheder for påklædning/afklædning de forskellige køn har.

Summasummarum: Der er ingen regel i den danske folkekirke, men nogle opfatter det som god smag at dække skuldre etc.Det er et temperamentsspørgsmål.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Som nævnt så er jeg lidt gammeldags og da min mormor blev gift, da havde man jo altså ikke bare skuldre :) Hvad man gør i dag er jeg lidt ligeglad med og hvilke regler der er. For jeg synes at bare fordi kirken er blevet mere åben og moderne, så kan man godt følge de tidligere traditioner.. Jeg synes ikke det er at misforstå kirken, synes bare det handler om hvad man selv synes individuelt :)

Jeg havde heller ikke bare skuldre til min konfirmation og det har jeg heller ikke tænkt mig til brylluppet, trods jeg skal have stropløs.

Men det var jo pga. moden. Brudekjole-moden skifter jo jævnligt. Engang gik kvinder heller ikke i bukser, i en periode skulle kjoler være så korte som muligt osv osv osv.

Det er helt fair man gerne vil være tildækket, det har jeg slet ikke noget problem med, det bestemmer man jo selv. Men jeg syntes bare ikke man skal tillægge det at det er mest respektfuldt at gøre sådan , når det nu ikke er noget hverken kirke eller præst mener man skal :)

0

Del dette indlæg

Ærbart? Er bare skuldre ikke ærbart? Opfordrer det til beskidt tankegang? Eller fremstiller det bruden som skøge?

Hvad med børn før ægteskabet - horeunger blev det vist kaldt engang. Er det ærbart i dag? Eller at blive gift, skilt og gift igen? Eller ægteskab mellem 2 af samme køn?

Min pointe er at vi i dag lever i en anden tid end for 100 år siden. Samfundets normer ændre sig - og gudskelov også kirkens. Det er derfor jeg siger at det er et misforstået hensyn til kirken at dække skuldrene til (hvis det altså ikke er fordi man bare selv har lyst til det)

0

Del dette indlæg

Ærbart? Er bare skuldre ikke ærbart? Opfordrer det til beskidt tankegang? Eller fremstiller det bruden som skøge?

Hvad med børn før ægteskabet - horeunger blev det vist kaldt engang. Er det ærbart i dag? Eller at blive gift, skilt og gift igen? Eller ægteskab mellem 2 af samme køn?

Min pointe er at vi i dag lever i en anden tid end for 100 år siden. Samfundets normer ændre sig - og gudskelov også kirkens. Det er derfor jeg siger at det er et misforstået hensyn til kirken at dække skuldrene til (hvis det altså ikke er fordi man bare selv har lyst til det)

Jeg siger jo netop, at det er individuelt og vi lægger tydeligvis også forskellige ting i betegnelsen "ærbar". Hvis man gør noget fordi man selv ønsker det er det da heller ikke et "misforstået hensyn til kirken". Jeg nævner desuden INTET om skøger eller horeunger, og jeg synes ærligt talt, at du tager diskussionen ud på et skråplan hvor den ikke hører til. Jeg lukker den ihvertfald for mit vedkommende her.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg skriver ikke mit indlæg til specifikke brugere. Bare udfra de ord der er dukket op i "debatten". Altså ord som ærbart, generelt hensyn og at spørge præsten om lov.

MÅake det bare er mig, der har taget brillerne på der ser det i et samfundsmæssigt perspektiv, hvor jeg er påvirket af den daglige debat og til tider dobbeltmoral om fordomme, tro og hvad Gud, Allah eller hvem man nu tror på siger man må og ikke må - måske rettere hvad en gruppe mennesker fortolker de siger.

0

Del dette indlæg

Jeg har bare en meget gammeldags holdning til det med kirken og det har min familie og h2b også.. Så jeg gør ligesom hvad der passer ind :) og det er ikke stropløs og brysterne, som er ved at falde ud :) Jeg synes godt man må være lidt tildækket og jomfruelig.. Og nu er jeg jo ikke så gammel, så derfor synes jeg det måske mere :)

0

Del dette indlæg

Ganske kort igen: der er intet forbud imod bare skuldre i den danske folkekirke. Faktisk er den ret åben og imødekommende - ja, lidt kliche agtigt "ligesom Jesus jo var" :) Det er jo ikke den mørke middelalder mere :tunge:

Hvis man vil have bare skuldre til sin vielse i den danske folkekirke, så gør man dét - hvis man vil have tildækket skuldre, jamen, så står det også en det frit for. Man vælger selv. Præsten og personalet tænker ikke mere eller mindre om en pga. det. Det er i hvert fald ikke det, der skal være motivationen for at ville have tildækkede skuldre lige præcis i kirken. Det skal være, fordi man føler sig bedst tilpas med lige præcis dét. Det, som tæller, er da selve vielsesritualet, og at man har respekt overfor hvad, det står for. Og at man kan stå inde for det, man siger ja til. Både kirkerum og bryllupstøj er groft sagt "en kulisse". Det er vielsesritualet, der tæller.

Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer