adhe

SKAL man have dessert?

11 indlæg i dette emne

Jeg er ret ny på det her bryllups område :P

Men vil alligevel gerne holde en virkelig flot og fantastisk fest :)

Umiddelbart skal vi have forret af en art.. Og så enten stegebord eller helstegt pattegris - begge dele som buffet :)

Men skal man have dessert? tænker folk jo spiser meget når det er buffet :P og vi skal jo også have bryllupskage - hvornår spiser man egentlig den?

Ja som sagt er jeg ret grøn :P

Er der en der vil fortælle mig sådan overordnet om et ganske traditionelt bryllup fra start til slut :D og gerne med ca tider :P

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit indtryk er at der ikke er en "rigtig" måde at gøre det på med bryllupskagen.. Vi serverer den selv til receptionen inden festen, men hvis I vælger at servere den til festen efter maden, kan den jo sagtens fungere som dessert.. Jeg ville i hvert fald selv syns det var for meget med først dessert og derefter bryllupskage :)

Hvis I vælger, som os, at servere kagen ved receptionen ville jeg klart også have en dessert.. Men jeg er også typen der hellere vil have hovedret og dessert end forret og hovedret :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ret ny på det her bryllups område :P

Men vil alligevel gerne holde en virkelig flot og fantastisk fest :)

Umiddelbart skal vi have forret af en art.. Og så enten stegebord eller helstegt pattegris - begge dele som buffet :)

Men skal man have dessert? tænker folk jo spiser meget når det er buffet :P og vi skal jo også have bryllupskage - hvornår spiser man egentlig den?

Ja som sagt er jeg ret grøn :P

Er der en der vil fortælle mig sådan overordnet om et ganske traditionelt bryllup fra start til slut :D og gerne med ca tider :P

Der findes lige så mange svar på dit sidste spørgsmål som der har været bryllupper :)

Er det fx at holde receptionen? I dk formentlig nej, men det begynder alligevel at blive mere og mere normalt at man holder nogle timers reception mellem kirke og fest. Til receptionen vælger mange at invitere arbejdskolleger, naboer m.fl. som man måske ikke er tæt nok med til at invitere med til festen men som man alligevel gerne vil se på sin store dag.

Behøver I dessert? Nej ikke nødvendigvis.

Mange spiser bryllupskagen som dessert, men man kan også servere bryllupskagen til receptionen om eftermiddagen sammen kaffe/et glas bobler og evt. mad/frugt/snacks istedet. Hvis I vælger at servere den til receptionen (igen, hvis I skal have sådan en? Det behøver man jo ikke) så vil folk nok forvente at der kommer en dessert efter maden. Men igenigenigen - det er jeres fest og hvis I ikke har lyst til at servere dessert så kan I lade være.

Jeg vil anbefale dig at kigge en masse planlægningstråde igennem. Mange af os har skrevet tidsplanen ind for dagen og du vil kunne se hvor mange forskellige muligheder der er: I kunne tage på rådhuset og gå ud og spise brunch med de nærmeste bagefter? I kan leje et helt slot i en weekend, blive gift i slotskirken og have alle gæsterne til at overnatte på slottet? Og så alle de brylluppet midt i mellem :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Med de overvejelser du/I er ude i der vil det være helt oplagt at tage bryllupskagen og kaffe som dessert hvad flere og flere efterhånden gør, hvis de da ikke serverer den inden middagen i forbindelse med en slags reception. Der bliver længere og længere imellem at der serveres bryllupskage lige inden brudevalsen eller efter.

Fordelen ved det er at der bliver en mere naturlig overgang fra middag til brudevals (bortset fra de steder i Jylland hvor folk alligevel skal have kaffe igen, selvom der lige er blevet serveret bryllupskage og kaffe som dessert) . :) Dvs. det bliver mere naturligt og mindre formelt.

Serverer man slet ikke nogen form for dessert får man en middag med forret og hovedret (buffet). Det kan give visse problemer i forhold til taler og indslag jf. nedenfor.

Er der en der vil fortælle mig sådan overordnet om et ganske traditionelt bryllup fra start til slut :D og gerne med ca tider :P

Når jeg spiller firmafester varer en middag typisk 1 1/2 - 2 1/2 time og 3 timer er absolut højden. Det er noget helt andet med bryllupsfester. Der varer middagen for langt de flestes vedkommende 3 1/2 - 5 timer. Fordi der er mange taler/indslag og mange pauser.

I langt de fleste situationer afvikler man taler fra brudens far/mor eller stedfortræder samt gommens tale i pausen mellem forretten og hovedretten hvad enten det er buffet eller tallerkenserveret mad. Det er den mere "formelle" del om end det ikke behøver at være (og sjældent er formelt). Nogle gange oplever man også at bruden meget gerne vil på der hvis hun skal holde tale (så er det nemlig overstået) . :)

Derefter kommer de øvrige. Selvom det i dag er helt ok at der afholdes taler og indslag undervejs i en hovedret (nogle feststeder vil ikke have det) så gør man det som regel først når man kan se at der er en slags ophold hvor folk lige sunder sig. Det kan være taler, festsange whatever og det kan også være indslag som afvikles i pausen mellem hovedretten og desserten.

I mange "vejledninger" om talerrækkefølge kan man læse at familien kommer først og derefter venner. Sådan behøver det bare ikke at være i dag. Der er meget mere ide i at kigge på arten og varigheden af indslag. Er der et sjovt indslag som samtidig tager længere tid er der rigtig god ide i at afvikle det i forbindelse med desserten (3. del) hvor stemningen gerne skulle være høj.

Den mulighed har man ikke hvis der ikke er nogen 3. del og er der først sagt velbekommen kan det være meget svært at samle folk som typisk er meget mere spredt under kaffen, hvis vi taler om traditionelt "kaffebord" hvor folk ikke har faste pladser længere etc. Man kan blive nødt til det hvis tiden er fremskreden men kan man undgå det så gør man det.

Men der er også den mulighed som nævnt ovenfor at servere kaffen og bryllupskage som dessert med den bestående bordplan. Så er det nemmere at have med at gøre for toastmaster.

Starter man middagen kl. 18-19 vil den typisk være afsluttet ved 22-23 tiden. Hvor lang tid den tager er ikke noget man kan forudse på forhånd men en god toastmaster kan gøre meget. Målet er selvfølgelig at middagen og kaffe er afsluttet inden 24 og gerne før. Set fra vores synspunkt som udøvere er der intet værre end at folk skal tilbage og drikke kaffe (eller at der skal serveres bryllupskage) når man først har afviklet brudevalsen som godt må være startskuddet på den efterfølgende dans (hvis man skal have det).



0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal ikke have dessert som sådan, og så alligevel lidt.

Vi skal have forret og hovedret som buffet også, og har så valgt at lave et ostebord med ost, frugt og andre små lækkerier, også som buffet i stedet for en egentlig dessert (kage is eller hvad man nu er til). Bagefter er der kaffe med chokolader. Det er sødt nok til os.

Vi serverer så også bryllupskage til reception.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ret ny på det her bryllups område :P

Men vil alligevel gerne holde en virkelig flot og fantastisk fest :)

Umiddelbart skal vi have forret af en art.. Og så enten stegebord eller helstegt pattegris - begge dele som buffet :)

Men skal man have dessert? tænker folk jo spiser meget når det er buffet :P og vi skal jo også have bryllupskage - hvornår spiser man egentlig den?

Ja som sagt er jeg ret grøn :P

Er der en der vil fortælle mig sådan overordnet om et ganske traditionelt bryllup fra start til slut :D og gerne med ca tider :P

Der findes lige så mange svar på dit sidste spørgsmål som der har været bryllupper :)

Er det fx at holde receptionen? I dk formentlig nej, men det begynder alligevel at blive mere og mere normalt at man holder nogle timers reception mellem kirke og fest. Til receptionen vælger mange at invitere arbejdskolleger, naboer m.fl. som man måske ikke er tæt nok med til at invitere med til festen men som man alligevel gerne vil se på sin store dag.

Bryllupsreceptioner har da været på banen siden midt 90´erne :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ret ny på det her bryllups område :P

Men vil alligevel gerne holde en virkelig flot og fantastisk fest :)

Umiddelbart skal vi have forret af en art.. Og så enten stegebord eller helstegt pattegris - begge dele som buffet :)

Men skal man have dessert? tænker folk jo spiser meget når det er buffet :P og vi skal jo også have bryllupskage - hvornår spiser man egentlig den?

Ja som sagt er jeg ret grøn :P

Er der en der vil fortælle mig sådan overordnet om et ganske traditionelt bryllup fra start til slut :D og gerne med ca tider :P

Der findes lige så mange svar på dit sidste spørgsmål som der har været bryllupper :)

Er det fx at holde receptionen? I dk formentlig nej, men det begynder alligevel at blive mere og mere normalt at man holder nogle timers reception mellem kirke og fest. Til receptionen vælger mange at invitere arbejdskolleger, naboer m.fl. som man måske ikke er tæt nok med til at invitere med til festen men som man alligevel gerne vil se på sin store dag.

Bryllupsreceptioner har da været på banen siden midt 90´erne :)

Der kan man bare se :) Troede først det var begyndt at blive populært de sidste 10 års tid..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi bruger bryllups kagen som dessert, da vi først skal i kirke kl 15.30, og derfor ikke kan nå det om eftermiddagen. Min kommende mand og jeg er begge slikmundedes og dessert mennesker, så det er vores hoved måltid, så det er den del af middagen, vi går mest op i. Men ofte kan folk jo slet ikke spise dessert, når der bliver serveret lækker mad. Og pattegris er i hvert fald noget der altid går rent ind ved folk. Jeg synes du skal gøre det du føler mest for. Hvis ikke du føler for den dessert, så drop den. Et bryllup behøver jo ikke foregå som alle andres.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der må jeg give Chrict lidt ret men det kommer an på hvordan man anskuer det.Taler vi om "eksterne" receptioner hvor man inviterer kirkegæster m.v. som ikke er med om aftenen har det været normalt i mange år men i dag har ordet reception fået en mere bred betydning, idet det i dag også bruges selvom receptionsgæsterne er de samme som dem der deltager om aftenen. Men til gengæld husker jeg det som at det først er indenfor de seneste 10 år at det er blevet "moderne" at servere bryllupskagen om eftermiddagen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer