puki

øv..

23 indlæg i dette emne

ja... vi har jo ikke sparet noget op.. bryllupet er om ca 4 mdr.. og vi havde endtlig regnet med at kunne låne en slat i banken, eller noget, men næææ ingen vil låne os penge.. total øv..

Så nu er vi nok nød til at tag ud til mine bedstforældre og be om et lån.. hvor vi i forvejen har et lån på 70 stor.. da vi fornogen år siden til et indskud til et leje hus..

Sååå men kender i det.. jeg kan ikke få mig selv til at sprøge, men jeg kan godt se at jeg er vist nød til det, ellers er vi nød til at aflyse.. :balloon:

så jeg må i gang med at skrive en lille tale.. hihi..

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min første tanke var: Hold da op, de er da på spanden.

Hvis ingen vil låne jer noget... Og I allerede skylder dine bedsteforældre 70.000!!

Jeg ved ikke hvordan i er havnet i den situation, det lyder bestemt ikke sjovt.

Og ved godt du ikke har brug for moraliserende ord, men for pokker - hvordan kunne det komme så vidt??

Og hvordan kan i tænke på bryllup og den slags NU? Ved godt at kærlighed ikke er et spørgsmål om penge, men ville det ikke være mere tilfredsstillende selv at kunne betale for sit bryllup, låne til sit hus etc.?

Håber I finder en god løsning. Held og lykke med det hele!!

0

Del dette indlæg

Jeg må tilslutte mig.... Skal I ligefrem til at tage lån for at holde en stor fest og starte et ægteskab med at forgælde jer selv yderligere?

SÅ synes jeg måske man skulle overveje det hele engang til.... Bliver I gift for at holde en fest - eller fordi I vil giftes? Jeg synes måske I skulle slå koldt vand i blodet, og vente med den fest til i vitterligt har råd til den... Især hvis ikke engang bankerne vil låne jer...

Ja moraliserende ord er måske ikke så populære, men lige her synes jeg de er velmente!

:balloon::bearhug::biggrin:

Redigeret af stub
0

Del dette indlæg

Hejsa..

Ja jeg vil tilslutte mig koret.. Hvis i vitterligt intet har fået sparet op og banket ikke vil låne jeg penge fordi i måske skylder dem for mange allerede.. Så ville jeg også overveje om det var det rigtige tidspunkt.. Jeg læste et sted at i ville gifte jer inden i skal til at stifte familie.. I vil vel heller ikke ha børn uden at have råd til dem?

Mit bedste råd er at slå koldt vand i blodet og så begynde at spare op til jeres store dag.. Det har vi også været nødt til, aller helst ville jeg giftes i år, men det har vi bare ikke råd til altså bliver det først næste år...

Ja det var så bare lige min mening

Knuz Mia :balloon:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det var da trist, men aligevel er det så ikke noget man undersøger først.????

Om man låner penge i banken, spare op, får det hele forærende er mig underordnet, så her går jeg lidt imod de andre...

Selv fik vi pengene lånt i banken, men det er jo osse kun 30.000 kr. Gæld eller e,j så er det vel kærligheden, der gælder her...

Kan bliver lidt harm over at alt skal handle om penge.. Bemærkning om man ikke kan få børn før man har råd...

Jeg blev gravid da jeg var 17, og ingen penge. På mystisk vis lever vi alle stadig og har nu tre børn, trods jeg lever på su, oo min mand er håndværker...

Mine forældre var selvstændige (og det bliver man IKKE rig af) og havde kun 4000 om måneden til at fodre 3 børn og 2 voksne af... Her skulle osse findes penge til tøj, gaver osv!!!!!!

Håber da i finder en ordning...

0

Del dette indlæg

Det var da trist, men aligevel er det så ikke noget man undersøger først.????

Om man låner penge i banken, spare op, får det hele forærende er mig underordnet, så her går jeg lidt imod de andre...

Selv fik vi pengene lånt i banken, men det er jo osse kun 30.000 kr. Gæld eller e,j så er det vel kærligheden, der gælder her...

Kan bliver lidt harm over at alt skal handle om penge.. Bemærkning om man ikke kan få børn før man har råd...

Jeg blev gravid da jeg var 17, og ingen penge. På mystisk vis lever vi alle stadig og har nu tre børn, trods jeg lever på su, oo min mand er håndværker...

Mine forældre var selvstændige (og det bliver man IKKE rig af) og havde kun 4000 om måneden til at fodre 3 børn og 2 voksne af... Her skulle osse findes penge til tøj, gaver osv!!!!!!

Håber da i finder en ordning...

Enig med Christines mor, men et eller andet sted syntes jeg det lyder lidt ustruktureret og ikke-forberedt. Det er fint nok hvis man i forbindelse med et bryllup ikke ønsker en kæmpefest med alt hvad der hører sig til, og bare ønsker en stille og rolig komsammen med de nærmeste, men i såfald er der vel heller ikke noget pengeproblem.

0

Del dette indlæg

Min første tanke var: Hold da op, de er da på spanden.

Hvis ingen vil låne jer noget... Og I allerede skylder dine bedsteforældre 70.000!!

Jeg ved ikke hvordan i er havnet i den situation, det lyder bestemt ikke sjovt.

Og ved godt du ikke har brug for moraliserende ord, men for pokker - hvordan kunne det komme så vidt??

Og hvordan kan i tænke på bryllup og den slags NU? Ved godt at kærlighed ikke er et spørgsmål om penge, men ville det ikke være mere tilfredsstillende selv at kunne betale for sit bryllup, låne til sit hus etc.?

Håber I finder en god løsning. Held og lykke med det hele!!

Jeg må tilslutte mig ovenstående, og gentager lige den ene sætning:

hvordan kan i tænke på bryllup og den slags NU?

Få styr på jeres økonomi inden I belaster den yderligere, og det der med at låne af familie får alle mine advarselslamper til at lyse rødt. I kan sagtens blive gift uden at det koster noget.

0

Del dette indlæg

Jeg må indrømme jeg er en smule skuffet over jeres reaktion..

Vi skylder de penge fordi vi lånte til et hus..ja i må meget undskylde men det kan jeg ikke se det forkerte i..

men vi har så os hver vores gæld... som vi har lavet inden vi mødte hinanden..

Mener i virkelig man man ikke ville kunne gifte sig og få børn bare fordi man skylder penge...??

ja måske skylder vi mange penge, men vi har jo aldrig lånt penge for at fyre dem af på sjove ting.. ja et hus en brugt bil og en lejlighed da jeg var yngre...??

helt ærlig så ville jeg jo ikke kunne blive giftee eller få børn før jeg 50 år gammel..

Hvis ingen af jer har gæld så er i ..... BIP... skug heldige..

Og jo jeg kan godt tåle at høre sandheden, meeen la lige være med at dømme inden i ved noget....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil gerne støtte dig her for vi har heller ikke den ønskede økonomi...så der må vi også ty til banken for at låne penge...på trods af at vi har en stor gæld i forvejen....

Det kan da godt ske at vi ikke burde bruge så mange penge på at blive gift nu hvor vi ikke har så mange penge...MEN det er bare det vi altid har drømt om og denne dag kommer altså ikke igen...så vil jeg altså hellere skeje rigtig ud denne dag og så leve af pasta og ris et par mdr efter...

:balloon:

0

Del dette indlæg

Okay, men så vil jeg da gerne lægge ud med at fortælle at vi skylder en lille million til banken og kreditforeningen i alt på vore hus og vores ene bil (den anden er betalt kontant)...

Men vi skylder ikke vores FAMILIE noget - kunne aldrig drømme om at blande penge ind i familien. Og det kan godt være du føler at jeg/vi dømmer dig på dét, men det er altså min holdning!!

Og jo, selvfølgelig må du gerne blive gift og få børn nu, herregud da, vi kan jo ikke bestemme over dit liv.

Det vi studser over er, at du skylder dine bedsteforældre 70.000 og at banken ikke engang vil låne jer penge - hvis først banken ikke vil låne én penge, så ser det altså virkelig sort ud i mine øjne...

Men vi kan kun skrive hvad vi synes - og jeg synes ikke man skal låne penge til et stort bryllup, hvis man har en rådden økonomi og gerne vil til at have børn.

Så synes jeg man må "nøjes" med et mindre bryllup - hvilket overhovedet ikke behøver være en dårlig ting, vores bryllup er fx selv meget lille (vi behøver hverken låne eller spare op, vi har købt tingene løbende, og resten har skattepengene, som vi havde kalkuleret med, klaret for os)

- og så få styr på nogle af de økonomiske ting INDEN I begynder at tænke på børn.

Det er jo jer selv der bragt jer i den situation, ved godt det ikke var meningen, nu må I se at komme ud af det igen...

Det er jo en ond cirkel at blive ved med at låne penge her og der for f.....!!

0

Del dette indlæg

Og liiige en ting til...

NEJ alt hander ikke om penge, lige net opderfor undrsøgte vi ikke noget, og vi vil ikke bare giftes for at holde fest, hva fande er det for noget fis at sige...

Det med at jeg skylder mine bedsteforældre er lidt specialt, fordi de har mange penge, har de selv tilbudt vi kan låne penge da vi lånet huset, og der er os andre familie medlemmer der har lånt mange penge.. vi betaler 1000 kr hver meddel af på det.. og er skug så gavmilde at når der så er fødelsedag eller andet så i stedfor gaver så får vi en nedsættelse...

Det en slags arveforskud..??

Så tror jeg vist jeg fik lettet mit hjerte.. :bask:

Redigeret af puki
0

Del dette indlæg

Vi kan jo kun forholde os til det, du skriver. Og du skriver, at banken ikke vil låne jer penge samt at I skylder dine bedsteforældre 70.000 kr. Når banken siger nej, er det som regel fordi de kender hele jeres økonomi, og vurderer at I ikke kan klare at tilbagebetale yderligere, hvis I også skal leve en rimelig tilværelse. Når I så yderligere har lånt 70K ud over, hvad banken vil gå med til, ser det meget kritisk ud for mig.

I skal jo tænke langsigtet, ikk'? Når der kommer børn, stiger jeres udgifter meget. Det kunne jo også være, at der skal et nyt køkken eller bad til engang foruden den vanlige vedligeholdelse af et hus, som heller ikke er billig med mindre I har et helt nyt hus. I så fald går der en del år, inden der skal postes penge i det. Det kunne også være, at I gerne ville på noget ferie, eller at I gerne senere vil holde andre fester. Alt sammen bliver knebent, hvis jeres økonomi er meget stram. Stram bør den være nu, hvor I åbenbart skylder mange penge væk.

Hvis I havde indtægter, der langt oversteg jeres udgifter (inkl. afdrag på gæld), ville I nok have sparet noget op til brylluppet allerede. Det siger du jo, at I ikke har.

Det vil til hver en tid være jeres valg, hvordan I vil leve. For mig er det bare vigtigt ikke altid kun at tænke i nu og her (som mine teenagebørn gør det pga. manglende erfaring), men også se langsigtet. Jeg VED, der kommer andre dyre ting, jeg gerne vil. Alt er et spørgsmål om prioritering ;)

Kh Bettina

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Men hvem siger det skal være et dyrt og stort bryllup vi skal giftes imorgen og vi har brugt ca. 17000 med det hele for det kan sagtens lade sig gøre jeg fandt min brudekjole på qxl sko var på tilbud og mandens tøj var osse på tilbud maden får vi fra kokken og jomfruen og vi har lejet forsamlingshus, borddekorationer laver svigermor så med blomster til den og brudebuket blev knapt 1000 kr. vi har så fået en ung pige vi kender til at servere og vi har levnde musik så det kan gøres billigt og det skal helt sikert bli godt vi ville slet ikke holde et dyrt bryllup det er hyggen ved festen det kommer an på og ikke om at gøre det så dyrt igen håber i finder ud af det :balloon:

0

Del dette indlæg

Jeg synes det lyder helt skørt, at I her 4 mdr. før brylluppet skal stå, ikke ved hvordan I skal betale det :balloon:

Vi gjorde det omvendt og startede med at finde ud af hvor meget vi ville bruge på vores bryllup og har så sparet op og planlagt festen ud fra det budget.

I kunne jo overveje at blive viet i kirken, kun med den nærmeste familie og så holde en fest for alle senere når I har råd til det.

0

Del dette indlæg

Jamen jeg vil da gerne lige give mit besyv med her...

jeg kan måske ikke rigtig se hvad det store problem er, det er jo individuelt for os alle sammen hvordan vi forholder os til alt det med penge osv. for det første vil jeg gerne lige sige, at jeg synes penge diskussioner er roden til alt ondt. Vi kommer alle fra forskellige baggrunde/kulturer/opdragelser osv så vi har alle sammen forskellige holdninger til hvordan man bør/skal forholde sig når det kommer til penge. Men...

Så gælder det vel i bund og grund "bare" om at gøre som man nu selv finder passende...

Og hvis i har "lyst" til/ ingen kvaler har med at låne pengene hos bedsteforældrene, jamen så synes jeg bare i skal gøre det. Det virker måske forfærdeligt og komplet åndsvagt for nogen, men der skal nok også findes nogen der er enige med jer. Og i er jo nok ikke de første eller de sidste der endt i den situation. Nogen gange kan tingene jo komme uventet så...

Men op med humøret og gør som i synes :biggrin:

:bearhug: herfra

0

Del dette indlæg

Synes nu heller ikke der er noget galt i at låne penge til bryllup.... Hvis man har råd... forstå mig ret...

Vi låner hele molevitten... ca. 80000, men vi har begge bonusopsparinger til samlet værdi af 160000 ca. og de er låst i 5 år, så når de bliver udbetalt bliver gælden det også.....

Så Jeg synes det er fint at låne sig til den store fest... så længe man har økonomien til det.... Så hvis dine bedsteforældre er rige??? Så hør dog om et lån mere hvis I bryder jeg om det... Det er jeres valg, personligt er jeg heller ikke til at indvolvere familien i økonomi... men sådan er vi så forskellige...

Håber I finder en løsning der virker for JER!!!!!!!!!!!!

:bearhug:

Redigeret af Nipnap
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Okay, men så vil jeg da gerne lægge ud med at fortælle at vi skylder en lille million til banken og kreditforeningen i alt på vore hus og vores ene bil (den anden er betalt kontant)...

Men vi skylder ikke vores FAMILIE noget - kunne aldrig drømme om at blande penge ind i familien. Og det kan godt være du føler at jeg/vi dømmer dig på dét, men det er altså min holdning!!

Og jo, selvfølgelig må du gerne blive gift og få børn nu, herregud da, vi kan jo ikke bestemme over dit liv.

Det vi studser over er, at du skylder dine bedsteforældre 70.000 og at banken ikke engang vil låne jer penge - hvis først banken ikke vil låne én penge, så ser det altså virkelig sort ud i mine øjne...

Men vi kan kun skrive hvad vi synes - og jeg synes ikke man skal låne penge til et stort bryllup, hvis man har en rådden økonomi og gerne vil til at have børn.

Så synes jeg man må "nøjes" med et mindre bryllup - hvilket overhovedet ikke behøver være en dårlig ting, vores bryllup er fx selv meget lille (vi behøver hverken låne eller spare op, vi har købt tingene løbende, og resten har skattepengene, som vi havde kalkuleret med, klaret for os)

- og så få styr på nogle af de økonomiske ting INDEN I begynder at tænke på børn.

Det er jo jer selv der bragt jer i den situation, ved godt det ikke var meningen, nu må I se at komme ud af det igen...

Det er jo en ond cirkel at blive ved med at låne penge her og der for f.....!!

Undskyld - men hvad er det for en tone ??? Jeg er temmelig forundret over din arrighed. Slag dog lidt af - tingene kan altså siges uden at du behøver fornærme nogen.

Hun spurgte sådan set ingen af jer om i synes de skulle giftes og jeg forstår godt hvis hun er ked af jeres reaktion. Bevares, jeg har vel i bund og grund samme holdning som jer - men det rager da ikke os hvorfor og hvordan de er kommet til at skylde de penge og vi har da INGEN ret til at dømme og sige de skal aflyse brylluppet.. Ro på bridezillas !!! ;)

0

Del dette indlæg

Hej.....

Op med humøret.... :balloon:

I kan stadigvæk godt holde bryllup... Hvem siger, at det skal være dyrt.... Jeg købte min brudekjole sidste år på tilbud.... Kæresten´s smoking købte vi billig.... osv....

Vi har heller ikke så mange penge.... Vi bor i rækkehus, men huslejen er pænt stor.... Her gang der kom løn, så betalte vi vores regninger, og så kunne vi finde ud af hvor meget vi havde tilbage... Og nogen af de penge brugt vi på, at købe de første småting ind for....

Selvfølgelig vil man da gerne have sit drømmebryllup, men man kan stadigvæk godt gøre det anderledes....

Min forlovede og jeg fik desværre en opkald fra min ældre kusine, at hun ikke kunne få fri fra arbejdet, så hun kunne lave vores blomster osv.... Der står nu i den situation, hvad skal vi gøre, for vi vil ikke betale for meget.... Vi fandt så ud af, at vi ville sætte zink fade med to stk. bloklys på bordene, og så drysse friske rosenblade og små træhjerter på bordene, der er spraymalet.... Stemningen og hyggen skal nok kommer fra familien og vennerne...

Så op med hurmøret.... smiler sødt.... :smilie_oster03:

Knuzer

P.S Det eneste der bliver lavet hos en blomsterhandler er min brudebuket, for hvis jeg gør det selv, så er jeg bange for at den falder sammen.....

0

Del dette indlæg

Hmmmmm synes måske lidt, at rådene og fordommene her, nok ikke var det der blev efterspurgt.

Min første tanke var også, at det er lidt tåbeligt, SÅ tæt på brylluppet, at gøre op, at man ikke har pengene............det var sådan noget, I skulle have taget hånd om for længe længe siden.

Men men men mon ikke, I hellere vil have gode råd, om hvordan I klare det ????

Mit motto er, og har altid været: Man kan låne penge, men man kan ikke låne tid.

Vi lånte selv til vores bryllup, ialt 60.000 kr, men igen, vi havde heller ingen gæld i forvejen. Vi ville også giftes nu, fordi det bare passede så godt ind.

Nu synes jeg det ville være dumt, hvis I sætter jer i yderligere gæld..........hvorfor ikke lægge kortene på bordet, og så simpelthen skrive i indbydelserne, at for at I kan blivre fejret på dagen på behørig vis, så bliver det et sammenskuds gilde........I kunne fx skrive, at I ikke ønsker gaver, men istedet ønsker en fest med de mennesker I holder mest af..........lur mig, der kommer pakker alligevel.

Og fok har den DYBESTE respekt for den slags...............faktisk tror jeg div bedsteforældre og lignende bliver enormt stolte af jer, fordi I tager vare på fremtiden også............og måske tilbyder de så i den forbindelse selv at give et tilskud.

Helt ærligt, så syne sjeg I skal gøre det sådan...............det kunne blive et brag af en fest, og I kunne blive gift nu, som I gerne vil.

Lad høre hvad I kommer frem til.

Mange tanker og knus

Mia

Redigeret af Willuc(Q)
0

Del dette indlæg

Min første tanke var også, at det er lidt tåbeligt, SÅ tæt på brylluppet, at gøre op, at man ikke har pengene............det var sådan noget, I skulle have taget hånd om fpr længe længe siden.Mia

Præcist. Det var såmænd ikke pengene og det at gå ud og låne evt. via familie jeg sigtede til i ovenstående. Det er det at I tilsyneladende her fire måneder før ikke har overvejet så vigtig en del som økonomien bag festen.

En bryllupsfest er mange penge at brænde af på en dag. Måske skulle I overveje at holde det nede på et lavt plan. Evt. med et rådhusbryllup og så gå i kirken når de økonomiske rammer er til det.

Redigeret af diskobil
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

nu kan man jo altså osse være uheldig at der lige dukker store ekstra udgifter op som kan *vælte* ens budget .

og ang banker der låner ud, man kan sq osse være uheldig , desværre er jeg i svigerfamilie med min bankrådgiver , ergo , her efter skilsmisse osv , kan jeg ikke engang låne 15000 til at få styr på det hele igen , på trods af jeg har 12000 til rådighed hver md når alt er betalt . så de kan osse være stride .

men håber i får et dejligt bryllup , og syntes det er ok at spørge om de penge nu , ville da næsten være bedre de gav jer dem som et arveforskud , istedet for i skal betale skat af det til den tid :balloon:

0

Del dette indlæg

Jeg tænker heller ikke på penge...

Man er kun ung en gang, mig og min kommende låner ca 50.000 kr til festen, med lidt ekstra arbejde osv skulle vi nok komme hurtigt af med lånet.

Penge er ikke alt, og jeg vil hellere giftes nu end om nogle år..

Og jeg har bare den holdning at pengeproblemer somregel altid løser sig.

Mit råd er: gør det..!

Lån gør hvad i behøver, hvis det skal være så lad det være :balloon:

0

Del dette indlæg

Guest
This topic is now closed to further replies.

Annonce ♥

Annoncer