Guest Zoey

Morgengave

30 indlæg i dette emne

Er begyndt at tænke lidt over hvad jeg skal give Dan i morgengave. Ikke kun fordi det er en tradition, men fordi jeg gerne vil give ham noget til at mindes dagen - som om han sku kunne glemme.

Hvad gør i andre? Vil jo gerne give ham noget personlig, istedet forn den græstrimmer som han ønsker sig... :angry1:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

min plan er at han skal have noget personligt og mit kriterie lige nu er, at det skal være en "varig" gave. Han har selv sagt at han ønsker sig en "oplevelse", hvilket både kan være forkælelse, hotelophold, det kongelige teater, alt muligt, men jeg er stadig i tænkeboks, men der skal snart tages en beslutning, da vi skal giftes om mindre end 4 uger

()() Rikke.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har lidt svært ved at find eud af hvorfor traditionen med morgengave opstod.

Har fundet flere årsager - blandt andet denne:

Morgengaven er tradition tilbage fra gammel tid. Oprindelig var det kun bruden, der modtog morgengave, som tak for at hun havde skænket sit dyreste eje bort, sin jomfrudom. I dag er det almindeligt at også bruden giver gommen en gave, da man antager at hun har ligeså meget at takke ham for.

Min kære veninde gav mig en forklaring, som jeg valgte at bruge, fordi jeg synes den er super sød:

Man giver morgengave om morgenen på bryllupsdagen - altså før brylluppet - så man er sikker på den anden møder op.

Den køber jeg - derfor får han boudoir billeder i lange baner, så han kan huske hvor NICE, jeg er og han derfor naturligvis ikke kan andet end at møde op.. ;)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Jaaaa, min kommende fik i første omgang en oplevelse. Koncert med REM - fedest oplevelse. :band:

Men regner nu med, at han også skal have en varig ting, og her er vi altså også ude over en græstrimmer. Så jeg overvejer et lækkert skrivesæt evt. med indgravering - måske jeg skal sætte farten lidt op, når nu der kun er seks uger tilbage ()()

0

Del dette indlæg

Jeg har lidt svært ved at find eud af hvorfor traditionen med morgengave opstod.

Morgengaven er tradition tilbage fra gammel tid. Oprindelig var det kun bruden, der modtog morgengave, som tak for at hun havde skænket sit dyreste eje bort, sin jomfrudom. I dag er det almindeligt at også bruden giver gommen en gave, da man antager at hun har ligeså meget at takke ham for.

tror den rigtige version er, at manden gav kvinden en morgengave, som en form for livsforsikring. Indtil 1845 var det i Dk nemlig ikke muligt for en kvinde at arve efter sin mand, og så var hun jo nødt til at have en form for forsikring, hvis han gik bort før hende

Min kære veninde gav mig en forklaring, som jeg valgte at bruge, fordi jeg synes den er super sød:

Man giver morgengave om morgenen på bryllupsdagen - altså før brylluppet - så man er sikker på den anden møder op. -HAHA- den var god

Den køber jeg - derfor får han boudoir billeder i lange baner, så han kan huske hvor NICE, jeg er og han derfor naturligvis ikke kan andet end at møde op.. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Redigeret af hyacinth
0

Del dette indlæg

tror den rigtige version er, at manden gav kvinden en morgengave, som en form for livsforsikring. Indtil 1845 var det i Dk nemlig ikke muligt for en kvinde at arve efter sin mand, og så var hun jo nødt til at have en form for forsikring, hvis han gik bort før hende

Man giver morgengave om morgenen på bryllupsdagen - altså før brylluppet - så man er sikker på den anden møder op. -HAHA- den var god

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, den har jeg oss hørt, men holder alligevel fast i min venindes version.

Synes den er sjovere ;)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Morgengave, ja det har været mit store mareridt. For jeg anede ikke hvad jeg skulle give Rasmus. Jeg ville ikke bar give ham en t-shirt eller lignende. Det skulle være noget han skulle bruge ofte og noget som ville betyde noget for ham. Jeg har spurgt ham mange gange, og jeg har spurgt mine veninder og hans bror, men det har altså været svært. Men i aftes da vi var kommet i seng snakkede vi igen om det - og vupti så fik jeg ideen. ()()

Han får en kortholder, hvilket han har snakket om længe, jeg vil måske få indgraveret vores bryllupsdato og to hjerter på indersiden. Og så får han bogen: Jorden set fra himlen. Vi elsker begge at rejse og har rejst meget, så denne bog ved jeg vil falde i god smag - han har engang snakket om den.

JUBII, endelig kom det på plads :heppe:

0

Del dette indlæg

Man giver morgengave om morgenen på bryllupsdagen - altså før brylluppet - så man er sikker på den anden møder op.

<{POST_SNAPBACK}>

skal gaven gives FØR brylluppet?? jeg troede den skulle gives om morgenen dagen efter??? ellers er man der jo ikke selv når den anden får gaven??.... er jeg helt galt på den????

0

Del dette indlæg

Morgengaven gives traditionelt set kun til kvinden - da det ganske rigtigt ikke var muligt for kvinden at arve efter manden før i tiden - specielt i barnløse ægteskaber stilte det kvinden særdeles dårligt, hvis manden skulle afgå ved døden.

Vi har med udgangspunkt heri aftalt IKKE at give morgengaver - for jeg har jo livsforsikringen, hvis det skulle gå helt galt :bearhug: Ringene vil jo minde os om dagen og hinanden - og vi har ikke råd til det helt store, som ville kunne være RIGTIGT specielt (Han så da gerne et rolex ur ligge til ham :baa: )

Alligevel får han en lille gave fra mig - for jeg er som vanligt blevet inspireret herinde: Han får en dankort-holder i sølv med indgravering. Han går aldrig med pung og det er lidt træls, at hans kort altid ligger og flyder :angry1: - så en god og praktisk løsning, der både er en gave til ham og til mig...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg havde indspillet en cd med Vågner i natten (omskrevet) og Den jeg elsker...

Og så havde Betina Pihl taget en masse B billeder.... Og ja han mødte også op i kirken :)

Det med hvornår man giver gaven var i gammel tid, morgnen når man var gift, vi gav den morgnen hvor vi skulle giftes, fordi vi syntes det var sjovest og give den når vi ikke var sammen..... (det var min sang også lavet til :) )

Så jeg syntes man selv skal vælge hvornår man giver den, og om man gør!!!

:bearhug:

0

Del dette indlæg

Sikke en masse ideer.

Jeg har været inde på morgengaven.dk og synes han tager nogle enormt flotte billeder. Sådan et siluet billede tror jeg han ville blive enormt glad for.. han har snakket om det og jeg synes der er noget meget sensuelt i sådan et billede.. :jupi:

Så er det bare om jeg gerne vil det.. Har også overvejet det med håndklæder eller ur, noget andet. Så jeg ved det ikke helt endnu. Han kan godt lide at ryge en cigar til nytår og der har jeg fundet et itui med både en klipper osv.

Jeg havde også overvejet at give ham en før gave til noget massage, eller et eller andet, så han også blev nusset lidt om inden den store dag.. :hjerte:

Synes det er en sød ting at få noget udover sine ringe, men tja

Postet billede

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer