Laila

Gæsternes påklædning

12 indlæg i dette emne

Hej..

Har i sat krav til hvordan gøsterne påklædninge skal være??

Et eller andet sted kunne jeg godt tænke mig at alle herrende kom i smoking og at damerne kom i en galla kjole.

Men det er kun en tanke jeg leger lidt med.

Jeg mener selv at et bryllup et en speciel fest og derfor må gæsterne også godt gøre lidt mere ud af sin påklædning end de normal ville gøre.

Ekembel:

Var til min brors bryllup i september og der havde jeg lejet en flot enkelt gallakjole der var en af deres venner der også havde lejet gallakjole og købt smoking.

MEN så var der 2 kusiner, den ene kom i en lille lårkort og lille bitte top, den anden i sorte bukser og med en top der passese til hvis hun skulle ud og scorer til en teckno fest - virkelig nedringet -

De skilte sig tydeligt ud til festen i forhold til alle de andre gæster.

Det syntes jeg bare slet ikke at man kunne komme i til et bryllup og ville da også være ked af at hvis de kom i sådan noget tøj til mit bryllup...

Det er fint nok og tage sådan noget tøj på hvis man skal på diskotek...

KH Laila

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

På en måde synes jeg at gæsterne selv må/kan bestemme hvad for noget tøj de tager på.

Men en måde man kan "forebygge" techno-toppene på, er at skrive et sted i indbydelsen hvilket tøj brudgommen har på - om det er jakkesæt eller smoking eller... Så har folk ligesom lidt at rette sig ind efter. Men man kan efter min mening ikke "tvinge" folk til at tage gallatøj på. Nogle har ikke sådan noget, eller har ikke råd, og så tager de det bedste tøj de har på. Det kan så være techno-tøjet der kommer frem :lol:

/arno :fægter:

0

Del dette indlæg

Enig med Arno. I mine øjne kan man ikke forlange af folk at de skal gå ud og købe/leje fx en smoking. Vi vidste at mange af vores venner ikke ville have råd til det (og nogle ville slet ikke befinde sig godt i en smoking) - og selv om det ser flot ud, er det jo ikke dét der afgør om det bliver en god fest. Det vigtigste er jo at gæsterne er med og at de er glade og afslappede!

Men man kan da fx skrive at påklædningen skal være 'festlig'; så har man lagt op til at de ikke er en jeans-fest, men der er et vist råderum. Min veinde skrev på sin invitation (som var på engelsk): "Come gorgeous".

Hvis så nogle 'kusiner' dukker op i techno-outfittet - jamen så lad dem da gøre det - det skal vel ikke ødelægge jeres fest. Det er jo en smal grænse mellem situationsfornemmelse og gæsterne ret til udtrykke deres 'personlige stil'...

En af vores gæster kom i noget der lignede Pretty Woman-outfittet (INDEN hun mødte Richard Gere... :P ). Jeg lagde slet ikke mærke til det på selv dagen, men bagefter da vi så billederne frembagte det bare nogle fnis. Det var jo ikke noget problem.

Jeg har én gang været med til en fest hvor der var 'påkrævet' smoking og det afstedkom en del sure miner. Og de fleste kom alligevel i mørkt jakkesæt.

Mvh Mim

0

Del dette indlæg

Vi skrev, at gæsterne skulle komme festklædt, og lod det så være op til den enkelte gæst, hvad de anså for festklædt. Vores gæster var smukke og elegante, og alle havde valgt det festtøj, der passede dem, og som de befandt sig godt i.

En meget god ven (jeg betragter ham faktisk som min bror), som altid kommer i cowboybukser og tshirt/skovmandsskjorte, havde købt "pingvin" til dagen. Det var en smuk og rørende gestus, at han mente vores bryllup var så vigtigt, at han ville gå langt ud over sine egne grænser. Den gestus var vi formentlig gået glip af, hvis han havde følt sig presset eller forpligtet til at komme i en bestemt beklædning.

Jeg mener med andre ord, at I sagtens kan bede gæsterne komme festklædt, men jeg ville være meget forsigtig med at "forlange" smoking og gallakjole, fordi det kan sætte folk i forlegenhed. Hvis I med sikkerhed ved, at alle jeres gæster ejer smoking og gallakjole, så er det selvfølgelig en anden sag. Det er med andre ord et spørgsmål om ballancegang og om at kende sine gæster.

Jeg vil dog slutteligt sige, at jeg er sikker på, at I får et vidunderligt bryllup uanset hvad slags tøj, gæsterne har på, hvis blot I og de har været opsatte til dagen.

:hjerte: Cecilie

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

(mim)

Det handler jo ikke om at vi VIL sætte smoking/gallakjole krav!!.!!.!! :lol:

Men det kunne da være et dejlig syn hvis alle kom i sådan tøj...

Jeg ville jo bare høre hvad i har gjort :rolleyes:

Teckno tøj er da også helt okay med mig, men ikke til et bryllup.

Og skulle nogen dukke op i det, jaa så er det jo bare ærgeligt for os og jeg er da også sikker på at vi overlever......

Det er jo bare min mening :guitar:

Selvfølgelig skal folk da selv bestemme hvad de vil have på, det kunne jeg ALDRIG finde på at bestemme for dem. Men det ku jo værre at der var nogen der havde skrevet i deres indbydelse at de så helst det var gallapåklædning.

Galla påklædning i mine øjne kan da godt være ens pæneste dres. :D

KH Laila

0

Del dette indlæg

Jeg synes, det kommer meget an på, hvilken type bryllup, man holder, og hvis man ønsker at holde sit bryllup som en gallafest, synes jeg faktisk, det er bedst at udtrykke dette klart og tydeligt i invitationen. Så ved gæsterne, hvad de har at forholde sig til. Hvis man har lagt op til den helt store fest, og et par af gæsterne så møder op i cowboybukser (for nu at stille situationen på spidsen), ja, så er det da en dum situation. Brudeparret risikerer at blive skuffet og føle, at deres dag ikke har været særlig vigtig for de pågældende gæster, og gæsterne vil sikkert være ubehageligt til mode over i den grad at "falde igennem". Dette kan undgåes ved at melde klart ud, at man ønsker, at folk møder op i "galla-påklædning".

Hvis man ikke ønsker en decideret gallafest, men blot en fest, kan man jo så fx bruge formuleringen "festlig påklædning". Denne lægger - i mine øjne - op til, at gæsterne er meget velkomne til at trække i deres stiveste puds, hvis de har lyst til det. Den kræver imidlertid ikke, at folk møder op i en bestemt påklædning - festlig påklædning kan for nogle mennesker jo være en sød sommerkjole eller pæne bukser og en pæn skjorte, men intet slips. Hvis dette er fint med brudeparret, ja, så er "festlig påklædning" nok en god løsning.

Endelig vil jeg tilføje, at jeg ikke forstår, hvorfor nogle folk ikke mener, at man kan tillade sig at have en form for dress-code? Et bryllup er en stor ting, og der er ofte lagt mange kræfter og penge i at skabe den perfekte dag. Så er det mindste, gæsterne kan gøre, da at gøre lidt ud af sig selv? I nogle tilfælde kan det faktisk også være en lettelse for gæsterne at få at vide, hvilken påklædning, resten af selskabet vil være iført, da de så ikke risikerer at møde op og være hverken for "fine" eller det modsatte...

Postet billede

KONKURRENCE BRUDEPIGE

KLIK HER FOR AT DELTAGE

Redigeret af Martin
0

Del dette indlæg

Galla påklædning i mine øjne kan da godt være ens pæneste dres. :D

Jeg må indrømme, at når jeg hører ordet "galla-påklædning", så tænker jeg galla-kjoler og kjole og hvidt... Men jeg er måske bare forkert på den?

"Festlig påklædning" er i mine ører et meget bredere begreb, som kan spænde fra en blomstret sommerkjole til gallakjolen :lol:

0

Del dette indlæg

Hejsa

Uha ja - det er svært med den dress-code....

En god ide synes jeg er, som Arno foreslår, at skrive hvad gommen har på - så får gæsterne et prej med en vognstang om hvilken slags fest det er :lol:

Vi skrev selv: "Festlig, gerne smoking" og dem der havde smoking kom i den og dem der ikke havde kom i det festligste de havde. Vi synes det virkede fint :rolleyes:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil give Miss Maria ret i at der sikkert er mange der ser det som en 'lettelse' at man angiver dresscode. Vi gjorde det ikke (fordi det ikke var afgørende for os) - og det var der mange der bemærkede, og nogle (de ældre) brokkede sig lidt... Så det ville jeg nok have gjort anderledes, hvis jeg skulle lave vores invitation om.

Så, jeg er slet ikke imod at man angiver dresscode! Jeg vil bare ikke byde mine venner (hvoraf mange er studerende) at de måske føler sig forpligtet til at spendere en halv måneds SU på et sæt tøj som de skal bære "for min skyld".

Men altså, hvis man ved at folk i ens omgangskreds allerede har smoking eller kjole og hvidt - eller at de sagtens kan anskaffe sig det - så ER det da det flotteste. Ingen tvivl om det.

Det var bare det jeg mente...

0

Del dette indlæg

Jeg er selv meget imod dresscode, men det er jo et holdningsspørgsmål. :lol:

Men for at deltage mere i den almene diskution vedr. påklædning:

Står der smoking på invitationen, skal herren komme i smoking og damen i kort- eller lang aftenkjole. I det internationale selskabssprog bruges udtrykkende "cravate noire" eller "black tie".

Står der "Selskabstøj" i indbydelsen betyder det normalt, at herren skal i smoking. Kvindens tøj er også her selskabskjole eller lange selskabsbukser

Mange hilsner, Linse

0

Del dette indlæg

Hej

Vi har selv talt meget om dresscode.

Jeg mener at hvis man skriver "Galla", så skal gæsterne ud at leje tøj.

Vi skal holde vores bryllup på et gammelt slot, og har tænkt os at skrive "mørkt festtøj" eller "Selskabstøj".

Hvis man tager stedet i betragtning, mon så ikke gæsterne ved at man ikke kommer i sorte cowboy bukser.

Men jeg kan godt se din forestilling med Gallatøj. Det kunne være stort. Men så tror jeg, at gæster føler at de SKAL ud og leje tøj.

hilsen rikkev

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer