Khio

Udenlandske gæster

25 indlæg i dette emne

Hej -HAHA-

Endnu et spørgsmål;

Halvdelen af vores selskab kommer til at være udenlanske - de fleste fra Norge.

Nu synes jeg selv, at jeg står i et dilemma:

Jeg er dansk - gommen er norsk.

Vi har sammen besluttet at brylluppet skal være efter (nogenlunde) danske traditioner, og her opstår lidt problemer.

For de erfaringer jeg har gjort mig med norske festtraditioner, så er det ikke den "stil" jeg har lyst til at ligge ved vores bryllup - og min kæreste er af samme mening.

I Norge skal man være heldig, hvis man ikke bli'r forpligtet til at sluge suppe-steg-og-is inden for 1-2 timer! Og dette er altså MED alle talerne og sangene indbefattet... puha... ()()

Så mit frygt-scenarie (staves det mon sådan?!) er, at halvdelen af selskabet har slugt forretten inden der er gået 5 min. Det samme gælder specielt for hovedretten - tør slet ikke tænke på, hvis vi vælger buffet... :)

Det hele bli'r ikke bedre at, at der spises mens der holdes taler - noget som ligger meget langt fra min opdragelse...

Jeg vil SÅ NØDIG virke snobbet, og jeg håber ikke at nogen (evt. nordmænd herinde) ta'r mine erfaringer personligt, for som sagt, så er min frygt altså bygget på mine erfaringer heroppe fra og IKKE på fordomme...

Mit dilemma er altså; Jeg har sindsygt lyst til at vedlægge en lille "manual" i de norske invitationer - altså en guide til et dansk bryllup, fyldt med humor og massere af dansk selvironi http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/blush.gif (med alle mulige traditoner, ikke kun dem omkring middagen)...

Men på den anden siden, vil jeg heller ikke diktere hvordan folk skal opføre sig, for egentlig har jeg mest lyst til at stole på, at det hele kommer til at gå fint...

Er jeg være en stor kælling, hvis jeg kreerer en lille folder med "danske traditioner" - eller er det okay...???

:griner:- Khio.

PS. Hvis der er nogen med erfaringer på dette område vil jeg UTROLIGT gerne høre fra Jer... -HAHA-

Redigeret af khio
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har tænkt på noget af det samme, da min kæreste er fra Holland.

Jeg ved ikke, hvilke traditioner de har dernede, men det er de danske vi kommer til at følge. Jeg har lidt overvejet, om vi skal sende "oplysningssedlen" ud sammen med indbydelserne, så de ved lidt på forhånd.

0

Del dette indlæg

Jeg har tænkt på noget af det samme, da min kæreste er fra Holland.

Ja -HAHA- Det er lige sådan jeg tænker... -HAHA-

Si endelig til når du får kreeret noget/bli'r færdig, så kan vi evt sammenligne/låne fra hinanden... ()()

Puhh, jeg synes det vanskeligt - ved ikke helt hvor jeg skal starte og hvor jeg skal slutte... http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/blush.gif

:griner:- Khio.

0

Del dette indlæg

Det synes jeg sagtens du kan gøre... og det virker slet ikke forkert .. når du så ovenikøbet vælger at gøre det med humor og glimt i øjet, så tror jeg bestemt ikke at nogen vil føle sig stødt...

Jeg synes i hvert fald at du har fundet en god løsning :griner:-

Kærligst Heidi

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes i hvert fald at du har fundet en god løsning  -HAHA-

Kærligst Heidi

Hej Heidi -HAHA-

TAK! http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/laugh.gif

:griner:- Khio - der puster ud af bar lettelse... ()()

0

Del dette indlæg

Fortvivl ej! Det er helt okay. Størstedelen af vores gæster er udenlandske, fra amerika, Sydafrika, Sverige, Frankrig, England etc. På vores hjemmeside har jeg skrevet alle de danske traditioner ned, mest fordi jeg gerne vil have at alle deltager i de lidt spøjse traditioner vi har, så som kysserunder osv. Med hensyn til danske traditioner for pli som jeg tror er din største bekymring er det helt i orden at du skriver om det (uden direkte at kalde det pli selvfølgelig :griner:- ), for som du selv siger er det ikke kun bordskik du skriver om men ALLE traditioner, og på en sjov måde. Det er også hvad jeg har gjort. For eksempel er bryllupsfester i England og Sydafrika ofte kortere end i Danmark. Ofte bliver de viet sent på dagen og festen slutter kl.12. Det gider jeg simpelthen ikke, på det punkt er jeg helt bridezilla, så på vores hjemmeside gentager jeg adskillige gange at danskere er nogle festaber og gæsterne opfordres til at danse til morgenstunden så vi kan få valuta for pengene nu når vi har bestilt Diskobil!

Held og lykke! Dine gæster vil helt sikkert synes det er sjovt at prøve andre traditioner end dem de kender så godt allerede!

0

Del dette indlæg

Vi har også flere udenlandske gæster. Da flere er amerikanske, tror jeg, at de danske traditioner kan virke lidt overvældende og måske endda skræmmende på nogen. Jeg har lavet et mentalt udkast til "Guide to a Danish Wedding", både for at advare dem om, at vi skal spise i 5 timer, men ligeså meget for at de ved, at min mand får skåret sokkerne over, og at min slør bliver flået i stykker - ret voldsomme traditioner, hvis man ikke er vant til det. :)

Pointen er, at min "manual" bliver sjov. Jeg vil gøre grin med vores måde at gøre tingene på, så de ikke føler sig beklemt ved situationen. Så undgår jeg også, at de føler at jeg "uddanner" dem, hvor det ikke er nødvendigt.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi spiller til rigtig mange "udenlandske" brylluper årligt. Dvs. fester hvor halvdelen eller mere er udenlandske, og de fester bliver typisk holdt efter alm. dansk koncept og der er ingen sure miner. Jeg skal ikke kunne sige om man har lavet manualer o.l. men ideen er bestemt ikke dum.

Og ja når folk kommer til fest i et andet land vil de gerne opleve landets traditioner og er dermed indstillet på at tingene ikke er som de plejer at være

0

Del dette indlæg

Jeg har faktisk haft sammen tanke som Khio og mange af jer andre. Jeg har også tænkt mig et manual på en sjov måde, da halvdelen af vores gæster er fra tyskland og den anden halvdel er fra danmark. Men jeg vil gerne prøve at få traditionerne fra begge sider ind, da jeg også vid hvor vigtig det er for min forældre. Så jeg prøver at få skrivet et manual som kan sammenknytte begge landets traditioner, så er der heller ikke nogen der føler sig trat over tåerne, hvis der er kun en side der får sine traditioner. Men begge kulturer skal lære noget nyt denne dag. Jeg tror det bliver sjov. Hvad sygnes i? Eller skulle man heller vælge en retning så det bliver ikke for meget?

Jeg vil bare ikke hvordan jeg skal starte med dette sjov manual. Så hvis i er allerede færdig med deres udkast, vil jeg være meget glad for lige får lov at kigge på dem.

Tak Eila.

0

Del dette indlæg

Hej!

Jeg har holdt et bryllup hvor en stor del af gæsterne kom fra Tyskland og ikke kendte til de danske traditioner. (Ja, Eila, vi har en del tilfælles :bearhug: )

Det var aldrig faldet mig ind, at det ville være et problem, så jeg gjorde ikke noget for at advare hverken den ene eller den anden part. :) Jeg var kun bekymret for sprogproblemet, da mange af de tyske gæster ikke kan dansk, men det viste sig ikke at være noget problem: talerne blev "simultantolket" af tosprogede venner og familiemedlemmer og præstens tale blev genfortalt senere på dagen. Traditionerne blev også forklaret hen ad vejen og taget imod med åbent sind. Jeg havde oversat min tale til min gom til tysk og delte denne oversættelse ud til de ren tysktalende gæster - og det tog kejler!!

Tyskerne var meget glade for at være med til et typisk dansk bryllup med mange af de gode traditioner og jeg tror at de bare så sagen lidt an og så faldt i hak med de andre.

Men det skal ikke betyde at jeg ikke synes det er en god ide med en guide til det danske bryllup, hvor man f.eks. forklarer traditionen med at klippe sokkerne og rive sløret i stykker. Det er jo også et sjovt minde om denne oplevelse.

Hilsen, Oktoberbrud

Redigeret af Oktoberbrud
0

Del dette indlæg

Til vores engelske gæster havde jeg vedlagt en seddel med praktiske oplysninger, og skrevet hvordan et dansk bryllup foregår. Det blev de meget glade for, for de fleste havde selv haft sammen tanke, hvordan er et dansk bryllup. Hvordan mon de danskere opfører sig, når de er til fest....

I kirken fik alle udleveret et samlehæfte, og der havde jeg lavet nogle på engelsk, hvori der også stod hvad præsten sagde. Dette var de også glade for, for det gjorde, at de bedre kunne følge med i vielsen.

Vores toastmaster sagde velkommen og gav nogle oplysninger. Han gik så over i engelsk og forklarede hurtig de danske traditioner (slå i glasset, trampe i gulvet, klippe mikkels sokker og skrub af mad..) Her var vi meget glade for, hvem vi havde valgt til toastmaster, for det var ret underholdende.

Vores engelske gæster elskede dansk bryllup, for det var ikke så formel som deres. Det var faktisk dem som slog mest med bestikket. De syntes det var rigtig sjovt....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Oktoberbrud,

hvis du eller I havde tyske og danske gæster, hvor holdt I så jeres bryllup? Jeg er ved at finde et sted hvor vi kan hold bryllupsfest hen. Jeg kommer fra Tyskland, kæresten fra Denmark og så kommer også gæsterne delvis fra Tyskland og Denmark.

Jeg leder efter en gammel gods eller kro eller lignende hvor mindst 20-25 Personer også kan overnatte. Mad og drikkevarer kan vi gerne selv stå for. Har du måske en ide? Det skal helst være i Sydjylland, lige ved grænsen, så at alle har ca. samme afstand. Ellers nær af Skive hvor hans familie kommer fra!

Tusind tak for hjælpen!

sda

0

Del dette indlæg

Vores engelske gæster elskede dansk bryllup, for det var ikke så formel som deres. Det var faktisk dem som slog mest med bestikket. De syntes det var rigtig sjovt....

<{POST_SNAPBACK}>

Til vores bryllup har vi inviteret nogle venner, hvor han er skotsk og hun halv-fransk/halv-britisk. De skal til 3 bryllupper i år, men ser mest frem til vores, som de regner med bliver det sjoveste - ingen af dem har været til et dansk bryllup før, men bare det man taler om... :)

Til Little Mermaid: Tusinde tak for linket - det er en smuk side! :hjerte: Jeg skal have kigget lidt nærmere på den.

0

Del dette indlæg

Tit når jeg sidder og venter i et våbenhus mens vielsen foregår... så sidder jeg og kigger i de programmer kirketjeneren har delt ud...

I dag var det så et hollandsk par der skulle vies, og deres program var både dansk og hollandsk. Vielsen var en smule anderledes end den danske, efter 3 vers af " Det er så yndigt" så kom et medlem af familien op på prædikestolen og sagde nogle ord ( på hollandsk) der efter kom et andet medlem af familien derop og bad en bøn for parret , også på hollandsk ! En meget smuk blanding af begge traditioner. Det der rørte mig meget var at da den sidste salme skulle synges på hollandsk , så løftede taget sig næsten i kirken !!! ALLE sang med, det var utrolig dejligt at høre.

Jeg synes det er en super ide' at lave en form for manual, og at krydre den med både sjove og mere seriøse indslag... det vil virkelig være en succes !!

Held og lykke med jeres bryllup !

Ps; og nu jeg er ved det , i sidste uge var det et australsk/ dansk par.. deres gæster havde medbragt sæbebobler i stedet for ris, det var rigtig flot !

Redigeret af PihlFoto
0

Del dette indlæg

Hejsan,

Jag är Brittisk/Svensk och min blivande man är Dansk. Vi ska ha gäster från England, Irland, Japan, Sverige, Holland, Finland, Norge och USA. Jag har också funderat över hur det kommer att gå till. Min svigerfar ska bli våran toastmaster och han är duktig till Engelska. Jag har också funderat över att skriva till våran gäster och forklara hur det går till har i Danmark. Men, det finns saker som jag vill inte ha, till exempel jag vill behålla mitt slor och vill absolut inte få den rivet i stycker. Min svigermor var inte så glad när vi började att disketera det och jag sa att så är det bara. Hon sa att jag bor i Danmark och jag ska göra som alla andra. Vad syns ni? Ska jag be min toastmaster att säga att man får inte göra det?

Hjälp!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsan,

Vad syns ni? Ska jag be min toastmaster att säga att man får inte göra det?

Hjälp!

Heisan :super:

Kære dig, det er Jeres bryllup!!!

Du skal gøre præcis DET DU VIL, og DET DU IKKE VIL - eller I skal... :bearhug:

Nu kender jeg jo ikke situationen præcist, men selvom det skulle være dine svigerforældre som har kontrol over det økonomiske, så er det stadig JERES bryllup!

Si' til din svigermor, at de fleste/mange danske piger, vælger at beholde deres slør indtakt... :)()():)

Held & lykke!

:) Khio.

0

Del dette indlæg

Hej alle ()()

TUSIND TAK for alle jeres gode og brugbare svar :):):bearhug:

Jeg ta'r det hele med i bagagen - og hører gerne fra flere hvis der sidder andre med erfaringer :hug:

Ha' en forrygende mandag (ææævvv) :)

:super: Khio.

0

Del dette indlæg

Ska jag be min toastmaster att säga att man får inte göra det?

Hjälp!

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsa!!

Det er faktisk en god måde, at gøre det på! Vi bad vores toastmaster om, at fortælle, at der ikke måttes klippes i Mikkels kravat, da det var lejet! Til min venindes bryllup, gik vi ned på hendes værelse, for at tage hendes slør af inden, de skulle danse! Så det var jo også en måde, at gøre det på.

Redigeret af Winnie
0

Del dette indlæg

Først og fremmest; god idé med en manual. Jeg har været til bryllup i Sydafrika hos et dansk/svensk par. Der var selvsagt mange gæster fra alle verdenshjørner, og gæsterne bragte hver især deres traditioner med. Desværre var det bare sådan, at ingen præcist vidste, om de enkelte gags var traditioner eller bare en impulsiv happening. Dér ville det have været rart med en manual med de forskellige traditioner, brudeparret kunne forvente i løbet af aftenen.

Ang. at rive sløret i stykker eller ej. Det vil jeg heller ikke have! -Til det sidste bryllup, jeg var til, sagde toastmasteren (som iøvrigt er min lækre kæreste :hearts: ), at bruden ville skifte slør inden brudevalsen, og henstillede til, at gæsterne fredede "det rigtige" slør...

Lea :guitar:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ang. at rive sløret i stykker eller ej. Det vil jeg heller ikke have! -Til det sidste bryllup, jeg var til, sagde toastmasteren (som iøvrigt er min lækre kæreste :hearts: ), at bruden ville skifte slør inden brudevalsen, og henstillede til, at gæsterne fredede "det rigtige" slør...

Lea :guitar:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej

Jeg har samme tanke, jeg vil ikke have mit slør flået i 1000 stykker så jeg laver enten et dobbelt hvor det nederste må rives eller 2 slør hvor det uden pynten må flåes. Dette er stadig på overvejelses stadiet, men en af delene bliver det, og vores TM, skal informere gæsterne om dette :)

KH

Susanne

0

Del dette indlæg

Tack så mycket ni som har svarat. Var hem till hans familj i kväll och tog ämnet upp en gång till. Min man har sagt flera ggr. att det är våran dag och vi ska betala det hela så de får inte bestämma någonting. Det kändes utmärkt att han stod backom mig. :) Avslutning till det hela var nar han sa att om de vill inte respektera våran önskar så kan de vara hemma. Hoppas att det är den sista snak.

0

Del dette indlæg

Tack så mycket ni som har svarat. Var hem till hans familj i kväll och tog ämnet upp en gång till. Min man har sagt flera ggr. att det är våran dag och vi ska betala det hela så de får inte bestämma någonting. Det kändes utmärkt att han stod backom mig.  :) Avslutning till det hela var nar han sa att om de vill inte respektera våran önskar så kan de vara hemma. Hoppas att det är den sista snak.

FLOT! ()():):)

Det er jeg glad for at høre... Hils og si' til herren, at han er en GUTTERMAND! :super:

Håber alt bli'r som I ønsker og at hans forældre kommer til fornuft :hug:

:bearhug: Khio.

0

Del dette indlæg

Tack så mycket ni som har svarat. Var hem till hans familj i kväll och tog ämnet upp en gång till. Min man har sagt flera ggr. att det är våran dag och vi ska betala det hela så de får inte bestämma någonting. Det kändes utmärkt att han stod backom mig.  :bearhug: Avslutning till det hela var nar han sa att om de vill inte respektera våran önskar så kan de vara hemma. Hoppas att det är den sista snak.

SUPER! -Sikke en dejlig kæreste, du har...sådan skal det være :)

Lea

0

Del dette indlæg

Hej alle I dejlige mennesker :)

Hvor er det bare SKØØØNT at ha Jer "ved hånden", når man trænger lidt råd og vejledning - bekræftigelse eller bare nogen der lytter... ()():):hug:

TUSINDE TAK!

Tror vi har fundet en løsning;

Vi kommer ikke til at sende en manual med i invitationen - er lidt bange for det kan virke som et par pegefigrer... :bearhug:

MEN, vi kommer til at ha' et afsnit pm praktiske oplysninger i invitationen (se dem i øvrigt når jeg liiige får taget mig sammen til at fotografere dem! :super: ),

hvor der henvises til vores hjemmeside...

(Memo til mig selv: Opret hjemmeside! :) )

På den måde vil gæsterne blive orrienteret - ved alle udenlandske gæster bli'r nødt til at tjekke derinde alligevel når de skal finde overnatning... :)

Indtil videre er dette i hvert fald planen.

:) Khio (-der takker guderne for medlemmerne på siden her :) )

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer