arno

Raclette til vores gæster tirsdag aften!

20 indlæg i dette emne

Vi skal have besøg af to dejlige venner i morgen aften, og i den anledning vil vi gerne "lufte" vores raclette, som vi ikke er helt så go'e til at bruge. Faktisk bruger vi den så lidt at vores fantasi ikke rigtig kan huske hvad det lige er man gør... - altså hvilken slags kød, grønt, ost m.v. man kan bruge i sådan et "dyr"?

Har I nogle super idéer til grøntsager, tilbehør, hvilken slags ost/kød der er bedst osv.?

Håber I kan hjælpe mig...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Mums jeg æææææælsker raclette mad. ¨Vi er nok ikke så opfindsomme, for det vores mad ligner til forveksling det der er på dit billede. Svinemørbrad, små hakkebøffer, bacon, peberfrugter, løg, coctailpølser, tomater og lign. og så røræg i panderne under racletten, det er bare mums.

Jeg ville godt være din gæst ;)

:bearhug:

Mie

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

I stedet for at lave omeletter i de små pander, laver vi osteguf deri!!!

Vi køber en raclette ost hos ostehandleren (fondueost kan også bruges). Så ligger vi grøntsager i bunden og ost henover... MUMS DET ER GUF!!!!! :crocodile:

Det er en ide vi har stjålet fra Frankrig... vi boede 6 måneder i Paris og var bare helt vilde med menuen dernede...

Hmmmmm sidder helt og får lyst til en gang oste-raclette nu (klokken er 7.30 om morgenen!!!) Tror jeg handler ind til det i aften og overrasker gemalen :hearts:

Knus fra Rikke som glæder sig til at høre hvad I lavede på "dyret"

0

Del dette indlæg

MIE:

Du skriver RØRÆG... - hvordan mener du så? Bare rå æg rørt sammen - og så hældes det over tingene i panderne??

Svinemørbrad har jeg ikke prøvet; det vil jeg se om jeg kan få til en overkommelig pris.

Du er da velkommen til en gang raclette een eller anden gang! Bare sig til hvornår du kommer, og så skal vi nok lave en gang raclette til dig!! :bearhug:

RIKKE:

Der findes ligefrem speciel racletteost?? Vi har tidligere vist kun brugt den revne som man kan købe i alle supermarkeder. Men den smelter selvfølgelig ikke helt så godt...

De grøntsager du kommer i panderne - skal de forkoges?

P.S. Skal nok afgive "beretning" om hvad det endte med, når jeg er på i morgen igen!

0

Del dette indlæg

Hej Arno,

det gør vi tit. Og vi gør følgende.

Kogte kartofler i skiver, lidt løg og ost der smelter godt i panden nedenfor - og alt muligt ovenpå: rejer, cherrytomater, ananas, kyllingfilet, små frikadeller, peberfrugt, fint oksekød, spyde, champignon.

Der er egentlig ikke nogle grænser- og så med lidt lækre dips og flyte til er den jo hjem.

Ud over kartofflerne koger vi ikke noget for.

Vel bekommen, :bearhug: Sandra

Redigeret af EilaL
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Hej!

Haaber ikke jeg er for sent ude med et svar :)

Da jeg jo paa 7. aar bor i Raclettens hjemland (Schweiz), vil jeg da gerne bidrage med hvordan den oprindeligt bliver lavet :)

Det opstod i bjergene dengang i sin tid, man taendte baal, og havde saa en halv ost (du skal forestille dig saadan en kaempe-ost der er rund.....), osten holdte man saa hen over baalet med skaerefladen, og naar det begyndte at smelte skrabte man det af, hen over smaa, kogte (med skrallen paa) raclette-kartofler!!!!!

Nu om dage spiser schweizerne det ogsaa paa racletten, meeeen....ikke som "vi danskere" kender det! I de smaa pander bliver RACLETTE-OSTEN smeltet (og her er det altsaa meget vigtigt at du har den rigtige schweiziske racletteost!), naar osten er smeltet bliver den saa haeldt over kartoflerne. Oven paa osten kan det vaere laekkert at drysse lidt citronpeber.

Paa grillen oven paa kan man (men ingen nödvendighed) stege tynde skiver köd eller bacon (danskerne er jo et "ködfolk" ;) )

Af tilbehör serverer man gerne noget surt, drueagurker, perlelög, babymajs osv.

En anbefalet forret til raclette er: Feldsalat med kogt, hakket aeg, brödcroutoner og en let dressing!

Det blev vist nogen af en fortaelling, men saadan haenger det sammen!!!

(Og lige til orientering - hvis man har den rigtige ost og spiser det paa ovenstaaende maade, kan det vaere naesten lige saa vanedannende som BK.DK)

:bearhug: og go' appetit fra Else

0

Del dette indlæg

Hej!

Haaber ikke jeg er for sent ude med et svar :)

Da jeg jo paa 7. aar bor i Raclettens hjemland (Schweiz), vil jeg da gerne bidrage med hvordan den oprindeligt bliver lavet :)

Det opstod i bjergene dengang i sin tid, man taendte baal, og havde saa en halv ost (du skal forestille dig saadan en kaempe-ost der er rund.....), osten holdte man saa hen over baalet med skaerefladen, og naar det begyndte at smelte skrabte man det af, hen over smaa, kogte (med skrallen paa) raclette-kartofler!!!!!

Nu om dage spiser schweizerne det ogsaa paa racletten, meeeen....ikke som "vi danskere" kender det! I de smaa pander bliver RACLETTE-OSTEN smeltet (og her er det altsaa meget vigtigt at du har den rigtige schweiziske racletteost!), naar osten er smeltet bliver den saa haeldt over kartoflerne. Oven paa osten kan det vaere laekkert at drysse lidt citronpeber.

Paa grillen oven paa kan man (men ingen nödvendighed) stege tynde skiver köd eller bacon (danskerne er jo et "ködfolk" ;) )

Af tilbehör serverer man gerne noget surt, drueagurker, perlelög, babymajs osv.

En anbefalet forret til raclette er: Feldsalat med kogt, hakket aeg, brödcroutoner og en let dressing!

Det blev vist nogen af en fortaelling, men saadan haenger det sammen!!!

(Og lige til orientering - hvis man har den rigtige ost og spiser det paa ovenstaaende maade, kan det vaere naesten lige saa vanedannende som BK.DK)

:bearhug: og go' appetit fra Else

<{POST_SNAPBACK}>

Uhmmmmm sidder og bliver helt nostalgisk!!! Det var præcis denne måde jeg fik raclette-mad for første gang i mit liv!!! Vi boede i Paris og havde mødt et dansk/schweizisk par som serverede dette for os første gang vi var ude hos dem til middag. Der til fik vi serveret en vin/brændevin fra det område i Schweiz han var fra... se om jeg kan stave det korrekt... Diableret????

Det var bare MUMS og vi har været hooket på menuen siden...

Knus Rikke

0

Del dette indlæg

Haaber ikke jeg er for sent ude med et svar :bearhug:

Kære Else!

Mjo... Hvad angik vores "gæstemad" i går aftes, så VAR du for sent ude... Men det var virkelig en rar historie at få på "sidelinjen"! Så ved vi ligesom hvor det hele stammer fra! Så mange TAK for den!!! :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vores raclette-aften var en STOR succes! Det viste sig at vores venner engang havde sådan et "raclette-dyr", men at de rent faktisk aldrig har prøvet det... De smed "dyret" ud efter at den havde stået og gloet på dem i en del år. Og de syntes at det var VIRKELIG lækkert!!

Jeg brugte nedenstående ingredienser, men først vil jeg lige sige SUPER mange tak for det tip med røræg!! NUMS hvor smagte det altså bare godt!! Det vil jeg absolut gøre igen - HVER ENESTE GANG vi bruger racletten fremover! Når man kombinerede æg med grøntsager og ost smagte det HIMMELSK!

Svinemørbrad i tynde skiver

Svinekød i brede strimler - marineret med krydderier og olivenolie

Oksekød i tern - marineret med Santa Maria rødvinsmarinade

Kylling i flade skiver - marineret med Santa Maria Garlic marinade

Cocktailpølser

Oksepølser skåret på langs

Brunchpølser

Bacon - klippet i 1/3 skiver

Kyllingespyd - købt færdige i Aktiv Super

Rejer - store tigerrejer

Løg - skåret i halve ringe

Champignon - brune og hvide, skåret i halve skiver

Tomater - skåret i tykke skiver

Peberfrugt - gul og grøn i halve ringe

Squash - skåret i tern

Kartoffelskiver - forkogte, med skræl på

Ananas i tern

Minimajs

Ost - reven, bare den almindelige som man kommer på pizza...

Æggemasse - æg pisket med lidt fløde og krydderier

Serveret med: hvidløgsflutes og almindelige franske kartofler

0

Del dette indlæg

Det lyder helt vildt lækkert, jeg har aldrig prøvet sådan en raclette, men det lyder som om jeg har noget at glæde mig til. En ting har dog altid undret mig, kommer hele huset ikke til at "stinke" af mad?

...

Ps. Har du fået dine reoler?

Det er faktisk slet ikke slemt med "mad-stanken". Et besøg af FONDUE gryden er SÅ meget værre...!! Dét stinker virkelig meget i flere dage efter. Racletten er slet ikke slem. Tror det er fordi at der ikke er blandet andet olie ind i foretagenet end den olie som kødet er marineret i. Men jeg luftede bare lidt ud i 5 min efter, og så var det væk :bearhug: Kan KLART anbefales, og i dag kan man mange steder få en raclette for ca 170kr.

JEPS! Mine reoler står og strutter af "finhed" i mit dejlige værelse!! Jeg besluttede mig for at tage dem af "natur", altså ikke de hvide. De passer ind i alle de andre vi har :) Men jeg er RIGTIG glad for dem, kan du tro!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer