Guest pjevs

Rygning

25 indlæg i dette emne

Hej.

Jeg har virkelig brug for et råd.

Vi skal holde reception og fest samme sted. VI håber på at vi kan være udendørs til receptionen, så vi sætter telt op men vi dækker ikke borde, da der ikke vil være nok pladser til at alle kan sidde. Derfor bliver det en stående reception.

Men hvad gør vi med rygning?

For os er det ok at gæsterne ryger udendørs, men eftersom vi selv er ikke rygere og et par af vores gæster ikke kan tåle røg, ønsker vi faktisk at der ikke bliver røget.

Er der nogle der har nogle forslag til hvordan vi lige griber det an?

Vi ønsker jo ikke at festen bliver delt op i rygere og ikke rygere.

Vi har tænkt på om toastmasteren under velkomsttalen skal fortælle at rygning foregår udendørs men at der henstilles til rygerene at de stadig deltager i festen.

Men er det ikke lige lovlig sippet??

Hjælp???

Hilsen

Pia

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg var til bryllup i weekenden, hvor der var mange børn med, og hvor det derfor var helt naturligt at der ikke blev røget indendøre... jeg synes overhovedet ikke at festen blev delt på i rygere og ikke-rygere, så jeg synes sagtens I kan henstille til at rygning ikke er tilladt indendøre - i hvert fald under middagen...

0

Del dette indlæg

Vi har tænkt på om toastmasteren under velkomsttalen skal fortælle at rygning foregår udendørs men at der henstilles til rygerene at de stadig deltager i festen.

<{POST_SNAPBACK}>

Måske er det bare mig.. Men jeg kunne nok godt blive lidt fornærmet over en sådan bemærkning - for det er jo ikke fordi rygerne til enhver tid vil vælge smøgerne over festen. De er der jo for at fejre jer.

Hvis det er for at undgå at folk render konstant og der mangler folk når der skal holdes tale m.v. eller af hensyn til maden så må I sørge for at der er lagt rygepauser ind i festen.

Som ryger skal man i allerhøjeste grad tage hensyn til andre og til værtsparret, men hvis I bænker folk i så mange timer som sådan en middag godt kan tage så kan det godt ende med nogle irritable gæster, der ikke får dækket deres irriterende dumme behov (Og ja det må jeg gerne skrive da jeg selv er på rygerholdet). Og får folk af vide at der er bare ingen rygning så kan det godt ende med nogle enormt lange toiletpauser...

Det er en klar udmelding, at der er ingen rygning indenfor. Den er fair nok! Men bed evt. toastmasteren om at have en finger på pulsen og sørg for der er lagt rygepauser ind ;)

:bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg var til bryllup i weekenden, hvor der var mange børn med, og hvor det derfor var helt naturligt at der ikke blev røget indendøre... jeg synes overhovedet ikke at festen blev delt på i rygere og ikke-rygere, så jeg synes sagtens I kan henstille til at rygning ikke er tilladt indendøre - i hvert fald under middagen...

Det oplever vi ved ca. 50% af de bryllupsfester vi spiller til, og det giver normalt ikke problemer. Rygeforbud eller ej så vil de fleste gæster alligevel gerne ud og strække ben undervejs, og gør det også. Det falder helt naturligt for rygerne at de går ud under pauserne og kommer der en sang, tale o.l. er de ret hurtige til at komme ind. Er der på et tidspunkt mange ude kan toastmasteren strække talen/sangen til de kommer ind igen eller lige stikke hovedet ud 2 minutter før og give dem et praj.

Jeg oplever også - efterhånden ofte - at der også er rygeforbud efter middagen under dansen. Det er knap så sjovt :bearhug:

0

Del dette indlæg

Jeg syntes sagtens at I kan lave rygeforbud indendøre. Det bliver der ihvertfald også til vores bryllup.

Dels syntes jeg at det er helt ok. Da der er/kan være gæster der ikke tåler røg.

Dels fordi jeg ikke selv syntes det er rart at der bliver røget under maden.

Sammenlagt med de andres kommentarer, syntes jeg derfor sagtens at I kan lave rygeforbud.

Om I så vælger at det kun skal være under middagen eller hele aftenen er op til jer.

0

Del dette indlæg

Jeg er også lidt tilhænger af rygeforbud til bryllupper - især under middagen hvor alle er tvunget til at side stille og blive udsat for passiv rygning. Det med at holde rygepauser lyder faktisk som en god ide.

Jeg var til et bryllup i foråret, hvor de havde glemt at sætte askebægere på bordene. Der var ingen, der satte spørgsmål tegn til det - ALLE gik som en selvfølge udenfor og røg, der var absolut ingen sure miner.

Jeg ville nok tillade rygning efter brudevalsen - med mindre at dine røgallergiske gæster stadig fester med på det tidspunkt.

Jeg har desværre også været til en fest (sølvbryllup), hvor det blev delt op i rygere og ikkerygere. Det var synd - ikke mindst for de 2 ikkerygere, der blev efterladt alene ved et bord hver anden øjeblik - MEN skal vi ikke satse på det var et enkelttilfælde.

Håber du finder en god løsning.

0

Del dette indlæg

Jeg synes det ok at sige der kun må ryges udenfor, især når der er gæster der ikke kan tåle det....

Bemærkningen om at de skal deltage i festen er unødvendig....Jeg var til konfirmation i foråret hvor der kun måtte ryges udenfor under middagen pga gæster der ikke kunne tåle tobaksrøgen og det gik fint...hvis der var sange eller taler på vej var der en der stak hovedet ud og sagde folk skulle finde deres pladser og folk var hurtigt inde......

håber i finder en løsning til glæde for alle...

krammer fra mimse.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har desværre også været til en fest (sølvbryllup), hvor det blev delt op i rygere og ikkerygere. Det var synd - ikke mindst for de 2 ikkerygere, der blev efterladt alene ved et bord hver anden øjeblik - MEN skal vi ikke satse på det var et enkelttilfælde.

Håber du finder en god løsning.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan jo afhjælpes ved en god bordplan... ;)

0

Del dette indlæg

Jeg er indbegrebet af RYGER og min kommende mand er indbegrebet af en IKKERYGER...

Jeg synes personligt (og jeg ved godt at det støder ikk-rygere... MEN der blev spurgt efter en ÆRLIG mening...) at en fest uden røg, slet ikke er en fest!! Misforstå mig nu ikke, men mange rygere har meget svært ved at hygge med rødvin og snak uden en cigaret i den ene hånd...

På den anden side; hvis I har folk med som virkelig ikke kan tåle røg, så er der jo ikke noget at gøre -Ud med rygerne så!

Man kan ikke løse det ved at lave ryger- og ikkeryger borde?

Det er bare så ærgeligt hvis festen flytter udenfor og det har jeg desværre oplevet er sket de steder hvor jeg har været til Ikke-ryger-komsammener!

Til vores fest må der i hvert fald gerne ryges, men der er også kæmpe højt til loftet, så det skulle gerne hjælpe lidt på luften... (ellers ville min dejlige mand også være nødt til at gå! -Hans øjne kan slet ikke ha alt det røg!)

Håber du kan bruge en rygers ærlige mening!

PS. Kunne man som minimum bare få lov til at ryge efter maden har rygerne i det mindste "noget at se frem til" -Det ville hjælpe tror jeg

0

Del dette indlæg

Hejsa

Vi holdte bryllup sidste lørdag, og min mand og jeg er virkelig inbegrebet af ikke-rygere!

Så derfor fortalte toast-masteren under talen at det ikke var tilladt at ryge under maden, og at der af samme grund ikke blev stillet askebægre på bordene før efter desserten.

Men vi var også så heldige at i bagenden af lokalet var der fri adgang til en terasse, så rygerne kunne selv holde øje med indslagene. Og tjenerne var nu også rigtigt søde til at hente dem ind, når der var indslag.

Nu bliver jeg nok frygtelig upopulær med denne umelding, men jeg mener nu også at det er op til folk selv (rygere som ikke-rygere) at holde sig i nærheden under middagen. Jeg mener, det kan jo næppe komme bag på nogen at der er indslag....

Men sådan noget er altid svært. Men heldigvis kunne ingen af os på nogen måder tolere røg under middagen - det synes vi simpelthen er for ulækkert. Og der findes også tidligere uheldige episoder, hvor vi har oplevet folk aske og skodde deres cigaretter på tallerknerne sammen med evt. madrester og sågar tænde en cigaret mens de stadig har mad i munden. Og sådan noget kan virkelig få mig til at miste appetitten :bearhug:

Håber I finder en løsning.

Men gå ikke på kompromis med noget, I ikke føler er rigtigt! Det er JERES fest og den skal holdes på jeres præmisser

Mette

0

Del dette indlæg

Hej.

Tak for jeres gode råd, det er dejligt at høre andres mening.

Det er sgu svært at gøre alle tilpasse, så derfor ender det nok med at vi vælger at gøre os selv tilpasse.

Det bliver så med rygeforbud indendøre hele aftenen.

Jeg er nok ret strid hvad angår røg for jeg har det sådan at hvis man vil ryge og dermed ødelægge sit eget helbred, jamen så kan man gøre det, men det skal ikke gå udover mig.

Men jeg ved også hvor svært det er for rygerne, for de fleste vil jo gerne tage hensyn, så der skal jo også være plads til dem!

Men i en situation hvor der er folk tilstede der har problemer med at tåle rød, der er der nul tolerance, så ideen med at inføre rygepauser er gået klart ind.

Hilsen Pia

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa

Jeg hopper med på vognen med ryge forbud. det blir der også til vores bryllup dels fordi vi har nogle i vores familie inkl. mig selv som ikke kan tåle røg.

Så vi beder også folk om og ryge udenfor.

og vores familier plejer ikke og ha noget imod det da de er vant til det da det er på begge sider af familien at der er nogen som ikke kan tåle røg.

til f.eks fødselsdage og andre fester går folk ud og ryger så det må de også til vores bryllup.

:bearhug: Camilla

0

Del dette indlæg

Uhh hvor jeg kender problemet

Både Steffen og jeg er inkarnerede ikke-rygere så vi har valgt at vi - og vores toastmaster - vil bede vores (meget få) rygende gæster om at lade være med at ryge indendørs da der er flere astmatikere... vi ved at det ikke bliver et problem da de alle er meget tolerante overfor vores valg...

Men JA jeg mener sagtens at du kan acceptere rygning til receptionen men sige nej til festen...

0

Del dette indlæg

Vi er begge ikke-rygere, men har familie på begge sider der stor ryger.

Min far derimod er allergisk overfor røg, men vi har valgt et sted hvor der er god udluftning og en lille terasse, at folk ryger mellem retterne er een ting, men mens de gør klar til dans, tror jeg folk går udenfor og får noget frisk luft.

Min far går også selv en gang imellem hvis det bliver for meget.. men man kan bare ikke gøre alle tilfredse :-(

Håber i finder en løsning på det..

Knus Heidi

0

Del dette indlæg

Hej.

Jeg har virkelig brug for et råd.

Vi skal holde reception og fest samme sted. VI håber på at vi kan være udendørs til receptionen, så vi sætter telt op men vi dækker ikke borde, da der ikke vil være nok pladser til at alle kan sidde. Derfor bliver det en stående reception.

Men hvad gør vi med rygning?

For os er det ok at gæsterne ryger udendørs, men eftersom vi selv er ikke rygere og et par af vores gæster ikke kan tåle røg, ønsker vi faktisk at der ikke bliver røget.

Er der nogle der har nogle forslag til hvordan vi lige griber det an?

Vi ønsker jo ikke at festen bliver delt op i rygere og ikke rygere.

Hjælp???

Hilsen

Pia

Jeg synes i skal sørge for at det er tilladt at ryge mellem måltiderne - ikke mens der spises. Så sørge for at lufte ud hele tiden og igen.

Vi har helliget et afsnit bagest i lokalet hvor et vindue kan stå på klem og der vil vi sætte et par borde og stole op og pynte lige som de andre - blot med den undtagelse at der står askebægrene. Så der kan folk - så vidt muligt sætte sig og smøge lidt efter måltidet.

Om det virker vil tiden vise. Men generelt tror jeg at folk ikke bryder sig om røg i hovedet og det gælder vidst også rygerne selv - så vidt jeg er blevet orienteret...

men nu er rygerne nok også snart en sga blot i disse rygestop-tider :bearhug::bearhug: :wee:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi er to ikke-rygere med 3 børn, og i vores hus til hverdag, bliver det ikke røget indenfor overhoved, af gæster. I de kolde tider, få de lov under emhættn ;) Vi skal holde vores bryllup i et telt i haven, hvor der helt naturligt bliver ikke-rygning under middagen. Det har aldrig været et problem i vores hus, da vi er af den holdning, at det er os der betaler huslejen :yay: Alle vores venner og familie har altid været utrolig søde til at respektere vores ønske om et rygefrit hus, og derfor ved vi, at det ikke engang bliver et spørgsmål til brylluppet, men en selvfølge :carrot:

0

Del dette indlæg

Vi sidder også med spørgsmålet om hvornår der må ryges, for jeg kan heller ikke tåle røgen..... Så vi har faktisk besluttede at der først må ryges efter hovederetten. Ja også er vi ved at lave en bordplan hvor jeg ikke lige sidder ved siden af min mor for hun ryger helt vildt.Vi ved at der er nogle som bliver sure over at der ikke må ryges, men det er jo vores fest, vi har også to babyer med som på det tidspunkt er lige omkring et år og dem vil vi gerne tage lidt hensyn til. Der er i vores familie et meget ømt punkt det med rygning... Men til vores fest er vi flere ikke ryger end ryger, så de får altså lov til at vente med at ryge.

0

Del dette indlæg

Hej igen.

Helt ærligt, er jeg den eneste der har det sådan at jeg syntes det er skide træls at skulle tage hensyn til rygere når man inviterer til fest?

Med risiko for at blive vældig upopulær kommer der nu følgende:Burde det ikke være rygerne der tager hensyn til os når de kommer til vores fest?

Når man har takket ja til invitationen, burde man så ikke som ryger bare acceptere at det er en røgfri fest?

Jeg er faktisk rigtig træt af at skulle havde disse spekulationer, for jeg ved jo at der er nogle der vil føle sig trådt over tærene fordi de ikke må ryge, og jeg prøver at sige til mig selv at det er deres problem, men alligevel så nager det mig for jeg vil jo gerne at alle har en hyggelig aften.

Nå, trængte bare lige til at komme af med det, for jeg oplever det desværre som et problem.

Hilsen Pia

0

Del dette indlæg

Helt ærligt, er jeg den eneste der har det sådan at jeg syntes det er skide træls at skulle tage hensyn til rygere når man inviterer til fest?

Med risiko for at blive vældig upopulær kommer der nu følgende:Burde det ikke være rygerne der tager hensyn til os når de kommer til vores fest?

Jo - Helt sikkert og det oplever man også at rygerne generelt gør. Soom ryger er man jo vant til at skulle tage hensyn overalt hvor man færdes. Der er rent faktisk ikke særligt mange steder man må ryge længere indendørs, og derfor burde et rygeforbud ikke komme bag på rygerne. De/vi lever med det dagligt :bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa

Hvis du er bange for at folk vil synes det er for stift at toastmasteren siger der ikke må ryges indedører.

Kan i da gører noget helt andet alt efter hvor man selvfølig holder festen ville jeg måske sætte nogle små skilte op rundt omkring med "RYGNING FORBUDT" så behøver man ikke sige noget og rygerne tager det som en selvfølge og går udenfor...

Bare et forslag.

Og ja jeg ryger selv...

Mvh. Gitte81

0

Del dette indlæg

Åhhhhh hvor jeg kender problemet!

Jeg lider i perioder af bronkitis og er selvfølgelig inkarneret ikke-ryger... i en familie af storrygere. Jeg har godt nok tilbragt mangt en festaften på et trappetrin med min astmatiske fætter i vores barndom! Dengang var det os, der måtte gå udenfor, når vi ville have ren frisk luft. Det minder jeg stædigt mig selv om, når jeg døjer med at beslutte om folk må ryge til mine fester eller ej! Men det er SVÆRT. Man vil jo gerne have, at alle har en god fest.

I lørdags holdt jeg stor fødselsdag (læs RUND!) og havde været så snedig at leje en roklub, hvor der var absolut rygeforbud, da alle de dyre kajakker lå i det tilstødende lokale. :griner:- Så var jeg jo fri for at indrømme, at jeg faktisk også selv foretrak en røgfri fest.

Til mit bryllup tror jeg dog, at jeg vil sige, at der er rygning forbudt under maden, hvor man må ryge i den tilstødende havestue, og så ellers hensynsfuld rygning efterfølgende. Jeg har desværre alt for ofte været ude for, at der pludselig er en masse der er 'festrygere', hvilket bevirker at lokalet bliver een stor tåge!

Held og lykke med beslutningen om, hvordan politikken skal være til JERES store dag!

Knus fra Gitte

0

Del dette indlæg

Jeg er faktisk rigtig træt af at skulle havde disse spekulationer, for jeg ved jo at der er nogle der vil føle sig trådt over tærene fordi de ikke må ryge, og jeg prøver at sige til mig selv at det er deres problem, men alligevel så nager det mig for jeg vil jo gerne at alle har en hyggelig aften.

Hilsen Pia

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er ryger.. og min mand ligeså.. (Ingen af os røg til vort bryllup).

Jeg har altid haft den holdning at jeg som ryger, bør tage hensyn til ikke-rygere. Og det tror jeg generelt mange gør. Ved du at rygerne som er inviteret vil piske en stemning op over det - eller frygter du det bare sådan rent teoretisk?

Jeg forstår dit argument til fulde, men samtidig vil jeg sige at man skal passe på med at give rygerne et forkert "mærkat".

Jeg vil personligt synes det var ærgeligt og træls, hvis jeg ikke måtte ryge til en fest, men jeg ville aldrig sætte spørgsmålstegn ved værternes beslutning - ej heller begynde at brokke mig over det.

Man vil som brudepar gerne gøre alle tilfredse, men i sidste ende så handler det altså om JER!! Og jeg oplevede at hvis vi var glade og tilfredse, så var gæsterne egentlig også.. Så jeg vil nok egentlig bare råde dig til ikke at gøre dette til et stort problem. Hold fast i jeres behov og lyst til at have rygeforbud hele aftenen, hvis det er sådan I begge vil have det. Og så lad rygerne klare deres eget problem med, hvordan de så får proppet røg i lungerne uden det forstyrrer nogen eller noget.

Selvom vi er rygere er vi altså ikke helt dumme.. ;)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer