irmavictoria

Bordplan

24 indlæg i dette emne

Selvom der endnu er god tid til vi skal giftes, så er jeg i mit hoved begyndt at overveje bordplanen. Og her kunne jeg godt bruge nogle input.

Jeg ved, hvem der skal sidde ved hovedbordet, men jeg er i tvivl om, hvordan resten af gæsterne skal placeres. Blader I yngre og ældre, venner som familie? Eller deler I det lidt op? F.eks. familie ved et bord, venner ved et andet? Eller yngre ved et bord og ældre ved et andet?

Jeg glæder mig til at høre hvordan I gør... og specielt jeres begrundelse for det...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er også temmelig lang tid til det bliver vores tur, men jeg sad og lavede en bordplan i forbindelse med, at vi skulle bestille borde for, at finde ud af hvordan det bedst gik op i en større enhed.

Vi har taget alle vores venner og blandet med mine fætre og deres koner da de er jævnaldrende.

Så har vi taget familie og sat ved resten, ikke nødvendigvis de der kender hinanden men mere så vi ved hvem der snakker etc.

Vi kommer ikke til, at overholde reglerne om, at ugifte par skal sidde sammen og gifte par ikke skal. Vi går ihvertfald ikke efter det bevidst.

:bearhug:

0

Del dette indlæg

Jeg er også selv begyndt, at tænke meget over bordplanen og ligenu er det hele et stort puslespil.

Vi blander både ældre, unge, venner og familie. Vi syntes det er vigtigt at blande folk (med måde), så der ikke bliver fx. 2 party borde og 1½ døde borde, fordi der kun sidder hhv. unge og gamle for sig.

Håber det kommer til at fungere.

/Gitte

0

Del dette indlæg

Som du kan se ud fra vores tilhørsforholds-liste, så har vi udover langbordet et bord kun med familie. Ellers er der lige en fætter, som er placeret mellem vores venner, da han kender dem, han er placeret ved rigtig godt :bearhug: Vores venner er meget spredt aldersmæssigt - fra 25 år - 50 år :cheerleader3:

post-17330-1143316466.jpg post-17330-1143316307.jpg

Held og lykke med projekt "Bordplan" :cheerleader3:

/Charlotte

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Når jeg nu sidder og leger lidt med en tidlig brodplan - I ved - her 1½ måde før gæsterne skal svare tilbage om de kommer hehe...

Så er det sådan at på "hovedetbrdet" altså lige i nærheden af os skal vores nærmeste familie side.

Derudover laver vi nok en gruppe med hans familie, en gruppe med min familie, og en gruppe venner.

Vores bord bliver nok et E-bord, så det passer egentlig meget fint.

Det kan godt være det er lidt skarpt opdelt, men folk er jo velkomne til at sætte sig anderledes lidt senere på dagen - vi vil bare ikke risikere at der bliver helt pinlig tavshed pga menneskerne ikke kender hinanden.

Begge vores familier er sådan temmelig genrete/reserverede i det...

Og vores vennere ervæsentlig yngre end de fleste af familimedlemmerne.

Så sådan bliver det...... nok??

0

Del dette indlæg

Jeg synes personligt at det er røvsygt, når man bliver blandet på kryds og tværs til en fest. Jeg har ikke brug for at lære ukendte mennesker, som jeg kun ser den ene aften, at kende.

Jeg var til min onkels 60 års fødseldag sidste sommer, hvor vi blev placeret spredt og her blev min kæreste og jeg placeret sammen med nogle af min onkels venner. Jeg har altså ikke så meget at snakke med en flok 60-årige, som alle kender hinanden, om. (f.eks. hvad koster det at have en campingvogn til at ligge i Skagen, hvem ligner en eller andet fætter Benny osv.) Imens sad min kusine sammen med nogle andre venner (Mutters alene, da hun ikke har en kæreste) Hende ville jeg da meget hellere have siddet ved. Vi ses ikke så tit, så vi ville da gerne have haft mulighed for at snakke sammen ved denne lejlighed.

Selvfølgelig kan man snakke sammen efter maden, men man sidder altså mange timer ved bordet.

Til vores bryllup blander vi derfor ikke. Folk kommer til at sidder ved dem de kender, så er jeg sikker på at alle får en god aften. I stedet for en aften med tyndt smalltalk med folk som ikke siger en noget......

Men det er selvfølgelig bare min ydmyge mening :balloons:

0

Del dette indlæg

vi blander dog med grænser.

det bliver U bord. Ved hovedbord sidder familie og så over for os - forlover og brudepige - da jeg ikke kun vil snakke med forældre under maden.

Resten bliver blandet lidt. Parrene kommer at sidde overfor hinanden - til den ene side har man så som hvidt mulig nogle man kender, har set før, og på den anden side en man ikke kender - dermed håber vi snakken går i gang uden at fuldstændig dele venner, familie - danske,tysker

:balloons: Sandra

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er helt enig med SPA, synes ikke man skal blande alt for meget og fremfor alt holde par sammen. Det er sjovest at sidde sammen med nogle man kender (og sikkert nogle man ikke ser så tit) fremfor nogle man slet ikke kender, man har ikke brug for nye venner den aften. Måske får man en fornemmelse af hvem af ens venner der ikke kendte hianden kom godt ud af det til f.eks. polteraben og så kunne man jo evt. sætte disse par ved siden af hinanden. Men som udgangpunkt synes jeg altså ikke man skal blande for meget og som min svigerfar plejer at sige: sæt de kedelige sammen så kan de være kedelige samme og vi andre kan more sig!

Uhhaaa "frygter" lidt selv bordplanen, mange mennesker vi skal have til at gå op i en større enhed. Den tid den sorg.....held og lykke med din planlægning.

knus SIGNE :balloons:

0

Del dette indlæg

Nu ligger vores bordplan og listen med gæsternes tilhørsforhold til brudeparret herinde - og der vil I kunne se, at vi har valgt IKKE at splitte nogle par.

Samtidig var det vigtigt for os, at gæsterne sidder sammen med nogle, som de kender i forvejen :cheerleader3: Så er vi sikre på, at der ikke bliver et "dødt område" nogle steder :cheerleader3:

:balloons:

Charlotte

0

Del dette indlæg

Kom til at tænke på noget meget politisk ukorrekt: SKAL man sidde ved siden af / ved samme bord som sine forældre?? :cheerleader3:

Har ikke verdens tætteste forhold til mine forældre (for nu at sige det pænt) og mine svigerforældre siger mig heller ikke så meget, selvom det er flinke mennesker.

Så ved at ville ønske at jeg sad ved et af festbordene dvs med venner og kolleger - istedet for en hel aften med "pligt" konversation - som jeg ved det vil blive. :cheerleader3:

Er godt klar over det er meget fy fy, men kan man tillade sig at splitte det så man ikke sidder med sine forældre???? :cheerleader3:

resten er der ikke de store problemer med - folk skal sidde med nogen de kender - eller har noget til fælles med , tilhvertfald efter min mening :balloons:

0

Del dette indlæg

Jeg tror vi efterhånden er kommet til et årti hvor Emma Gad og alle andre der pænt skal fortælle os hvad vi kan og bør, ikke bliver hørt så meget på. Vi er vidst ret selvstændige alle sammen.

Der er mange der vælge, at følge de gamle normer til punkt og prikke men der er også mange der vælger at gøre som de selv lyster. Jeg kan 100 % følge dem der siger, at nu har jeg smidt 100.000 kr i denne her fest, så gider jeg sq ikke og sidde og se på, at alle andre morer sig.

Man kunne jo evt. selv sidde sammen med sine venner, dine forældres familie sammen og hans forældres familie sammen, mere hvis man ikke har lyst til al det blanderi.

En ting er at vi er så "anderledes tænkende" men jeg kunne forestille mig en kamp jeg ville få med mine forældre, for ikke lige, at nævne mine svigerforældre der er 10 år ældre end mine egne forældre og ekstrem gammeldags i mine øjne........ gosh jeg ville blive hadet for altid og jeg ville aldrig kunne få dem til at forstå, at vi jo kun gør det fordi vi ville kede os i deres selskab :cheerleader3:

Ej sagt på en pæn måde - gør det præsic som i har lyst til !!! og ikke som andre forventer at i gør det.

:balloons:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Som du kan se ud fra vores tilhørsforholds-liste, så har vi udover langbordet et bord kun med familie. Ellers er der lige en fætter, som er placeret mellem vores venner, da han kender dem, han er placeret ved rigtig godt Vores venner er meget spredt aldersmæssigt - fra 25 år - 50 år

Held og lykke med projekt "Bordplan"

/Charlotte

Super flot bordplan!!! :balloons:

Giver du en lektion i hvordan du har lavet den?

0

Del dette indlæg

Vi har det nøjagtigt på samme måde som SPA. Jeg begriber ikke hvorfor man i DK har en tradition at skille parrene ad? Vi har runde borde hvor der skal enten sidde 8 eller 10 pers. Vi ved ikke endnu, hvilket vi vælger, men vi ved at par kommer til at sidde sammen ved samme bord, det er helt sikkert.

Hilsen Krebsen

0

Del dette indlæg

Vi har det nøjagtigt på samme måde som SPA. Jeg begriber ikke hvorfor man i DK har en tradition at skille parrene ad? Vi har runde borde hvor der skal enten sidde 8 eller 10 pers. Vi ved ikke endnu, hvilket vi vælger, men vi ved at par kommer til at sidde sammen ved samme bord, det er helt sikkert.

Hilsen Krebsen

HMM, vi er nok lidt sære, for vi kan nemlig GODT finde på at splitte par ad.

Jeg har i rigtig mange år været single og det værste jeg vidste var at, komme til fest hvor jeg sad med et par på den ene side, et par på den anden side og gud hjælpemig om ikke også det var par der sad overfor.

Det var røvsygt for at sige det mildt. Mange par har desværre en tendens til at tale med HINANDEN til sådan en fest og fred være med det, men helt ærligt. De er sammen HVER dag, bor måske endda sammen, så hvad vil der ske ved at de ikke lige sidder og fletter fingre en enkelt aften???

Jeg kunne ikke finde på at sætte dem så de IKKE kan se hinanden, men f.eks. overfor hinanden. Derved åbner man muligheden for at flere kan tale sammen.

Jeg oplever det faktisk stadig ofte, for Johnny arbejder ofte i weekenderne, så det hænder jeg repræsentere os til diverse fester. Fedt at sidde der og savne ham, mellem alle parrene.

Knus Pia

0

Del dette indlæg

Puha får stress på forhånd - godtnok mange ting der skal tages hensyn til og med i betragtning.

Og til Pernille: Kender det med hyret!!! Tror fx der nok vil være et par forældre der blev noget lange i ansigterne, når de fandt ud af vi ikke skulle sidde sammen :balloons:

Og der er jo heller ingen grund til at gøre folk kede af det - men det er sgu stadig min fest :carrot: Må tænke lidt mere :frizz2:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Som du kan se ud fra vores tilhørsforholds-liste, så har vi udover langbordet et bord kun med familie. Ellers er der lige en fætter, som er placeret mellem vores venner, da han kender dem, han er placeret ved rigtig godt Vores venner er meget spredt aldersmæssigt - fra 25 år - 50 år

Held og lykke med projekt "Bordplan"

/Charlotte

Super flot bordplan!!! :balloons:

Giver du en lektion i hvordan du har lavet den?

Hej Louise :cheerleader3:

Den er lavet i PowerPoint, hvor jeg har sat nogle "kasser" og en anden figur ind (som ligner en stol) - hvis du gerne vil arbejde videre på den, så kan du da sende mig en pm med din mail-adresse, så sender jeg den til dig.

:cheerleader3:

Charlotte

Redigeret af Charlotte_H_P
0

Del dette indlæg

Vi skiller heller ikke par af. Ved andre fester kan vi dog godt finde på at sætte par over for hinanden. Vi håber på at kunne sidde ved runde borde, men er også meget i tvivl om hvordan vore forældre skal placeres. Hvis de skal sidde hos os, hvem skal det 4. par så være. Et vennepar - jeg tror de hellere vil sidde sammen med alle vennerne. Og hvilket vennepar frem for et andet?

Vi leger lidt med tanken om at man skifter plads mellem retterne - altså mellem forret og hovedret og igen mellem hovedret og dessert. Så får vi også nogle forskellige at snakke med! Vi skal bare have fundet en eller anden lidt skæg måde at gøre det på, så det ikke kommer til at virke neddæmpende på stemningen.

Evt. ved hjælp af en lille flyttesang? Med en ny bordplan på bagsiden? (Hvad så hvis et par aflyser pga. sygdom i sidste øjeblik?)

Det må lige tænkes over.

I øvrigt er vi tilhængere af at alle skal kende nogle ved alle borde. Mindst 2 par! Så der bliver kusine/fætter-borde, onkel/tante borde, naboborde, venneborde, musikerborde (min mand spiller) osv.

Tina

0

Del dette indlæg

vi skal sidde ved runde bordere og har gjort det sådan at ved hovede bordet sidder de nærmeste vores forældre og sådan....

vi har sat familie og de nærmeste venner tættest på os men blandet dem ved bordene ud fra at de skulle kende nogen og ud fra hvem vi kunne forestille os kunne snakke godt sammen.

de (yngste) unge gæster har vi placeret sammen igen ud fra at så håber vi de har noget at tale om og nogen af dem kender hinanden....

venner og familie er faktisk blandet godt rundt.

0

Del dette indlæg

Vi skal sidde ved runde borde og ved vores bord skal også min mor, mine svigerforældre, min lillebror med kæreste ( han skal følge mig op ) og Claus søster og hendes kæreste.

Ved bord nr 2 skal min familie sidde.

Ved bord nr 3 mine venner

Ved bord nr 4 Claus venner

Og ved bord nr 5 vores børn og deres barnepige.

Claus har kun sine forældre og sin søster og derfor har vi valgt at have dem hos os.

Vores venner kender ikke hinanden, så derfor bliver de placeret ved forskellige borde og min familie kan fylde et bord...

Sådan har vi valgt at gøre det, folk kender dem de skal sidde sammen med og derved får vi det som vi vil have det, og bestemt også vores gæster.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har EN grundregel: Alle kommer til at sidde ved siden af en de kender!

Jeg hader selv at blive sat mellem 2 vidt fremmede mennesker.

Vi sætter de unge sammen. De kender hinanden på kryds og tværds. Der kommer to børn med, søskende, og de kommer til at sidde sammen og ved siden af en de kender. Og så blander vi resten.

0

Del dette indlæg

Vi sidder ved rude borde min 9 maks 10. Vi smalet fættre og kusiner plus vedhæng.de borde er der 2 af.... Så er der onkler og tanter borde dem er der 4 af. Så er der 2 venner borde, og så hovedebordet hvor vi, mine forældre, svigerforældre, søskene plus vedhæng

Håber du kan brude det til noget

Knus :balloons:

0

Del dette indlæg

Jeg er altså ret overrasket over, at så mange af jer sætter par sammen! Det er højst usædvanlig der hvor jeg kommer fra (københavn). Personligt synes jeg heller ikke, at det er fedt for man kan jo ikke spørge sin mand "Nå hvad laver du så? og hvor kender du brudeparret fra?" Hvis ægtepar sidder ved siden af hinanden og skal tale indbyrdes bliver den snak jo højst indforstået og ikke interessant for andre at høre på. Eller hvad??? Desuden er det slet ikke fedt for singler at sidde omgivet af par og heller ikke fedt for aftenes eneste singler at blive sat sammen for så er det som om de skal lege par.

Vi splitter alle par og blander så meget som muligt. Men alle kommer til at sidde ved siden af eller overfor et velkendt ansigt. På deres anden side kommer der dog til at sidde en fremmed, for vi forventer at voksne mennesker behersker evnen til at konversere, hvis ikke er det på tide at få det lært og vi vil gerne have at vores venner møder hinanden. Vi tilstræber dog selvfølgelig at sætte folk ved siden af en som vi gætter på, at de ku få det sjovt sammen med.

Vores største problem er de kedelige! Men de må så være kedelige sammen for de sjove skal have lov at more sig og ikke have en kedelig på slæb.

Men det er jo bare min mening... og jeg synes, at alle brudepar skal gøre det lige præcis som de selv synes, for det er jo deres fest! ;)

0

Del dette indlæg

Uha.. bordplan... :biggrin: Den bliver svær at lave perfekt, men jeg vil kæmpe med en så det bliver så godt som muligt....

Der er mange gode synspunkter sat op her, noget jeg vil tænke over nu jeg skal igang.... ( mon ikke det er på tide)...

Vi havde en ide om at skille par ad, netop så ikke der sidder nogen og kukkelurer.. og de ser jo hinanden til hverdag.... Men den med at de stadig sidder i nærheden så man kan titte til hinanden havde jeg ikke tænkt over.... den husker jeg....

Mon jeg skulle se at komme igang med den plan..... og god ide i øvrigt........... at flytte rundt efter de forskellige retter..... ret godt påfund.. nye ansigter, og så får man også strukket ben...

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer