ildflue

Medlem
  • Content count

    50
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About ildflue

  • Rank
    Aktiv bruger
  • Birthday

Profile Information

  • Vielses dato
    07.09.2013
  • Køn
    Kvinde
  • Lokation
    Koldinghus Slotskirke
  1. Jeg er faktisk mere rolig nu. Det er faktisk rigtig rart at tænke på, at lidt "dårligt" vejr, kan give en mere samlet fest... Men puha jo - jeg GODT mærke nervøsiten. Vi har haft MEGET travlt med alt muligt andet hele foråret, så vi har haft SÅ travlt med bryllup siden juli... Vi mangler stadig at få mange vigtige ting på plads, som buket, musik (cder til de tidspunkter uden musikere, og blandt andet finde den salg vi skal danse vores første dans til), lave bordkort, menuer, vielsesprogram osv osv. Vi lavede første udkast til bordplanen i går. Hjælp. Det kan jo tage for evigt. Men vi er heldigvis gode til at samarbejde og arbejder målrettet og effektivt på de sidste detaljer. Men vi har bare også valgt rigtig mange løsninger, som kræver rigtig meget arbejde... Men hvos jeg altså også glæder mig, efterhånden...
  2. Hej. Nu er jeg blevet helt nervøs, fordi jeg fandt en vejrudsigt der skrev "overskyet" d. 7. september 2013 og SJASK PLASK ØSENDE regnvejr og koldt d. 8... Når der er så lang tid til, kan det jo godt nå at rykke en dag frem... Er jeg den eneste der frygter for vejret på dagen (uanset hvilken dato man skal giftes)? Vi har endda droppet den udendørs vielse og lejet Koldinghus Slotskirke i stedet, så vi ikke skulle være så afhængige af vejret. Der er også gode foto-muligheder indendørs på Koldinghus - og festen er også indendørs. Alligevel kan jeg bare mærke, at det med vejret betyder en del (selv om jeg i sidste uge svor på, at det faktisk ikke bekymrede mig...). For hvad med mit hår - billedernes baggrund - gæsternes humør - mange ting bliver jo påvirket af vejret. Jeg frygter nok især kulde og blæst... (Shit - jeg har ikke nogen jakke eller andet varmt til min stropløse, bare kjole...)
  3. Jeg tror det kan løse mange uoverensstemmelser, hvis man fortælle hvorfor man vælger som man gør. Vi har nogle børn med (babyer under 1 år) - mens andre som har børn under 1 år får dem passet. Det har vi ladet være op til vores venner/famili, hvad de ville. Men børnene stod ikke på invitationen. De "børn" der er inviteret med, er alle over 15 år. De stod på invitationen. Men vi har ikke delt nogen familier op - det tror jeg mange ville finde ret sært. Jeg ville i hvert fald undre mig hvis jeg kun måtte have én med. Men jeg ville få dem passet, hvis jeg skulle til bryllup - med mindre det var i en meget børnevenlig udgave. Vi blev spurgt af min kommende svigerinde, om hendes to på hhv 5 og 4 måtte komme med. Det sagde vi nej til. Vores egne er 4 og 1. De skal ikke med - dog til vielsen. Vores begrundelse har været, at vi ikke mener, at brylluppet som vi skal holde, er egnet for børn. Vi skal sidde og spise længe. Der er taler og andre indslag, som man skal være stille under. Osv. Havde vi holdt et havebryllup-sammenskudsgilde-bryllup, hvade det været en helt anden (og mere børnevenlig!) fest. Vi vil gerne slappe af, nyde dagen og håber at vores gæster vil det samme. Alle der har børn i en alder hvor de ikke kan passes ude - eller ikke kræver "pasning" under festen - har derfor børn med, mens alle andre får dem passet. Det ville være synd, hvis vi alle skulle rende rundt og hjælpe på toilettet, tysse, skære mad ud, sige NEJ til at rive dugen af bordet osv osv... Men igen - det handler nok især om jeres begrundelser, når i præsenterer jeres valg.
  4. Der er jo også Hotel Koldingfjord i Kolding, Comwell Kellers Park i Brejning og Vejlefjord hotel ved Vejle, hvis det skal være fint og stort med romantisk og historisk islæt... Hvis det ikke må være dyrt er det nok ikke stederne, men der er virkelig smukt alle tre steder. Hvad tænker du af pris (bor selv i trekantsområdet og har snart søgt på ALT fra forsamlingshuse til slotte ;) )
  5. Jeg har også lige bestilt tid til d. 4. oktober. Har været ude og prøve brudekjoler i to butikker i weeekenden, så jeg håber jeg ved nogenlunde hvad jeg går efter/skal se efter. Men jeg kunne også rigtig godt tænke mig at høre lidt om udvalget, hvordan det foregår mv. Fortæl fortæl
  6. Det absolut lækreste må være comwell Kellers Park. Det er i Brejning (mellem Vejle og Fredericia) hvor jeg er vokset op De har fantastisk udsigt, fantastisk mad, fantastiske bygninger, fantastiske... Åh suk. Jeg kunne blive ved... Nu ser jeg så, at stedet også nævnes over mit indlæg, hehe. Godmorgen. Men endnu en stemme på stedet herfra!
  7. Vi skal holde bryllup i Koldinghus Slotsruin. Nu er vi endelig blevet enige om et tema: Maskebal! Et maskebal i Riddersalen på Koldinghus var i 1711 ramme om en af de store skandaler i kongehusets historie, nemlig affæren mellem Frederik 4. og Anna Sophie Reventlow. Under et maskebal i første halvdel af 1711 – mens pesten hærgede i København - forelskede den 40-årige Frederik 4. sig i den 17-årige komtesse Anna Sophie Reventlow. Så hed var affæren, at kongen året efter bortførte komtessen og giftede sig med hende – til venstre hånd som det hed, for kongen havde siden 1695 haft dronning Louise ved siden side. Ved dronningens død i 1721 overtog Anna Sophie pladsen som Rigets førstedame. En sjov detalje er det, at min H2B og jeg mødte hinanden i byen og dansede sammen hele natten - for derefter ikke at se hianden i flere måneder (jeg syntes dengang også at aldersforskellen var lidt stor. Jeg var 18 og han han 22 - jeg troede dog han var 27 (damn you loud music!)). Da vi så hianden igen havde vi begge fået en kæreste. Men vi blev gode venner og havde dagligt kontakt. Knapt 2 år senere var vi dog begge singler igen - og kunne pludselig mærke en stor forelskelse der var på vej. Der gik dog endnu nogle måneder før vi delte det første kys - en nat på et tag i det indre Fredericia... Så - lidt søgt - kan man tegne en del paraleller til romancen i 1700-tallet. Det lokale vi skal være i er dog IKKE riddersalen (den kostede 30.000 kr at leje + vagter til 2x450 kr i timen). Vi er i stedet i slottets kælder, som er nogel meget rustikke lokaler (stedet blev til en ruin efter en brand, så kun en del af lokalerne er restaureret). Så desværre er den helt overdådige stil, med lysekroner og spejle-stilen ikke helt mulig. Men hjælp mig gerne med inspiration. Kjole, sko, invitationer, pynt, indhold i favourbokse osv osv TAK
  8. Vi fandt også ud af, at det ikke er sååå meget dyrere at holde festen et sted hvor de sørger for det hele. Vi ville også oprindeligt holde det i selskabslokale. Men der var kun ét toilet, vi skulle selv sørge for alt (og kunne først begynde borddækning og oppyntning sent fedag aften. Pludselig virkede det bare ikke så fedt, friheden til trods. Så nu står vi også med et lækkert sted vi forelskede os i... Og pengene. Ja. De må være penge og så sparer vi hvad vi kan på mange af de andre poster... Ingen lægger mærke til at jeg bliver gift i noget fra H&M når vi holder festen på et slot...?!
  9. Jeg har bestilt tid tilo at prøve kjoler. Og jeg har ikke tænkt mig at købe noget. Jeg skal bare finde ud af hvad der sidder godt på mig. Jeg har et meget lille budget til kjole, så det må vente til der er udsalg. Ellers må jeg købe brugt. Og jeg tror ikke jeg er den eneste der lige har brug for at prøve det lidt først. Har INGEN idé om hvad der ville du. Har jo aldrig haft den slags på. Desuden tror jeg mange går i flere brudekjolebutikker. Og vi køber jo sjældent mere end én - så nogle butikker sælger ikke, heller ikke til de der er ude og lede for at købe...
  10. Hej, Vi har kun sat 1500 kr af til ringe, så vi leder efter nogle GODE tilbud. Jeg faldt over en hjemmeside (tysk!) der var virkelig billig. Men vi vil gerne prøve IRL. Men er der nogen der ved, om det mon er billigere at købe vielsesring tyskland? Vi skal nok til Flenburg i weekenden, så det kunne være rart at vide, om det kunne betale sig at kigge efter ringe, når vi alligevel er der... Hilsen Cecilie
  11. H2B og jeg fik holdt økonomimøde i går. Vi skar helt ind til benet på flere af posterne. Så nu er vi under 46.000. Og nu synes vi faktisk at der er steder, hvor vi gerne vil skrue lidt op igen. Så nu tror jeg faktisk vi har det godt med at bruge 50.000 Måske var det mere fordi vi lige skulle føle lidt kontrol over pengene...?! I hvert fald kan jeg mærke, at vi har det ok med at bruge pengene nu. Og jeg føler ikke længere at de bare bliver brændt af. Vi får jo et minde for resten af livet, som vi kan dele med mere end 50 andre...
  12. Altså, vi overvejede det også. Og endte så med at booke en café hvor alt ligesom bliver klaret. Jeg vil ikke bruge tid på den slags. Men det kommer også til at koste os... Vi overvejede som sagt længe du festlokale, hvor vi så havde tænkt os, at betale nogle andre for at rydde op og gøre rent. Ligesom vi ville finde venner/bekendtes teenagepiger til at servere, ville vi finde drenge og piger i teenagealderen til at sætte borde og stole på plads, vaske gulve mv. Hvis du tilbyde 500-1000 kr pr pers til en to tre stykker, tror du så ikke de med glæde ville få det klaret?! Det var i hvert fald vores tanke. Men vi kender også en del søde og pligtopfyldende unge mennesker, der vi arbejde tæt på gratis :-).
  13. Åh, hvor har I mange gode og fornuftige input... Heldigvis bliver vi aldrig fattigere end vi er nu (min kæreste er studerende og jeg er på barselsdagpenge). Så en evt mindre gæld, vil forhåbentlig hurtigt forsvinde. Det svære er at spare op under de økonomiske forhold vi er i nu. Dog tror jeg mest det er en princip-sag for mig. Jeg ved vi let kunne finde pengene (læs: låne), så i pincippet er der ikke rigtigt grænser. Det handler om, at jeg får et sug i maven, over alle de penge. Hvad kunne de ikke gøre for os, hvis vi brugte dem på noget andet?! Men igen. Hvis vi nu sparede de samme penge sammen til noget der varede længere (eks. en ferie), så ville de jo stadig være brugt, når ferien var slut. Og vi ville have fantastiske minder. Det er jo ca det samme med bryllup, håber jeg. Hér har vi bare de over 50 andre at dele oplevelsen med. Jeg tror jeg er overbevist. Vi må følge vores budget (MAX 50.000) og så prøve at nyde det (det er bare så uvant for mig at bruge mange penge...). Det er jo trods alt bare penge. Man kan jo hurtigt tjene 5000 kr, men de gør jo en enormt forskel i et bryllupsbudget ( i hvert fald i vores). Og så hjælper det lidt, at jeg lige har fået en mail fra vores bankrådgiver. Han mener det er realistisk at spare 40-45.000 op. Sååå. Det går. De skal vel være lidt konservative, ikk???
  14. Altså, hvis det hele lykkes, så kommer vores bryllup til at ligen en million. Vi skal giftes i slotskirkesalen på koldinghus og holde festen på museets cafe bagefter. Det er en virkelig billig måde at få hele slotsstemningen, uden at det bliver for "fornemt" (det ville ikke være os). Det er et meget rustikt sted. Og cafeen er absolut en prismæssig god løsning. Vi har set på en del dyrere steder. Vi har bare også mulighed for at gøre det sådan helt low-budget stilen. Men jeg har virkelig LYST til at holde en helt særlig fest. Vi har holdt mange fester (to børn er kommet til verden og har fået navne, en 25. års og en 30 års) de sidste par år, så nu synes vi bare at vi vil holde en helt anden type fest. De fester har været ret billige, hjemmegjorte og i gratis lokale (det ene dog i lejet billigt lokale). Jeg er lidt bange for at bryllupet ville blive endnu en af den lange række fester vi hele tiden inviterer til, haha. Og folk giver os bare så fine gaver. Nu synes jeg også det er på tide at vi giver lidt igen. De andre gange har det faktisk kunne BETALE sig at holde fest, da vi har fået gaver og penge for mere end hvad festen har kostet... Sådan regner vi ikke med det går denne gang. Og det er heller ikke meningen. Åh, jeg synes det er svært det her. Man kan jo heller ikke bestemme en kuvertpris ud fra hvad man synes ens venner og familie har fortjent. Så ville vi jo ikke kunne betale det med penge... Omvendt er jeg bange for, at nogle ville føle, at vi endnu en gang får banket noget sammen og "forlanger" gaver og opmærksomhed for noget vi er kommet lidt let fra. Men okay. Et billigt bryllup koster en del mere i tid, bekymringer, kreativitet mv. Det vi planlægger lige nu, kræver en masse DIY (på forhånd - intet på dagen, det er et must!), hjælp fra de nærmeste (især praktiske ting på dagen) OG alle de penge vi kan finde. Men så kommer det til gengæld til at ligne en million, bliver HELT fantastisk og fortryllende og noget vores gæster og os selv vil sætte pris på og huske. Men jeg kan se at økonomien spiller ind hos mange, og at de fleste går over budget (det må vi ikke! vi kan IKKE finde mere end de 50.000. Det er et absolut max!). Så min bekymring går mere på og vi har for vilde drømme ifht vores budget. Vil jeg få det bedre hvis vi downzisede det hele og holdt en "almindelig" fest. Vi kunne måske få det helt ned på 30.000, men så ville vi undvære meget. Og 30.000. Det er er jo også viiiildt mange penge at bruge på en dag... Det er jo egetlig ret tosset. Ville ønske mine drømme kunne opfyldes med et rådhus, et selskabslokale, et sammenskudsbuffetbord og en ipod. Suk. Undskyld rodet i dette indlæg. Tankestrøm blev hældt ud...
  15. Vi blev enige om at vi kunne spare lidt over 40.000 kr sammen. Og så lagde vi et budget som endte på 56.000 og begyndte at booke efter det Nu er vi så gået i gang med sparekniven, men det er umuligt at få ned på de 40... Vores nye og realistiske budget hedder et sted i midten af de to, og vi vil meget gerne undgå at komme over 50.000 (mere en mavefornemmelse end et økonomisk argument. Det lyder for vildt at bruge mere end 50.000 ifht vores økonomi). Hvor pengene så kommer fra? Hmm... Vides ikke. Indtil videre håber vi på at jeg får et job (er nyuddannet og på barsel, så når min barsel stopper til november er jeg ledig men håber som sagt på job...). Budgettet på de 40 er lagt ud fra at jeg IKKE får job. Så måske skulle jeg bare pakke mine fine bøger væk og vende burgere for at få råd til mine drømme, hehe