Pinkyl

Jukeboks eller mobildisko????????????????++

22 indlæg i dette emne

:) heeeeeeeeeeeeeeey

Ja så skriver jeg for første gang herinde , og HÅBER på at I flinke mennesker kan/vil hjælpe mig (og min kommende mand *g*) med at finde ud af følgende.

Vi skal giftes D.17 April 2004 (jubiiiiiiiiii :hjerte: ) men pengene er små (jeg er på SU...det siger vist ALT :( ).Vi vil selvfølgelig gerne have noget musik :guitar: til vores fest , men , men , men nu er spørgsmålet bare , skal det være mobildisko eller jukeboks?????Jeg har det sådan med mobildisko , at der er en der underholder og spiller musikken og så efter ønske , med en jukeboks...tja der er jeg mere itvivl .....HJÆÆÆÆÆÆLP , er der nogen der kan berette fra egne erfaringer....eller ....noget????????????????

På forhånd 1000 tak :)

Den lykkelige-lallede PinkyL :wub:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej og velkommen til.

Jeg tror jeg ville vælge en dj. OK, det er måske lidt dyrere, men en dj er mere fleksibel med musikken, og han kan hurtigt ændre på musikstilen, hvis han kan se at ingen danser. Det er vel sådan med en juke-box, at når sangen er valgt, så kan man ikke ændre på det.

Tænk hvis der blev valgt 3 sjælere i træk........ festen ville da gå helt istå taz

hilsen rikkev

0

Del dette indlæg

Som udøvende DJ er jeg ikke den rette til at gå ind i en diskussion om hvorvidt et mobildisco eller en jukeboks er bedst. Sådanne erfaringer bør komme fra "folket" (ikke fra selve udøveren).

Derimod vil jeg prøve at illustrere forskellen - så kan "folket" jo så bruge det som inspiration og fortælle om man er enige eller bruge det som inspiration:

Prismæssigt er der ikke den store forskel. En jukeboks er på papiret billigere men skal der også lidt lys til løber det hurtigt op.

Repertoiremæssigt får man ca. 1.600 titler med en jukeboks hvor vi eks. fast har 12.000 titler med ud.

Ved jukeboksen er det folk der vælger og ønsker numrene. Nogle gange kan det give anledning til kaotisk stemning - det er dog ikke det man typisk oplever ved bryllups. Her plejer folk at kunne finde ud af det.

Ved mobildisco'et er det faktisk også folk der ønsker og vælger (man accepterer naturligvis ønsker fra folk). Der er dog en stor forskel i forhold til jukeboksen.

De numre som vælges på jukeboksen kommer/vælges ofte helt tilfældigt og kommer derved også i en tilfældig og ukritisk rækkefølge. Det er det jeg plejer at kalde en slavisk afspilning. Den der ønsker gør det jo fordi han/hun vil høre det pågældende nummer og tænker knap så meget på om det lige passer ind det pågældende tidspunkt.

Den gode bryllups-DJ formår at afspille numrene i en rækkefølge så man bevæger sig indenfor forskellige changrer og at lave et stilskifte uden at folk egentlig bemærker det som en afbrydelse, og uden at nogle føler sig forbigået.

Den gode bryllups-Dj formår også på en pæn måde at tilfredsstille enkelte gæster som udelukkende er til heavy-metal eller teckno uden derved at spille heavy metal eller teckno hele vejen igennem, hvorved man taber de øvrige gæster på gulvet.

Det er den type gæster som typisk er de mest aktive ønskere og det er derved også dem som vil være mest aktiv ved jukeboksen. Den gode bryllups-DJ formår at sikre at alle gæsters ønsker, herunder de ønsker som ikke kommer fordi de pågældende gæster holder sig tilbage, bliver spillet. Her trækker den gode bryllups-DJ på sin erfaring.

Sidst men ikke mindst er der alle de gode numre som folk ikke lige tænker på, men som når de bliver spillet får folk op helt op og ringe. Den gode bryllups DJ ved lige præcis hvad det er for nogle numre der skal "trykkes" på. Jeg vil her blot nævne eksempler som Katrina & The Waves - Walking on sunshine, David Lee Roth - Just af Gigolo og Kewin Rowland - Come on Eileen.

Til gengæld må man også blankt erkende at mobildisco'et og den tihørende DJ "fylder" mere ikke bare fysisk. Selvom der kan laves diskrete og kompakte opstillinger vil jukeboksen til enhver tid fremstå mere anonym og diskret end mobildisco'et og den hertil hørende DJ.

Det er her man kan sige at det er spørgsmål om hvad man vil have. Nogle kan lide at mobildisco'en og DJ'en er der for at underholde og servicere dem. Andre vil hellere have deres gæster helt uden indblanding og tilstedeværelse af andre og fortrækker derfor jukeboks-løsningen.

Redigeret af diskobil
0

Del dette indlæg

:) Heeeeeeey

Mange tak for hjælpen....

Jeg kan godt fornemme efter men egen reaktion på det I skrev , at mobildisko :guitar: nok er det der falder bedst i min smag...men skal jeg forstå det sådan , at I siger at man betaler mere men får osse DET mere for pengene?

Jeg tror jeg skal have en lille snak med gemalen , når han kommer hjem...endnu engang 1000 tak... :tu:

PinkyL :wub:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jukebokse er meget sjove, men når folk får lidt indenbords bliver de ofte lidt mere intolerante - og hvis der er et nummer de ikke gider høre hiver de lige stikket ud og sletter dermed de indkodede numre. Det har jeg prøvet til et par firmafester og det er superirriterende!

Vi gav 3000 kr for en DJ som var til rådighed hele aftenen og natten (vi brugte ham dog ikke under middagen). Bare for at give dig et priseksempel...

Mvh Mim

0

Del dette indlæg

Det er et af skrækscenarierne ja, men jeg har nu aldrig hørt at det er sket i forbindelse med et bryllup. Et andet kan være at folk gentangne gange skruer op og ned for lyden. Det er en balancekunst at finde det rigtige lydniveau så ingen bliver generet og ingen syntes det er for lavt.

Du har ret i din antagelse Pinky. Man får hvad man betaler for. Det gælder også her. Den holder dog ikke hele vejen.

Hvis man helst vil have et mobildisco men vælger jukeboks-løsningen af økonomiske årsager, skal man tænke på at jukeboks-prisen kun er for den rene jukeboks med indhold. Mange vil godt have lidt lys til at krydre musikken med og det koster ekstra.

Til bryllups kommer vi typisk med en spejlkugle med belysning, 4-8 par-lamper og ca. 4 lyseffekter/scannere. Jeg prøvede for sjov skyld at lave et regnestykke på hvad det ville koste at leje en jukeboks, et lysshov og en spejlkugle hos en af Danmarks største jukeboks-leverandører:

Jukeboks 2.300

Lysshow og spejlkugle 1.000

Pris i alt (på Sjælland) 3.500

Disse priser er når man selv henter udstyret og det er kun døgnleje.

0

Del dette indlæg

:) Heysa Diskobil-Bent

Kunne jo ikke lige undgå at se , at du jo er i branchen ;) .Er det evt sådan at du udfra nogele oplysninger kan give mig en pris på , hvad det evt vil koste at hyre dig eller en af dine kollegaer ?(har læst din hjemmeside ).

Det ville være skæppe skønno :tu:

Mvh PinkyL :wub:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er meget morsomt. Det har jeg såmænd lige gjort ved at sende dig en PM.

Men nu hvor jeg jo har nævnt at en jukeboks-løsning nemt ryger op i 3.500 kr. og Mim har nævnt at de gav 3.000 for deres DJ vil folk jo uvilkårligt spørge: Hvad koster så DISKOBIL ?

De fleste bryllups vi underholder til laver vi for 4.000 kr. Dog er det lidt højere på Lolland, Fyn, Jylland.

Vi er derved ikke de billigste i branchen, men her skal man være opmærksom på

- at det er en totalpris og ikke en pris baseret på eks. 5-7 timers underholdning. Alt er opstillet og klart inden gæsterne kommer, der leveres dæmpet dinnermusik til spisningen og efter brudevalsen som vi også klarer hedder det ubegrænset underholdning indtil I engang bryder op. Tit spiller vi derfor noget der ligner 10 - 12 timer.

- at vi ikke bare kommer med en pult og to højtalere men et komplet og helstøbt set-up af lys og lyd, uden at det dog bliver prangende og voldsomt set i forhold til formålet.

- vores erfaring på området (det er nu 16. år vi kører på).

0

Del dette indlæg

:) Heeeeeeey Diskobil-Bent

Ja jeg siger mange tak for tilbudet , min kommende mand :in love: og jeg vil sætte os ned og drøfte det...for jeg er da klart MEGET fristet for det lyder som om I har fuld styr på det :tu: .

Men jeg kontakter dig/jer nærmere når drøftelsene er slut , ok?

Mvh Pinkyl :wub:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Fair nok - Lys er såmænd heller ikke must, og jeg har da haft enkelte kunder som helt har frabedt sig lys, men det er nu godt nok enkeltstående tilfælde.

De fleste vil godt have en smule hyggeligt effektlys (spejlkuglen er faktisk altid et hit). Det harmonerer meget godt med mit eget motto: lys er godt hvis det bruges med måde. Det gælder særligt til bryllups: Eks. bruger jeg aldrig decideret lys (blinkende lys og effekter) til selve brudevalsen (medmindre folk da udtrykkeligt beder om det). Det passer ikke rigtig ind i den sammenhæng og når det kommer på umiddelbart efter er det samtidig en markering af at "nu går 2. del af festen dvs. dansen rigtigt igang"

Nok om det.

Redigeret af diskobil
0

Del dette indlæg

Det skal lige siges at 'vores' DJ ikke havde lysshow med - han kom kun med anlæg, højtalere og musik.

Jeg tillader mig lige at kaste en bemærkning ind her :)

Jeg har også af og til været ude for kunder, som valgte at spare lyset væk. Det sker dog som regel ikke ved bryllupper, nærmere ved 40- og 50-års fødselsdage.

Det sker jævnligt, at kunderne spørger mig "hvad synes du?". I de tilfælde plejer jeg altid at anbefale at tage lidt lys med - hos mig er prisen alligevel den samme, og selvom man måske andre steder kan presse DJ'en et par hundrede, synes jeg det er et ærgeligt sted at spare. Et par kulørte lamper giver altså en mere festlig stemning, og så meget ekstra fylder 2 stativer ikke.

Min typiske bryllupsopstilling fylder ca. 4*2 m inkl. 2 stativer med 4 lamper på hver - evt. kan man nøjes med et enkelt, hvis pladsen er meget trang. Det er nemt og hurtigt at stille op og kan spille for op til omkring 120 personer - og selvom 4*2 meter selvfølgelig er lidt mere end pladskravet til en jukeboks, er det også en del sjovere - ikke mindst fordi DJ'en (i modsætning til jukeboksen) som regel kan hjælpe, hvis man "ikke lige kan huske hvad sangen hedder, men det er noget med..."

Hvis man skal stille fordele og ulemper op i skemaform, vil det vel se nogenlunde sådan her ud (lavet med inspiration fra en konkurrerende bryllupsside...ups):

Discjockey

+

* Giver PERSONLIG betjening og kan hjælpe, hvis du ikke lige kan huske titlen på en sang.

* Sørger for at der er flow i musikken - der skiftes ikke fra sjælere til til tekno og tilbage igen

* Har glimrende fornemmelse for folks ønsker og smag

* Har et meget stort udvalg af musik (typisk 6000 eller flere titler)

* Du hører de originale versioner af dine favoritnumre

* Falder typisk i god smag hos de yngre deltagere

* Er underholdende med lidt mere lys og effekter end festmusikere og jukebokse

* DJ'en opfattes som en autoritet af de gæster, som normalt ville være tilbøjelige for at slukke for stereoanlæg eller jukeboks

-

* Kan ikke spille med på festsangene

* Ikke alle dj’s har andet end hitlistemusik med (HUSK at få en god snak med DJ'en inden festen)

* Kan virke lidt "skræmmende" på ældre festdeltagere

Jukebox

+

* Nemt og bekvemt - den leveres til døren og afhentes igen

* Folk vælger favoritterne (hvilket uheldigvis også kan være en stor ulempe, da bestemte sange således måske bliver spillet RIGTIG mange gange)

* Billigt i forhold til andre alternativer

* Koster ikke ekstra ved ”overdans”

* Stort udvalg af kendte hits - men ikke nødvendigvis de numre, gæsterne ligger noget særligt i (HUSK at snakke med udlejeren før festen)

-

* Kan ikke spille med på festsangene

* Ikke alle udlejere har døgnvagt

* Ved en længerevarende fest, er der stor chance for at ”gennemspille” boxen og høre numrene mere end én gang

* Gæst kan vælge mindre god melodi

* Ingen kritisk sans overfor gæsternes valg

* Mindre tålmodige gæster kan finde på at slukke for boksen og derved slette hukommelsen (og afbryde musikken)

Redigeret af jesper-brock
0

Del dette indlæg

og velkommen til min kollega på den anden side af bæltet (jydelandet) som også er en af de gamle drenge i branchen.

Der er et par men'er/tilføjelser til sammenligningen:

- Originale hits - at eksempelvis Flashlight og DISKOBIL ynder at spille de originale hits er ikke kendetegnende for alle. Der er mange Dj's har kun "kopien" og kender ikke originalen

- unge/ældres smag. DJ'en falder såmænd hurtigt i god smag hos de ældre også og behøver ikke at virke skræmmende på dem hvis han/hun formår at spille musik som de "tænder" på. Eks. de originale hits fra "dengang", og iøvrigt er repræsentabel i sin fremtoning og omgang med gæsterne når de kommer op og ønsker.

- Jeg mener ikke det er kotume herovre på Sjælland at man får leveret jukeboksen medmindre man betaler for det.

HOV DU ! Så gamle er 40 års fødselarerne altså heller ikke: Hvis der er nogle der er gang i så......... og jeg har aldrig været udsat for at de har frabedt sig lys.

Redigeret af diskobil
0

Del dette indlæg

- unge/ældres smag. DJ'en falder såmænd hurtigt i god smag hos de ældre også og behøver ikke at virke skræmmende på dem hvis han/hun formår at spille musik som de "tænder" på. Eks. de originale hits fra "dengang", og iøvrigt er repræsentabel i sin fremtoning og omgang med gæsterne når de kommer op og ønsker.

Helt enig :)

Jeg mente også kun, at når gæsterne KOMMER IND og ser, at det er en DJ, der skal spille, så er han i nogles øjne dømt på forhånd.

Jeg erindrer stadig et bryllup i starten af juli i år, hvor en af de fremmødte gæster under spisningen HØJLYDT proklamerede for hele bordet (og de nærmeste 2-3 borde), at det kun var 14 dage siden, at hun havde været til en fest, hvor en DJ havde spillet...

"og det havde været SÅ FORFÆRDELIGT, han spillede kun tecno osv..." - faktisk var hun hamrende uforskammet, men sådan går det jo nogle gange. :)

Da hun gik hjem adskillige timer senere, var hun dog blevet i noget bedre humør - og lige før hun gik var hun endda oppe og undskylde for at hun ikke havde troet på mig, og hvis hun fik mit visitkort, ville hun anbefale mig rundt omkring... og så kom sandheden endelig frem. Den føromtalte DJ havde været forholdsvis nystartet, så egentlig var det vel urimeligt at bebrejde ham (for han havde jo også kun taget 1000 kroner for jobbet inklusive anlæg). Det er mindre end prisen for en jukeboks, og så må man jo forvente at det bliver derefter, osv osv...

Jeg undlod at kommentere på det - det syntes jeg ikke var min opgave. Som 31-årig med 18 år i mobildiskobranchen ved jeg godt selv, at jeg driver et af de ældste og mest rutinerede diskoteker, men derfor bliver jeg ikke større ved at rakke andre ned.

Jeg synes historien på glimrende vis understreger det synspunkt, som jeg forsøger at videreformidle til dem, der er i tvivl: Det kan godt betale sig at ofre lidt ekstra på musikken - for ærgrelsen over det mindre heldige resultat varer væsentlig længere end glæden over den lave pris. Et bryllup holder man forhåbentlig ikke med tanken om, at det kan altid gøres om en anden gang...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja - det kender jeg nok så godt.

De sidder sådan lidt skulende ved bordet da de lige har sat sig ned men når man så begynder at spille dæmpet dinnermusik, som de kan huske, så går snakken hurtigt: hvem var det nu der lavede den ?( jeg har hørt om flere væddemål). Ofte kommer de op når de alligevel skal strække ben: vil du ikke godt spille den senere, og senere står de der så med nogle andre ønsker: Har du det så har du vel også.....

Det er faktisk en af grundene til at vi begyndte med Dinnermusik. I starten var det bare fordi vi nu var der ude og det ikke kunne svare sig at tage hjem, men det er en god lejlighed til at vise folk rækkevidden i vores repertoire, og det giver også mig en god pejling om hvad det er der skal spilles senere på aftenen (selvom man ofte har en fornemmelse af det i forvejen). Det giver sagt med andre ord mere helhed.

0

Del dette indlæg

HEjsa

Bare en tilføjelse ang. jukeboks.

Vi har tænkt os at leje en da vi skal have udvidet reception og derfor ikke dans om aftenen.

Det vil koste os 1600,- uden lys og 2400 med lys. Begge priser er inkl. levering og døgnvagt. Derudover kan vi selv bestemme hvilken slags musik vi vil have i og få egne cd´er i også.

Pia

0

Del dette indlæg

Vi har tænkt os at leje en da vi skal have udvidet reception og derfor ikke dans om aftenen.

Så synes jeg også, at situationen er en helt anden.

Det skal på ingen måde opfattes nedværdigende, men det er "knap så slemt" hvis flowet i musikken ved en reception ikke styres med samme præcision som ved dans.

Ved en reception er der ikke på samme et selskab, der kan gå i stå, som ved et fyldt dansegulv.

Til arrangementer med dans vil jeg stadig anbefale en Diskodasko

Redigeret af jesper-brock
0

Del dette indlæg

Helt enig. Det er lidt voldsomt at hyre et mobildiskotek for en reception. Det samme gør sig gældende hvor der ønskes et bryllup med middag, brudevalsen og så pænt farvel til gæsterne. Der hvor mobildiskoteket "leverer den rigtige vare" er jo netop efter brudevalsen.

Ud fra de priser jeg så på forleden for jukeboksen er 1.600/2.400 "jydepriser" men skal da ikke udelukke at man også kan få det til disse priser herovre.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer