Guest Biancamus

-

21 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Vi havde "INGEN BØRN" ved vores bryllup, men endte med at have to spædbørn med, fordi mødrene begge ammede de små. Men altså INGEN BØRN derudover.

Vi havde sagt at børn var MEGET velkomne i kirken, men at de derefter skulle finde andre steder at slå deres folder. F.eks. var min ældste guddatter (Ghita) brudepige i kirken - men deltog ikke i festen bagefter. Og uden at hun blev ked af det. Hun var bare overlykkelig for at være med i kirken.

Reaktionerne var MEGET blandede, da vi gav beskeden videre til folk der mente at de skulle have deres børn med. Vi havde KUN skrevet de voksnes navne på indbydelserne, men alligevel regnede mange med at deres børn også var inviterede. Som en selvfølgelighed...

Reaktioner:

- Så kommer VI i hvert fald ikke!! (Faderens udtalelse i hovedet på mig. Han var MEGET sur og ophidset, men jeg svarede bare: Det er ærgeligt for jer. Begge forældre kom til både kirken og festen bagefter; tror at det var et forsøg på at få deres to børn med.)

- Jamen, vi har jo ikke mulighed for at få en barnepige... (Denne udtalelse kom da de fik datoen 7 måneder før brylluppet... ;o) Forældrene FIK barnepige, og deltog både i kirke og festen bagefter)

- Det er bare HELT i orden! Jeg vil også meget hellere til en fest uden vores 3 børn! (Sagt af en overfortravlet mor, som altid er til fester med sine unger)

Det var bare eksempler på reaktioner fra de mennesker som havde børn på det tidspunkt hvor vi blev gift. Hvis vi skulle have haft børn med til vores bryllupsfest, ville der have været 34 børn - og 72 voksne... Så der var slet ikke på noget tidspunkt tale om at vi SKULLE have børn med.

Fordele ved at der IKKE er børn med til festen:

- forældrene slapper meget mere af

- forældrene skal ikke hele tiden tænke på om deres små poder får nok at spise, eller keder sig

- ingen larm (jeg ELSKER børn, men ikke til "voksen-fester")

- man behøver ikke tænke på at der også skal være "børne-mad"

- forældrene bliver længere ved festen, fordi de ved at deres små poder er hjemme i deres senge ;o)

- - -

I vil garanteret støde på nogle forældre som ikke synes det er fedt at deres børn ikke må deltage i festen. Men hold på jeres; i sidste ende er alle glade for jeres beslutning. Det er i hvert fald VORES erfaring. Alle forældre var glade og tilfredse efter festen - også uden deres børn.

/arno

Redigeret af arno
0

Del dette indlæg

Jeg vil gerne høre, hvilke erfaringer I har gjort jer, med at holde en børnefri fest. Blev forældrene sure over deres børn ikke var inviteret eller hvordan gik det.?

Det hører man jo tit om Men det lyder som at der kun vil være to børn: Vil de ikke kede sig bravt og mon ikke forældrene har forståelse for det.

Personligt har jeg oplevet bryllups såvel med børn som uden børn, men når der har været børn med har der været tale om flere, og de kan bedre underholde hinanden end to børn.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har også valgt børn fra til vores bryllup, vi har endda sagt børn fra helt op til 14 år. Da vi fortalte at det var uden børn har jeg også fornemmet det var ok, for forældrene får jo helt anden fest. Dog er spædbørn der ammes velkomne. Vi valgte børn fra dels pga der ikke er for meget plads der hvor festen skal holdes dels pga vi tror de kommer til at kede sig og så haler de de voksne af sted :mar:

Men som ninna skriver, det er jeres fest og jer der bestemmer.

0

Del dette indlæg

Vi definerede børn helt op til 18 år. En 10årig vil sikkert også kede sig ved at deltage i sådan en voksen-fest, lige meget hvor meget man forsøger at gøre for at gøre festen "børnevenlig". Vi mente at børnene ville have det meget sjovere, hvis de var hjemme hos deres bedsteforældre, eller andre børnepassere. Og det var også rigtigt. - i vores tilfælde.

/arno

0

Del dette indlæg

Kære Rikke

Ja det er et meget ømfindtligt emne, men som Ninna også skriver er det Jeres fest og jeres valg. Det er efter min emning meget egoistisk af de forældre, der bliver dybt fornærmede over, at deres børn ikke skal med. Jeg synes i stedet de burde glæde sig over at være inviteret med til sådan en fin fest, fremfor at brokke sig over at børnene ikke skal med.

Jeg synes lige netop til et bryllup der er så højtidelig en begivenhed at det ikke er særlig fedt, hvis der er nogle der sidder og råber og larmer under ens mands romantiske tale til én eller i det hele taget forstyrrer på en måde, der er til gene for især brudeparret. Jeg er selv glad for børn, men jeg synes ligesom Arno, at det er nemmere for forældrene at slappe af og nyde festen, hvis der ikke er små børn med.

Min mands moster har 5 børn, hvor de to yngste er 11 og 13 til festen og dem har vi inviteret med, da vi ikke vil skille søskende ad, men alle dem der har små børn har vi kun inviteret forældrene, og det har der ikke været nogle sure miner over. Min søster sagde selv inden jeg overhovedet havde nævnt noget, at så ville hun have deres dreng med i kirke og så skulle han passes bagefter, da hun ville nyde festen i fulde drag.

Hvis du derfor føler det skal være en voksenfest synes jeg helt sikkert du skal følge dit hjerte, det kan selvfølgelig være svært med familie, da man ikke vil fornærme nogen, men mht til jeres venner tror jeg alle vil have forståelse derfor, hvis det vel og mærke er ens "rigtige" venner :)

k.h. Hyacinth

0

Del dette indlæg

Hej Biancamus.............

Vi har selv stået med det spørgsmål.............. vi har i vores familie nevøer og niecer på 16,14,9,8,8 og 2 på det tidspunkt, og vi har hele tiden sagt INGEN BØRN til selve festen.

Nu har vi også mødt lidt skuffelse fra nogle forældres side, over at poderne ikke bliver inviteret til festen.

Vi har så valgt den model, der hedder: Børnene får hver deres egen specielle invitation, til at deltage i kirken og til havereceptionen efter vielsen.

Derefter må forældrerne finde ud af, at få hentet, eller selv aflevere børnene til pasning resten af aftenen.

På den måde undgår vi, at børnene keder sig til festen, og jeg behøver ikke sidde og blive irriteret over, at jeg ikke kan høre for høje barnestemmer, og samtidig kommer børnene jo med til det vigtigeste, nemlig vielsen.

Knus Trisse :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Biancamus.............

Vi har selv stået med det spørgsmål.............. vi har i vores familie nevøer og niecer på 16,14,9,8,8 og 2 på det tidspunkt, og vi har hele tiden sagt INGEN BØRN til selve festen.

Nu har vi også mødt lidt skuffelse fra nogle forældres side, over at poderne ikke bliver inviteret til festen.

Vi har så valgt den model, der hedder: Børnene får hver deres egen specielle invitation, til at deltage i kirken og til havereceptionen efter vielsen.

Derefter må forældrerne finde ud af, at få hentet, eller selv aflevere børnene til pasning resten af aftenen.

På den måde undgår vi, at børnene keder sig til festen, og jeg behøver ikke sidde og blive irriteret over, at jeg ikke kan høre for høje barnestemmer, og samtidig kommer børnene jo med til det vigtigeste, nemlig vielsen.

Knus Trisse :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Trisse

Allerførst: Synes det er en rigtig god løsning i har fundet :)

Jeg forstår simpelthen ikke de forældre der bliver fornærmede over, at børnene ikkee bliver inviterede med. Som du selv er inde på, børnene synes jo heller ikke det er sjovt. Jeg synes altså det er en meget urimelig reaktion overfor nogle mennesker, der lige har inviteret en til en stor, flot og ikke mindst dyr fest, at man i stedet for at være glad og taknemmelig over at være inviteret med, kun bliver fornærmet over at børnene ikke skal med, men sådan vil der nok altid være nogle mennesker, man aldrig helt kan stille tilfredse., men som sagt jeres løsning er rigtig god, den kan alle da kun være tilfredse med -HAHA-

knus Hyacinth

0

Del dette indlæg

Jeg er selv glad for børn, men jeg synes ligesom Arno, at det er nemmere for forældrene at slappe af og nyde festen, hvis der ikke er små børn med.

Bliver lidt provokeret nu...er det hvad I tror forældrene mener, eller hvad forældrene faktisk selv mener?

Er selv mor, og vi har sendt åbne invitationer ud, således at HELE familien er inviteret, men forældrene måtte selv beslutte om de ville have deres unger med. Tog alle børn med, kunne vi finde bunker af barnepiger og fangelege.

Der er dog få der har valgt at have barn med. Vi er begge unge og håber på et brag af en fest, også selv om vi har vores søn med på knap 3 år til april.

Alle synes det var rart at kunne vælge selv om deres egne børn skal med, det ville jeg også selv sætte pris på.

Men jeg tror meget det handler om vores forskellige holdninger/forventninger til vores eget bryllup, det er det der skal bestemme hvad og hvem der er plads til..

0

Del dette indlæg

Synes lige at jeg vil fortælle om vores situation også, da jeg selv har haft store problemer på dette punkt.

Vi har besluttet at vi ikke vil have børn med til vores bryllup (som er til maj), med undtagelse af min kærestes 2 søstre på 8 og 13 år. Min søster blev meget skuffet og ville nærmest ikke med til festen da hun fandt ud af at hendes børn på 5 og 7 år (min nevø og niece) ikke skulle med. Hun græd flere gange i telefonen over det når hun snakkede med min mor. Hun kunne slet ikke forstå at de 2 andre børn kunne komme med når hendes ikke kunne.

Og vi har ovenikøbet sagt at børn er velkomne på rådhuset og ved reception efterfølgende.

Det har taget en stor del af glæden ved at skulle holde bryllup :)

Men jeg vil bare sige at jeg synes at man skal ta den beslutning som man selv føler for og så holde fast i den.

Heldigvis så synes min svigerfar og hans kæreste ikke at deres 2 børn skulle med når der slet ikke kom andre børn, for så ville de jo kede sig som de siger. Og når nu de kunne være med resten af dagen... Så det løser selvfølgelig en del. Så nu kommer der overhovedet ikke børn med. Vi har dog ikke fortalt det til min søster endnu, da jeg slet ikke orker at snakke mere med hende om det.

Håber i finder en løsning der passer jer og at i ikke får alt for mange problemer med den...

:) Anss

0

Del dette indlæg

Jeg er selv glad for børn, men jeg synes ligesom Arno, at det er nemmere for forældrene at slappe af og nyde festen, hvis der ikke er små børn med.

Bliver lidt provokeret nu...er det hvad I tror forældrene mener, eller hvad forældrene faktisk selv mener?

Er selv mor, og vi har sendt åbne invitationer ud, således at HELE familien er inviteret, men forældrene måtte selv beslutte om de ville have deres unger med. Tog alle børn med, kunne vi finde bunker af barnepiger og fangelege.

Der er dog få der har valgt at have barn med. Vi er begge unge og håber på et brag af en fest, også selv om vi har vores søn med på knap 3 år til april.

Alle synes det var rart at kunne vælge selv om deres egne børn skal med, det ville jeg også selv sætte pris på.

Men jeg tror meget det handler om vores forskellige holdninger/forventninger til vores eget bryllup, det er det der skal bestemme hvad og hvem der er plads til..

<{POST_SNAPBACK}>

Personligt ville jeg aldrig udtale mig om, hvordan forældre tænker, da jeg ikke selv har børn og derfor ikke kan vide det og desuden er der jo heller ikke to forældresæt, der tænker ens. Jeg udtaler mig kun ud fra, hvad de inviterede gæster selv har ytret, da der ikke var nogen af dem, der ønskede at have børn med, idet de: Citat " gerne ville nyde en aften uden børn"

k.h. Hyacinth

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil også lige indskyde at det kun er gengivelser af samtaler med forældre, jeg har gengivet herinde. Jeg er selv gudmor til tre vidunderlige unger på 1-3-5 år, så jeg ved lidt om hvor dejlige sådan nogle størrelser er :)-HAHA-

Men alle forældrepar (undtagen det ene, hvor faren tændte af på mig) var nærmest lettede over at deres poder IKKE skulle med. ENDELIG en "voksen-fest", var der flere der sagde til mig. Og ENDNU flere sagde det samme til mig både under og efter festen. Mine gudbørn havde en herlig aften sammen med deres bedsteforældre - noget de ellers sjældent får, fordi de ALTID skal med til "de voksnes kedelige fester" (citat slut fra den ældste af mine gudbørn!) :crocodile:

Men det er nok også et spørgsmål om temperament og tradition. Og først og fremmest om hvad BRUDEPARRET ØNSKER!

Til alle mine fødselsdage inviterer jeg forældre OG børn, men sådan at ungerne er inviteret med om dagen, og om aftenen er der "voksen-fest". Jeg bryder mig ikke om at ungerne skal se deres forældre fulde sig... Men det er igen en smagssag. Det fungerer for MIG :)

/arno

:drink2:

0

Del dette indlæg

Jeg vil også lige indskyde at det kun er gengivelser af samtaler med forældre, jeg har gengivet herinde. Jeg er selv gudmor til tre vidunderlige unger på 1-3-5 år, så jeg ved lidt om hvor dejlige sådan nogle størrelser er  :)  -HAHA-

Men alle forældrepar (undtagen det ene, hvor faren tændte af på mig) var nærmest lettede over at deres poder IKKE skulle med. ENDELIG en "voksen-fest", var der flere der sagde til mig. Og ENDNU flere sagde det samme til mig både under og efter festen. Mine gudbørn havde en herlig aften sammen med deres bedsteforældre - noget de ellers sjældent får, fordi de ALTID skal med til "de voksnes kedelige fester" (citat slut fra den ældste af mine gudbørn!)  :crocodile:

Men det er nok også et spørgsmål om temperament og tradition. Og først og fremmest om hvad BRUDEPARRET ØNSKER!

Til alle mine fødselsdage inviterer jeg forældre OG børn, men sådan at ungerne er inviteret med om dagen, og om aftenen er der "voksen-fest". Jeg bryder mig ikke om at ungerne skal se deres forældre fulde sig... Men det er igen en smagssag. Det fungerer for MIG  :)

/arno

:drink2:

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig

Til alle andre arrangementer inviterer jeg også altid børn, har en nevø på 2 som jeg forguder over alt på jorden, men det var hans mor, der sagde at han bestemt ikke skulle med til festen om aftenen, hun syntes han var for lille til at forstå det og at han ville blive forskræket over al den larm og at han derfor citat: ville hænge for meget i hendes skørter :)

k.h. Hyacinth

0

Del dette indlæg

Min kærestes bror og hans kone, havde leget en mindre "hoppeborg" som de havde fået lov at sætte op på feststedet, da de blev gift. Det fungerede fint, og vi så ikke ret meget til børnene i løbet af aftenen.

Hilsen Christina.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har nu også valgt at sige "INGEN BØRN"....

Jeg har selv en søn på 2½ år (han vil være godt 3½ år når vi skal giftes) og han er med i kirken, men derefter bliver han hentet af en barnepige.

Jeg elsker min søn overalt på jorden og han er noget af det sødeste og nemmeste at have med at gøre men ved også hvor mor-syg han er og det vil jeg slet ikke kunne overskue.... ikke lige den dag...

At have ham kravlende rundt på mit skød og kjole hele aftenen det ville ødelægge min afslappede aften.....

Og da jeg indtil nu har været alene med min søn (helt alene -han har ingen far) så nyder jeg virkelig de stunder jeg har hvor han bliver passet ude...... Det er jo ikke ens betydende med at jeg er glad for at slippe for ham, men PUHA hvor har man brug for sådanne stunder alene bare en gang imellem.

Hvad folk så tænker om mig/os det er deres hovedpine...... hvis de ikke kan acceptere at vi ikke ønsker nogen børn med til festen så må de blive væk!

Min lillebror kommer med som den yngste og han er 14 år på det tidspunkt.

(Dog skal det lige siges at der muligvis kommer et spædbarn med også..... har en veninde der er sat til 23.marts, men det er ikke sikkert de overhovedet magter at komme til brylluppet)

0

Del dette indlæg

Jeg skal giftes den 10. September 05 og der er vores søn 3 ½ år og vores datter 10 mdr.

Vi har valgt at de skal med og så skal der være en barnepige til dem hele aftenen, da vi netop også vil have aftenen for os selv og ikke skal være på dem hele tiden.

Vi skal have de store børn som er over konfirmationsalderen med og så en enkelt kusine på 8 år da alle de kender er inviteret til brylluppet, så hun kan ikke blive passet.

Vi har flere vennepar med små børn, men de vil helt sikkert ønske en aften uden børn, så der er heldigvis ingen problemer.

Jeg har så aldrig været til bryllup endnu, men vi hører til de forældre der slapper mere af hvis de ikke er med, ivertfald hvis de har den alder min dejlige søn har i dag.

hilsen Tina

0

Del dette indlæg

Diskussionen om hvorvidt der skal børn med eller ej giver altid anledning til ballade. Et godt råd er måske at man siger enten eller når vi ser bort fra ens egne børn. Her skal man være konsekvent. Ellers skal man til at undskylde at man nu gør som man gør og det kan næsten ikke være rigtigt.

Ellers afhænger det meget af hvilken fest man vil have. Jeg er tit ude til bryllupsfester hvor der er mange børn, og forældrene jubler når man inden foreslår at vi laver lidt stille børnedisko for børnene mens de voksne drikker kaffe, men det kræver jo at "festen er til det". Dvs. at man vil en mere uformel fest i ikke for højtidelige rammer, eller at lokaliteterne er til det.

Normalt har jeg aldrig haft problemer med at der var børn. Jeg er jo vant til mine mini dj's. Men for 3 uger siden måtte jeg virkelig lægge en dæmper på mig selv. Et er at man omgives af børn fordi de syntes det er sjovt. Men ikke kl. 2 om natten hvor ungerne er overtrætte og DJ'en ligesom har andet at tænke på.

Skal man have børn med så sørg enten for at der er et sted hvor de kan gå omkuld, eller at der er en "babysitter" som kan tage dem med hjem når tid er. Ellers ødelægger man festen for forældrene og ikke mindst de andre gæster.

0

Del dette indlæg

Vi har valgt det sådan her: Mine 3 brødre kommer med (8,10 og 15 år) og så har vi valgt at sige, at spædbørn (under 8 mdr.) også må komme med, da vi har snakket med nogle spædbørnsforældre som mener at den grænse vil de godt kunne forstå.!

- Der har da være sure ansigter imellem. Men det er VORES dag(brudeparrets) og vi har prøvet at være til et bryllup, hvor børn var velkomne og det blev mere en børnefødselsdag end en bryllup, hvilket jeg synes er meget ærgeligt...!!

Men som før skrevet, der er mange holdninger og meninger om dette...!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi var meget enig om fra starten, at der ikke skulle være børn med til selve festen. Det gav en masse diskutioner i familien, men vi sagde, at det ikke var oppe for diskution..... De der gav de største problemer, var mikkels bror! De havde aldrig haft børnene passet før, og de ville ikke have andre til, at passe deres børn, end dem selv eller bedsteforældrene.... Helt op selve dagen suremulede de, men de fik en til, at passe børnene, og var faktisk meget glad for, at de gjorde det.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer