Cyen

Brudesko - opsparing

18 indlæg i dette emne

Ifølge gamle traditioner, skal man spare op til sine brudesko i den mindste mønt man kan få. Det var noget min gamle farmor fortalte mig, hvad hun aldrig fik fortalt var hvorfor!

Nu sidder jeg og spekulerer på om jeg er den eneste der har samlet/sparet op til brudesko i 25 ører (bemærk ikke vekslet)! Jeg er oppe på 1100 kr. og kan da nok få et pænt par efterhånden!

:super: Cyen

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

Jeg samlede ikke pengene ind, og hvis jeg havde var de 150,- hurtigt fundet i pungen :super:

Jeg venter også spændt på hvorfor det er man samler pengene i mindste møntfod, jeg har hør det før men kan ikke huske det. Desuden kan du jo heller ikke betale 1100,- i 25 øre i en butik. De vil sige at det kan du jo godt, men butikken kan forlange at du skal vekslet pengene, og så er lidt af det sjove gået af den tradition

KH

sus

0

Del dette indlæg

Jeg ved det faktisk heller ikke, og jeg har heller ikke tænkt mig at spare sammen til et par sko....men derimod vil jeg spare sammen til undertøj. Der var en her inde, der gav mig en super ide!! Hver gang man havde :super: så skulle man putte 10,- i sparegrisen, og det skulle være til undertøjet!! Synes ideen er super sød, og noget som sikkert vil kunne give en et smil om læben :super: på selve dagen!!

Svale

0

Del dette indlæg

Jeg ved det faktisk heller ikke, og jeg har heller ikke tænkt mig at spare sammen til et par sko....men derimod vil jeg spare sammen til undertøj. Der var en her inde, der gav mig en super ide!! Hver gang man havde  :bearhug: så skulle man putte 10,- i sparegrisen, og det skulle være til undertøjet!! Synes ideen er super sød, og noget som sikkert vil kunne give en et smil om læben  :super: på selve dagen!!

Svale

Den har jeg ikke hørt før... Super idé.. På den måde styre man selv prisen på undertøjet.. :super::bearhug::bearhug:

Taget til efterretning....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja den med undertøjet var nu også sød (den skal da nok lige fremlægges for manden!)... Der er nogen (brude)butikker, der tager imod mønterne (det læste jeg engang i en avis). Så det er vel bare om at spørge...

Jeg tror nu heller ikke at jeg køber sko for alle pengene (tror også at der er til noget af undertøjet, hvor jeg bare veksler resten...)

Er der stadig ikke nogen der ved hvorfor man samler mønter til skoene?

0

Del dette indlæg

Jeg har kun hørt at det skulle være kobbermønter, og at hvis man gjorde det ville man få et "rigt" ægteskab,

Jeg har samlet sammen i euro, så det er blevet til 1,2 og 5 cent. Jeg har så yderligere taget andre mønter med til undertøjet, så der har jeg samlet 10,20 og 50 cents sammen,

Jeg mener jeg er ialt oppe og runde over 300 euro, men jeg har også samlet i et par år :super:

0

Del dette indlæg

Ved at søge lidt på nettet (DOGH.. hvorfor gjoder jeg ikke det lidt før!) fandt jeg denne lille artikkel på netbryllup.dk.

Så mosegaard har ret, det skal være i kobbermønter (sikke et held)!

Tøm sparegrisen !

Skikken med at købe brudesko for kobberénører var meget udbredt i Danmark i midten af det 20. århundrede, og den stammer sandsynligvis fra 1930'erne eller 40'erne. Den toppede i 1950'erne, hvor mange unge piger, fra de var omkring 14-15 år, samlede énører til deres brudesko. Denne skik ophørte naturligt nok samtidig med at énørerne forsvandt ud af møntsystemet i 1973, men på det tidspunkt var mønterne dog lavet af zink. I 1992 blev skikken genoplivet med de nye 25-ører, men den er endnu ikke særlig udbredt.

At brudeskoene skulle købes med netop kobbermønter skyldes sandsynligvis at kobbermønter altid har været betragtet som lykkebringende. Tidligere skulle man helst betale kærlighedsgaver med kobbermønter for at holde onde ånder - og uheldig indflydelse i det hele taget - borte fra forholdet mellem forlovede eller ægteviede.

0

Del dette indlæg

Jeg har sparet 25- og 50 ører sammen siden min konfirmation. En sød tradition min mor fortalte mig om. Har også betalt mine sko i Lilly og de havde ingen problemer med at modtage dem - synes det var en utrolig sød og hyggelig tradition :super:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har sparet 25- og 50 ører sammen siden min konfirmation. En sød tradition min mor fortalte mig om. Har også betalt mine sko i Lilly og de havde ingen problemer med at modtage dem - synes det var en utrolig sød og hyggelig tradition :super:

<{POST_SNAPBACK}>

Så er der da mulighed for at jeg kan betale mine sko med mine dyrebare møntsamling et sted!

Synes selv at det har været sjovt at samle, og samler da også stadig!!!

0

Del dette indlæg

Okay, og jeg troede at JEG var en bridezilla?! :super:

Sig mig engang, hvor lang tid har I forberedt jer på brylluppet? (for et halvt år siden samlede jeg mønter sammen til en opvaskemaskine - og havde slet ikke skænket brudesko en tanke!) :super:

Mine sko bliver betalt med plastik... Tror nok det også virker ret godt! :bearhug:

Redigeret af Anne-Metchen
0

Del dette indlæg

Øhm ja min mor samlede til sine sko i 5-ører.... jeg er ikke så "kræsen" så jeg smaler sammen af alle mindre mønter... dvs. alt under 5 kr. kommer i en bøtte og de bliver så samlet sammen... jeg har omkring 1000 kr men jeg har jo også ganske lang tid endnu...

Men hvorfor man gør sådan aner jeg ikke, syntes bare det var en sjov måde at komme af med alle ens småmønter på + at det ikke føles så hårdt for os (én indtægt og SU) når pengene alligevel er der og ikke skal hentes fra kontoen...

Thessie

0

Del dette indlæg

Puha, jeg får helt stress. Skal giftes om bare 2 1/2 måned og har ikke engang fundet skoene endnu. Jeg tror heller ikke, at jeg kan nå at samle så mange 25ører. Jeg har hørt, at man kan putte en kobbermønt i skoen, men kan ikke helt forestille mig, at skulle rende rundt med sådan en i skoen hele dagen :super:

/Katrine

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Okay, og jeg troede at JEG var en bridezilla?!  :bearhug:

Sig mig engang, hvor lang tid har I forberedt jer på brylluppet? (for et halvt år siden samlede jeg mønter sammen til en opvaskemaskine - og havde slet ikke skænket brudesko en tanke!)  :super:

Mine sko bliver betalt med plastik... Tror nok det også virker ret godt!  :bearhug:

<{POST_SNAPBACK}>

Vores dato har stort set været fastsat de sidste 6 år, så vi har haft god tid! Det er dog kun de sidste 2-3 år at jeg har samlet mønter i!!!

Det var også kun fordi min gamle farmor sagde at det var noget jeg skulle gøre, ellers havde jeg heller ikke skænket det en tanke!

De resterende mønter (0,5 + 1 + 2 + 5 kr) samler vi i en anden spargris, så der er lidt ekstra.. (vi har også kun en på SU og en lærlingeløn)

:super: Cyen

0

Del dette indlæg

ENØRER I 1930erne og 40erne var det populært,

at en pige samlede enører til at købe sine

brudesko for. Mønterne skulle være af kobber,

fordi dette metal ifølge overtroen bringer lykke,

og mange piger startede indsamlingen allerede

i konfirmationsalderen. Skikken med at samle

enører blev i efterkrigstiden mindre udbredt og

den forsvandt helt, da enøren blev afskaffet i

1973. Fænomenet fik dog en kort renæssance,

da den nye 25-øre kom på gaden i 1992.

Brudesko er ligesom resten af brudens udstyr

omgæret af myter og overtro. Eksempelvis siger

man, at en brud skal lægge en mønt i sin ene

sko, så kommer hun ikke til at mangle penge i

sit ægteskab. Ligeledes siges brudeskoene at

være et symbol på jomfruelighed. Når gommen

tager brudens sko af, er det således et symbol

på defloration (sprængning af jomfruhinden).

Så jeg på:

http://www.brudeogfeststudiet.dk/index.php?page=154

Hilsen

Morpige

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har vel sparet op de sidste mange år (7-8 år)... Egenligt startede det som en indsamling til min tlf. regning. Så var der én der nævnte at jeg da hellere skulle samle sammen til mine brudesko og så besluttede jeg mig for det. Jeg har endnu ikke fundet ud af hvor mange penge der er i bøtten. Jeg tømmer min pung for 25 øre et par gange om ugen og så ryger de i bøtten.

Dog har jeg tænkt mig at smutte forbi en bank og veksle dem om til lidt større sedler. Og har jeg ikke nok så spæder jeg til med plastikkortet :super:

Cirkeline

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer