ti40

Bryllupsballade

23 indlæg i dette emne

Hej. Jeg har slet ikke læst noget om der er tradition for at jeres venner laver "ballade" hos jer efter kirken.

Er det en sønderjysk tradition?

Jeg forventer at når vi er hos fotografen, så tager vores venner og familie hjem til os, hvor der bliver delt rigeligt med ris allevegne. Sengetøjet bliver gemt, der tegnes med læbestift på spejle og meget mere.

Vi stiller så sodavand, øl og vin, samt måske lidt knas ude på terassen. Man bliver så sulten af at være i kirke!

Tina :balloons:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er ikke kun en sønderjysk tradition, men det er en tradition, der for min/vores skyld gerne måtte forbydes ved lov, da jeg har hørt om og set adskillige eksempler på, hvad jeg kalder hærværk og ikke sjov. Af samme grund ses det ofte, at professionelle vagter hyres til at vogte huset på folks bryllupsdag.

Vi har på vores web site gjort opmærksom på, at vores hjem er forbudt område på dagen, og at eventuelle brud på dette krav som minimum vil medføre udelukkelse af vennekredsen. Jens ville gerne have med, at der følger en politianmeldelse, men de ord vil vi alligevel ikke have stående på et site om vores bryllup.

Kh Bettina

0

Del dette indlæg

Jeg synes det er sjovt når de pakker huset ind i toiletpapir, og fylder postkassen med ris :bearhug: Men når det går over i hærværk, så stopper festen!!

Hvis nogen af mine venner skal giftes vil jeg gøre soveværelset lækkert med en masse lys og champagne og roser :)

Jeg synes det skal være sjovt :)

0

Del dette indlæg

Vi har simpelthen sørget for at INGEN har nogle nøgler - og vi har flere gange sagt til venner og familie, at vi IKKE ønsker de tager hjem og laver sjov ved os. Den primære grund er at vi slet ikke skal sove hjemme - for det skal vores datter på knap 2 år sammen med barnepigen.. Og de synes nok ikke det er så fedt at blive forstyrret på den måde... Når vi så kommer hjem søndag eftermiddag, er der ingen af os der vil finde det morsomt at skulle rydde op i 3 timer - så vi håber vores kedelige ønske bliver respekteret.. :bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er næppe nogen som kan nå tilbage over storebæltsbroen for at rode i vores hjem efter vielsen! :) Så er der da noget smart ved at holde bryllup langt fra sit hjem. Min mor er dog ked af, at hun ikke har mulighed for at lave æresport for os.

:bearhug: Gitte

0

Del dette indlæg

Vi havde gjort opmærksom på at hvis der var nogel af vores venner der syns det ville være sååå sjovt at så græs i vores gulvtæppe skille vores seng, fryse bestik mm ned og hvad man ellers høre af "sjove" indslag, :) så skulle de ikke regne med at være en del af vores omgangskreds mere. Og at de ville ødelægge dagen for os. :hug:

Vores venner havde istedet været herude og pynte op med balloner :bearhug: , flag og hjerter. Skrevet nygifte i vores græsplæner med gødning og andre meget harmløse ting udendørs. :)

Det var fint, og ikke mere vildt end hvad vi selv kunne ha fundet på.

0

Del dette indlæg

Jeg tænkte nok at det kunne sætte sindene lidt i kog - dette emne!

Jeg har også allieret mig med min svoger (og måske søster hvis hun ikke får for travlt med gaveoppakningen). De får en nøgle og får ansvar for at låse igen. Desuden regner jeg med at bede ham om

at det ikke går for vildt for sig. Men vi har iøvrigt i vores omgangskreds og familie ingen tradition for at gøre noget som ikke er acceptabelt. Heldigvis. Nu er vi jo også ovre lømmelalderen...

Og jeg har tænkt at tage støvsugeren og gemme den rigtigt godt, så de ikke tager posen,så jeg kan få støvsuget det værste op dagen efter og så rydde op hen af vejen. Min søster sagde at når hun ind imellem fandt ris hist og pist - mindede det hende hver gang om en dejlig bryllupsdag!

Tina

0

Del dette indlæg

Vores venner kender klart vores grænser også hvad angår polterabend! Der er nogle grænser: hvad folk ikke ønsker gjort ved dem selv, ønsker vi heller ikke - dermed ikke sagt, at det skal være kedeligt!!! Tidligere har vi kun lavet "søde" ting. Fx blev der puttet små klokker i sengetøjet, røde paphjerter blev klistret i vinduet og der stod champagne klar i køler og kransekage, osv. Det er jo sødt og til at leve med!!

:bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan love for, at hvis nogen får adgang til vores lejlighed og laver noget går jeg helt amok. Det vil jeg simpelthen ikke have. Vi sørger også for at ingen har nøgler - sørger for at få det sæt mine svigerforældre har konfiskeret i tide, så de ikke giver dem videre til andre.

Har også hørt om folk der har fået rasseret deres hjem fordi folk skulle have lidt "ballade". F.eks nogen der havde fået sået karse i alle gulvtæpperne (de er jo så godt som ødelagte efter sådan en tur), fået ris overalt - selv under gulvtæpperne, fået syet alt sengetøjet fast til sengen, fået plantet alle blomsterne til med græs og karse mm. Min gamle nabo fandt ris fra deres bryllup 15 år tidligere da de lavede en ombygnng af deres hus - det lå under gulvene!

Og JA - det "tradition" burde forbydes! Jeg kan slet ikke have at folk piller i mine ting og da slet ikke når jeg ikke er til stede.

:bearhug: Dorthe

0

Del dette indlæg

Jeg ville sagtens kunne acceptere små løjer, søde og sjove... Og jeg ved vores venner ikke vil gøre andet.

Men jeg vil da alligevel sørge for at vores nøgler bliver i vores varetægt :)

Men hvis de vil skrive nygifte ude på vejen og så'n nogen ting er de da velkomne...

Også gider vi forresten heller ikke komme hjem til et væltet lokum og søndagen, også skal vi have mine forældre og min gamle farmor sovende fra søndag til mandag.

Pernille :bearhug:

0

Del dette indlæg

Jeg er total uforstående overfor, at der er nogle folk der tror eller frygter, at deres VENNER kunne finde på, at rasere deres hjem. Vi er jo ikke 12 længere, folk ved der er en konsekvens ved tingene og der er da væsentlig forskel på sjov og hærværk.

Aldrig ville jeg frygte, at der var nogen der gjorde et eller andet hjemme hos os, som de ikke ville kunne stå inde for bagefter, vi er trods alt voksne mennesker.

Personligt kan vi ikke rigtig inddrage nøgler da hele den jyske del af familien (hmmm lyder vildt men bliver ved 7 mennesker i alt) skal sove hjemme hos os, vi snakkede så tilgengæld i nat om, at vi havde lyst til ,at tage på hotel og overnatte istedet for at være sociale med dem om morgnen.

:blink:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Mine forældre har en ekstra nøgle, og den får de lov at beholde. Jeg vælger at se det som noget positivt, hvis vores familie/venner gider at bruge tid på at lave små "overraskelser" til os. Jeg kan ikke forestille mig andet end at det bliver harmløst og fred være med det :blink:

0

Del dette indlæg

Nope det er ikke kun i sønderjylland det foregår. Og jeg er helt sikker på at det også kommer til at foregå hos os.

Men jeg er så også sikker på at der ikke kan blive lavet noget voldsomt for min hund og kat er og bliver hjemme da vi ikke skal ud og overnatte men hjem i seng. Jeg har en plan om at jeg låser døren til mit soveværelse, selv fryser bestikket ned og da vi ikke har en bil med trækkrog men en topgeilet bil med alt for følsom alarm så er jeg sikker på at de ikke raserer den med gamle dåser og grydelåg.

Men jeg synes nu at en harmløs rasering af brudeparets hus nu er meget sjov.... :lol2:

0

Del dette indlæg

Hej..

Vi har hyret en vagtmand til at sørge for fred i vores hjem.

Jeg stoler ikke på nogen i min tilkommendes familie....

Enhver, som kommer ind på grunden bliver bedt om at forlade den igen - hvis ikke bliver de meldt til politiet som ulovligt indtrængende....

Andre skal ikke rode i vores ting - og vi gider ikke rydde op søndag når vi kommer hjem..

/ Snyrkline

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej..

Vi har hyret en vagtmand til at sørge for fred i vores hjem.

Jeg stoler ikke på nogen i min tilkommendes familie....

Enhver, som kommer ind på grunden bliver bedt om at forlade den igen - hvis ikke bliver de meldt til politiet som ulovligt indtrængende....

Andre skal ikke rode i vores ting - og vi gider ikke rydde op søndag når vi kommer hjem..

/ Snyrkline

Hold da op, en vagtmand ligefrem :blink:

0

Del dette indlæg

Vi frygtede ikke nogen ville komme hjem til os. Det ville det jo være indbrud (hvilket jo selvfølgelig bliver anmeldt) der er selvfølgelig ingen der har nøgler til vores hjem udover os..

Desuden ville ingen vi kender kunne finde på at komme i vores hjem uden tilladelse eller uden vi var hjemme, uanset hvad.

Måske er vi bare heldige, men i vores omgangskreds, kan man ikke se det sjove i at bryde ind i andres hjem, måske er vi bare underlige, men skidt med det, vi er nu glade for at vi er som vi er :blink::bearhug: I hvert fald er det ikke en tradition vi kender til, men har hørt om gennem nettet.

Redigeret af Cg
0

Del dette indlæg

Der kommer rigtig mange udenbysgæster til vores bryllup, og vi har simpelthen inviteret min gamle farmor og min fars to søskende til at låne vores lejlighed fra lørdag til mandag, så tager vi selv på hotel :blink: , så er den pot ligesom ude.........

Knuz Lone

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

:blink: Jeg er ret sikker på at der kommer til at ske noget herhjemme. Vi skal have taget billeder efter brylluppet, og kirken ligger ca 300 meter fra os. Så der er sikkert nogle der lige kører forbi inden de skal ud til feststedet!

Småting som tyl i træerne, eller skevet på vejen "dyt to gange -nygifte", eller ris i postkassen ville jeg synes er super sødt.

Men soya i brusehovedet, ris overalt, græs i gulvtæppet mm ville ødelægge så meget!

Rasmus og jeg har nemlig valgt at holde vores bryllupsnat derhjemme, og i stedet bruge pengene på bryllupsrejsen (Mexico!), så det vil være så trist at komme hjem til et bombet lokum.

Rasmus har nogle kammerater, som ville syntes, at det kunne være sjovt at lave ballade. Så jeg ville blive SÅ ked af det, hvis det skulle gå ud over os på den måde.

Men vi gemmer nøglerne og derfor håber på det bedste!

Men skal vist lige have sagt at (på en hård måde!) at det synes vi absolut ikke er sjovt!

:bearhug: Louise

0

Del dette indlæg

Syns det er en ret sjov tradition... Er næsten helt ked af at vores bryllup foregår i Vestjylland så langt fra vores lejlighed på Amager... Men måske går det i stedet ud over det sted hvor vi skal sove om aftenen, hvilket enten bliver i camplet eller i tagtelt (ikke super romantisk - I know, men vi glæder os alligevel til at vågne op med udsigt over klitterne og vesterhavet uden for den vesterhavshytte hvor festen foregår og alle gæsterne sover...)

Tror vores venner ville være meget søde ved os og kun drille os lidt - altså ingen hærværk. Men jeg kan sagtens forstå dem, der ikke bryder sig om tanken, hvis de fornemmer at det kan gå over gevind. Vi har jo alle forskellige grænser for hvad vi synes der er sjovt og hvad vi opfatter som vandalisme...

Katrinus

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer