Sign in to follow this  
Followers 0
FrøkenPedersen

Skal bruden tale?

4 posts in this topic

Jeg kan fornemme at det er blevet ganske almindeligt at bruden også holder tale for sin gom :) Jeg ved godt at man kan gøre nøjagtigt som man ønsker, men jeg er sådan en tuder og uanset hvor smukt det kan være så synes jeg alligevel det kan blive en tand for "slemt" :)

Så mit spørgsmål er :)

Hvad er bedst og værst som gæst... At bruden taler ret snøftende eller der bare ikke er tale fra bruden :)

Det skal siges at jeg var til fest i weekenden, hvor en veninde holdt tale... Det var pinligt til sidst og sådan vil jeg helst ikke mine gæster sidder og tænker :)

0

Annonce ♥

Du ikke bare kan - men skal - gøre præcist som du ønsker :) Men ja i dag er det faktisk meget almindeligt at bruden også holder tale eller anden form for indslag :) Syntes heller ikke man kan tale om at noget er værst eller pinligt i den sammenhæng, når man kan mærke at ordene kommer fra hjertet (og fra bruden hhv. gommen) eller at der slet ikke kommer nogen tale o.l. Det er deres (jeres) fest og det ved gæsterne. Når du syntes det har virket pinligt til sidst er det måske fordi du har sat dig i hendes sted og selv ville se det som pinligt hvis det var dig selv der havde stået der :) De gange jeg har oplevet brude snøfte og have svært ved ordene (gælder faktisk ikke kun brudene) har jeg mere oplevet gæsternes reaktioner som medlevende og rørte. Den eneste undtagelse er måske lige i den situation hvor man kan mærke at bruden/gommen ikke længere taler ud fra et manuskript. Nogle kan det og har det i sig hvorved det bare kommer til at fremstå mere naturligt og direkte, men for - mange - andre  bliver det nemt meget usammenhængende og utydeligt hvor der tales om "ingenting" og hvor man havde været bedre stillet ved at stoppe og sige "nok er nok" :)      

I øvrigt kan det være en god ide at bede toastmaster om at komme på som en af de første talere hvis man ved at man ikke kan nyde festen før da fordi man bare vil sidde og ulme over det der for mange kan være grænseoverskridende :)

0

15 hours ago, diskobil said:

KLIP   , men for - mange - andre  bliver det nemt meget usammenhængende og utydeligt hvor der tales om "ingenting" og hvor man havde været bedre stillet ved at stoppe og sige "nok er nok" :)      
KLIP

Det er lige nøjagtig den situation jeg har på nethinden :)  At der siges få usammenhængende fyldord, hvor det der skulle siges for længst var sagt. og man bare sidder og tænker stop nu :)

0

Så hedder det selvdisciplin :) At stoppe mens legen er god. Det gælder generelt. Jeg oplever da taler m.v. hvor jeg tænker at nogle ikke kender deres egne begrænsninger og mangler situationsfornemmelse for hvornår nok er nok men når jeg tænker over det er det faktisk sjældent at jeg har den fornemmelse når det er bruden/gommen der taler. Fordi de er centrum for festen og på en eller anden måde kan tillade sig mere end de øvrige gæster. 

Måske du kunne alliere dig med en veninde o.l. som via kropssprog kan signalere til dig hvis det går for vidt og er tid til at stoppe.

0

Annonce ♥