Annemarie17

Bare skuldre i kirken..

51 posts in this topic

Ja som overskriften siger, er det så ok at have bare skuldre i kirken, når man nu som mig, har valgt ikke at bære slør? Jeg har købt en bolero som passer til min brudekjole, men jeg havde ikke umiddelbart tænkt, at den skulle bruges før sidst på aftenen, hvor det bliver køligere. Glæder mig til at høre jeres erfaringer.,

0

Annonce ♥

Jeg kan ikke se problemet med bare skuldre:-)

Men jeg går heller ikke så meget op i må og ikke må...

Altså mht til mærkelige traditioner.

Trækker dog grænsen ved total lårkort kjole og meget nedringet... Du forstår vel min pointe :-)

0

Enig... Så længe det er en alm dansk folkekirke er det intet problem

0

Det gælder også den katolske kirke i DK, og i såfald skal man lige huske at advare gæster om at de i kirken også bør dække skuldre og knæ…

Men i den protestantiske kirke er der ingen regler for dækkede skuldre - og slør i den katolske er iøvrigt heller ikke nok, så tror ikke der er nogen bestemte regler noget sted bare fordi man ikke har valgt et slør :)

0

Annonce ♥

Spørg evt. præsten.

0

Tak for svar. Spørger lige præsten for en sikkerheds skyld, når vi skal mødes med ham. Det er en ganske almindelig folkekirke, så satser ikke på det er noget problem.

0

Hvorfor vil du blande præsten ind i det? Det er ikke noget, som vedkommende kan bestemme.

Bare skuldre i en dansk folkekirke er helt almindeligt.

0

Det gælder også den katolske kirke i DK, og i såfald skal man lige huske at advare gæster om at de i kirken også bør dække skuldre og knæ…

Men i den protestantiske kirke er der ingen regler for dækkede skuldre - og slør i den katolske er iøvrigt heller ikke nok, så tror ikke der er nogen bestemte regler noget sted bare fordi man ikke har valgt et slør :)

Slør er nok i den katolske kirke i Odense :)

0

Annonce ♥

jeg har altid lært at man er tildækket i en kirke, når man er der som gæst. Om det har noget på sig ved jeg ikke, men det er hvad jeg altid har lært :)
Så fint at bruden har bare skuldre, men gæster skal have noget over skuldrene :)

Men måske er det bare i min familie, folk har det sådan :)

0

Jeg er også vokset op med at man ikke har bare skuldre i kirken.. men tænker at det må være ok hvis bruden har bare skuldre. Der findes jo virkelig mange kjoler uden stropper, så det må da være ret almindeligt :)

0

Jeg skal giftes i en Katolsk kirke, og jeg har bare skuldre... Er stadig usikker på jeg vælger slør eller ej.

0

Selvfølgelig er man ikke for nedringet og udfordrende klædt. Men igen... Der er ikke nogen regler om det, når det gælder Den Danske Folkekirke.

0

Annonce ♥

Jeg har også valgt en kjole med bare skuldre og dertil følger der et sjal i samme blonder som kjolen, men jeg er ikke god til sjaler og skal også have styr på brudebuketten. Efter at have snakket med veninder og min ældste datter har jeg valgt at bære slør, som går ned til albuerne. Har netop fået 2 hjem fra L-I-T-B til ialt kr. 200 i ivory og champagnefarvet (de to farver min kjole har), så jeg skal have valgt eet af dem.

Hvis jeg ikke ville have haft slør på, havde jeg nok valgt sjalet, da jeg heller ikke umiddelbart vil have bare skuldre i kirken - men jeg synes det allervigtigste er, at du føler dig tilpas med det og du føler dig smuk :c166:

0

Jeg har nu heller aldrig hørt om , at man ikke må have bare skuldre i en dansk folkekirke. Selvfølgelig skal man ikke komme i hulkort, eller med babserne hængende ud af blusen/kjolen, men det er jo bare sund fornuft :)

Et slør dækker jo heller ikke noget, selvom man har det udover skuldrene, man kan jo se ALT igennem det alligevel, og det sidder jo ikke rundt om arme og skuldre som en bluse. Så kan ikke se hvad det skulle hjælpe, hvis jeg skal være helt ærlig.

Min kjole er uden stropper, og jeg skal have slør på. Det er ikke noget jeg har tænkt videre over, det er sådan jeg ønsker at se ud. Det eneste jeg tænkte over da jeg købte kjole, var at jeg ikke ønskede mine babser skulle stikke frem, men være gemt væk :tunge:

0

Hmm dem jeg snakkede med her i Århus, sagde at både brud og gæster bør have tildækket skuldre og at slør ikke var nok… men det er sikkert forskel på hvor strikse de er...

0

Hmm dem jeg snakkede med her i Århus, sagde at både brud og gæster bør have tildækket skuldre og at slør ikke var nok… men det er sikkert forskel på hvor strikse de er...

Jeg har ikke engang spurgt hvordan de ser på det i den kirke jeg skal giftes i, det er en katolsk kirke, og jeg kan love for at jeg ikke skal giftes der hvis jeg ikke selv må bestemme min kjole.....

0

Annonce ♥

Jeg har ikke i sindet at dække mine skuldre til.. Jeg er bedst i stropløse kjoler og jeg har ikke tænkt mig at dække mig med mere end slør.. Men det slør bliver så også sådan et der dækker ned over ansigtet :-)

Men det er høfligt at spørge præsten hvis man heller ikke bær slør :-)

0

Ja, det kan godt være, at det er høfligt, men præsterne er ærligt talt ligeglade. Så længe man bruger sin sunde fornuft og ikke kommer i hulkort eller med babserne udenfor, som Rikke skriver.

0

Ja, det kan godt være, at det er høfligt, men præsterne er ærligt talt ligeglade. Så længe man bruger sin sunde fornuft og ikke kommer i hulkort eller med babserne udenfor, som Rikke skriver.

Har altså heller aldrig set en brud med skuldrene dækket i kirken, med mindre det har været en kjole med ærmer, eller de har valgt en blondetop som en del af outfittet hele dagen, og blonde og slør dækker jo altså ikke som sådan, man kan jo se lige igennem det.

0

Det er selvfølgelig også noget man selv bestemmer, jeg mener bare det er høfligt at spørge.. :-) Bare fordi vi ikke er så troende som vores bedste forældre fx var, så kan man godt vise lidt respekt overfor præsterne, selvom de også er fulgt med tiden :-)

Har altså heller aldrig set en brud med skuldrene dækket i kirken, med mindre det har været en kjole med ærmer, eller de har valgt en blondetop som en del af outfittet hele dagen, og blonde og slør dækker jo altså ikke som sådan, man kan jo se lige igennem det.

Jeg synes jeg har set et par tråde, om det har været herinde eller på et andet forum husker jeg ikke lige. Men jeg husker en tråd hvor en brud havde et sjal med til kirken og det var noget der var stor opbakning til.. :-) Om man kan se igennem eller ej, man er i hvert fald mindre nøgen :D Men igen det er noget man selv bestemmer og hvad man selv har det godt med. Hvis man er nervøs for det vil falde i god jord, så synes jeg da man skal spørge. Er man kold overfor hvad folk mener, jamen så skal man da bare gøre som man lyster ;)

0

Annonce ♥

Lige nøjagtig :)

0

Vil lige reklamere for denne side, som netop er lavet til brudepar på FB https://www.facebook.com/kirkebryllup?fref=ts

Der står faktisk denne tekst på Folkekirkens hjemmeside:

Vores bryllup

Der er mange skikke og traditioner knyttet til et bryllup. Kirken stiller ingen krav til, hvordan I fejrer jeres bryllupsfest.

Ringe, påklædning, gæster, champagne og kareter er traditioner, parret kan forholde sig frit til. Et kirkebryllup kan også foregå med få gæster eller kun de to vidner.

Edited by SRHansen
0

Jeg har bare skuldre i kirken, har dog gulvlangt slør men ingen stola, bolero mm.

Ved de gæster der kommer har dækket skuldre.

Men har ikke hørt at bruden ikke "må" ha bare skuldre.

kun at gæsterne helst skal være tildækket er jeg også selv som gæst :)

0

Jeg har bare skuldre i kirken, har dog gulvlangt slør men ingen stola, bolero mm.

Ved de gæster der kommer har dækket skuldre.

Men har ikke hørt at bruden ikke "må" ha bare skuldre.

kun at gæsterne helst skal være tildækket er jeg også selv som gæst :)

0

Synes det er mørk middelalder tankegang at tro at tildækkede skuldre eller lignende er "det rigtige" i en dansk folkekirke.

0